Mitä ajattelet perheestä, joka menee tuetulle lomalle?
Meille myönnettiin tuettu loma, jota mieheni oli hakenut puhtaasti siitä syystä, että meillä on takanamme 5 raskasta vuotta fyysisesti ja henkisesti. Taloudellisia perusteita lomalle ei varsinaisesti ole.
Nyt minua kuitenkin arastuttaa kertoa ihmisille, että olemme menossa tuetulle lomalle, koska periaatteessa ja ulkonaisesti perheemme asiat ovat ok. En halua leimautua miksikään sosiaalitukien väärinkäyttäjäksi.
Mitä itse ajattelet tuettujen lomien hyödyntäjistä? Tiedän, että on säälittävää miettiä, mitä muut ajattelevat, mutta kun joka tapauksessa joudun lomastamme kertomaan lähipiirille.
Kommentit (37)
En mitään negatiivista. Ehkä oon salaa kade :)
Ei valtio mitään kustanna, vaan kyse on ray:n tukemasta lomasta suomessa, täyshoidolla kylpylämahdollisuudella viitisen päivää, omavastuu nelihenkiseltä perheeltämme on 220 euroa ja matkat maksetaan itse.
Eli nykypäivän lomavaatimuksilla kyse on suhteellisen vaatimattomasta lomasta, tosin itsellemme se on ihan iso juttu.
Miksi sun edes pitäisi kertoa että menette tuetulle lomalle? Lähdette lomalle ja piste.
Tarvitseeko sitä kenellekään kertoa että kyseessä tuettu loma?
Itse en kertoisi.
Jos teille on tuettu loma myönnetty olette kelpoisia viettämään sitä. Nauttikaa lomastanne.
No, eiköhän sen loman teille myöntänyt tiedä, mitä on antanut ja kellekin.
Turha kenenkään on olla kateellinen, varsinkin jos niitä lomia saa anottua kuka vaan. Mukavaa lomaa.
No ei todellakaan ulkomaille, eikä valtio vaan yleensä ammattiyhdistykset tai jotkin järjestöt. Lomat normaalisti pitkiä viikonloppuja tai max. 1 vk. jossain halvemmassa "kylpylässä" tai korpihotellissa jonka ympäri kiertää pururata että saadaan järjestettyä ihmisille ohjelmaa. Lomilla on normaalisti päivät ympätty täyteen työkunnon ylläpitämiseen liittyvää asiaa.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 10:06"]
Ei valtio mitään kustanna, vaan kyse on ray:n tukemasta lomasta suomessa, täyshoidolla kylpylämahdollisuudella viitisen päivää, omavastuu nelihenkiseltä perheeltämme on 220 euroa ja matkat maksetaan itse.
[/quote]
aaaah no tämä selittääkin, ja ei teidän tarvitse mitään selitellä että kuka maksaa loman, sanotte että menette lomalle ja that's it. Ei minua ainakaan ole ikinä kiinnostanut että kuka maksaa kenenkin lomat ja reissut.
t. 2
"Ongelma" tässä kertomisasiassa on vain se, että loma on "joululoma", joten lähipiirille pitää varmaan aika tarkkaan selittää missä olemme ja miksi joulun ajan. Mies on kyllä ihan innoissaan menossa, itse en ehkä ole niin mielissäni koko hommasta. Tulee niin erilainen joulu. Lapset tietysti varmaan viihtyvät. Aika omassa rauhassa siellä kuitenkin saa olla ja mitään pakko-ohjelmaa ei ole.
Sano, että voititte jossain nettiarvonnassa lahjakortin ym. Jos sitä nyt pitää selittää.
Et ole velkaa selittelyjä kellekään.
Minun perheeni oli tuetulla lomalla silloin, kun lapset olivat pieniä. Olin kotiäiti ja miehelläni ei ollut vielä vakiotyötä. Loma tuli tarpeeseen, kyseessä siis viikko kotimaisessa kylpylähotellissa (jossa tuetun loman viikolla alettiin tehdä uima-allasremonttia..kuinkas sattuikaan, eikä kakkia muitakaan palveluja ollut silloin käytettävissä).
Tunsin monia muitakin pienten lasten perheitä, jotka saivat tuetun loman. Siitä muuten maksetaan kyllä itsekin osuus, ainakin me maksoimme tuolloin.
