Kysymys kirjoittaville toimittajille
Kun täällä näyttää eilisen keskustelun perusteella käyvän myös freelance-toimittajia ja muita toimittajia niin kysynpä teiltä kokeneemmat kollegat, että kuinka monta keskimäärin 6 000 merkin juttua jaksatte kirjoittaa viikossa?
Kommentit (5)
Riippuu tosi paljon aiheesta. Mun mielestä se kirjoittaminen on usein iisein vaihe, joten sinänsä 6000 merkkiä nakuttelee päivässäkin, mutta noin pitkään juttuun tarttee hankkia tietenkin aika paljon kamaa, että siitä saa hyvän, ja senhän metsästäminen voi olla tuskaa.
Tosin täällä sanomalehdessä on yleensä vaan hauskaa, jos saa kerrankin kirjoittaa noin pitkästi. Ja vaikka jutun on yleensä lyhyempiä, niin ei niitäkään oo kiva tehdä juttu per päivä tahdilla, jos laatuun tähtää. (en tiedä tähtääkö toimituksen johto...)
Vaikea vastata, kun ei sellaisia viikkoja ole, jolloin tekisi vain 6000 merkin juttuja;) Pelkän kirjoittamisen lisäksi tää työ on niin paljon muutakin, ja jutut on eripituisia. Mä olen aikakauslehdessä töissä, ja juttujen pituudet vaihtelee 500-12 000 merkin välillä.
Olen freetoimittaja ja kirjoitin kesäloman ja syysloman välissä 10 viikossa 29 eri pituista aikakauslehtijuttua. Lisäksi olen tehnyt muita alan töitä. Koen, että teen vähän liian tiiviiseen tahtiin hommia, mutta eipä ole oikein valinnavaraa vähentääkään näillä juttupalkkioilla.
Meidän lehdessä pisimmät jutut ovat 4500 merkkiä. Riippuu hirveästi, miten ison taustatyön joutuu tekemään. Jotkut huitaisee parissa tunnissa, toisiin menee pari päivää. Ei voi yleistää, taustatyön määrässä on samanpituisissa jutuissa todella suuria eroja. Sama vielä kun tuolla aiemmalla kirjoittajalla eli tehdään kaikenpituisia juttuja, ei vaan niitä pitkiä.
Parhaimmillaan olen kirjoittanut viisikin juttua viikossa - ja osa pidempiä kuin tuo mainitsemasi merkkimäärä. Mutta tämä on liian tiukka tahti, jota ei kauaa jaksa. Ihanne olisi ehkä noin 2,5 juttua viikossa eli 5 juttua kahdessa viikossa. Siinä ehtii vetää välillä henkeä, haudutella - ja tehdä suunnittelu- ym. työtä.