Nuoret työelämässä hämmästyttää
Vähän aikaa sitten keskusteltiin työkavereiden kanssa nykyisten nuorten naisten työpaikkakäytöksestä. Kun muistelee itse aikaa kun parikymppisenä mentiin uuteen työpaikkaan, oli se aika kaukana nykymenosta. Ei silloin olisi tullut mieleenkään myöhästyä vähän väliä töistä ja olla että souwat tai että kesken työpäivän olisi mennyt jonnekin soittelemaan poikkikselle tai kavereille, saati että olisi vänkytetty vastaan että en taatusti pukeudu niin tai ota läväriä pois, koska nää on mun persoona.
Ei tietenkään kaikki ole tällaisia, mutta nykyään on yllättävän paljon nuoria, joiden mielestä on outoa että heille huomautetaan myöhästelystä "no kun mä olin eilen bilettämässä niin en herännyt", "no kun puhelimen akku oli loppu niin ei se herättänyt", "näin yhen kaverin ja myöhästyin bussista" - jaa no eihän se sitten mitään kun olit bilettämässä ja kaverinkin näit. Tai kesken työtehtävän ei näykäännuorta siellä missä pitäisi kun se on puhelimessa istuksimassa lattialla jossakin seinustalla -"no mun poikkis soitti niin enhän mä voinut olla vastaamatta", "kävin kattoon facessa onks yks ottanu yhteyttä". Työvaatteiden käyttöhän on aivan mahdotonta, puhumattakaan siitä että vesirajaminarin, paksun iltameikin ja kilon korumäärän käytöstä esimies huomauttaa - "mulla on oikeus ja mä saan olla persoonallinen enkä tommosta massaa". Ja sitten ihmetellään kun työsuhteet ei kestä koeaikaa pitemmälle.
Mistä ihmeestä joillekin nuorille on tullut käsitys, että työpaikka ja työelämä on jokin minä-foorumi, jossa saa sooloilla omilla säännöillään ja palkan saamiseksi riittää, että tulee paikalle ja sama vaikka myöhässäkin? Luulisi että aikuisina itseään pitäville ihmisille olisi itsestäänselvää esim. ajoissa tulo ja jos viivästys tulee, siitä ilmoitetaan eikä se ole vakiintunut käytäntö, töissä ollaan työpaikan säännöillä ja persoonallisuuden vuoro on vapaa-ajalla ja omat puhelut ja suhteet kuuluu myöskin sinne vapaa-ajalle eikä työajalle. Eikä se, että niistä esimies huomauttaa, tarkoita että esimies olisi kateellinen kurppa vanhapiika, vaikka hän ei yökerholookissa käykään töissä kikattelemassa miehelleen puhelimessa lattialla istuksien töiden kasaantuessa.
Kommentit (65)
Onneksi on koeaikapurkumahdollisuus. Ja jatkossakin vastoin "kansan"käsitystä, yksi varoitus riittää ja jos ei homma muutu, saa antaa potkut. Ei tarvitse antaa mitään 3 varoitusta, vaikka tätä moni polleana selittää muka jonakin lakiin perustuvana pakkona. Samaa höpöä kuin jos sairauslomalla on töissä, ei ole vakuutukset voimassa.
On muuten mielenkiintoista, kuinka nämä jatkuvasti 5-10 minuuttia myöhästyvät eivät koskaan myöhästy kotiinlähdössä vaikka muuten ajanhallinta on hakusessa ja itsekin sanovat, ettei ajankulkua aina huomaa ja hups taasko kello on noin paljon. Töistälähtöaika ei koskaan jää huomaamatta, mutta sinne tuloaika onkin vähän väliä hups.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:04"]
Naisille täytytyisi säätää pakollinen asevelvollisuus (tai vaikkapa kurinalaisuutta painottava emäntäkoulu), jotta oppisivat tottelevaisiksi, täsmällisiksi ja käyttäytymään siivosti. Johan pärjäisivät työelämässäkin paremmin, on se kumma kun monet naiset eivät nykyään osaa edes perunaa keittää. Onneksi miesten kohdalla asia on jo ratkaistu, siksi lie pärjäävätkin naisia paremmin työelämässä?
[/quote]
En ole huomannut, että armeijan käyneet miehet olivat yhtään nöyrempiä tai siistimpiä. Taitaa ne opit jäädä odottamaan kertausharjoituksia.
