Nuoret työelämässä hämmästyttää
Vähän aikaa sitten keskusteltiin työkavereiden kanssa nykyisten nuorten naisten työpaikkakäytöksestä. Kun muistelee itse aikaa kun parikymppisenä mentiin uuteen työpaikkaan, oli se aika kaukana nykymenosta. Ei silloin olisi tullut mieleenkään myöhästyä vähän väliä töistä ja olla että souwat tai että kesken työpäivän olisi mennyt jonnekin soittelemaan poikkikselle tai kavereille, saati että olisi vänkytetty vastaan että en taatusti pukeudu niin tai ota läväriä pois, koska nää on mun persoona.
Ei tietenkään kaikki ole tällaisia, mutta nykyään on yllättävän paljon nuoria, joiden mielestä on outoa että heille huomautetaan myöhästelystä "no kun mä olin eilen bilettämässä niin en herännyt", "no kun puhelimen akku oli loppu niin ei se herättänyt", "näin yhen kaverin ja myöhästyin bussista" - jaa no eihän se sitten mitään kun olit bilettämässä ja kaverinkin näit. Tai kesken työtehtävän ei näykäännuorta siellä missä pitäisi kun se on puhelimessa istuksimassa lattialla jossakin seinustalla -"no mun poikkis soitti niin enhän mä voinut olla vastaamatta", "kävin kattoon facessa onks yks ottanu yhteyttä". Työvaatteiden käyttöhän on aivan mahdotonta, puhumattakaan siitä että vesirajaminarin, paksun iltameikin ja kilon korumäärän käytöstä esimies huomauttaa - "mulla on oikeus ja mä saan olla persoonallinen enkä tommosta massaa". Ja sitten ihmetellään kun työsuhteet ei kestä koeaikaa pitemmälle.
Mistä ihmeestä joillekin nuorille on tullut käsitys, että työpaikka ja työelämä on jokin minä-foorumi, jossa saa sooloilla omilla säännöillään ja palkan saamiseksi riittää, että tulee paikalle ja sama vaikka myöhässäkin? Luulisi että aikuisina itseään pitäville ihmisille olisi itsestäänselvää esim. ajoissa tulo ja jos viivästys tulee, siitä ilmoitetaan eikä se ole vakiintunut käytäntö, töissä ollaan työpaikan säännöillä ja persoonallisuuden vuoro on vapaa-ajalla ja omat puhelut ja suhteet kuuluu myöskin sinne vapaa-ajalle eikä työajalle. Eikä se, että niistä esimies huomauttaa, tarkoita että esimies olisi kateellinen kurppa vanhapiika, vaikka hän ei yökerholookissa käykään töissä kikattelemassa miehelleen puhelimessa lattialla istuksien töiden kasaantuessa.
Kommentit (65)
vanha juttu mutta tuntuu että tätä ilmiötä on ehkä tullut aiempaakin enemmän nykytyöelämässä siis nyt lähes 10 vuotta myöhemmin. Jopa se että osa nuorista irtisanoutuu itse heti alkuunsa jos työ ei kiinnostakaan ainakin omalla työpaikalla näitän että lähdetään 1-2 viikkoa työn alusta. Firma ei heitä heitä ulos vaan lähteät itse viimeisen 5 v aikana alkanut näkyä kokoajan enemmän juurikin kesätyöntekijöissä 18-25 vuotiaissa nuorissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on näitä vähät väliä ihmisiä ja kyllä ne on siinä nelissäkymmenissä. Kovia ovat myös pistämään omat hommansa harjoittelijoille tai meille nuoremmille ja viettävät paljon aikaa kahvilla ja tupakalla, kun on niin kiire ja rankkaa. Muiden tehtyä työnsä kehtaavat vielä valittaa tuloksesta.
Hoitoalalla on tätä paljon.
Hoitajapula on pitkälti näiden vätysten syytä.
Vierailija kirjoitti:
20-30-vuotiaat ovat liian epäkypsiä työelämään. Tuon ikäiset ovat itsekkäitä. He eivät voi sille mitään, että tietynlainen narsismi kuuluu nuoruuteen. Suurin osa nuorista naisista valitettavasti on pissiksiä.
Muutama vuosi sitten oli työelämässä vallalla suuntaus, että töihin halutaan palkata ns. hyviä tyyppejä. Lisäksi korostettiin, että työpaikalla pitää olla hauskaa. Olisko ollut jonkun konsulttifirman tai työelämäpsylologin idea.
Työpaikalleni ilmestyi ihmisiä, jotka nauraa räkätti koko ajan, löhöili asiakassohvalla, paistoi sosiaalitiloissa muffinsseja ja kävi uimassa kesken työpäivän. Työnteko ei kuulunut juuri kuvioihin. Me muut painettiin töitä lähes tauotta. Tilanne helpottui kun tj sai potkut ja uusi tk antoi tälle porukalle kenkää. Myöhemmin tuli taas ihan asiallista porukkaa, joka helpotti työkuormaa.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:45"]
"Puhelimet ovat lokerossa/kaapissa ja niitä käytetään tauoilla."
Ai kauheeta.
Tietenkin. Ei työnantajan maksamalla ajalla omia puheluita puhuta.
[/quote]
Tätähän juuri tarkoitin. Pointti oli se, kun täällä valitettiin puhelimen käytöstä.. Ja jos luulit puhelimien olevan lokerossa työnantajan käskystä, niin ei suinkaan. Puhelin saa olla taskussa, mutta itse en näe tarvetta saati sitten aikaakaan sille. Vakkarit soittelevat puheluitaan työaikana, se ei tosin itseäni ainakaan juuri häiritse jos puhelut vaikka ovat lapsille tms.. kuka tietää.