Keskenmeno rv 12 = kuolleen keskosen synnytys?
Tuttava kertoi synnyttäneensä kuolleen keskosen. Kun kysyin millä viikolla, hän vastasi että viikolla 12. Olin hieman hämmentynyt.
Kommentit (20)
Minä kyllä taasen en mitään synnyttänyt. Tuli vaan tosi runsaat "kuukautiset". Olisin ehkä ap:n tavoin hämmentynyt samassa tilanteessa.
Mulle kävi niin, että raskausviikolla 13 np-ultrassa lääkäri totesi sikiön kuolleen jo pari viikkoa aikaisemmin. Tehtiin lääkkeellinen keskeytys ja vaikka sitten todennäköisesti erotinkin vessanpytyssä pienen sikiön kaiken verimatskun seassa, ei kyllä mielessä käynyt, että olisin siinä synnyttänyt :o Noilla viikoilla puhutaan vielä keskenmenosta, ei synnytyksestä.
Minä synnytin rv 13-14 kuolleen sikiön ja siitä taas oli kuukautiset kaukana. Käynnitettiin cytotecillä ja oli kunnon avautumisvaihe polttoineen ja kipulääkityksineen. Ponnistaa ei toki tarvinnut, kämmenen kokoinen sikiö tuli helposti ulos.
12 vkoa on keskenmeno. Vasta sanoisin yli 25 vkon on keskosen menetys
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 10:36"]
[/quote]
Lääketieteellisesti raja on raskauden kesto yli 22 viikkoa tai sikiön paino 500g.
Minä synnytin kuolleen vauvan viikolla 19. Ei kyllä tullut mieleenkään että se olisi ollut keskosen synnytys :O Keskenmenoksi vielä luetaan noilla viikoilla, vaikka synnyttää pitikin käynnistyksineen ja kipuineen.
Mitä vaikeammaksi ja surullisemmaksi asiat itselleen tekee, sitä ahdistavampaa elämä on. Minusta tuntuu, että tuo ihminen kaipaa lohdustusta ja huolenpitoa.
Keskosista puhutaan JOS vauva on elossa vielä synnytyksen jälkeen. Kohtukuolemasta puhutaan rv22 jälkeen sitä ennen on kyseessä keskenmeno.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 10:42"]
Minä synnytin kuolleen vauvan viikolla 19. Ei kyllä tullut mieleenkään että se olisi ollut keskosen synnytys :O Keskenmenoksi vielä luetaan noilla viikoilla, vaikka synnyttää pitikin käynnistyksineen ja kipuineen.
[/quote] Kuitenkin käytit nimitystä synnyttää.
Mulla oli keskeytynyt keskenmeno ja lääkkeellinen tyhjennys. Ehkä olen poikkeava, mutta mulle ei olisi tullut mieleenkään tutkia, mitä ulos tuli ja etsiä joukosta sikiötä. Puistattava ajatus.
Äidin voi olla henkisesti vaikeampaa nimittää tapahtumaa keskenmenoksi, koska se yleensäkin mielletään vain joksikin "menkoiksi". Kun on kuitenkin tosiaan käynyt läpi kunnon avautumisvaiheen kipuineen ja pidellyt sikiötä sylissään niin ei sitä osaa mieltää "keskenmenoksi" vaikka tiedän toki, että se virallisesti sellaiseksi luokitellaankin.
Itse yleensä sanon, että sikiö / vauva kuoli ja synnytettiin kuolleena ulos.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 11:15"]
Mulla oli keskeytynyt keskenmeno ja lääkkeellinen tyhjennys. Ehkä olen poikkeava, mutta mulle ei olisi tullut mieleenkään tutkia, mitä ulos tuli ja etsiä joukosta sikiötä. Puistattava ajatus.
[/quote] Mä taasen en voinut olla omaa sikiööni huomaamatta, kun jäi napanuorastaan roikkumaan jalkoväliin.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 10:36"]
[/quote]
Lääketieteellisesti raja on raskauden kesto yli 22 viikkoa tai sikiön paino 500g.
[/quote]
Ok, muistin väärin. Joka tapauksessa keskosella on jo eloonjääntimahdollisuus, kesken menevällä ei
Menee samaan kategoriaan kuin jos kuukautiset on päivän tai kaksi myöhässä ja itketään keskenmenoa.
Minä putkaisin vessanpönttöön pienen verimöykyn, ikää 11 viikkoa.
No ei varmaan mene samaan kategoriaan kuin myöhässä olevat menkat.kun oot kuullut lapsen sydänäänet ja katsellut ultrassa pientä lastasi,se on kamalaa kun hän kuolee.minulta kuollut kaksi lasta toinen viikolla 12 ja toinen viikolla 9.surin kuollutta lasta toden teolla.
No onko sillä nyt niin väliä, sanoiko ystäväsi asian lääketieteellisesti oikein vai ei. Selvästikin asia oli hänelle kova pala. Ystävänä sinun pitäisi mieluummin lohduttaa häntä eikä repostella täällä vauvapalstalla (jota hänkin saattaa lukea) hänen sanomisiaan.
Välillä sitä miettii tämän nykyteknologian varjopuolia. Ensinnäkin raskaustestit on niin herkkiä, että ne näyttää plussaa jo ennen menkkojen oletettua alkamispäivää. Kun ne menkat sitten (jopa ajallaan, tai vain hiukan myöhässä) alkaa, niin naiset on surun murtamia keskenmenon vuoksi. Jo rv 12 on voinut kuulla ja nähdä sikiön ultrassa, jolloin mahdollinen menetys tuntuu todella kurjalta, vaikka muuten lapsi olisi vain aavistus. Esim. liikkeitä tuskin kovin moni ainakaan varmasti voi tuntea noilla viikoilla. Varsinkin kun nykyään on tosi hienoja 4D-ultralaitteita, niin että jo varhaisilla viikoilla voi erottaa esim. kasvonpiirteitä. Pohdipa siinä sitten, oliko se vain keskenmeno vai lapsen menetys. Puhumattakaan sitten siitä, kun enää ei tarvitse tehdä kaavintaa, vaan esim. keskeytynyt keskenmeno käynnistetään kuin synnytys ja joutuu käymään hyvin varhaisilla viikoillakin sen läpi polttoineen päivineen. Äidin fyysiselle terveydelle toki parempi niin, mutta entäs se henkinen puoli. Keskenmenot on yleisiä, mutta tiedän monia joilla mielenterveys on järkkynyt pahastikin keskenmenon takia, vaikka olisi ollut ennen viikkoa 12.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 13:30"]
Välillä sitä miettii tämän nykyteknologian varjopuolia. Ensinnäkin raskaustestit on niin herkkiä, että ne näyttää plussaa jo ennen menkkojen oletettua alkamispäivää. Kun ne menkat sitten (jopa ajallaan, tai vain hiukan myöhässä) alkaa, niin naiset on surun murtamia keskenmenon vuoksi.
[/quote]
Tähän kun vielä lisää ovulaatiotestit, tuntuu, että lasten hankkiminen on nykyään aikamoista suorittamista.
Mäkin olen synnyttänyt rv 12 kuolleen sikiön. Ja todellakin SYNNYTTÄNYT, kohdunsuulle laitettiin tabletteja jotka avasi kohdunsuuta. Monen tunnin kuluttua sikiö valui ulos pöntöllä istuessa.
Oli ihan vauvan näköinen,hyvin pieni vain.
Keskenmenosta kai sairaalaväki puhuu, mutta jotakin muuta se on.