Kasvatus lähtee varhaislapsuudesta ja valitettavan moni nuori on pilattu jo silloin. Kun ei meidän Jessa-Janican tarvitse, se alkaa jo päiväkodissa ja jatkuu alakoulun, ja yläkoulun. Asenteena jo vanhemmilla on, että Minä ja Minun Jessa-Jannica.
Mitäpä muuta se nuori sitten on kuin kasvatuksensa tulos? Onneksi täytyy todeta, että niitäkin nuoria on valtavan paljon jotka tekevät työnsä hyvin ja tietävät säännöt ja noudattavat niitä. On ilo tehdä työtä sellaisen nuoren kanssa vaikka nuori ei vielä osaakana kaikkea, eikä tarvitsekaan.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:06"]
"Ensimmäiset 4vk pelkkää siivoamista, seuraavat 8 vk noin kolmannes työstä siivoamista. Toisessa harjoittelussa komennettiin, että mene ton siivoojan mukaan kun se tekee suursiivousta useampana päivänä. Eikä tämä oikeastaan liittynyt aloittajan aiheeseen, mutta voi selittää jonkun nuoren ei niin motivoitunutta käytöstä."
Jos menee siivousfirmaan siivoojaharjoittelijaksi, siivoamisen ei luulisi tulevan yllätyksenä. Jos on mennyt asiantuntijatehtäviin koulutusta vaativaan työhön, ei taatusti joudu siivoamaan. Opiskeluun liittyvän työharjoittelun on taas oltava opintoihin liittyvää, joten jos ei opiskele siivoojaksi, senkun ottaa yhteyttä oppilaitokseen että harjoittelu ei vastaa opintoja.
Vai tarkoittiko kirjoittaja jotakin työkkärin määräämiä harjoitteluja? Koulutusta ja työkokemusta omaamattomille ja/tai pitkäaikaistyöttömille tarkoitettuja. Eihän ne harjoittelut voi tuon kummempia ollakaan kun niihin joutunut ei mitään osaa.
[/quote]
Kyse oli hotelleista, joissa tein restonomiopintoihin liittyviä työharjoitteluja. Majoitusliikkeissähän siivotaan myös paljon. Harjoittelupaikat hankitaan itse, ja jos niitä harjoitteluja tee, jää opintopisteetkin saamatta. Oppilaitokseen yhteydenottaminen ei oikeastaan auttaisi tilannetta mitenkään.
Jos ei oppilaitosta kiinnosta työharjoittelujakson sisältö, eikö se ole sitten aivan sama, vaikka siellä luuttuaisi lattioita joka päivä jos sillä kuitenkin saa opintonsa kasaan ja tutkinnon valmiiksi? Eihän harjoittelupaikka mikään oikea työpaikka ole, joten ei oikein liity aiheeseen mielestäni.
mä taas olen huomannut, että meillä ne jotka on 35+ ja ollut töissä firmassa 10 vuotta tekee tuota samaa kun taas ne nuoret vastacalmistuneet tekevät kauheasti töitä, jotta tulevat hyväksytyksi ammattilaisina.
Edellisessä työpaikassani, jossa oli aika lailla kaikenikäisiä naisia ikähaarukassa 18-63, pahimpia lusmuilijoita olivat kyllä keski-ikäiset ja eläkeikää lähestyvät. 20 minuutin kahvitauko venähti usein 45 minuuttin, lääkäriajat hankittiin aina keskelle työpäivää, vähän väliä piti päästä puoli tuntia etuajassa töistä, että ehtisi junaan, ja niin pois päin. Nuoret taas olivat pääasiassa todella asiallisia, täsmällisiä ja ahkeria, vaikka monille tuo työpaikka oli vain välietappi lukion ja korkeakouluopintojen välissä.
Nuorten kohdalla vain useammin käy niin, että yskittäistapausten pohjalta leimataan koko ikäluokka saman tien. Jos keski-ikäinen Pirjo on lusmuilija, niin se johtuu hänen persoonastaan. Jos taas nuori on laiska, niin se johtuu siitä, että hän on nuori, ja kaikki nuoret ovat samanlaisia.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:37"]
Jos ei oppilaitosta kiinnosta työharjoittelujakson sisältö, eikö se ole sitten aivan sama, vaikka siellä luuttuaisi lattioita joka päivä jos sillä kuitenkin saa opintonsa kasaan ja tutkinnon valmiiksi? Eihän harjoittelupaikka mikään oikea työpaikka ole, joten ei oikein liity aiheeseen mielestäni.
