Suomesta puuttuu koulukuri
Suomalaiset koululaiset ovat menestyneet Pisa-tutkimuksessa, mutta se ei estä heitä metelöimästä luokkahuoneissa. Suomalaiset 15-vuotiaat koululaiset olivat kolmansiksi rauhattomimpia 38 maan joukossa talousjärjestö OECD:n selvityksessä. Suomalaisia enemmän häiriöitä aiheuttivat vain oppilaat Kreikassa ja Argentiinassa. Paras koulukuri on Japanissa. Aasian maat sijoittuivat erinomaisesti vertailussa. Euroopasta kärkikymmenikköön mahtuivat Romania, Albania ja Venäjä. Pohjoismaat olivat kaukana kärjestä. OECD:n tutkimuksessa oppilailta kysyttiin, kuinka kauan opettajan täytyy odottaa luokkahuoneen hiljenemistä. Raportin mukaan koulukuri on yleisesti parantunut vuosituhannen alkuun verrattuna. Muutos on ollut huomattava esimerkiksi Ruotsissa. Eniten käytöstään ovat petranneet indonesialaiset.
Hävettää lukea tälläistä juttua. Suomi on maa missä koululaiset kontrolloivat koulua ja aikuisia. Mutta senhän näkee ilman tutkimuksiakin. Opettajille vittuillaan, tunnit ovat pelkkää riehumista eikä mitään sääntöjä noudateta
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 09:33"]Eikö ne kiltit oppilaat ja hyvät perheet ala kyllästyä ikuiseen pelleilyyn siellä luokassa? Onhan heilläkin oikeus oppia ja saada huomiota! Ihmeellistä wt hyysäystä näiden kunnollisten kustannuksella. Eikö sakinhivutus auttaisi?
[/quote]
Ei saa koska rasismi!
Ongelma ei ole se, mitä opettaja tekee tai yrittää tehdä koulussa vaan se, mitä kotona jätetään tekemättä! Alkeellisetkin käytöstavat puuttuvat näiltä lökäpöksyvanhemmilta, vapaa-aika = pleikan tai nintendon pelaaminen ja välillä haetaan pitsaa ja muuta mättöä. Jos ja kun vanhempien ns.kasvatus on tätä, miten lapsista voi odottaa jotain muuta? Myöskään keskustelua ei opetella jo kotona eli miten puhutaan omista ja muiden asioista ja avataan tarvittaessa se suu mutta kuunnellaan myös toista! Puheripuli ja itsensä korostaminen on ns.lapsiaikuisilla somessa jatkuvaa mutta koulussa olisi suotavaa oppia kuuntelemaan myös toisia.
Edelleen ihmettelen opettajien kyvyttömyyttä lopettaa häiriköinti luokassa? Kai se opettaja voi sanoa että suu kiinni, nyt puhun minä!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:56"]Edelleen ihmettelen opettajien kyvyttömyyttä lopettaa häiriköinti luokassa? Kai se opettaja voi sanoa että suu kiinni, nyt puhun minä!
[/quote]
Ehkä opettajakoulutukseen tarvittaisiin hiukan johtamiskoulutusta myös!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 03:01"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:59"]
Olen lukion opettaja. Meille opiskelijat tulevat peruskoulusta melko alhaisilla keskiarvoilla. Olen myös ollut usein peruskoulussa ja ammattikoulussa sijaisena. Kukaan ei ole koskaan 15 vuoden urani aikana kiroillut minulle tai haukkunut minua millään tavalla. Nuoret osaavat käyttäytyä enimmäkseen ihan hyvin.
[/quote]
Sen ikäisten ei pitäisi enää myöhästellä, huudella tunneilla, unohdella kokeissa kyniä, jättää tehtäviä tekemättä jne.
[/quote]
Niin. Koskaanhan se myöhästyminen ei voi johtua esimerkiksi koulubussin ojaanajosta, polkupyörän hajoamisesta yms. Ja tietenkin tuonikäiset ovat sellaisia yli-ihimsiä, etteivät edes vahingossa pysty unohtamaan kyniänsä minnekkään tai vahingoissa satu joskus unohtaa tekemättä läksyjä.