Mitään hävettävää siinä ei ole, mutta näiden "sossu maksaa noitten lomatkin"-ihmisten takia kannattaa olla hiljaa koko tuettu-sanasta.
Kaikki ne tuntemani perheet, me itse mukaan lukien, ovat sittemmin pärjänneet varsin hyvin.
Meillä on nykyään perheyritys, paljon työtä mutta jokavuotiset etelänlomamme kustannamme itse.
Ihmisten elämäntilanteet vaihtelevat eikä siinä ole mitään härvettävää eikä tarvitse muille selitetllä. Hyvää lomaa teille!
No kyllähän noita kuulee, että keksimällä keksitty syitä päästä tuetulle lomalle. Ihmettelen, että kehtaavat edes ruinata...kuitenki useamman kerran vuodessa käyvät kuitenkin ulkomailla ym. Sitten ajetaan hienolla maasturilla tuetulle lomalle. Jep.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 10:05"]
maksaako valtio ihmisiä lomille???? siis ihan ulkomaille????
ymmärtäisin jos kyse olisi viikon-parin palkattomasta vapaasta jonka valtio kustantaisi (jollakin päivärahalla mitä ne nyt onkaan), mutta että maksaa ihan matkat ja majoituksen. mitä ihmettä????
outoa.
Minne olette lähdössä?
[/quote]
näin on mekään varsinaisti rahallisesti sellaista tarvittaisi mutta haettiin nyt ja saatiin. Mennään Thaimaahan kahdeksi viikoksi joululomalla. Ihan kiva loma yleensä ollut.
voiko tuettua lomaa hakea äiti+2 lasta, eli kai sitä voi hakea ilman miestäkin vaikka aviossa olisikin? mistä haku tapahtuu vai onko se jo mennyt?
Vähän säälinsekaisin tuntein toivon, että saisivat elämänsä raiteilleen. Heitä varten laitan myös joulupuu-keräykseen villasukkia ja toivon, että heitä ei enää koskaan palele.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 11:23"]
voiko tuettua lomaa hakea äiti+2 lasta, eli kai sitä voi hakea ilman miestäkin vaikka aviossa olisikin? mistä haku tapahtuu vai onko se jo mennyt?
[/quote]
Google auttaa. http://www.tuetutlomat.fi/
No meijän lapset ei leiki tuetul lomal olleiden kaa.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 10:18"]
"Ongelma" tässä kertomisasiassa on vain se, että loma on "joululoma", joten lähipiirille pitää varmaan aika tarkkaan selittää missä olemme ja miksi joulun ajan. Mies on kyllä ihan innoissaan menossa, itse en ehkä ole niin mielissäni koko hommasta. Tulee niin erilainen joulu. Lapset tietysti varmaan viihtyvät. Aika omassa rauhassa siellä kuitenkin saa olla ja mitään pakko-ohjelmaa ei ole.
[/quote]
Kerrotte, että tänä vuonna menette sinne ja sinne. Perheenä halusitte jotain erityistä sekä erilaista ja koska on ollut rankkaa viime vuosina, niin halusitte myös helpon valmiiksi järjestetyn joulun. ( Eikä tarvitse edes selitellä valmiilla tai rankkuudella.) Mies on erityisesti ihan täinöissään, joten tuli tehdyksi hyvä päätös, vaikka itse olisit ehkä halunnut perinteisempää. Mutta täysyyhän sitä tehdä kompromisseja ja yksi joulu monesta kymmenestä ei varmaan ole niin paha asia, kun haluaa kumppaniaan ilahduttaa... Nähdäänkö vaikka uutena vuotena teidän kanssanne?
Miksi sitä pitää erikseen mainostaa tai alkaa selittelemään, että se on tuettu loma? Itse en tosin ymmärrä, miksi niitä myönnetään perheille, jotka voisivat varallisuutensa puolesta kustantaa loman itsekin.
Ap, et selitä kenellekään yhtään mitään. Kerrot, että päätitte tänä vuonna viettää joulun kylpylässä, ja piste.
maksaako valtio ihmisiä lomille???? siis ihan ulkomaille????
ymmärtäisin jos kyse olisi viikon-parin palkattomasta vapaasta jonka valtio kustantaisi (jollakin päivärahalla mitä ne nyt onkaan), mutta että maksaa ihan matkat ja majoituksen. mitä ihmettä????
outoa.
Minne olette lähdössä?