Onko kukaan palkannut yksityistä lastenhoitajaa--kokemuksia
Vanhempainlomakauteni on loppumassa ja olen ajatellut palkata kokopäiväisen yksityisen lastenhoitajan lapselleni. Onko kukaan tehnyt niin erityisesti Kirkkonummella? Paljonko sai tukia esim kunnasta ja paljonko hoitaja maksoi? Itselläni on se tilanne, että mieheni saa niin kovaa palkkaa, että mitään ylimääräisiä tukilisiä ei saada esim kelasta, mutta tuo miehen kova palkkahan on vaan teoriassa, koska järjetön asuntolaina ja autolaina vie suurimman osan siitä. Itse en voi jäädä hoitovapaalle, koska sillä ei ainakaan tulla toimeen, mutta vauva on vaan niin järjettömän pieni, että ajattelin, että hoitaja voisi olla teoriassa mahdollinen muutamaksi kuukaudeksi, jos olen itse töissä. Kertokaa kokemuksianne...
Kommentit (2)
Mulla ei ole tarpeeks kokemusta että osaisin neuvoa :) lyhyt kokemukseni kertoo, että hyvää hoitaja pikkuvaaville vois olla sellainen jolla on esim. omia (aikuisia? koululaisia? tai yksi samanikäinen?) lapsia ja joka on hieman vanhempi.
Reilu palkka pitää myös hyvällä hoitajalla olla, olen jostain just lukenut että "etsitään kaksosille (ihan vauvat) hoitajaa, kokopäivä ja joskus illat ja viikoloppuyöt" ja kaikesta tästä palkka hieman päälle tonni :PPP , tuskin saivat paljon vastauksia...
EI ole kokemusta Kirkkonummesta, mutta Jyväskylästä tämä:
palkkasin kivan oloisen hoitajan, lastentarhaopettajaopiskelijan, kolmelle lapselleni, joista nuorin oli juuri täyttänyt 1v. Palkkana hoitajalle maksoin 40 euroa/pvä, samalla sain kotihoidontukea koska hoitaja oli yksityinen. Kaksi viikkoa meni kivasti, lapset tykkäsi ja koti oli siisti, mutta sitten hoitaja vaan ilmoitti ettei pääsekään enää. Jäin tosi hankalaan tilanteeseen kun oli vain pari päivää aikaa löytää uusi hoitaja. Koska olin osa-aikaisesti tuolloin töissä, en olisi halunnut viedä kunnalliseen ja menettää samalla koko kotihoidontukea. Pakko vaan oli, kun olin jo töihin luvannut. Eli ihan tappiolle meni koko homma ja turhaa totutin pienen lapsen uuteen hoitajaan. MItään järkisyytä ei ollut lopettamiseen, kunhan vaan ei huvittanutkaan enää.
Kannattaa sopia kirjallisesti, mikä on irtisanomisaika, vaikka olisi lyhytkin sopimus. Meillä piti olla vain 3 kk, joten en tajunnut tehdä mitään papereita. Yksityinen tilitoimisto hoiti paperityöt ja palkjanmaksun, joten niihin en puuttunut.