Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olen niin pinnallinen ja tarkka lapsen vaatteista?

Vierailija
19.10.2013 |

Tämä ei ole provo.

Oikeesti en ymmärrä itseäni. Minulla on yksi tytär ja olen tosi tarkka hänen vaatteistaan. Pystyn ostamaan kirppareilta käytettyjä vaatteita tiettyyn pisteeseen asti. Niiden pitää sopia sävyltään esim. jo olemassa oleviin kenkiin ja pipoon. Pantojen ja pinnien on oltava samaa sarjaa tai sävyä vaatteiden kanssa.

En pysty laittamaan tyttärelleni edes haalaria päälle koska mielestäni ne on tosi tyhmän näköisiä, pukea nyt lapsi säkkiin?! Koska säkiltä ne mielestäni näyttävät. Niinpä olen nytkin talveksi ostanut kaksiosaisen toppapuvun, kengät on mustat ja lätsä on musta ja nyt on etsinnässä mustat hanskat. MUSTAT.

No mutta siis itse asiaan jonka takia aloin kirjoittamaan, HÄPESIN tyttäreni kaveria, joka oli meillä päivän hoidossa, koska hänellä oli kaikki ulkovaatteet eriparia. Oli mustat ulkokengät, violetit talvihanskat, valko-sini-harmaa-raidallinen kypärä(!)myssy, vaaleanpunainen vk-takki ja punaiset vk-housut. Järkyttävän näköistä, ja varsinkin en tiedä mitään hirveämpää kuin sellainen kypärämyssy. No häpesin sitten niin paljon että vaikka olin luvannut käyttää lapsia lelukaupassa en voinut sinne heitä viedä. Ja mitenkö pyörsin lupaukseni? Käytin lapsia aamupäivällä ulkona, ja lapset möyrivät niin kovasti maassa että ulkovaatteet oli pakko laittaa pesuun ja kuivuivat loppupäivän joten ulos ei voinut enää mennä.

No niin, olen pinnallinen ja kamala, mutta en voi sille mitään. HALUAISIN relata, mutta en pysty. Miksi olen tälläinen? Ja nyt haluaisin vain kuulla että en ole ainut, enhän?

Olen omasta puketumisestakin aika tarkka ja esim. meikkaan ja laitan tukan aina kun lähden ulos. Roskat voin viedä ilman meikkiä ;)

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:15"]

No höpö höpö. Et ole sairas eikä sinulla ole mielenterveysongelmaa. Olen itse ollut samanlainen vaikka lapsia 4! Se vasta olikin aikaavievää, kun vielä kaikkien vaatteet piti sopia toisiinsa. Sitten menin töihin, ja musta tuli rento. Jälkeenpäin ajateltuna olin sellainen, koska mulla oli aivan liikaa aikaa ajatella turhanpäiväisiä ajatuksia eikä ollut muuta tekemistä kuin shoppailla. Kyllä se siitä.

[/quote]

Eli sinäkin olisit ollut viemättä vierasta lasta lelukauppaan ihan pelkästään siksi, kun tällä ei ollut täydelliset vaatteet päällään?

Ei sellainen ole normaalia, ei todellakaan.

[/quote]

Olisin pukenut hänelle nätimmät vaatteet. Tai käynyt ostamassa hänelle jotain kivaa. Nykyään mulla ei ole mitään tollasia ongelmia vaatteiden suhteen, mutta sama normaali ihminen mä silti vieläkin olen. Kotiäitinä kun maailma pyöri vain nättien lastenvaatteiden ympärillä eikä ollut pahemmin mitään älyä vaativia asioita ajateltavana, niin aivot ikään kuin pehmenivät ;) eikä osannut enää nähdä asioita oikeissa mittasuhteissa. Sellasta se joskus on. Onneksi se on vain ohimenevä vaihe.

[/quote]

Olisitko siis jättänyt lapsen ensin yksin kotiin, jonka aikana olisit käynyt ostamassa hoitolapselle toiset vaatteet? Koska muutenhan olisit ottanut sen lapsen sinne vaatekauppaan mukaan tämän omissa vaatteissaan?

