Palkanlaskennasta ja verotuksesta tietävät, auttakaa!
Olin alkuvuoden töissä ja maksoin verot normaalisti verokortilla jossa oli tuloraja vuodelle, ei kuukausitasolla. Työsuhde loppui 25.3. Sen jälkeen olin työttömänä ja hain uuden verokortin etuutta varten. Nyt työnantajani maksoi minulle kertakorvauksena irtisanomisesta 15000 euroa. Lähetin työnantajalle verokortin, jossa oli yksi tuloraja 20000 euroon asti. He olivat kuitenkin laskeneet alkuvuoden tuloni ja tämän kertakorvauksen yhteen, joten tuo raja ei pitänytkään, vaan veroa meni paljon enemmän kuin piti. Onko tuo ihan oikea tapa? Jos kesken vuotta tuo uuden verokortin, eikö sitä noudateta eikä lasketa jo maksettuja uuden kortin rajoihin mukaan.
Kommentit (6)
Mikä verokortissa oli alkupäivämäärä?
Siis jos hankit nyt sitä loppusummaa varten täysin uuden verokortin, ja verokorttia hankkiessasi sinulta kyseltiin alkuvuoden tulot ja maksetut verot, niin ei tietenkään työnantaja saa ottaa enää huomioon niitä vanhoja tuloja, koska ne on jo verotoimistossa otettu huomioon prosenttia laskettaessa.
Noilla tiedoilla oli ihan oikein. Kyseessä irtisanomisajan palkkaan verrattava suoritus.
Ennakonpidätys suoritetaan niinkuin palkka olisi maksettu työsuhteen päättyessä.
Uusi verokortti on lisäksi ollut etuutta ei palkkaa varten, pidätysprosentti ei näin ollen pidä kutiaan.
Työnantajan olisi ollut mahdollista käyttää myös lisäprosenttia ennakonpidätyksessä ja sekin olisi ollut oikein.
Kun hait muutos korttia merkitsitkö siihen aiemmat tulot tältä vuodelta?
Eli oliko uudella kortilla raja 20 000 € koko vuodelle vai 20 000€ + aiemmat tulot?
Verokortteja näkemättä ei tietysti voi varmasti sanoa, mutta jos sinulla on muutoskortti niin ei siihen enää lasketa mukaan aikaisemman kortin ansioita. Soita palkanlaskijalle ja kysy miksi pidätys on noin. Ja olihan uusi kortti tulorajallinen eikä kumulatiivinen?