[/quote]
Mun mielestä se liittyy aiheeseen, koska työharjoittelijat ovat usein näitä nuoria, joita parjataan. Jos työharjoittelijalle annetaan moppi käteen, niin hänen asenteensa saattaa ollakin aika hällä väliä. Ne harjoittelijat kuitenkin toivovat oppivansa työharjoittelusta jotakin. Ja melkein kaikki toivovat että jokin työharjoittelupaikoista poikisi ihan oikean työpaikan. Siinä mielessa 2kk mopinvarressa on suurinta haaskausta sille opiskelijalle. Tosi paljon nuoria kuitenkin rekrytoidaan harjoitteluiden kautta.
teemme paljon yhteistyötä eri yritysten kanssa. Aina kun tulee uusia ehdotuksia ja tiedusteluja tiedetään, että taas on uusi nuori työntekijä. Kun me otamme yhteyttä uusista tuotteista niin ne 5kymppiset katsovat monttu auki, että heidänkö pitäisi jotain uutta oppia. Samat eläkettä odottavat herrat ja rouvat välttelevät puhelinta viimeisen tunnin ennen päivän päättymistä ja perjantaina lounaan jälkeen on turha enää soitella.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:16"]
On muuten mielenkiintoista, kuinka nämä jatkuvasti 5-10 minuuttia myöhästyvät eivät koskaan myöhästy kotiinlähdössä vaikka muuten ajanhallinta on hakusessa ja itsekin sanovat, ettei ajankulkua aina huomaa ja hups taasko kello on noin paljon. Töistälähtöaika ei koskaan jää huomaamatta, mutta sinne tuloaika onkin vähän väliä hups.
[/quote]
Minua ei haittaa, jos myöhästyminen on vain 5-10 minuuttia. Itse asiassa ärsyttää suunnattomasti sellaiset, jotka nipottavat tuostakin. Olen sanonut työntekijöillenikin, ettei meillä viilailla pilkkua - pääasia, että työnkuvaan kuuluvat työt tulee tehtyä kunnolla. Samoin sallin kunnolliset ruokatauot, joita ei mittailla minuutilleen. Eri asia varmaankin jos on kaupankassana tms. ja on vastuussa täsmälleen tiettyyn aikaan alkavasta palvelusta, mutta meillä toimistossa on vähän rennompaa. Olenkin saanut kiitosta hyvästä työilmapiiristä ja firman tulokset ovat todella hyviä.
T: esimies
kaveripomo in action!
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:53"]
[/quote]
Minua ei haittaa, jos myöhästyminen on vain 5-10 minuuttia. Itse asiassa ärsyttää suunnattomasti sellaiset, jotka nipottavat tuostakin. Olen sanonut työntekijöillenikin, ettei meillä viilailla pilkkua - pääasia, että työnkuvaan kuuluvat työt tulee tehtyä kunnolla. Samoin sallin kunnolliset ruokatauot, joita ei mittailla minuutilleen. Eri asia varmaankin jos on kaupankassana tms. ja on vastuussa täsmälleen tiettyyn aikaan alkavasta palvelusta, mutta meillä toimistossa on vähän rennompaa. Olenkin saanut kiitosta hyvästä työilmapiiristä ja firman tulokset ovat todella hyviä.
T: esimies
[/quote]
Ei se varmaankaan vain pelkkää esimiestä haittaa, mutta yrittäjää joka palkat maksaa turhasta, voi haitatakin. Jos työaika on 8-16, se on 8-16, ei 8.10-16 tai 8-15.50. Jos kyseessä on tuntipalkkaiset työntekijät, asia on eri koska palkka maksetaan tehdyistä työtunneista, mutta kuukausipalkkalainen saisi aika nopeasti lähetä etsimään töitä muualta jos tuolla periaatteella töitään tekisi. Aivan varmasti nipottaisin, koska palkkaa ei makseta siitä että ollaan firman kirjoilla vaan siitä että tehdään töitä ja ollaan paikalla silloin kun työaika on.
Olen ollut itse nuorena töissä suuryrityksessä, jossa meillä toimihenkilöillä oli työaikaliukumat. Sai siis aivan luvan kanssa "myöhästyä", mutta myöhästymiskertymät piti aina tasoitusjakosn lopulla tehdä takaisin joko tulemalla töihin aikaisemmin tai jäämällä myöhempään niiin että kokonaistyöaika tuli tehtyä. Siinä oli toimiva systeemi, jos työaikajoustoja halutaan antaa. Tekemättömästä työstä ei kenellekään kuulu maksaa ja työaikojen noudattamatta jättäminen on pätevä peruste irtisanomiselle.
Siis nimenomaan myöhästelijät "eivät huomaa ajan kulkua" tullessaan töihin, mutta töistä lähdöstä he eivät koskaan myöhästy minuuttiakaan. Jos ajan kulkua on niin vaikea havaita ja katsoa kelloa töihin tullessa, luulisi saman vaikeuden koskevan myös taukoja ja töistälähtöäkin, mutta kuinka ollakaan, ajantaju toimii aina loistavasti ja erehtymättömästi näissä tilanteissa.
Itseäni häiritsee nämä 40+ ikäiset, jotka valittavat aivan kaikesta ja työpaikan asioista varsinkin. Ja itse olen myös huomannut, että vakkarityöntekijöiden tauot venyvät aikalailla yli sovittujen. Ja menevät odottelemaan ulos leimaamista varttia aikasemmin ennen kuin työpäivä on päättymässä. Me nuoret (miinus eräs tapaus) olemme koko ajan hieman varpailla ja minuutilleen tarkkoja aikojen suhteen. Puhelimet ovat lokerossa/kaapissa ja niitä käytetään tauoilla. Näin meillä usein..
Nim. Monia työpaikkoja kierrellyt vuokratyöntekijä
Tässä on työnantajille palkkio siitä, että etenkin nuoria, joilla vähän työkokemusta, rekrytoitaessa ylikorostetaan sosiaalisuutta ja ulospäinsuuntautunutta luonnetta! Voisin sanoa, että sitä olette saaneet, mitä tilasitte..
Se haastattelutilanteessa reippain ja sanavalmiin "hyvä tyyppi" on aika harvoin hakijoista tunnollisi, ahkerin ja täsmällisin.
Näinpä :) tai kun pomon omia tai tuttavien lapsosia palkataan töihin... ne on olleet meillä juuri näitä ap:n kuvailemia tapauksia..
[/quote]
Mä kyllä myöhästyn kotiinlähdöstäkin. Ja tauoilta, jos nyt muistan pitää niitä ollenkaan. Ihan samalla lailla unohdin töihin notkuvat kuin aamulla kotiin, tai en malta lähteä kun on joku juttu kesken niin että unohdan ajankulun.
"Puhelimet ovat lokerossa/kaapissa ja niitä käytetään tauoilla."
Ai kauheeta.
Tietenkin. Ei työnantajan maksamalla ajalla omia puheluita puhuta.
Just.
Minä olen parikymppinen, työtön tällä hetkellä. Ne työt, joissa olen ollut, olen hoitanut kunnialla ja saanut suosittelijoita sekä kiitettävät työtodistukset. Asiakkailta pelkkää kiitosta. Ja jokaisella työpaikallani se asennevamma, josta ap syyttää nuoria, on ollut nimenomaan keski-ikäisten naisten ongelma.
Maristaan, myöhästellään, naama on nurin jatkuvasti. Nuorempien ihmisten elämä ja siitä puhuminen aiheuttaa tuhahtelua, mielellään nakittavat meidän niskaamme omatkin hommansa jossei vedä rajojaan. "Emmä tollasia osaa" vastaukseksi, kun esimies pyytää tekemään tietokoneella simppelin homman. Ei kiinnosta oppia uutta, nuorempia on kiva haukkua. Asiakkaat on idiootteja jne.
Sitä olen tässä työttömänä kanssa pohtinut, että miksi moni työnantaja ei katso hakijaansa ulkomuotoa pidemmälle? Ihan liikaa olen hävinnyt työpaikkoja itseäni kauniimmille, mutta melko huonoa palvelua antaville ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:04"]
Naisille täytytyisi säätää pakollinen asevelvollisuus (tai vaikkapa kurinalaisuutta painottava emäntäkoulu), jotta oppisivat tottelevaisiksi, täsmällisiksi ja käyttäytymään siivosti. Johan pärjäisivät työelämässäkin paremmin, on se kumma kun monet naiset eivät nykyään osaa edes perunaa keittää. Onneksi miesten kohdalla asia on jo ratkaistu, siksi lie pärjäävätkin naisia paremmin työelämässä?
[/quote]
Aika moni taitaa saada armeijasta vapautuksen nykyisin... En usko, että armeijalla on mitään tekemistä sen kanssa, miten pärjää työelämässä, siellähän suurin osa ajasta on jossain puskassa kykkimistä. Ei se armeija nyt kovin kummoinen paikka ole, eikä tätä nykyä enää edes kovin pitkä ajallisesti.