Ei ihmisestä tulee koskaan konetta, joka ei joskus tekisi huolimattomuusvirheitä.
[/quote]
Mutta jos niistä virheistä ei seuraa mitään, niin ei se huolellisuus kasva siitä. Kun äitini kävi koulua, huolimattomuusvirheistä iskettiin karttakepillä kynsille. Ei varmasti jäänyt kenelläkään kynät kotiin!
[/quote]
Onko se oppilaan vika, jos myöhästyminen johtuu koulubussin ojaanajosta? Tietääkseni oppilas ei ole sitä bussia ajamassa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 03:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:50"]
Olen lukion opettaja. Meille opiskelijat tulevat peruskoulusta melko alhaisilla keskiarvoilla. Olen myös ollut usein peruskoulussa ja ammattikoulussa sijaisena. Kukaan ei ole koskaan 15 vuoden urani aikana kiroillut minulle tai haukkunut minua millään tavalla. Nuoret osaavat käyttäytyä enimmäkseen ihan hyvin.
[/quote]
Sen ikäisten ei pitäisi enää myöhästellä, huudella tunneilla, unohdella kokeissa kyniä, jättää tehtäviä tekemättä jne.
[/quote]
Niin. Koskaanhan se myöhästyminen ei voi johtua esimerkiksi koulubussin ojaanajosta, polkupyörän hajoamisesta yms. Ja tietenkin tuonikäiset ovat sellaisia yli-ihimsiä, etteivät edes vahingossa pysty unohtamaan kyniänsä minnekkään tai vahingoissa satu joskus unohtaa tekemättä läksyjä.
Ei ihmisestä tulee koskaan konetta, joka ei joskus tekisi huolimattomuusvirheitä.
[/quote]
2000-luvun alussa kun minä kävin koulua niin 3 myöhästymisestä tuli tunti jälkkää. Nykyään curling-vanhemmat soittaa koululle ja raivoaa ja Jani-Petteri tulee koululle silloin kun häntä huvittaa.
Opettajilla ei ole enää mitään välineitä puuttua kauhukakaroihin.
[/quote]
Meillä sanktioita tuli vain sellaisista myöhästymisistä, joille ei ollut hyväksyttävää syytä. Jos koulubussi oli myöhässä tai omalle myöhästymiselle oli etukäteen mainittu jokin opettajan kanssa hyväksytty syy, niin sellaisesta ei tullut koskaan mitään rangaistusta.
Mutta sitten oli myös niitä myöhästelijöitä, jotka tulivat myöhässä muuten vain ja sellaisesta myöhästymisestä saatettiin rangaistakin jotekin.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 06:54"]
Lisäksi nykyinen koulujärjestelmä sopii huonosti pojille, ja he jäävät ikävästi alisuoriutujiksi.
[/quote]
Nykyinen koulujärjestelmä ei sovi tytöille yhtään sen paremmin. Pojat ovat vähä-älyisiä idiootteja, siksi eivät pärjää koulussa.
Ei tainnut tuo myöhästyminen olla nyt se suurin ongelma kouluissa... Mutta toistuvaan myöhästelyyn täytyy puuttua ja lasta voi velvoittaa hyppäämään aikaisempaan dösään.
Opettajille lisää auktoriteettia ja valtaa pistää nicot ja Ja nicat kuriin!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 07:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 07:49"]En ole samaa mieltä. Suomesta puuttuu kurinpitotaitoisia opettajia. Toisten tunneilla ollaan hiljaa, toisten ei. [/quote] Kyllä. Naulankantaan!
[/quote]
Höpsis. Joku opettaja on aina niin lahjakas ja kokenut, että osaa hallita hullumpaakin porukkaa, mutta onko tosiaan tarkoitus, että opettajalta vaaditaan rodeoratsastajan tasapainoa? Entä ne, jotka putoavat sonnin selästä ja otus hyppii päällä tasasorkkaa? En ole empatiaihme, mutta kyllä metelin lisäksi sekin minun oppimistani häiritsi, kun mietin saako tuo yöllä untakaan, jos kaikki muutkin luokat rääkkäävät sitä näin. Joka päivä hämmästyin, että on se sitkeä kun se on vieläkin täällä.
