Kuka järjestää lapsen ristiäiset?
Olimme ajatelleet järjestää ristiäiset kotonamme n. 10 läheisen kanssa pienellä budjetilla ja rennolla tunnelmalla. Omalla äitini tuputtaa tähän kuitenkin runsaasti mielipiteitä, varmaan koska kyseessä on kummankin suvun ensimmäinen lapsen lapsi..
Oma äitini väittää kiven kovaan että puolet ristiäisistä järjestävät lapsen isovanhemmat kotonaan, hoitavat ruat ja kutsumiset yms. ja sanoo että tämän takia heidän tulisi saada järjestää ristiäiset omassa kodissaan. En kuulemma kuitenkaan tule jaksamaan tai kestämään ristiäisten järjestämistä lapsen synnyttymisen jälkeen, kuulemma se on ihan mahdotonta jaksaa. Olen tästä jonkin verran hämilläni, sillä ainakin omassa tuttava piirissä/lapsuuden valokuvissa tuoreet vanhemmat ovat pitäneet ristiäiset omissa kodeissaan, eivät isovanhemmilla. Samoin kun minä ja veljeni synnyimme. En tiedä toki kuinka paljon isovanhemmat ovat sitten osallistuneet järjestelyihin. Äidin mukaan olen vain käytännöistä täysin pihalla, koska olen asunut sen verran ulkomailla etten ole enää perillä tavallisista Suomalaisista käytännöistä.
Sitä vain jäin miettimään että onkohan tämä ihan totta. Niinkö isovanhemmat tapaavat yleensä järjestää nimiäiset? Missään tapauksessa tämä ei tule kuitenkaan toteutumaan, koska puoliso haluaan lapselle meidän näköiset juhlat, eikä niin että hänen sukunsa on ulkopuolisina vierailemassa siellä. Enkä itsekään ole lämminnyt ajatukselle, koska äidillä on aiak erilaiset toiveet juhlien suhteen kuin mitä minä haluan.
Kommentit (39)
Kyllä suuren osan ristiäisistä järjestää vanhemmat itse. Mutta ei ole myöskään tavatonta, että ne järjestetään mummolassa. Olen itse ollut paikalla ristiäisissä viisi kertaa, 3 niistä oli lapsen kotona, 2 lapsen jommassakummassa mummolassa.
Lisäksi olen ollut kaksissa nimiäisissä (eivät kuulu kirkkoon), ne oli molemmat lapsen kotona. Sinänsä vaivannäöltään siis vastaava tilaisuus, ilman pappia vaan.
Olen kuullut, että osa järjestää myös jossain seurakunnan tiloissa, vissiin ostetaan tarjoilu sieltä. Tämmöisissä en ole kyllä ollut.
Äitisi huijaa. Ei ole tuollaista yleistä käytäntöä Suomessa.
Mä ainakin antaisin isovanhempien järjestää kaiken. Menisin vain vauvan kanssa paikalle. Ei kai ne ristiäiset nyt niin erilaisia voi olla.
Ja siis nuo ylläolevat 2 mummolassa järjestettyä ristimistä eivät olleet samasta perheestä, eivät edes tunne toisiaan. Eli ei pelkkä yksittäisen perheen tapa.
Kyllähän isovanhemmat voivat auttaa ristiäisten järjestämisessä, esim auttamalla siivoamisessa tai tuomalla jotain toivottuja tarjoiluita, esimerkiksi. Jos siis on oletus, että juhlat on liian raskas järjestää...
Aina ristiäiset on olleet perheen kotona tai kirkolla, ei koskaan isovanhemmilla. Meillä kyllä anoppi tarjoutui auttamaan tarjottavien hankkimisessa ja otimme avun iloisina vastaan. Jos antaisit äitisi kuitenkin jotenkin vähän auttaa?
Vain naiset voi taistella siitä kuka saa järjestää asioita, ja seuraavassa lauseessa ihmetellä kun joutuvat tekemään kaiken.
Meillä molempien lasten ristiäiset järjestettiin mummolassa.
Paikalla olivat meidän perheen lisäksi vain isovanhemmat, isomummit ja kummit. Pienet juhlat, mutta oli mukavaa. Mummo halusi välttämättä järjestää, oli tosi tärkeää hänelle, että saa tehdä tarjottavat ja kukkakoristeet.
