Miksi ihmishenki on niin arvokas?
Väkisin pitää kitkuttaa vaikka mitään eväitä hyvään elämään ei olisi. Miksi ihmisen kuolema on aina tragedia ja surullista?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on kertaluontoinen mahdollisuus.
Niin on muidenkin elollisten elämä. Mutta silti lehmän tai sian saa tap paa ruoaksi laillisesti.
Jos mä laitan sut häkkiin, jossa on kaksi nappulaa. Toinen päästää sut ulos ja sika kuolee. Toinen päästää sian ulos ja sä kuolet. Kumpaa painat?
Entä jos häkissä on sinä ja muurahainen?
Sinä ja basilli?
No jos sinä ja basilli, niin eläköön basilli !
Zinc
Eli misantrooppi se sielläkin elämää "suojelemassa".... Näinhän se näillä usein on kun asiaa aletaan kaivaa. "Jokainen lehmä on ihminen" muuntuukiin muotoon "ihmiset pitäisi t@pp@@".
Käytännössä ihmishenki on arvokas vain silloin kun olosuhteet sen sallivat, kriisitilanteissa tämä hämärtyy hyvinkin nopeasti.
Filosofisessa mielessä ihmishenki on arvokas, koska ihmisellä on niin valtava potentiaali vaikuttaa muihin ihmisiin ja maailmaan ympärillään. Yksilö voi jopa muutta historian suuntaa tekemällä jotain poikkeuksellista. Toki sama pätee pahan tekemiseen. Mutta muista eläinlajeista ei kuitenkaan voi sanoa samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on muidenkin elollisten elämä. Mutta silti lehmän tai sian saa tap paa ruoaksi laillisesti.
Ja tämä onkin yksi suurimmista vääryyksistä maailmassa. Ihminen kontrolloi kaikkea "koska pystyy". Ihmiskunta tarvitsisi perusteellisen koston, vaikkapa siinä muodossa, että tuotantoeläimet yhtäkkiä muuttuisivat voimakkaimmiksi ja 20x ihmistä suuremmaksi ja telkeisivät ihmiset pieniin tuotantokoppeihin. Muuttuis ääni kellossa...
Kuka sen vääryyden määrittelee? Jumala..? Ihminen..? Eläin..?
Ihminen ja eläimet - eläinten osalta tutkimukset. Jumala on jokaisessa meissä, ihmiskunta on yhtä jumalaa, muuta jumalaa ei ole. Vastuu on meillä ja näin me tehdään... kamala maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä onkin yksi suurimmista vääryyksistä maailmassa. Ihminen kontrolloi kaikkea "koska pystyy". Ihmiskunta tarvitsisi perusteellisen koston, vaikkapa siinä muodossa, että tuotantoeläimet yhtäkkiä muuttuisivat voimakkaimmiksi ja 20x ihmistä suuremmaksi ja telkeisivät ihmiset pieniin tuotantokoppeihin. Muuttuis ääni kellossa...
Eläimiltä puuttuu minä tietoisuus toisin kuin ihmisiltä. Tuntevia ja ymmärtäviä otuksia kyllä.
Tietoisuudella ei ole väliä. Jos eläin ei saa toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistä, se ei voi hyvin. Se on todella paha asia. Eläin kärsii tuotantoeläinten oloissa lähes poikkeuksetta.
Jos saisit valita elämän häkissä jossa sinulla on kaikkea mitä haluat vai elämän erämaassa jossa elämä olisi jatkuvaa pelkoa ja ruuasta taistelua kumman valitsisit? Olen kyllä samaa mieltä, että eläimien oloja pitäisi parantaa ja mielestäni noille lihaksi kasvatettaville pitäisi tehdä elämästä niin mukavaa kuin mahdollista jotta se kompensoisi tarkoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Itse uskon, että ihmiselämä on arvokas viime kädessä, koska ihminen on Jumalan luoma ja rakastama. Ihmisen arvosta Jumalan silmissä kertoo se, että Hän on maksanut mittaamattoman suuret lunnaat, että ihmiset pelastuisivat.
Tämä ei kumoa mm. edellä mainittua syytä, että ihmiselämä on ainutkertainen mahdollisuus.
Uskon molempiin yhtä aikaa. Ensin mainittu on peruste mittaamattomalle arvolle.
Kiva, että saduista saa elämälle sisältöä, mutta pidetäänhän sitten näpit irti politiikasta?
Uskovaisilla kun on kova taipumus olla rajoittamassa ei-uskovaisten elämää mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla.
Pidä itse näpit irti kirkon ja kristinuskon asioista. Politiikka kuuluu demokratiassa kaikille.
Demokratiassa on yleensä pidetty vähän nihkeänä sitä, että demokratian tuhoamiseen pyrkivät tahot pääsisivät valtaan. Kirkon ja valtion erottaminen on ihan perusteltua.
Maailma on tosin muuttunut, esim. hakaristilipun kanssa liikkuvia kulkueita puolustellaan, ja ihmetellään että mikäs tuossa ryhmässä niin pahaa on, onhan heilläkin mielipiteenvapaus yms.
Jumalat on siitä käteviä, että saa kivasti moraalisen oikeutuksen sortaa muita, kun se on tämän ulkopuolisen olennon tahto. Ja mikä olisi parempaa sielulle, kun päästää välillä oikeutetusti höyryjä pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ihmishenki on arvokas vain silloin kun olosuhteet sen sallivat, kriisitilanteissa tämä hämärtyy hyvinkin nopeasti.
Filosofisessa mielessä ihmishenki on arvokas, koska ihmisellä on niin valtava potentiaali vaikuttaa muihin ihmisiin ja maailmaan ympärillään. Yksilö voi jopa muutta historian suuntaa tekemällä jotain poikkeuksellista. Toki sama pätee pahan tekemiseen. Mutta muista eläinlajeista ei kuitenkaan voi sanoa samaa.
Kiitos tästä vastauksesta!
Joidenkin pitkäaikaissairaiden hengissä pitämistä läheltä seuranneena olen sitä mieltä, että johonkin pitäisi lopettaa elvyttäminen, kun elämän laatu ei kohene eikä sairas itse enää ymmärrä mistään mitään. Ihmisen arvokkuus ja hyvä kuolema ovat tavoiteltavampia asioita kuin elämän pituus.
Enemmän olisin huolissani siitä että jotkut pitää itseään muita arvokkaampana, vaikka kaikki ovat samanarvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimiltä puuttuu minä tietoisuus toisin kuin ihmisiltä. Tuntevia ja ymmärtäviä otuksia kyllä.
Riippuu lajista. Tutkijat ovat tällä hetkellä sitä mieltä, että ihmisen lisäksi kymmenillä eri eläinlajeilla on tietoisuus.
viva la basil !
Zinc