Mutta jos nyt ei surra kurinpitotaidottomia, niin siltikin tämän keskustelun aihe taitaa olla se, kuinka isolle prosentille opettajista annetaan mahdollisuus onnistua kurinpidossa. Ei ole mitään järkeä laskea sitä prosenttia kasvatusmuotien takia. Vähintään pitäisi sallia, että eri kouluissa kokeiltaisiin eri sääntöjä, ja katsottaisiin sitten sen vaikutusta koulutyytyväisyyteen. Jos joku vanhempi ei säännöistä pidä, vieköön lapsensa sallivampaan kouluun.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 03:12"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
2000-luvun alussa kun minä kävin koulua niin 3 myöhästymisestä tuli tunti jälkkää. Nykyään curling-vanhemmat soittaa koululle ja raivoaa ja Jani-Petteri tulee koululle silloin kun häntä huvittaa.
Opettajilla ei ole enää mitään välineitä puuttua kauhukakaroihin.
[/quote]
Niin ja paras mitä olen vanhemman suusta kuullut on se kun yläkoulun oppilas myöhästyi joka aamu enemmän tai vähemmän ihan riippumatta alkoiko koulu kello 8.00 tai 10.00. niin vanhempi sanoi että onhan töissäkin monella liukuva työaika niin miksei sitten koululaisilla!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
07.02.2015 klo 21:48
Suomen kouluihin on tullut aina silloin tällöin ulkomaalaisia ihmisiä vierailuille ja usein he ovat ihmetelleet, että Suomen kouluissa oppilaat ovat niin huonokäytöksisiä, etteivät ole nähneet yhtä huonoa oppilaiden käytöstä missään muualla. Jotkut opettajat ovat sanoneet, että heitä hävettää se, millaisen kuvan ulkomaalaiset vieraat saavat suomalaisten oppilaiden käyttäytymisestä.
Nii, muistan lukeneeni tutkimuksista joissa on todettu suomessa olevan parhaat oppimistulokset, mutta tyytymättömimmät oppilaas.
Siis oppilaat voi koulussa huonosti. Kyllä se vaan on lastenkin kannalta parempi että pidetään se kuri. Tässä on nyt keskusteltu vaan siitä miten aikuiset kärsii. Lapset kärsii vielä enemmän.
Suomessa ei todellakaan ole parhaimmat oppimistulokset kuin ministerien päiväunissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
08.02.2015 klo 17:10
Vierailija
07.02.2015 klo 21:48
Suomen kouluihin on tullut aina silloin tällöin ulkomaalaisia ihmisiä vierailuille ja usein he ovat ihmetelleet, että Suomen kouluissa oppilaat ovat niin huonokäytöksisiä, etteivät ole nähneet yhtä huonoa oppilaiden käytöstä missään muualla. Jotkut opettajat ovat sanoneet, että heitä hävettää se, millaisen kuvan ulkomaalaiset vieraat saavat suomalaisten oppilaiden käyttäytymisestä.Nii, muistan lukeneeni tutkimuksista joissa on todettu suomessa olevan parhaat oppimistulokset, mutta tyytymättömimmät oppilaas. Siis oppilaat voi koulussa huonosti. Kyllä se vaan on lastenkin kannalta parempi että pidetään se kuri. Tässä on nyt keskusteltu vaan siitä miten aikuiset kärsii. Lapset kärsii vielä enemmän.
Niihin kyselyihin nyt ei vain Suomessa ole tapana vastata, että joo tykkään koulusta toisin kuin etelä-Euroopassa. Eli taitaa se Suomen hyvät tulokset-tyytymättömät oppilaat olla ihan hyvä systeemi?
Väärin. Suomessahan juuri vastataan että hyvin menee vaikka ollaan köysi kaulassa.
