Paljonko on sinulle riittävästi myyntivoittoa asunnosta?
Olet utelias, myönnän sen, mutta minua kiinnostaisi tietää, paljonko riihikuivaa käteistä on ollut tai on oleva vuonna 2013 tarpeeksi myyntivoittoa henkilölle, joka myi tai on myymässä asuntonsa? Mikä oli myyntisumma ja mikä oli voittosumma euroissa? Miinustitko asuntoon käytetyt eurot, esimerkiksi remppakulut?
Kommentit (9)
No, me myytiin v. 2010 omakotitalo, joka ostettiin v. 1994 pakkohuutokaupasta. Ostohinta oli tuolloin ihan minimaalinen talon sijantiin, kokoon ja laatuun nähden, mutta taloa lainoittanut pankki halusi vain ilmeisesti omansa pois: talon hinta oli vain 420 000 markkaa. Myyntihinta reilut kolme vuotta sitten oli reilut 400 000 euroa. Toki olemme remontoineet taloa vuosien saatossa ja siihen on kulunut arviolta 30 000 euroa. Euroiksi muutettuina talon ostohinta olisi ollut noin 250 000 euroa ja remonttikuluilla lisättynä summa olisi noin 280 000 euroa, mutta tuossa ei ole huomioitu talon yleistä kulumista eikä kustannusten nousua, joten ihan noin suoraan voittoa ei voi laskea, vaikka sen voikin tässä noin karkeasti esittää. Meidän tilanteemme oli v. 1994 poikkeuksellisen hyvä, sillä sekä miehellä että mulla oli "takataskussa" sekä perintöä että mulla myös myyntituloa opiskeluaikojen kaksiosta, joten emme tarvinneet lainaa kuin 1/4 talon ostohinnasta. Sekin tosin oli siihen aikaan paljon, mutta olimme nuoria ja rohkeita ja uskalsimme. Molemmilla oli lisäksi vakityö aloilla, joita lama ei uhannut, vaikka paha olikin. Olemme olleet uskomattoman onnekkaita. Nyt asumme asunnossa jonka pystyimme ostamaan ilman velkaa ja olemme pystyneet myös sijoittamaan pariin yksiöön.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 23:08"]
Olet utelias, myönnän sen, mutta minua kiinnostaisi tietää, paljonko riihikuivaa käteistä on ollut tai on oleva vuonna 2013 tarpeeksi myyntivoittoa henkilölle, joka myi tai on myymässä asuntonsa? Mikä oli myyntisumma ja mikä oli voittosumma euroissa? Miinustitko asuntoon käytetyt eurot, esimerkiksi remppakulut?
[/quote]
tottakai asunnosta yritetään saada mahdollisimman suuri voitto, tyhmähän se olisi joka ei yrittäisi
[/quote]
Ok. No paljonx on oleva tarpeex?...oli se kysymys. ap
Ei voittoa voi laskea niin, että jos ostaa vuonna 0 asunnon hinnalla 200 000 e ja myy sen vuonna 2 hintaan 250 000 e ja väittää, että sai voittoa 50 000 e. Voitto pitää suhteuttaa siihen, mikä on inflaatio, paljonko elinkustannukset ylipäätään ovat nousseet ja mitä sillä 250 000 eurolla saa. Jos sillä saa vain saman kuin sai 2 vuotta aikaisemmin, niin missä se voitto on?
Riippuu ihan siitäkin, että paljonko täytyisi maksaa välirahaa isompaan muutettaessa. Olemme viihtyneet nykyisessä kokonaan omaksi maksetussa asunnossamme 7 vuotta. Asuntomme on kulunut, joten ostaja joutuisi tekemään vähintäänkin pintaremonttia. Saisimme ehkä asunnostamme 25 % enemmän kuin ostohinta, mutta jos asuntojen hinnat painuvat alas, voisimme vaihtaa tämän isompaan asuntoon jopa samaan hintaan, kuin itse maksoimme tästä. Halvaksi olisi tullut asuminen. Vuokra-asuminen olisi tullut kalliimmaksi.
Sen verran mitä myyntihetken hintatilanne realistisesti antaa odottaa. Mutta olen myös varautunut siihen, että voittoa ei aina tule, ja saattaisi mennä jokusen tonnin tappiollakin, jos myymme laskusuhdanteessa. Tuossa tapauksessa onneksi olisi myös isommissa kämpissä hinnat alhaalla, joten myös väliraha uuteen kämppään pienenisi.
Tämähän riippuu valtavasti osto- ja myyntiajankohdasta. Jos itse myisin nyt, odottaisin noin sadan prosentin voittoa. Mutta en taida myydä vaan pidän asunnon vuokrattuna.
No voittoa olisi se, että ostaisin nyt kaksion (50 neliötä) hintaan 250 000 e ja myisin sen 2v kuluttua hintaan 300 000 e ja saisin sillä summalla samasta talosta kolmion (85 neliötä). Eli voittoa on se, että en tarvitse välirahaa, kun ostan vastaavassa kunnossa olevan, samalla tavalla sijaiisevan isomman asunnon joutumatta maksamaan euroakaan enempää kuin mitä sain myydessäni vanhan asunnon.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 23:49"]
No voittoa olisi se, että ostaisin nyt kaksion (50 neliötä) hintaan 250 000 e ja myisin sen 2v kuluttua hintaan 300 000 e ja saisin sillä summalla samasta talosta kolmion (85 neliötä). Eli voittoa on se, että en tarvitse välirahaa, kun ostan vastaavassa kunnossa olevan, samalla tavalla sijaiisevan isomman asunnon joutumatta maksamaan euroakaan enempää kuin mitä sain myydessäni vanhan asunnon.
[/quote]
Just noinhan se myyntivoitto lasketaankin, juu-u.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 23:08"]
[/quote]
tottakai asunnosta yritetään saada mahdollisimman suuri voitto, tyhmähän se olisi joka ei yrittäisi