Avioeron ||-vaihe, kuka maksaa?
|-vaihetta haettiin yhdessä, kakkosvaiheen taidan hoitaa minä.
Kenelle tulee lasku? Joudunko maksamaan yksin "kun kerran haen" vai puolitetaanko summa ja laitetaan kummalekin laskunsa?
Yritin googlata, en löydä. Olen kai tyhmä... :/
Kommentit (25)
Itse muistelen myös, että yhdessä haettiin (eli molemmat allekirjoittivat paperin) ja paperissa oli kohta, johon merkittiin kumpi maksaa laskun.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 01:41"]
Mä huomasin, että ainakin meidän eron aikaan lasku tuli sille, jonka nimi oli ensimmäisenä, jos yhdessä haettiin. Parille tutulle annoin "vinkin" ja heilläkin se toimi, että tunkivat puolison nimen ensin siihen ja puoliso sai laskun. Harva sitä erossa jaksaa alkaa vääntämään jostain muutaman kympin laskusta, joten usein se sitten maksaa, jolle se luukusta kolahtaa.
[/quote]Ja hakemus raukeaa kun puoliso ei maksa laskua.
Yhdellä uutissivulla oli viimevuoden juttu jossa luki, että ensimmäisessä vaiheessa molemmat avioeroa hakevat maksavat avioeron ensimmäisen vaiheen ja se maksetaan vasta kun avioero on lopullisesti myönnetty. En tiedä, että onko se silloin ollut nuin mutta kun minä ja mieheni haimme eroa viime vuonna niin lasku tuli vain minulle vaikka me molemmat haimme eroa. Ja minun piti maksaa ensimmäinen vaihe heti sen hakemisen jälkeen.
1. vaiheen maksaa eron hakija. Se oli 80 euroa.
2. vaiheen maksaa molemmat, molemmille tulee 45 euron lasku. Näin selitti kanslisti, kun hain itse eropaperit. 1. vaihe on mennyt, nyt pitäisi laittaa 2. vaihe vireille...