Bolognese hautumassa, siinä punaviiniä, voiko syöttää lapselle
Naapuri siis piipahti just hakemassa poikansa leikkimästä ja näki kun laitoin bologneeseen tilkan viiniä mausteeksi. Kamala vänkytys ja ihmettely mitä lapset syö kun meillä näin hifistellään arkena. Oikeasti? Tykkään laittaa ruokaa "kunnolla" myös arkena, eikä bolognese nyt mitään gourmetruokaa liene? Ja olen ollut siinä käsityksessä että punaviinikastike tai bolognese tai vaikka coq au vin sopii ihan hyvin myös kaksivuotiaalle.
Vai onko av-raati eri mieltä?
Kommentit (31)
23 jatkaa vielä:
Miten tehdään sabayone ilman valkoviiniä, monet kastikkeet ilman sherryä, sakea, konjakkia, vermuttia ... Ihan pussistako vain?
Onpa ihmiset tietämättömiä. Alkoholia jää aina ruokaan, vaikka kuinka keittäisi. Eri asia on kuinka paljon. Jos keität monta tuntia, niin alkuperäisestä määrästä on jäljellä enää n 5%, jos taas ottaa lähes heti liedeltä, niin 85%. Oletettavasti kuitenkin AP:n kastikkeessa alkoholia on ehkä saman verran kuin simassa tai vähemmän, joten eiköhän sitä voi lapselle tarjota.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:22"]
Ihme selittelyä täällä. Onko se viini todella teille noin tärkeää? Mulle ei kyllä tulisi mieleenikään laittaa MITÄÄN alkoholia lapsen ruokaan, sen voi aivan hyvin jättää poiskin. Mun mielestä naapuri oli oikeassa.
[/quote]
Juntti.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:37"]
Kaikki alkoholi ei kyllä haihdu tuosta niin kauan kuin ruoassa on nestettä. Mitä pidempään haudutat, sitä vähemmän alkoholia, mutta joka tapauksessa sitä jää ruokaan.
[/quote]
Vaikka kaikki alkoholi ei haihtuisi, kannattaa miettiä sitäkin, paljonko sitä alkoholia on valmiissa ruuassa. Jos litrassa kastiketta on deslilitra punaviiniä (15% alkoholia), kastikkeessa on alkoholia korkeintaan 1.5%. Koska osa haihtuu, valmiissa kastikkeessa on alkoholia ehkä 1%. Valmiista ruoka-annoksesta kastikkeen osuus on korkeintaan kolmannes. Jos lapsi syö ruokaa yhteensä 2-3 dl, alkoholia siitä on ehkä 0.3%. Sillä ei ole enää mitään merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:37"]
Kaikki alkoholi ei kyllä haihdu tuosta niin kauan kuin ruoassa on nestettä. Mitä pidempään haudutat, sitä vähemmän alkoholia, mutta joka tapauksessa sitä jää ruokaan.
[/quote]
Vaikka kaikki alkoholi ei haihtuisi, kannattaa miettiä sitäkin, paljonko sitä alkoholia on valmiissa ruuassa. Jos litrassa kastiketta on deslilitra punaviiniä (15% alkoholia), kastikkeessa on alkoholia korkeintaan 1.5%. Koska osa haihtuu, valmiissa kastikkeessa on alkoholia ehkä 1%. Valmiista ruoka-annoksesta kastikkeen osuus on korkeintaan kolmannes. Jos lapsi syö ruokaa yhteensä 2-3 dl, alkoholia siitä on ehkä 0.3%. Sillä ei ole enää mitään merkitystä.
[/quote]
Ja jos lapselle on joskus antanut esim Jekovitiä tai jotain vastaavaa niin se on saanut jo siitäkin PALJON enemmän alkoholia.
Jessus että jotkut tosiaan osaavat olla tyhmiä.
Tarkoitin vain, että alkoholi ei kokonaan haihdu pois ruoasta, vaikka keittäisi kuinka, sillä alkoholi sitoutuu nesteeseen, jota jää käytännössä aina ruokaan, kuten tähän kastikkeeseen. Sinänsä uskaltaisin kyllä antaa lapselle tuollaista haudutettua kastiketta helposti, sillä alkoholia on tosiaan mitättömän vähän. Ärsyttää vaan, kun ihmiset eivät tiedä faktoja vaan kuvittelevat alkoholin häviävän hetkessä esim. liekityksessä.
