Voiko työnantaja vaatia koronavilkun asennusta?
Tänään tuli sähköpostitse työnantajalta vaatimus että työntekijöiden täytyy ladata omiin henkilökohtaisiin puhelimiinsa koronavilkku sovellus, onko tämä ihan kaikkien sääntöjen mukaista? Kyseessä kunta työnantaja eli ei mikään pieni firma..
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Pellet, mikä tässä on nyt niin ehdotonta tai vaikeeta. Samat ihmiset kuitenkin käyttävä terveydenhuollon palveluita, vilkulla saadaan tehostettua juuri tuota resurssien käyttöä.
Ehdotonta on se, jos työnantaja yrittää määrätä, mitä teen vapaa-ajallani tai mitä mun omistamissani laitteissa on tai ei ole. Työsuhdepuhelin olisi sitten eri asia, mutta silloinkin pitäisin bluetoothia päällä vain työaikana. Työnantaja voi määräillä mua vain työajalla, ei työajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaate on se, että työnantaja ei sanele mitä sisältöä omaan puhelimeeni lataan.
No nyt menee ketjussa asiat sekaisin. Minä olen puhunut firman luureista, sinä henkilökohtaisesta. Firmalla ei ole mitään oikeuksia henkilökohtaiseen luuriin, se on päivänselvää.
Entä jos kyseessä on työsuhdepuhelin eli käytännössä työnantajan omistama puhelin, joka on työntekijällä henkilökohtaisessa käytössä työkäytön lisäksi?
Tässä tapauksessa firmalla on oikeus asentaa tuo softa puhelimeen, kuten muutkin tietoturvahärpäkkeet.
Tuo koronasovellushan nyt on käytännössä täysin vaaraton, mutta entä jos työnantaja haluaisi asentaa vaikka gps-tracking softan joka seuraa puhelimen liikkeitä jatkuvasti ja ne tallentuu työnantajan tietoon esimerkiksi perustellen sitä tietoturvalla ja puhelimen löytämisellä siinä tilanteessa että se varastetaan? Olisiko sekin mahdollista? Tai puheluiden seuranta- tai kuuntelusovelluksen jollain vastaavalla perusteella joka seuraisi myös yksityiset puhelut?
Kannattaako työsuhdepuhelinta ylipäätään ottaa ollenkaan jos työnantajalla on siihen rajaton määräysvalta?
Ei kannata, ei missään tilanteessa. Työsuhdepuhelin on erittäin yleinen tapa työnantajan ostaa erittäin halvalla työntekijöiden kaikki vapaa-aika itselleen.
Työsuhdepuhelin nimenomaan tarjotaan juuri sen takia että se on aina mukana, sähköpostit kilisee siinä ja pomo tai kolleega voi soittaa 24/7 tietäen että puhelin on mukana taskussa, eikä selitys puheluun vastaamattomuudelle perjantai-iltana että en huomannut puhelua mene maanantaina läpi.
Sillä työsuhdepuhelimella ei oikeasti säästä niin paljon että kannattaisi siihen vaihtaa se vapaus, että työajan loppuessa voi todellakin laittaa puhelimen kiinni ja jättää sen vaikka työpaikalle ja olla täysin tavoittamattomattomissa vapaalla.
Pyh. Ollut ainoastaan työpuhelin vuodesta 1998 ja ei ole haitannut vapaa-aikaa millään tavoin. Parin vuoden välein voi ottaa uusimman iPhone tai Android luurin, puheluille ja datalle ei rajoituksia.
Eli kertaakaan kukaan ei ole työasioissa soittanut säännöllisen työajan ulkopuolella, kertaakaan et ole lukenut työsähköpostia työajan ulkopuolella, katsonut työkalenterissa olevaa merkintää tms. mitään edes pienintäkään asiaa työhön liittyen näinä vuosina?