Suomalaisilla on ihmeellinen illuusio siitä että täällä on hyvä terveydenhuolto, koulutus ja muut yhteiskunnan tärkeimmät asiat. Vaikka asia on juuri päinvastoin.
Mutta luuleehan suomalaiset että Suomella on hyvät puolustusvoimat ja ne kykenevät puolustamaan ketä tahansa vastaan tätä maata. Joten eipä ihmetytä ollenkaan että sama illuusio on muissakin asioissa
Vierailija kirjoitti:
Opettajalle, jolla ei "ole aikaa" kehittää lasten sisäistä motivaatiota: Valitsitkohan väärän alan?
Ei se voi tulla kenellekään yllätyksenä, että opettajan rooli on myös kasvattaa lapsia alakoulussa. Siellä kuitenkin vietetään melko suuri osa elämästä.Täytyy kyllä huomauttaa, että nyt on meneillään aivan mahtava keskustelu! Niin mullistavaa järjen käyttöä!
Kyllä se kasvatus kuuluu 100% vanhemmille
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ihmettelen opettajien kyvyttömyyttä lopettaa häiriköinti luokassa? Kai se opettaja voi sanoa että suu kiinni, nyt puhun minä!
Tottakai voi sanoa ja sanonkin, mutta ongelma on se, että nämä Nicopetterit ei usko puhetta, koska kukaan aikuinen ei ole heille ennen minua sanonut ei tai laittanut mitenkään ruotuun. Ja kun tällaisia oppilaita on useampi, niin aika menee heidän komentamiseensa, eikä tunti etene silloin.
t. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi sanoa ja sanonkin, mutta ongelma on se, että nämä Nicopetterit ei usko puhetta, koska kukaan aikuinen ei ole heille ennen minua sanonut ei tai laittanut mitenkään ruotuun. Ja kun tällaisia oppilaita on useampi, niin aika menee heidän komentamiseensa, eikä tunti etene silloin.
t. Ope
Kun minä olin yläasteella -87 - 90 tunnit monesti alkoivat siten, että 5 pahinta adhd-öykkäriä sai komennuksen käytävälle ja tunnin pito saattoi alkaa. Rauhoitti kummasti loppuja oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua hävettäisi jos saisin kuulla, että lapseni ei osaa käyttäytyä luokassa, vaan vittua huutaisi, eikä tottelisikaan opettajaa. Oikeasti. Pistäisin pennun kotona niin koville, että ihme jos uskaltaisi enää hengittää koulussa. Ja olen aivan tosissani.
Oi, siinäpä meillä esimerkillinen vanhempi, aplodit ja kolminkertainen hurraa-huuto!
Vierailija kirjoitti:
Kotona lapsilta ei odoteta vastuuta, ja se näkyy koulussakin. Monet vanhemmatkaan eivät ota vastuuta omista tekemisistään ja elävät pellossa - kyllähän sen näkee näiltä keskustelupalstoiltakin. Japanissa ja maissa missä on kova kilpailu ja on vaara pudota kelkasta kokonaan, siellä arvostetaan koulutusta, koska se nähdään ainoaksi väyläksi pois köyhyydestä. Suomessa sen sijaan voi loisia tuilla - kituuttaen mutta kuitenkin ilmeisen siedettävästi. Toisaalta monet aikuiset ovat niin poissaolevia lastensa elämästä, ettei lapsilla ole kunnollista kontaktia aikuisiin - ja näitä lapsia on myös hyvin toimeentulevissa perheissä.
Paha verrata Japaniin, jossa kulttuuriset asenteet ovat sellaiset, että lapset ja nuoret päätyvät itsemurhaan liian usein.
Riehuvat 15-vuotiaat tytöt ovat niin herttaisia.
-Mies 29v + 1v-
Eikö ne kiltit oppilaat ja hyvät perheet ala kyllästyä ikuiseen pelleilyyn siellä luokassa? Onhan heilläkin oikeus oppia ja saada huomiota! Ihmeellistä wt hyysäystä näiden kunnollisten kustannuksella. Eikö sakinhivutus auttaisi?