Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroon valmistautuminen, omat säästöt ja niiden "piilotus"

Vierailija
08.09.2020 |

Olen hakemassa eroa miehestäni lähitulevaisuudessa, kun olen saanut itseni ja lasten kannalta tarvittavat asiat hoidettua. Suhteessa on henkistä väkivaltaa, eikä mies suostu keskustelemaan erosta tai muustakaan, eikä esimerkiksi aloittamaan pariterapiaa. Eron syyt eivät oikeastaan nyt tähän viestiin kuulukaan, vaan mietin käytännön asioita, josko joku osaisi neuvoa.

Ainoa vaihtoehtomme taitaa olla lasten kanssa lähteä omasta kodista vuokra-asuntoon. Olen säästänyt tätä varten ja myös tulevaa arkea varten rahaa henkilökohtaiselle säästötililleni jo pitkään. Tiedän, että mies ei tule meitä tukemaan ennen kuin häneltä karhutaan elareita. Minä olen aina ollut säästäväinen suhteessa muutenkin, mies kuluttaa rahansa "kalliiseen ruokaan" (jota syö yksin tietokoneen ääressä, me muut syömme yhdessä "arkiruokaa") ja tekniikkaan.

Onko tosiaan niin, että erossa joudun antamaan myös omista palkkarahoistani säästämäni summasta puolet miehelle? Eli sen taloudellisen pesämunan, jonka olen eron vuoksi säästänyt itselleni ja lapsille. Näin taitaa olla. Mutta voiko rahan "piilottaa" jollekin tilille, josta en kerro kellekään? Tai vaikka nostaa hiljalleen isoina seteleinä ja sitten kätkeä. Vai syyllistynkö rahanpesuun tai muuhun, mihin en koskaan kuvitellut syyllistyväni? En tosin kuvitellut koskaan myöskään joutuvani eroamaan, ainakaan tällä tavalla :(

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nostat tosiaan hissukseen muutaman tonnin käteistä niin on vähän pehmikettä. Onnea matkaan.

Vierailija
22/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehellä autoa ym omaisuutta? Sitten sinun ei tarvi antaa mitään, jos miehellä kuitenkin on rahalla ostettua omaisuutta ja ne on sen arvoisia kuin rahasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osituksessa tärkeä päivämäärä on ositusperusteen syntyhetki, eli avioeron vireilletulo tuomioistuimessa tai puolison kuolema. Ositusperuste määrää sen, minkä ajankohdan mukaan määritetään ositusvarallisuutena jaettava omaisuus.

Ositusta ei siis tehdä muuttopäivän mukaan, vaan siitä kun ero laitetaan vireille. Jos Ap on säästänyt rahaa ja käyttää ne esim. asunnon vuokratakuuseen tai maksaa vaikka puolen vuoden vuokrat ennakkoon, niin ei niitä rahoja huomioida osituksessa, jos hän laittaa eron vireille vasta sen jälkeen.

Vierailija
24/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lainaa" ne salarahat jollekin luotettavalle tutulle, joka palauttaa ne sinulle joko vähin erin käteisellä tai sitten tilille kun ero on selvä.

Vierailija
25/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahojen piilottaminen on petos, josta voit joutua oikeuteen ja saada tuomiota. Miten luulet käyväsi tulevaisuudellesi, jos saat tuomion petoksesta?

Kerrot miehellesi haluavasi eron ja muutat vuokralle. Ei siinä sen erikoisempaa ole.

Vierailija
26/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten osituksessa voi selvitä, jos ap:lla on salainen pankkitili toisessa pankissa?

Kuvitellaan että ap:n ja hänen miehensä tilit on koko liiton ajan olleet pankissa X. Vuosi ennen etoa ap perustaa henkilökohtaisen pankkitilin pankkiin Y , säästää sinne eropuskurirahaa eikä kerro miehelle tämän tilin olemassaolosta.

Miten kukaan saa osituksessa tietää että ap:lla on pakissa Y pankkitili, jos ap on hipihiljaa?

Vierailija
27/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä nostin vastaavassa tilanteessa edellisen puolen vuoden aikana säästöni käteisenä pienissä erissä. Muuta vaihtoehtoa en keksinyt. Tilanne sama kuin sinulla, että miehellä oli kyllä rahaa, lisäksi omani osasi kyllä vielä minua taitavammin hävittää omaisuutensa osituksen koittaessa. .. Ennen eron hakemista tililläni oli pari kuukautta vain minimimäärä. Eroa haettaessa katsotaan hakupäivän taloustilanne, ei kukaan rupea tonkimaan tilien tapahtumia kuukausia taaksepäin. Ja jos tonkisi, niin muutaman satasen- tonnin nostot on sun eroahdistuksen käsittelyä shoppailua yms.