Sitä ei välttämättä edes itse huomaa miten kiero pomo pyörittää seittiinsä, ostetaan joku 500€ puhelin parin vuoden välein ja se pitää henkilön tiukasti kiinni työpaikassa illalla, lomalla ja viikonloppuna. Jos kerrankin vilkaisee vaikka sähköpostia tai vastaa puheluun työajan ulkopuolella, jos se luuri edes soi tai kilahtaa työasian takia kun et ole töissä niin silloin se häiritsee vapaa aikaa.
Riippuu kuinka suhtautuu työhön. Mulla ei ole sijaista, joten lomallakin tulee katseltua meilejä ja vastattua vain kriittisiin, mutta se ei häiritse mua millään tavoin. Kyllä mä osaan ottaa "hyvityksen" näistä tavalla tai toisella, yleensä omina vapaina.. Mun työ ei ole niin stressaavaa, että lomalla vaatisin täyttä rauhaa. En juurikaan puhu puhelimella normaalistikkaan, joten ei se soi myöskään iltaisin.
Mulle tämä on täysin ok ja normaalia, ei häiritsevää millään tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaate on se, että työnantaja ei sanele mitä sisältöä omaan puhelimeeni lataan.
No nyt menee ketjussa asiat sekaisin. Minä olen puhunut firman luureista, sinä henkilökohtaisesta. Firmalla ei ole mitään oikeuksia henkilökohtaiseen luuriin, se on päivänselvää.
Entä jos kyseessä on työsuhdepuhelin eli käytännössä työnantajan omistama puhelin, joka on työntekijällä henkilökohtaisessa käytössä työkäytön lisäksi?
Tässä tapauksessa firmalla on oikeus asentaa tuo softa puhelimeen, kuten muutkin tietoturvahärpäkkeet.
Tuo koronasovellushan nyt on käytännössä täysin vaaraton, mutta entä jos työnantaja haluaisi asentaa vaikka gps-tracking softan joka seuraa puhelimen liikkeitä jatkuvasti ja ne tallentuu työnantajan tietoon esimerkiksi perustellen sitä tietoturvalla ja puhelimen löytämisellä siinä tilanteessa että se varastetaan? Olisiko sekin mahdollista? Tai puheluiden seuranta- tai kuuntelusovelluksen jollain vastaavalla perusteella joka seuraisi myös yksityiset puhelut?
Kannattaako työsuhdepuhelinta ylipäätään ottaa ollenkaan jos työnantajalla on siihen rajaton määräysvalta?
Ei kannata, ei missään tilanteessa. Työsuhdepuhelin on erittäin yleinen tapa työnantajan ostaa erittäin halvalla työntekijöiden kaikki vapaa-aika itselleen.
Työsuhdepuhelin nimenomaan tarjotaan juuri sen takia että se on aina mukana, sähköpostit kilisee siinä ja pomo tai kolleega voi soittaa 24/7 tietäen että puhelin on mukana taskussa, eikä selitys puheluun vastaamattomuudelle perjantai-iltana että en huomannut puhelua mene maanantaina läpi.
Sillä työsuhdepuhelimella ei oikeasti säästä niin paljon että kannattaisi siihen vaihtaa se vapaus, että työajan loppuessa voi todellakin laittaa puhelimen kiinni ja jättää sen vaikka työpaikalle ja olla täysin tavoittamattomattomissa vapaalla.
Pyh. Ollut ainoastaan työpuhelin vuodesta 1998 ja ei ole haitannut vapaa-aikaa millään tavoin. Parin vuoden välein voi ottaa uusimman iPhone tai Android luurin, puheluille ja datalle ei rajoituksia.
Eli kertaakaan kukaan ei ole työasioissa soittanut säännöllisen työajan ulkopuolella, kertaakaan et ole lukenut työsähköpostia työajan ulkopuolella, katsonut työkalenterissa olevaa merkintää tms. mitään edes pienintäkään asiaa työhön liittyen näinä vuosina?