Vierailija
42/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:18"]

No höpö höpö. Et ole sairas eikä sinulla ole mielenterveysongelmaa. Olen itse ollut samanlainen vaikka lapsia 4! Se vasta olikin aikaavievää, kun vielä kaikkien vaatteet piti sopia toisiinsa. Sitten menin töihin, ja musta tuli rento. Jälkeenpäin ajateltuna olin sellainen, koska mulla oli aivan liikaa aikaa ajatella turhanpäiväisiä ajatuksia eikä ollut muuta tekemistä kuin shoppailla. Kyllä se siitä.

[/quote]

Eli sinäkin olisit ollut viemättä vierasta lasta lelukauppaan ihan pelkästään siksi, kun tällä ei ollut täydelliset vaatteet päällään?

Ei sellainen ole normaalia, ei todellakaan.

[/quote]

Olisin pukenut hänelle nätimmät vaatteet. Tai käynyt ostamassa hänelle jotain kivaa. Nykyään mulla ei ole mitään tollasia ongelmia vaatteiden suhteen, mutta sama normaali ihminen mä silti vieläkin olen. Kotiäitinä kun maailma pyöri vain nättien lastenvaatteiden ympärillä eikä ollut pahemmin mitään älyä vaativia asioita ajateltavana, niin aivot ikään kuin pehmenivät ;) eikä osannut enää nähdä asioita oikeissa mittasuhteissa. Sellasta se joskus on. Onneksi se on vain ohimenevä vaihe.

[/quote]

Siis sullako oli jo esikoisen ollessa 2-vuotias iso määrä vaatteita, jotka sopivat 4-vuotiaalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ottanut mukaan vaatekauppaan, ellei meiltä kotoa olisi löytynyt mitään kivaa. En jättäisi lasta yksin enkä peruisi lupaustani.

Vierailija
44/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:32"]

Olisin ottanut mukaan vaatekauppaan, ellei meiltä kotoa olisi löytynyt mitään kivaa. En jättäisi lasta yksin enkä peruisi lupaustani.

[/quote]

Kuule, kannattaa tulla pois sieltä poterostaan. Ei ole todellakaan normaalia, että hoitolapselle lähdetään ostamaan kauniimpia vaatteita ihan pelkästään siksi, että sitten kehtaa lähteä lelukauppaan.

Vierailija
45/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mitään isoja määriä isompia vaatteita ollut. Asusteilla saa jo paljon aikaiseksi. Teidän on selvästi vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka ovat erilaisia kuin mitä itse olette. Ihan oikeassa olette ja minäkin nykyään siinä, että mitä väliä sillä on, miltä näyttää. Mutta pyydän ymmärrystä ja toivon, ettei toisia syytetä mielisairaiksi tällaisen takia. Se vasta sairasta onkin :)

Vierailija
46/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vaatteet paljoa pelasta jos naama on mitä on.

Vierailija
47/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:36"]

[/quote]

Kuule, kannattaa tulla pois sieltä poterostaan. Ei ole todellakaan normaalia, että hoitolapselle lähdetään ostamaan kauniimpia vaatteita ihan pelkästään siksi, että sitten kehtaa lähteä lelukauppaan.

[/quote]

Ja sitten vielä kun oppisit sisälukutaidon. Nykyään en tekisi niin. Kerroin millainen olin kotiäitivuosinani. 

Vierailija
48/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:39"]

Ei mulla mitään isoja määriä isompia vaatteita ollut. Asusteilla saa jo paljon aikaiseksi. Teidän on selvästi vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka ovat erilaisia kuin mitä itse olette. Ihan oikeassa olette ja minäkin nykyään siinä, että mitä väliä sillä on, miltä näyttää. Mutta pyydän ymmärrystä ja toivon, ettei toisia syytetä mielisairaiksi tällaisen takia. Se vasta sairasta onkin :)

[/quote]

Kukaan ei ole kutsunut mielisairaaksi. Toki voi olla mieleltään sairas. Normaalia tai tavallista ei ole se, että kun lapsella on puhtaat vaatteet ja jokainen vaate kuitenkin ehjä ja käyttökelpoinen, niin ei kehtaa mennä lelukauppaan, jossa vielä voisi ottaa pois omaan kasiin ainakin hatun, hanskat ja takinkin...