Kiitos tästä tuhannesti! Jotakin tämän suuntaista ajattelinkin - ja kyse ei tosiaan ole sadoista tuhansista, vaan joistakin kymmenistä, jotka tuovat minulle valtavaa mielenraihaa erityisesti lasten kannalta. Toki sitten osituksessa on tulossa oma osuus, ja töissäkin käyn, mutta tämä alku tuntuu nielevän paljon rahaa vuorkatakuineen ja uusien asioiden ostoineen. ap

Vierailija
28/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot miehellesi haluavasi eron ja muutat vuokralle. Ei siinä sen erikoisempaa ole.

Näin voi sanoa vain henkilö, joka ei ole eronnut hankasta liitosta ja jolla on aina ollut rahaa niin, ettei sen riittämistä tarvitse murehtia. Ap

Vierailija
29/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osituksessa tärkeä päivämäärä on ositusperusteen syntyhetki, eli avioeron vireilletulo tuomioistuimessa tai puolison kuolema. Ositusperuste määrää sen, minkä ajankohdan mukaan määritetään ositusvarallisuutena jaettava omaisuus.

Ositusta ei siis tehdä muuttopäivän mukaan, vaan siitä kun ero laitetaan vireille. Jos Ap on säästänyt rahaa ja käyttää ne esim. asunnon vuokratakuuseen tai maksaa vaikka puolen vuoden vuokrat ennakkoon, niin ei niitä rahoja huomioida osituksessa, jos hän laittaa eron vireille vasta sen jälkeen.

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta. Onkohan myös niin, että osituksessa ei pankkitapahtumia sen kummemmin pengota, saldo vain? Eli voin ennen sitä nostaa tilini tyhjäksi sen kummemmitta selittelyittä?

Vierailija
30/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta. Onkohan myös niin, että osituksessa ei pankkitapahtumia sen kummemmin pengota, saldo vain? Eli voin ennen sitä nostaa tilini tyhjäksi sen kummemmitta selittelyittä?

Ositushan on yksinkertaisimmillaan teidän kahden laatima dokumentti, jonka allekirjoitatte ja maksatte tasingon. Ei kukaan ulkopuolinen teidän asioita tule automaattisesti tonkimaan. Lakimiehet jos ottaa mukaan niin siitä ei hyödy kuin lakimies

31/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle, että tosi kurjaa, kun joudut tällaiseen tilanteeseen.

Eikö miehesi aavista mitään? On ulkopuolisena asiaa ajatellen parempi, ettei aavistakaan, koska kerrot hänen käyttävän hemkistä väkivaltaa, niin olis ihan hirveä kestää vielä pahempaa sellaista, että se kaikki voisi mennä vielä pahemmaksi.

Toivon, että onnistut❤

Pitäisikö sinun hakea lähestymiskieltoa myös? Toivon, että tilanteen selvitessä miehelle, hän käsittää asian järkiperäisesti, eikä tilanne aiheuta mitään suurempia harmeja, esim. fyysistä väkivaltaa.

Tähtitaivas☆

Vierailija
32/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Suomessa ole pankkisalaisuus, ja vain poliisi voi rikosta epäiltäessä saada tilitietoja. Ositushan tehdään jonkin aikaa eron jälkeen esim. kun asunto on myyty ja silloinkin puolisot voivat sopia mitä ositukseen otetaan mukaan. Ei kukaan pakota käyttelytilejä raportoimaan. Toki jos ero on riitaisa, niin voi laittaa juristinsa vaatimaan säästöpossunkin listalle. Voi myös jakaa lusikat ja allekirjoittaa lapun, jossa todetaan, että ositus on tehty tällä päivämäärällä, eikä kummallakaan ole muita vaatimuksia.

Vierailija
33/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Suomessa ole pankkisalaisuus, ja vain poliisi voi rikosta epäiltäessä saada tilitietoja. Ositushan tehdään jonkin aikaa eron jälkeen esim. kun asunto on myyty ja silloinkin puolisot voivat sopia mitä ositukseen otetaan mukaan. Ei kukaan pakota käyttelytilejä raportoimaan. Toki jos ero on riitaisa, niin voi laittaa juristinsa vaatimaan säästöpossunkin listalle. Voi myös jakaa lusikat ja allekirjoittaa lapun, jossa todetaan, että ositus on tehty tällä päivämäärällä, eikä kummallakaan ole muita vaatimuksia.

