Eroon valmistautuminen, omat säästöt ja niiden "piilotus"
Olen hakemassa eroa miehestäni lähitulevaisuudessa, kun olen saanut itseni ja lasten kannalta tarvittavat asiat hoidettua. Suhteessa on henkistä väkivaltaa, eikä mies suostu keskustelemaan erosta tai muustakaan, eikä esimerkiksi aloittamaan pariterapiaa. Eron syyt eivät oikeastaan nyt tähän viestiin kuulukaan, vaan mietin käytännön asioita, josko joku osaisi neuvoa.
Ainoa vaihtoehtomme taitaa olla lasten kanssa lähteä omasta kodista vuokra-asuntoon. Olen säästänyt tätä varten ja myös tulevaa arkea varten rahaa henkilökohtaiselle säästötililleni jo pitkään. Tiedän, että mies ei tule meitä tukemaan ennen kuin häneltä karhutaan elareita. Minä olen aina ollut säästäväinen suhteessa muutenkin, mies kuluttaa rahansa "kalliiseen ruokaan" (jota syö yksin tietokoneen ääressä, me muut syömme yhdessä "arkiruokaa") ja tekniikkaan.
Onko tosiaan niin, että erossa joudun antamaan myös omista palkkarahoistani säästämäni summasta puolet miehelle? Eli sen taloudellisen pesämunan, jonka olen eron vuoksi säästänyt itselleni ja lapsille. Näin taitaa olla. Mutta voiko rahan "piilottaa" jollekin tilille, josta en kerro kellekään? Tai vaikka nostaa hiljalleen isoina seteleinä ja sitten kätkeä. Vai syyllistynkö rahanpesuun tai muuhun, mihin en koskaan kuvitellut syyllistyväni? En tosin kuvitellut koskaan myöskään joutuvani eroamaan, ainakaan tällä tavalla :(
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
"Lainaa" ne salarahat jollekin luotettavalle tutulle, joka palauttaa ne sinulle joko vähin erin käteisellä tai sitten tilille kun ero on selvä.
Jos teet rahoista velkakirjan niin kyseessä on saatava, ja olettaisin että se laskettaisiin omaisuutesi arvoon. Jos et tee velkakirjaan, niin onnea matkaan kun kaverisi päättää olla palauttamatta rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Avioeroon liittyvät ositussopimukset riitautetaan käräjäoikeudessa siviilikanteena, poliisi ei näitä osituspetoksia setvi :) Näissäkin moiteaika on 6kk, sen jälkeen on asian kanssa elettävä ellei kyseessä ole törkeä erehdyttäminen.
Nyt olet aivan pihalla. Jos puolisot riitelevät keskenään ositussopimuksesta, se on siviiliriita. Jos puolisoa epäillään omaisuuden piilottamisesta, kyseessä on petos. Petos on rikoslain alainen teko, sen tutkii poliisi ja syyttää syyttäjä. Syyteoikeus vanhenee 10 vuodessa. Tästä löytyy oikeuskäytäntöä vaikka kuinka paljon, ei tarvitse mutuilla.
kyllä se puolen vuoden taikka vuodenkin vuokrien maksu etukäteen + s-ryhmän lahjakorttien osto (muka lahjoiksi)+ lahjojen etukäteen ostaminen lienee se laillisin keino, rahojen venkslaus eri tilien välillä saattaa päättyä hassusti. Voit ostaa lahjakortteja vaikka kampaamoon ja vaikka minne etukäteen. varsinkin kun sanot että miehesi on henkisesti väkivaltainen, voi olla odotettavissa että hän pistää kunnon shown pystyyn kun ero koittaa ja saattaa olla halukas kääntämään kaikki kivet + tapella kunnolla. 1 perusnaisellinen vaihtoehto on hommata pari kunnon merkkilaukkua, näissä ei häviää kauheasti rahaa myöhemmin ne myydessä.