Joulu tulee, mitään en saa säästöön
Siinäpä se. Jo alkukeväästä olen yrittänyt säästää jouluksi, mutta mitään en ole saanut sivuun. Ensin tuli kolme keikkaa hammaslääkäriin (lähes 200 euroa), silmälääkäriin toista sataa, hautajaiset toisella puolella Suomea veivät osansa, lapsi pitäisi viedä optikolle, ero pitää maksaa, koko ajan uusia yllättäviä menoja, vaikka miten budjetoisi. Rahat eivät vain riitä! Mielellään sitä olisi säästeliäs, ettei tarvitsisi joulun alla tuskailla, mutta taas on itku ja hammastenkiristys...
Kommentit (191)
Minä olen jo ostanut joululahjat. Lapselle tuli ostettua lomarahoista barbi, ystäväkirja, kummituksista kertova kirja (uusi osa lapsen suosimasta sarjasta), pari hienoa töyhtöpäistä kynää, koirakalenteri ensi vuodelle. Joulun alla ostan lapselle jotain vaatetta vielä lisäksi.
Sanot siskolle ja isälle että olet peeaa eron vuoksi ja ei ole varaa yhtään mihinkään
Niin no, mun lapset ovat jo teinejä, että tyypillisiin teini-ikäisten lahjoihin mulla ei ole rahaa, mutta lapset onneksi ymmärtävät sen. Tietysti heillä on silti toiveita. Olen lahjatoiveita esittänyt sukulaisille, jos ovat jotain toivoneet tai jos on jotain suurempaa toivetta ollut, niin on yritetty yhdessä hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se lahjojen ostaminen aikuisille, jos ei ole varaa siihen. Oikeasti.
Ap. kertoo ketjussa, että hänellä on lapsia.
Ja minä kommentoin, että lopettakaa se lahjojen osto AIKUISILLE.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se koko pointti tässä aloituksessa on, että kun sitä kymppiä tai kahta ei saa säästöön kuukaudessakaan. Aina tulee jokin ylimääräinen meno. Nyt säästötilillä on 120, vielä puuttuu 80 euroa, että saan eron ekan vaiheen maksettua. Joudun maksamaan, koska olen eron hakija. Myöhemmin syksyllä on silmälääkäri taas, siihen taas runsas satanen. En pääse julkiselle puolelle, olen selvittänyt asiaa. Hammaslääkäristä tulee lasku, kun jouduin taas käymään ja kustannuksia tuli apteekkikäynnistäkin.
Eli koko ajan on tiukkaa ja uusia rahareikiä tulee, vaikka miten säästäisi.
Mihin jouluna menee rahaa? Ei vanhemman tarvitse ostaa rekkalastillista lahjoja yksin. Muutkin sukulaiset niitä täysin varmasti tuovat.
Mihin jouluna tarvitsee enempää rahaa kuin muulloinkaan? Juuri nyt on menossa kesän alennusmyynnit monessa paikassa, leluja pelejä sun muuta saa pikkurahalla. Moni nettikauppa myy -50-70% vaikka mitä. Osta joululahjat alesta. Käytä kekseliäisyyttä. Kortit yms voi tehdä itse. Kirjat ei paljoa maksa. Aikuisille riittää vaikka itse kudotut sukat tai parin euron suklaarasiat, lapsille toki jotain kivaa alesta. Kun ostaa pikkuhiljaa, niin on helpompi "säästää jouluun" kun sukanvarsirahat ei katoa johonkin omiin huvituksiin.
Joulun perinteiset ruoat ovat halvempia kuin moni normiruoka. Perinteiset lootat jne itse tehden:
aamiaiseksi joulupuuro - 2-3 e
Laatikkojen tekoon kollektiivisesti paketti munia, korppujauhopussi ja siirappi ja voipaketti n. 6 e
Porkkanalaatikko (1kg porkkanoita, 2 dl puuroriisiä, litra maitoa) 2,5 euroa
lanttulaatikko (1 kg lanttua, purkki kermaa 80 c )- 2 e
perunat joko laatikkona tai keitettynä n. 1 kg - 2 e
Rosolli (1 kg porkkanaa, muutama omena, 1 kg punajuurta, sipuli) ehkä n. 4 e
Kinkku 4e / kg - esim. 7 kg kinkku maksaa 28e
lohi 8e / kg - 2 kg kala n. 16 e
Jälkkäriksi joulutorttuja (kg taikinaa + hillo) kustannus n. 3 e
Eli noin 100 eurolla saat perinteisen joulusetin. Halvemmallakin pääsee. Voit kai pyytää muitakin tuomaan jotain syömisiä?
Joulukuusi maksaa n. 20 euroa Rustassa.
Ei ole juuri nyt sitä "pikkurahaakaan" millä ostella alemyynneistä mitään. Hyvä, kun ruoassa pysytään, kun itse teen.
Omiin huvituksiin ei mene rahaa, ellei pidä hammaslääkäriä ja silmälääkäriä huvituksina.
Itse teen laatikot, jos nyt joulua meillä vietämme. Mutta totuuden nimessä on sanottava, että haluaisin jouluna syödä muutakin, kalaa, juustoja,salaatteja yms. Juureksia syödään jo kuitenkin pitkin syksyä.
Pakko varmaan nostaa kädet pystyyn ja sanoa sukulaisille, että meille jos joulua mielivät viettämään, niin vaatimatonta tulee olemaan.
Juotteko/poltatteko?
Se on jännä, kun monella rahaa löytyy niihin juomiin, ja savuna ilmaan. Lapsen joululahjat on silloin toisarvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole juuri nyt sitä "pikkurahaakaan" millä ostella alemyynneistä mitään. Hyvä, kun ruoassa pysytään, kun itse teen.
Omiin huvituksiin ei mene rahaa, ellei pidä hammaslääkäriä ja silmälääkäriä huvituksina.
Itse teen laatikot, jos nyt joulua meillä vietämme. Mutta totuuden nimessä on sanottava, että haluaisin jouluna syödä muutakin, kalaa, juustoja,salaatteja yms. Juureksia syödään jo kuitenkin pitkin syksyä.
Pakko varmaan nostaa kädet pystyyn ja sanoa sukulaisille, että meille jos joulua mielivät viettämään, niin vaatimatonta tulee olemaan.
No mieti sitten budjetti ja MITÄ haluat syödä. Jos se on kalaa, salaattia ja juustoja, niin satasella kyllä saa niitäkin, enemmän kuin _yhtenä_ päivänä jaksaa syödä. Nyt taitaa AP vaan narista turhasta. Voithan nyt syksyn mittaan valmistaa ne laatikkosi juureksista pakkaseen ja ostaa sitten pelkät herkut ja salaatit jouluna. Ihmiset mättävät muutenkin jouluna liikaa ruokaa. Se joulukin on kuitenkin on vain yksi päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se lahjojen ostaminen aikuisille, jos ei ole varaa siihen. Oikeasti.
Ap. kertoo ketjussa, että hänellä on lapsia.
Ja minä kommentoin, että lopettakaa se lahjojen osto AIKUISILLE.
Mulla meni ohi se, että ap. niin tekisikään vähistä rahoistaa, mutta välillä tulee luettua näitä ketjuja huonosti.
Kannattaisi sijoittaa heti kun saa rahaa 10% siitä summasta. Näin saisi tulevaisuudessakin rahaa. Tänäänkin tuli vähän reilu 100 euroa osinkoja tilille.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta kerrotkin heille tilanteen ja pyydät, että jaatte yhdessä kuluja.