Sitä ei välttämättä edes itse huomaa miten kiero pomo pyörittää seittiinsä, ostetaan joku 500€ puhelin parin vuoden välein ja se pitää henkilön tiukasti kiinni työpaikassa illalla, lomalla ja viikonloppuna. Jos kerrankin vilkaisee vaikka sähköpostia tai vastaa puheluun työajan ulkopuolella, jos se luuri edes soi tai kilahtaa työasian takia kun et ole töissä niin silloin se häiritsee vapaa aikaa.
Riippuu kuinka suhtautuu työhön. Mulla ei ole sijaista, joten lomallakin tulee katseltua meilejä ja vastattua vain kriittisiin, mutta se ei häiritse mua millään tavoin. Kyllä mä osaan ottaa "hyvityksen" näistä tavalla tai toisella, yleensä omina vapaina.. Mun työ ei ole niin stressaavaa, että lomalla vaatisin täyttä rauhaa. En juurikaan puhu puhelimella normaalistikkaan, joten ei se soi myöskään iltaisin.
Mulle tämä on täysin ok ja normaalia, ei häiritsevää millään tavoin.
No tulihan se sieltä, juuri se miksi työnantajat ostaa näitä puhelimia. Lomallakin katsotaan meilejä ja vastataan kriittisiin puheluihin. Ja henkilön omasta mielestä se on ihan normaalia. Näistä kannattaisi jutella ihan asiantuntijan kanssa ennen kuin polttaa itsensä täysin loppuun.
Jos vapaa-ajalla ei pysty täysin irroittautumaan työasioista niin ihminen ei palaudu riittävästi. Sitä ei välttämättä edes itse huomaa mutta työhyvinvointi tulisi ottaa vakavasti. Jos vapaa-ajalla joudutaan oikeasti esim. hälyttämään joku töihin niin sitä varten työnantajan asia on järjestää päivystys vuorot ja siihen on ihan lainsäädännöllinen määrä mitä pitää antaa vapaana.
Se että joku on joka päivä työnantajan tavoitettavissa, ei ole ihmisen arvoista elämää. Työsuhdepuhelin pitäisi minusta lailla kieltää ja työnantajalla ei saisi olla lain mukaan oikeutta kontaktoida työntekijää muutoin kuin työajalla tai jos hän on päivystysvuorossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tämä on täysin ok ja normaalia, ei häiritsevää millään tavoin.No tulihan se sieltä, juuri se miksi työnantajat ostaa näitä puhelimia. Lomallakin katsotaan meilejä ja vastataan kriittisiin puheluihin. Ja henkilön omasta mielestä se on ihan normaalia. Näistä kannattaisi jutella ihan asiantuntijan kanssa ennen kuin polttaa itsensä täysin loppuun.
Jos vapaa-ajalla ei pysty täysin irroittautumaan työasioista niin ihminen ei palaudu riittävästi. Sitä ei välttämättä edes itse huomaa mutta työhyvinvointi tulisi ottaa vakavasti. Jos vapaa-ajalla joudutaan oikeasti esim. hälyttämään joku töihin niin sitä varten työnantajan asia on järjestää päivystys vuorot ja siihen on ihan lainsäädännöllinen määrä mitä pitää antaa vapaana.
Se että joku on joka päivä työnantajan tavoitettavissa, ei ole ihmisen arvoista elämää. Työsuhdepuhelin pitäisi minusta lailla kieltää ja työnantajalla ei saisi olla lain mukaan oikeutta kontaktoida työntekijää muutoin kuin työajalla tai jos hän on päivystysvuorossa.
Edelleen, ei stressiä ollenkaan. Työaika pysyy 37,5h viikossa ja käyn työaikana kuntosalillakin. Nukun normaalit 8h yössä, josta syvää unta 20-30%. Ei ole mitään päivystyshommia, eikä olisi edes pakko vastata mihinkään. Jos näen meilistä, että saan asiat eteenpäin yhdellä lauseella, se ei ole multa pois. Helpolla mä nämä vajaat 6k€ kuussa saan kuule, en valita yhtään.