Hei, tuleeks punkulla maustetusta soosista hutikkaan? Iskeeks maksakirroosi miten nopeesti? Tai muut viinan kirot?
Turmiolan Tommiska
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 16:14"]
Ap:n naapurilla on alkoholiongelma (kuten myös joillakin kommentoijilla tässä ketjussa). Ihan yleissivistykseen kuuluu tietää, että moniin ruokiin kuuluu mausteena viini tai väkevät. Alkoholi kiehuu pois, aromit jäävät, kuten täällä jo todettiin. Jos ruoka on kylmää - esim votkagraavattu lohi, italialainen hedelmäsalaatti macchedonia - se ei sovellu lapsille.
Kalaa ja kanaa, paistia, riistaa, kalkkunaa haudutetaan uunissa ja valellaan alkoholilla. Bolognesen maun syvyys nimenomaan syntyy paitsi juureksista ja pitkästä haudutusajasta, myös punaviinistä. Muu on jauhelihakastiketta.
[/quote]
Ruokia voi maustaa viinillä ja väkevillä, mutta ihan yhtälailla yleissivitykseen kuuluu tietää, että nuo voi kyllä halutessaan jättää poiskin ja korvata jollain muulla. Ja jännän sitkeässä elää tuokin usko, että alkoholi kiehuu pois. Kyllähän sitä jää aina ruokiin jonkun verran - tietysti mitä pidempään hauduttaa, niin sitä vähemmän. Mutta tuolla teidän logiikalla jos keittäisi kattilallisen vettä ja heti kun vesi saavuttaa kiehumispisteensä, veden pitäisi haihtua kattilasta. Eihän se niin tietenkään ole, vaan kyllä sillä nesteellä ja alkoholillakin kestää aikaa haihtua siitä ruuasta.
Tietysti voi antaa lapselle. Ei alkoholin käyttö ruuanlaitossa ole mitään hifistelyä, mä laitan jos ohjeeseen kuuluu, ilman muuta.
Onneksi naapuri ei ole näkemässä kun mä teen burgundinpataa perheelle:) melkein pullollinen viiniä ja uuniin kolmeksi tunniksi ja ihan 1v ikäisestä asti olen sitä lapsille syöttänyt...
Alkoholi haihtuu siinä levyllä ollessa pois, joten tottakai sitä voi syödä ihan kuka vain jos kysymys oli nimenomaan siitä punaviinin lisäämisestä.
Kaikki alkoholi kiehuu pois ja vain maku jää :)
Tottakai voit antaa, ei sitä alkoholia ole siinä ruuassa enää tarjoamisvaiheessa. Haihtuu pois nopeasti keitettäessä. Ihana maku vain jää!
Kyllähän se alkoholi haihtuu keitettäessä.
Minusta on ihan terveellistä lapsen oppia nauttimaan erilaisista mauista.
Ihme selittelyä täällä. Onko se viini todella teille noin tärkeää? Mulle ei kyllä tulisi mieleenikään laittaa MITÄÄN alkoholia lapsen ruokaan, sen voi aivan hyvin jättää poiskin. Mun mielestä naapuri oli oikeassa.
[/quote]
siis täh? Ei ole kyse viinistä alkoholijuomana, vaan sen antamasta mausta tehtyyn ruokaan. Alkoholia ruokaan ei jää pätkän vertaa. Kerro, millä ei alkohollisella nestellä/mausteella saa aikaan saman?
[/quote]
On se tärkeää jos haluaa tiettyyn ruokaan juuri oikeanlaisen maun. Miksi jättää jotain oleellista ainesosaa laittamatta?
Ap:n naapurilla on alkoholiongelma (kuten myös joillakin kommentoijilla tässä ketjussa). Ihan yleissivistykseen kuuluu tietää, että moniin ruokiin kuuluu mausteena viini tai väkevät. Alkoholi kiehuu pois, aromit jäävät, kuten täällä jo todettiin. Jos ruoka on kylmää - esim votkagraavattu lohi, italialainen hedelmäsalaatti macchedonia - se ei sovellu lapsille.
Kalaa ja kanaa, paistia, riistaa, kalkkunaa haudutetaan uunissa ja valellaan alkoholilla. Bolognesen maun syvyys nimenomaan syntyy paitsi juureksista ja pitkästä haudutusajasta, myös punaviinistä. Muu on jauhelihakastiketta.