Vaikea on neuvoa, varmasti yrität jo parhaasi. Ei tule mieleen muuta, kuin lisätulojen hankkiminen, eikä sekään ole niin yksinkertaista. Olisiko mahdollista kerätä pulloja, neuloa sukkia myytäväksi tai tehdä lapsenvahtikeikkaa? Itse siivosin kaappeja ja myin facekirpparilla tarpeettomia astioita ja vaatteita. Toki siinä oli paljon vaivaa, mutta toisaalta homma oli palkitsevaa ja ohjasin tulot erilliselle tilille, johon kertyi 160 euroa ylimääräisiin tarpeisiin.
Jos talous on jatkuvasti äärimmilleen viritetty, siinä ei ole löysää viilattavaksi. Hyväosaisen on vaikea tajuta, että kymppi voi olla jollekulle monen päivän ruokabudjetti.
Flying Tigerista lahjat 1-5 €/kpl.
Jos jättäisi nyt koronavuonna väliin ja juhlisi vain oman perheensä kanssa, voi vielä lisätä että on huono rahatilanne. Minkä ikäinen lapsi on?
Oletko noissa terveyspalveluissa tehnyt hintavertailuja miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mieti sitten budjetti ja MITÄ haluat syödä. Jos se on kalaa, salaattia ja juustoja, niin satasella kyllä saa niitäkin, enemmän kuin _yhtenä_ päivänä jaksaa syödä. Nyt taitaa AP vaan narista turhasta. Voithan nyt syksyn mittaan valmistaa ne laatikkosi juureksista pakkaseen ja ostaa sitten pelkät herkut ja salaatit jouluna. Ihmiset mättävät muutenkin jouluna liikaa ruokaa. Se joulukin on kuitenkin on vain yksi päivä.
Ei ole pakastinta. On kyllä hankintalistalla, mutta sillä listalla on miljoona muutakin asiaa. Oon väijynyt "annetaan" - sivustoja, mutta toistaiseksi ei ole tullut sopivaa pakastinta vastaan. Edellytys on, että pakastin on ilmainen ja saan kyydin järjestymään, kun ei ole sitä autoa, eikä miestä. Eli en ole nopeimpien hakijoiden joukossa ikinä. Enkä halua vanhaa sähkösyöppöä.
Pahinta kai tässä lopulta on ne muiden odotukset... Lasten ja sukulaisten. Omalle porukalle olisi helppo laittaa "köyhäilyjoulu", mutta kun vieraille haluaisi tarjota parempaa. On vain niin kiusallista, kun ei pysty edes yhtä joulua järjestämään ilman stressiä rahasta. Vaikka rahahuolet tuttuja onkin vuosien ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko noissa terveyspalveluissa tehnyt hintavertailuja miten?
Hammaslääkärissä käyn kunnallisella. Se on halvempaa kuin yksityinen. Silmälääkäri on kaupungin edullisin (ei täällä ole paljon vaihtoehtoja). Silmälääkärien hinnoissa voi muuten olla kymppien eroja per käyntikerta, kannattaa olla tarkkana.
Ehkä ne varsinkaan aikuisten odotukset ei niin polttavia ole etteivät he niistä nopeasti toipuisi. Kun ilmoittelet ajoissa, ehtivät järkätä korvaavat suunnitelmansa ja asennoitua niiden mukaan.
Sehän se koko pointti tässä aloituksessa on, että kun sitä kymppiä tai kahta ei saa säästöön kuukaudessakaan. Aina tulee jokin ylimääräinen meno. Nyt säästötilillä on 120, vielä puuttuu 80 euroa, että saan eron ekan vaiheen maksettua. Joudun maksamaan, koska olen eron hakija. Myöhemmin syksyllä on silmälääkäri taas, siihen taas runsas satanen. En pääse julkiselle puolelle, olen selvittänyt asiaa. Hammaslääkäristä tulee lasku, kun jouduin taas käymään ja kustannuksia tuli apteekkikäynnistäkin.
Eli koko ajan on tiukkaa ja uusia rahareikiä tulee, vaikka miten säästäisi.