Minun ymmärtääkseni on. Eli esimerkiksi osituksessa juristi ei voi mennä pyytämään pankista eroavan parin pankkitilitietoja eikä pankki voi sellaisia tietoja antaa juristille.

Sen vuoksi mä ainakin olen ymmärtänyt että jos vaikka ap:lla on salainen henkilökohtainen pankkitili, mistä mies ei ole tietoinen niin tämän tilin rahoista ei kukaan saa tietää osituksessa jos ap pitää salaisuuden itsellään ja on hiljaa.

Vierailija
34/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä ei ole avioehtoa ja mies haluaa tehdä eron todella vaikeaksi, niin EI ole noin. Kyllä niiden kadonneiden rahojen perään voidaan alkaa kysellä, jos ne ovat hävinneet ajallisesti turhan lähellä eroajankohtaa. Että varovainen kannattaa olla. 

Vierailija
35/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no säästä puolet miehelle niin sekin on sitten valmistautunut kun yhtäkkiä vaan lähet.

ELi minä säästän itseäni reilusti parempipalkkaiselle miehelleni rahaa, jotta hän pärjää, kun olen lähtenyt? Ero ei tule yllätyksenä, että "vain lähden". Asiasta on yritetty puhua pitkään. On miehen oma vika, että hän ei vaikuta ottavan asiaa todesta luultavasti ennen kuin olen lähtenyt. Ap

Kannattaisko mieluummin säästää hyvää asianajajaa varten, joka voi auttaa näissä asioissa? 

Vierailija
36/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ymmärtääkseni on. Eli esimerkiksi osituksessa juristi ei voi mennä pyytämään pankista eroavan parin pankkitilitietoja eikä pankki voi sellaisia tietoja antaa juristille.

Sen vuoksi mä ainakin olen ymmärtänyt että jos vaikka ap:lla on salainen henkilökohtainen pankkitili, mistä mies ei ole tietoinen niin tämän tilin rahoista ei kukaan saa tietää osituksessa jos ap pitää salaisuuden itsellään ja on hiljaa.

Tämä toimii, jos kukaan muu ei todellakaan tiedä tuosta ap:n tilistä ja sillä olevista rahoista. Normaalissa, hyvin sujuvassa erossa selvitellään se omaisuus, jonka tiedetään olevan olemassa. Kukaan ei ala tieten tahtoen etsiä kätkettyjä varoja, jos mikään osapuoli ei viittaa sellaisten olemassaoloon. 

Vierailija
37/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ottamaan yhteyttä kokeneeseen asianajajaan. Minulla on kokemusta hankalasta avioerosta, johon liittyi yritys kätkeä varallisuutta. Mutta tapaukset kun eivät koskaan ole identtisiä enkä itse tunne lakia läpikotaisin, niin en uskalla lähteä neuvomaan asiassa. 

Vierailija
38/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kokemus, että vietiin kyllä tililtä kaikki, ihan omalta tililtä jonne oli tullut omat ansaitsemani bonarit ja provisiot, niin siitä puolet kuului miehelle yhtäkkiä.... Pankin juristi hoiti osituksen ja sanoi, että näin kuuluu toimia. Aika väärältä tuntui.

Vierailija
39/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän ositus tehtiin niin, että jaettiin vain asunto. Kaikki muu jätettiin sen uökopuolelle. Eksällä oli eläkevakuutus, mulla osakkeita. Tilien saldot pidettiin ominamme.

Toki piti olla kyky sopia, mutta tämä oli järjestely.

Ja sitten on tietenkin niin, että totta kai ap voi kuluttaa rahojaan miten haluaa. Esim vuokrata asunto. Ei se vuokra oleenää osituksessa mukana tai joku ostettu huonekalu. Ne on jo mennyttä rahaa.

Ositustahan ei siis tarvitse mitenkääntehdö samana päivänä kuin muuttaa pois.

Vierailija
40/83 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä rahaa jää kun ostat uudet kalusteet, astiat jne. Maksat vuokrat. Lyö rahat kiinni niihin kuluihin ja maksa pois. Ilmoita erosta muuttopäivänä. Sitten ei ole liiemmin tilillä ylimääräistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän