Elämäntaparemontin vaikeus
Tilanne on se, että katsoin muutama viikko sitten Supersize vs Superskinny -ohjelmaa ja tajusin olevani aika lailla menossa niiden superskinnyjen ruokavalion suuntaan. Ruokavalio on siis kahvi ja karkki. Energiaa on, mutta olen kesän aikana laihtunut yli 5 kg. Olin joku vajaa 60 kg (pituus 163cm), mutta nyt enää 52 kg. Jopa veljeni, joka ei koskaan huomioi tai sano mitään, sanoi, että olen "laihtunut aika paljon". Kuulosti huolestuneelta.
Ajattelen koko ajan, että nyt pitää tehdä jotain - se tyypillinen "maanantaina alkaa. Alan syödä säännöllisesti" jne jne. Ostan aamupalatarvikkeita, mutta sitten kuitenkin aloitan aamun vain kahvilla ja monivitamiiniporeella, kun en heti halua syödä. Ajattelen, että syön hetken päästä puuron tai jugurtti-mysli-marja-mössön, mutta sitten se vaan jää. Nälkää ei ole, joten en koe tarpeelliseksi pakottaa itseäni. Olen laihaläski. Kylkiluut, solisluut ja lantioluut erottuvat. Havaitsin tämän vasta pari viikkoa sitten.
Musta tuntuu että pelkkä niskasta kiinni ottaminen ei auta.
Kommentit (5)
Jokainen käy tuon vaiheen läpi kun muutoksen aika on. Teet itsellesi selkeät säännöt, kauppa lappu jokaiseen ostokseen valmiiksi, etkä kierrä sitä. Tee useammat ateriat valmiiksi, esim. pakasterasioihin jääkaappiin, yksi tuote yhteen rasiaan, riisiä, paistettua kanaa, kasviksia, raejuustoa, ananasta... Voit koota vaihtelevia annoksia helposti.. Herkutteluun hedelmiä ja marjoja..
Lihaskuntoa nostattavaa liikuntaa, paino on alhainen, sillä lihasmassaa ei ole, läski painaa lihasta vähemmän, eikä edes näytä yhtä hyvältä. Osta kotiin vaikka kahvakuula ja etsi ohjeita youtubesta... Zumba on älyttömän hyvä laji, tosi monipuolinen ja tehokas.
Vierailija kirjoitti:
Mennös ensin terveystarkastukseen jossa otetaan verikokeet, varmuuden vuoksi.
Onko sitten jotain mikä tällaista voi aiheuttaa? Mulla on jo diabetes 1 -diagnoosi ja verensokeritasapaino on ok. Muutenhan se olisi selittänyt laihtumista osaltaan. Mutta toisaalta tiedän, että syön ihan liian vähän.
Syömiseen pitää totutella, pieniä annoksia säännöllisesti, vaikka puhelimeen hälytys. Ihminen tottuu omiin ruokarytmeihin ja vaatii työtä muokata näitä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen käy tuon vaiheen läpi kun muutoksen aika on. Teet itsellesi selkeät säännöt, kauppa lappu jokaiseen ostokseen valmiiksi, etkä kierrä sitä. Tee useammat ateriat valmiiksi, esim. pakasterasioihin jääkaappiin, yksi tuote yhteen rasiaan, riisiä, paistettua kanaa, kasviksia, raejuustoa, ananasta... Voit koota vaihtelevia annoksia helposti.. Herkutteluun hedelmiä ja marjoja..
Lihaskuntoa nostattavaa liikuntaa, paino on alhainen, sillä lihasmassaa ei ole, läski painaa lihasta vähemmän, eikä edes näytä yhtä hyvältä. Osta kotiin vaikka kahvakuula ja etsi ohjeita youtubesta... Zumba on älyttömän hyvä laji, tosi monipuolinen ja tehokas.
Mä olen tehnyt tämän. Tai siis noiden ruokien valmiiksilaittamista. Tein viime torstaina isot annokset pinaattikeittoa ja makaroni-kasvis-jauhelihamössöä. Pakastin ne hienosti annoksiksi. En ole koskenutkaan niihin.
Mennös ensin terveystarkastukseen jossa otetaan verikokeet, varmuuden vuoksi.