Vierailija
49/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siinä olet ihan oikeassa. Siksi kai sinäkin kuljet ryysyissä.

Vierailija
50/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:42"]

[/quote]

Kukaan ei ole kutsunut mielisairaaksi. Toki voi olla mieleltään sairas. Normaalia tai tavallista ei ole se, että kun lapsella on puhtaat vaatteet ja jokainen vaate kuitenkin ehjä ja käyttökelpoinen, niin ei kehtaa mennä lelukauppaan, jossa vielä voisi ottaa pois omaan kasiin ainakin hatun, hanskat ja takinkin...

[/quote]

Luepa ketju uudestaan. Esim viesti 24.

Normaali on suhteellinen käsite. Älä ole niin ahdasmielinen. Löysää vähän nutturaa ja ota ihan rennosti. 

Vierailija
51/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:44"]

[/quote]

Siinä olet ihan oikeassa. Siksi kai sinäkin kuljet ryysyissä.

[/quote]

Juuri niin - ja siksi sinunkin kannattaisi ;)

Vierailija
52/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:36"]

[/quote]

[/quote]

Ja sitten vielä kun oppisit sisälukutaidon. Nykyään en tekisi niin. Kerroin millainen olin kotiäitivuosinani. 

[/quote]

Siis ovatko aivosi vielä hukassa kotiäitivuosien takia? Kuka ja missä ketjussa on sanonut, että olisi tehnyt asian nyt? Kantaahan on otettu vain siihen, kun sanoit, että ap:n käytös on normaalia. Normaalia ei todellakaan myöskään ole se, ettei voi mennä lelulauppaan, kun hoitolapsella ei ole yhteensopivia vaatteita. Puhumattakaan siitä, että aiheuttaa vaatteiden likaantumisen niin, että ei pääisi sinne lelukauppaan.

Kantaa on todellakin otettu siihen, että miten voi aikuisten mielestä lupauksen rikkominen  olla tärkeämpää kuin se, miltä lapsi näyttää. Sinä taas kerroit, että olisit ostanut hoitolapselle uudet vaatteet. Olisit siis kestänyt "häpeän" mennä vaatekauppaan lapsen kanssa ja vasta sitten lelukauppaan. Tavallinen ihminen ei todellakaan tee tuollaissa. On sitten täysin eri asia se, että jos tuttava- tai sukulaisperheellä on tiukkaa rahallisesti, niin hankkii tarpeelliset talvikamppeet lahjaksi.

Epänormaalia ei myöskään ole se, että haluaa että vaatteet sointuvat yhteen. Se on myös oma toiveeni ja siihen pyrin. Jos hoitolapsella on kuitenkin hyvät kamppeet muuten, niin todellakaan en lähde ostelemaan uusia kamppeita tuon takia.

Vierailija
53/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:47"]

[/quote]

[/quote]

Luepa ketju uudestaan. Esim viesti 24.

Normaali on suhteellinen käsite. Älä ole niin ahdasmielinen. Löysää vähän nutturaa ja ota ihan rennosti. 

[/quote]

Tuossakaan viestissä ei ap:ta kutsuttu mielisairaaksi. Puhuttiin mielenterveysongelmasta. Ongelmat mielenterveydessa ovat paljon lievempia kuin mielisairaus.

Normaali on suhteellinen käsite tottakai. Millään asteikolla ei ole normaalia se, että häpeää hoitolapsen pukeutumista niin paljon, että mieluummin rikkoo lupauksen kuin vie lapset lelukauppaan, jossa kukaan tuskin vilkaisee toisten lapsia pukeutumisen suhteen.

Vierailija
54/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten NELJÄN lapsen kanssa ei ole muuta tekemistä kuin shoppailla? Ja toisaalta kun on neljä lasta, lapset leikkivät myös keskenään, nukkuvat päiväunia (riippuen toki lasten iästä jne.), jolloin äiti voi tehdä muutakin älyllistä kuin miettiä lastenvaatteita. No, kukin tavallaan ja omien valintojen mukaan.