Omien kummilasteni ristiäisistä kahdet on olleet mummulassa ja yhdet seurakunnan tilassa.
Suomalaiset luterilaiset kastetaan nykyään kotona, mummolassa, kirkossa tai muissa seurakunnan tiloissa sekä ei-kirkollisissa vuokrattavissa juhlatiloissa esim ravintolan kabineteissa jne - ihan tavallisia kastepaikkoja nämä kaikki on.
Ei tosin pidä paikkaansa että isovanhemmilla järkättäisiin puolet, vähemmän se on ja reilusti. Koittakaahan sovussa järjestää ja eipä se huono idea ole ottaa apuja vastaan. Voitte olla yövalvomisista yms ihan poikki. Onnea matkaan että kaikki sinne asti ja ylikin menisi hyvin!
Ei meidän äiti puuttunut ristiäisiin (anoppi oli jo pitkälle dementoitunut tuolloin), järjestettiin ne kotona. Mutta sen verran oli väsynyt sektiosta vielä sillon parin kuukauden jälkeen, etten jaksanut itse leipoa mitään. Kaikki tarjottava oli kaupasta. Kun äiti kuuli tämän, kuulutti hän juhlaväellekin, että "Minna" ei ole tehnyt mitään itse, kaikki nämä tarjottavat ovat kaupasta.
Hyväksyisin sen, jos isovanhempi järjestäisi tarjottavat ja siivoaisi kotonani ennen ja jälkeen vieraiden. Mutta en sitä, että ristiäiset järjestettäisiin mummolassa.
Meillä anoppi järjesti kotonaan. Kaikki oli täydellistä, riitti, että tultiin paikalle vauvat kainalossa. Vieraita oli noin 60, oli pitopöytää ja runsas kahvitarjoilu, muutama tarjoilija jne. Ei tarvinnut leipoa, siivota, tiskata, nähdä vaivaa. Aivan täydellisen optimaalinen järjestely eikä siinä mietitty, onko juhla meidän näköinen. Riitti, että se oli meidän lasten oloinen!
niin kenelle se nimi annetaan, mummulle vai teidän lapselle. mitä pienempi spektaakkeli sitä kivempi niissä on olla eli mitään isoa teatteria ei kannata järkätä. se on vaan sukupolvien välinen kuilu mikä sotkee asioita ja sitä että kuka haluaa olla oikeassa, niin missä oikeassa? järkkäätte omanlaisenne juhlat ja lapsi on pääosan esittäjä.
Meillä mummo pääsi päsmäröimään esikoisen ristiäisissä siihen malliin, että kuopuksen kastetilaisuuteen ei saanut enää kutsua.
Mä antaisin ilomielin jonkun toisen siivota, leipoa ja hössöttää ja itse tulisin vain vauvan kanssa paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suuren osan ristiäisistä järjestää vanhemmat itse. Mutta ei ole myöskään tavatonta, että ne järjestetään mummolassa. Olen itse ollut paikalla ristiäisissä viisi kertaa, 3 niistä oli lapsen kotona, 2 lapsen jommassakummassa mummolassa.
Lisäksi olen ollut kaksissa nimiäisissä (eivät kuulu kirkkoon), ne oli molemmat lapsen kotona. Sinänsä vaivannäöltään siis vastaava tilaisuus, ilman pappia vaan.
Olen kuullut, että osa järjestää myös jossain seurakunnan tiloissa, vissiin ostetaan tarjoilu sieltä. Tämmöisissä en ole kyllä ollut.
Meillä on järjestetty molempien lasten ristiäiset seurakunnan tiloissa, koska 1. ilmaista tilavuokran osalta oman seurakunnan jäsenille ja 2. tilaa enemmän kuin oli meillä. Ekan lapsen syntyessä asuttiin kaksiossa, ei olisi voinut järjestää siellä, vaikka toki koronarajoitteen takia se seurakunnan kappelikahvio tuntui vähän turhan isolta 10 hengelle...