Osa teistä on kyllä jämähtänyt tuonne menneelle vuosituhannelle, hirvee vastakkain asettelu.
Ihan älyttömän yksinkertaisesta ja kaikkia hyödyntävästä asiasta, samat ihmiset sitten huutavat yhteiskuntaa apuun/tukemaan joka käänteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole myöskään työsihdepuhelimessa. Kyseessä on yksilön henkilökohtainen terveystieto, johon työnantajalla ei ole mitään oikeutta puuttua. Kuten ei työterveyden tietoihinkaan. Tämä on erityisen vahvasti lailla suojattu oikeus.
Eikö korona ole poikkeus ja työnantajalle menee tieto, mikäli työntekijällä on koronatartunta ja hänet on asetettu karanteeniin? Käsittääkseni ei ole mahdollista, että karanteeniin asetettu, koronasairas menee töihin normaalisti ja työnantajalle ei mene tietoa tartunnasta. Korjaa, jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole myöskään työsihdepuhelimessa. Kyseessä on yksilön henkilökohtainen terveystieto, johon työnantajalla ei ole mitään oikeutta puuttua. Kuten ei työterveyden tietoihinkaan. Tämä on erityisen vahvasti lailla suojattu oikeus.
Eikö korona ole poikkeus ja työnantajalle menee tieto, mikäli työntekijällä on koronatartunta ja hänet on asetettu karanteeniin? Käsittääkseni ei ole mahdollista, että karanteeniin asetettu, koronasairas menee töihin normaalisti ja työnantajalle ei mene tietoa tartunnasta. Korjaa, jos olen väärässä.
Ei tietenkään mene automaattisesti tieto, kyllä tietosuojalaki koskee myös korona-tietoja. Työntekijän pitää itse toimittaa lääkärintodistus työnantajalle. Jos joku haluaa jättää niin tekemättä ja mennä karanteenissa töihin niin se on täysin mahdollista.
Toki en tiedä miksi kukaan tekisi niin kun saa ylimääräisen palkallisen kahden viikon loman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työsuhdepuhelin todellakaan tarkoita, että vapaa-ajalla täytyisi vastata työpuheluihin ja lukea työsähköposteja. S-posti-ilmoitukset voi ottaa pois käytöstä tai muokata älä häiritse -tilan suodattamaan yhteydenotot haluamallaan tavalla. Tai voi jopa hommata toisen sim-kortin henkilökohtaiseen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oiekeutta, vain työpuhelimiin, ei puhelinetu eikä omiin puhelimiin. Tämä kysytty suoraan avin työsuojelusta:
"Työturvallisuuslain työnantajan huolehtimisvelvollisuus liittyen koronaviruksen leviämisen ja eristämisen tilanteisiin työpaikalla voisi olla työnantajalle peruste velvoittaa työntekijät lataamaan sovelluksen työpuhelimeen.
Työsuhde-etu puhelin ja työntekijän oma puhelin katsotaan kuuluvaksi yksityiselämän suojan piirin. Näihin työnantaja ei voi velvoittaa lataamaan sovellusta." Case closed.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi vaatia, mutta olisiko se niin suuri asia sitä asentaa?
Olisi se suuri ja kallis asia, koska joutuisin ostamaan uuden puhelimen ja hankkimaan uuden liittymänkin (postimerkin kokoinen SIM-kortti ei käy kovinkaan moneen puhelimeen enää, ja käytän prepaid-liittymää puhelinmyyjien takia).
Vierailija kirjoitti:
Olisin jopa voinut laittaa puhelimeeni koronavilkun, mutta vaatimuksen jälkeen en todellakaan aio sitä asentaa. Työnantaja toimittakoon sovellusta varten oman älypuhelimen käyttööni jos se sovellus on niin välttämätön johtoportaan mielestä. Sukupuolitautivilkku sovellus olisi fiksumpi idea, etenkin näin sinkkumarkkinoilla pyöriessä 😆
Miksi siellä sinkkumarkkinoilla täytyy pyöriä?