Fakta on kuitenkin, että 99% ihmisistä ei huomaa mitä vaatteita lapsella on päällä vaikka siellä kauppareissulla.

Vierailija
55/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun esikoinen oli vauva, tunsin kamalaa ahdistusta, kun en vaihtanut joka ilta sille eri potkareita, nk. yövaatteita. Jossakin oli juuri ollut juttua siitä, että lapsille on ehdottomasti opetettava pyjamien tjms. käyttö, tai lapsen kehitykselle tapahtui jotain kamalaa.

Kun en sitten vauvalle laittanut yöpotkareita, se oli jotain hirmuista laiminlyöntiä.

Kuopuksen kohdalla olin jo rennompi, kunhan oli puhdas vaippa, sai mennä nukkumaan, kunhan vaan oli jotkut vaatteet päällä.

Vierailija
56/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että ole epävarma ja sinä pohdit mitä muut ajattelevat sinusta. Itsetunto ei kohdallasi ole ehkä koskaan saanut vahvennusta menestyksestä opinnoissa ja työelämässä, joten isojen, onnistumisen tunteita tuoneiden kokonaisuuksien puuttuessa kiinnität huomiosi ja energiasi yksityiskohtiin, joilla ei muille ole juurikaan väliä, mutta koska itse huomaat ne, ajattelet muidenkin huomaavan.

Ethän siirrä epävarmuuttasi lapseesi?

Vierailija
57/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hyvä ihminen lapsen itse päättää omista vaatteistaan ja kehittää omaa makuaan. Lapsi todennäköisesti olisi tyytyväisin kun vaatteet olisivat mukavia ja helposti päällepuettavia(niinkuin haalari on). Haalarissa saa myös möyriä huoletta lumessa ilman että menee lunta selkään. 

Vierailija
58/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:45"]

Haalarissa saa myös möyriä huoletta lumessa ilman että menee lunta selkään. 

[/quote]

Tätä ajattelin itsekin. Muistan, kun ala-asteikäisenä ei "kehdannut" muka enää käyttää haalareita, mutta vihasin toppahousuja, kun jostain välistä meni aina lunta iholle...

Vierailija
59/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mäkin olen tarkka poikani pukeutumisesta. En ikimaailmassa ostaisi, tai pitäisi esim. tällaista asua pojalla edes kotona, saati lähettäisin minnekään kaverille kylään:

http://www.myllymuksut.com/images/alku_lystipipo_ketut.jpg

Pyrin enemmän esim. tällaiseen:

http://www.pinterest.com/pin/241998179947181130/

tai vaikka http://www.pinterest.com/pin/241998179947676880/

Minusta varsinkin tyttöjen pinkki-lila-punainen -väriyhdistelmät, mitä tosi paljon tuolla näkee, ovat ihan hirveitä. Vaikka lapselle antaakin vapautta valita vaatteensa, niin senkin voi tehdä niin, että kummat housut, nämä vai nämä ja näiden kanssa tämä tai tämä paita. Eikä se tarkoita, ettei lapsi saisi olla luova vaikkei liikkuisi ulkona sateenkaarenkirjavana.

Vierailija
60/60 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrajumala mitä statussymboleja pikkulapsetkin jo ovat :O Eivät he mitään vauvanukkeja ole. Mikä järki pukea pikkulapsi "muodin mukaan"? Muksujen hommana on hyppiä kuralätäköissä, kiipeillä puissa, tehdä hiekkakakkuja, laskea mäkeä talvella... :) Itse ainakin painelin lapsena isoveljen vanhoissa vaatteissa (tyttö siis itse olen) pitkin kyliä, eikä kukaan tainnut vinoon katsoa, kaikki lapset niin tekivät. Lapsen vaatteilla ei ole mitään merkitystä, käytännöllisyys ratkaisee! Kuka hitto katsoo onko mukula stailattu täydellisesti? :O

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi