Lukion jälkeen amikseen? Järjetöntä
Miksi jotkut päätyy lukion jälkeen amikseen?
Eikö tuo lukio oo vähän turhaan käytynä, jos sen jälkeen vielä mennään amikseen? Amis ja lukio on kumminkin kummatkin toisen asteen tutkintoja. Vai onko ne sit juuri niitä lukiolaisia jotka on pakotettu sillä 7.5 keskiarvolla lukioon.
Eli toisin sanoen tällä amiksella on silloin korkeampi koulutus. Amis/amk kuin lukio/amis. Ja ihan varmasti arvostetaan enemmän amis/amk yhdistelmää kuin lukio/amis. Eli amiksella on toisen asteen tutkinto ja ammattikorkekoulututkinto ja lukiolaisella on kaksi saman arvoista koulutusta taskussa. Mikä järki? Valaiskaa?
Kommentit (67)
Ensi lukioon ja sitten kokkikouluun? Onko järkeä? Ei ole
Jotkut menee amikseen jopa yliopistotutkinnon jälkeen, jos ovat opiskelleet alaa, joka ei työllistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse menin lukioon, kun en tiennyt mitä ammattia opiskelisin. Aloitin lukion jälkeen lähihoitajaopinnot. Tosin keskeytin opinnot elämäntilanteen vuoksi. Myöhemmin opiskelin sairaanhoitajaksi.
Miksi et mennyt lukion jälkeen suoraan sairaanhoitajaksi? Joo tiedän, jos lukiosta kirjoittaa huonot paperit, se vaikuttaa pääseekö sisään vai ei. Tietääkö muuten monikaan sitä, että myös amiksesta pääsee todistusvalinnalla ammattikorkeakouluun ja yliopistoon valintakokeella.
Ei 7,5 keskiarvo ole mitenkään huono. Tosin nykyisin kai lapsille annetaan parempia arvosanoja kuin vaikkapa 20 - 30 vuotta sitten vaikka vaatimus- ja osaamistaso on nykykoulussa paljon pienempi kuin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä aloituksessa olikin pointtina!
Vierailija kirjoitti:
On järkeä. Jos menee lukioon kun ei tiedä mitä muuta tekisi. Jos haluaa kokiksi sitten niin tottakai opiskellaan kokiksi vaikka sen lukion jälkeen.
Lukio on yleissivistävä laitos ja sen käyminen on myös itseisarvo. Mihinkään ammattiinhan se ei valmista. Kyllä ihminen voi aina alaa vaihtaa ja lukion jälkeen on oikein hyvä paikka jossei teoriaopinnot sen enempää kiinnosta. Tai jos löytää jonkun kiinnostavan koulutuksen mikä sattuu olemaan amistutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Ei 7,5 keskiarvo ole mitenkään huono. Tosin nykyisin kai lapsille annetaan parempia arvosanoja kuin vaikkapa 20 - 30 vuotta sitten vaikka vaatimus- ja osaamistaso on nykykoulussa paljon pienempi kuin aiemmin.
7,5 keskirvo kertoo sen että opiskelu ei kiinnosta pätkääkään. Ja vaikeuksia tulee lukiossa.
No siinäpä on kaksi koulutusta hankittuna jos lukiossa on tajunnut että amis kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse menin lukioon, kun en tiennyt mitä ammattia opiskelisin. Aloitin lukion jälkeen lähihoitajaopinnot. Tosin keskeytin opinnot elämäntilanteen vuoksi. Myöhemmin opiskelin sairaanhoitajaksi.
Miksi et mennyt lukion jälkeen suoraan sairaanhoitajaksi? Joo tiedän, jos lukiosta kirjoittaa huonot paperit, se vaikuttaa pääseekö sisään vai ei. Tietääkö muuten monikaan sitä, että myös amiksesta pääsee todistusvalinnalla ammattikorkeakouluun ja yliopistoon valintakokeella.
En halunnut sairaanhoitajaksi. Ei minulla ollut mitään intoa yliopistoon tai ammattikorkeaan lukion jälkeen. Myöhemmin tuli sitten tarve opiskella ja päätin kokeilla sairaanhoitajan opintoja.
Moni ei tiedä yläasteen jälkeen, mitä haluaa tehdä. Jos on yhtään lukupäätä, niin lukio on luonteva valinta.
Heh. Mä menin lukion jälkeen amk ja sitten yliopistoon. Opinnoissa loistin, mutta olin onneton toimistotöissäni. Vanhempainvapaan aikana päätin, että nyt riittää, en halua että lapseni näkevät työhönsä tympiintyneen äidin ja opiskelin persvakomies-ammatin amiksessa. Nyt on hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7,5 keskirvo kertoo sen että opiskelu ei kiinnosta pätkääkään. Ja vaikeuksia tulee lukiossa.
Entisaikaan etenkin pojat innostuivat opiskelusta vasta lukiossa. Ei se hukkaan mene.
Voihan sellainenkin ennennäkemätön tilanne tulla, että elämä ei menekään niin kuin on suunnitellut. Tämä voi olla joillekin mahdotonta ymmärtää, mutta joskus sitä vaan tulee mutkia matkaan ja suunnitelmat opiskelun ja ammatin suhteen vaihtuvat.
Ammattikouluissa ei kai nykyään ole juuri lainkaan muita kuin ammattiin tähtääviä opintoja (historiaa, kieliä, luonnontieteitä ym.). Lukio antaa huomattavasti paremman yleissivistyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On järkeä. Jos menee lukioon kun ei tiedä mitä muuta tekisi. Jos haluaa kokiksi sitten niin tottakai opiskellaan kokiksi vaikka sen lukion jälkeen.
Nimenomaan.
Ja itse ainakin koin lukion yleissivistäväksi. Suosittelen lukiota ihan vain seiskankin oppilaille.
Menin itse lukioon kun en vielä tiennyt mitä haluan. Kävin 2 luokkaa ja jätin kesken. Sitten menin ammattikouluun ja opiskelin sen jälkeenkin itselleni paremman koulutuksen.
Lukio oli vähän semmoinen lorvimista parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Eikä se keskiarvo kerro kaikkea. Joku on voinut vasemmalla kädellä käydä peruskoulun ja alkaakin tosissaan opiskelemaan vasta lukiossa.
Ihmiset kehittyy eri tahtiin. Jotkut yksilöt ovat myöhemmällä iällä valmiimpia vaativampiin opintoihin. Tosin täytyy olla vielä aika kehittymätön, jos tätä ei ymmärrä.