Kuopuksen kanssa pidettiin lähellä olevassa pikkukirkossa vähän isommalle porukalle, joka ei olisi mahtunut siististi ruokailemaan sinne kolmioon, jossa silloin asuttiin. Ne kymmenen henkeä edellisistä ristiäisistä kyllä olisi, mutta oli helpompi järjestää jossain muualla, kun ei tarvinnut miettiä oman kodin siivoamista.
Isovanhemmat auttoi siinä, että anoppi teki täytekakun ja suklaakakkua, äitini teki keksejä ja kinkkupiirakkaa. Minä sitten toin kahvit, teet, mehut ja kuopuksen kanssa tein myös porkkanakakkua, vaikka siinä vaiheessa oli sen 2kk vauvan lisäksi vielä 1,5v isosisarus jaloissa häiritsemässä. Jaksoin kuitenkin, vaikka molemmat lapset herätti yöllä vuorotellen.
Kuopuksen ristiäiset jäi erityisen positiivisesti mieleen, kun iso osa (nais-)vieraista auttoi tilaisuuden jälkeen ja keittiössä hääri peräti neljä ihmistä auttamassa tiskaamisen kanssa. Yksi käytti teollisuustiskikonetta ja muut kuivasivat ja laittoivat astioita paikalleen. Omassa kodissa tämä vaihe olisi varmasti ollut mukavampaa siinä mielessä, että ei tarvinnut miettiä, että juhlien jälkeen piti hoitaa paitsi kaikki astiat ym. puhtaiksi ja paikalleen, myös imuroida ja luututa kaikki tilat aina vessoja myöten juhlien jälkeen tai laskua pukkaa.
Edellisissä ristiäisissä ei muuten vaadittu lattioita pyyhkimään, ihan perussiistiminen riitti, mutta sitten taas miehen perhe otti hatkat heti kahvien jälkeen, kun piti päästä pizzalle (kysymys kuuluu, että miksi kun oli suolaista tarjottavaa yllinkyllin!) ja jäätiin pulaan, kun ainoa ihminen, joka olisi osannut käyttää teollisuustiskikonetta, häippäsi neuvomatta sitä muille. Piti sitten käsin tiskata, mutta onneksi oli vähemmän tarjottavia ja vähemmän ihmisiä, joten vähemmän tiskiä mutta jäi etenkin omien, auttamaan jääneiden vanhempieni mieleen negatiivisesti tuollainen käytös. Meillä tykätään jäädä turisemaan, eikä kenelläkään ole kiire mihinkään.
Mutta joo, omat ja veljen ristiäiset on olleet kotona ja samoin sukulaisten ristiäiset, pois lukien yhden serkkuni lapsen ristiäiset oli seurakunnan tiloissa, kun vanhemmat menivät samalla naimisiin. Häihin tuli kutsu, ristiäisetkin pitivät samalla kun pelkäsivät, ettei kukaan tulisi pelkkiin ristiäisiin.
Vanhemmat tietenkin. Höpsö kysymyskin.
Meidän esikoisen ristiäiset oli mummolassa. Anoppi onnistui painostamaan ja jänkkäämään niin kauan, että lopulta suostuin. Siihen aikaan mieheni meni vielä anopin puolelle tällaisissa jutuissa, eikä edes ymmärtänyt miten meidän elämään puututtiin jatkuvasti.
Onneksi tilanne muuttui. Toisen lapsen kastejuhlat järjestimme itse, lähellä kotiamme ja itse haluamallamme tavalla.
Ap, älä anna periksi muiden painostuksesta vaan järjestäkää juhlat kuten te itse haluatte.
Lapsenlapsen ristiäiset järjestettiin miniän kotipaikkakunnalla ja hänen kotikirkossaan. Pitopalvelusta oli tarjottavat ja vieraat asuivat hotellissa. Jotkut tulivat lentäen ja muut autoilla. Kaikki meni hyvin ja oli hienoa. Suurin osa vieraista oli PK-seudulta.
En ole koskaan kuullut isovanhempien järjestävän ristiäisiä. Tietysti järjestätte itse ja pidätte juhlan omassa kodissanne. Äitisi on nyt mennyt jotenkin sekaisin tästä ensimmäisestä lapsen lapsesta. Ole vaan tiukkana ja tee kuten itse haluat.