Onko uurnassa kantoliinat vai pidetäänkö sylissä?
Hautajaiset tulossa ja pitäisi tietää käytäntö. Kannetaanko uurna sylissä vai viedäänkö kärrillä?
Onko liina maahanlaskua varten? Ei kait sitä pudotetakaan.
Kommentit (7)
Yksissä uurnahautajaisissa ollut, ja sylissä kannettiin ja käsin laskettiin kuoppaan. Uurnallehan ei mitään kovin isoa kuoppaa tarvita.
Mä ainakin kannoin isäni uurnan sylissäni hautaan.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/A92551BA9ADFA9A4C225706E00384EB1?OpenDocument&lang=FI
Tuon mukaan joku omaisista kantaa uurnaa sylissä ja sitten se lasketaan käsin hautaan. Ennen uurnan laskua voi vielä kysyä kirkon työntekijöiltä kuinka kuuluu toimia.
Otan osaa.
Uurna kannetaan sylissä haudalle ja lasketaan narujen/köysien varassa maahan, ei siis tiputeta sinne monttuun (anteeksi karski ilmaisu), vaan lasketaan. Narut jäävät hautan myös.
Olen ollut kaksissa hautajaisissa, joissa on ollut tavallinen arkku, joka on joko jätetty siunaustilaisuuden päätteeksi kappeliin tai kannettu autoon, josta toimitettu eteenpäin tuhkattavaksi. Sitten hautajaisten jälkeen on ollut erikseen myöhempänä ajankohtana uurnanlasku, johon ovat osallistuneet vain lähiomaiset.
Hautajaisissa on käsittääkseni nykyään aika monenlaisia käytäntöjä, mitään selkeää kaavaa taitaa olla mahdoton sanoa. Kannattaa kysellä siis lähiomaisilta tai jos itse olet sellainen niin hautaustoimiston/kirkon työntekijöiltä.
Mulla on semmoinen mielikuva, että isäni uurna reilu 10 vuotta sitten laskettiin jonkunlaisten ohuiden liinojen avulla kuoppaan. Sylissä kannettiin autolta uurnalehtoon, veli haki uurnan tulomatkalla krematoriosta.
Näissä saattaa olla erilaisia käytäntöjä, paikallinen hautaustoimisto tai kirkkoherranvirasto esimerkiksi osaavat kertoa miten teidän tapauksessanne toimitaan.
2006 toisen pikkuveljeni uurna laskettiin ihan käsin, isäni toimesta hautakuoppaan uurnalehdossa, joka oli tosiaan aika pieni. 2012 toinen pikkuveljeni haudattiin samaan uurnalehtoon ja hautaustoimisto hoiti uurnan hautauksen jostain syystä..käsitin, ettemme itse saaneet sitä tehdä.. voi olla että olin niin surun murtama etten käsittänyt asiaa oikein, mutta jokatapauksessa hautaustoimisto hoiti uurnan krematoriosta maahan ja me pidimme jälkeenpäin muistotilaisuuden..