Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apu akneen kun e-pillerit ja Roaccutan poissuljettu?

Vierailija
18.10.2013 |

Lopetin pillerit vuosi sitten, ja kova akne pukkasi taas päälle. Olen aiemmin syönyt pari Roaccutan-kuuria, mutta enää en niitä voi ottaa koska lapsi on toiveissa. Samasta syystä en tietenkään voi syödä myöskään e-pillereitä. Basironia olen käyttänyt, mutta se tuhrii kaikki pyyhkeet ja lakanat. Lisäksi iho hilseilee tosi paljon. 

Onko mitään muuta tehokasta lääkettä akneen? Olen jo yli 30-vuotias ja alkaa ottamaan nämä kipeät patit jo vähitellen päähän. Voin käydä myös ihotautilääkärillä, mutta antibiootteja en halua. Olen kuullut että niiden teho on huono ja itselläni on sen verran vatsavaivoja etten halua turhan päiten moisia vedellä. 

Ehdotuksia kellään? 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama homma, vuosi sitten jätetty hormonaalinen ehkäisy, toiveissa lapsi. Monirakkulaisen munasarjat todettu, ja lapsettomuushoidot aloitettu pari viikkoa sitten. Leuassa akne, lääkäri sanoi että voi johtua jostain hormooneista mitkä mulla oli koholla labroissa. Kävin ihotautilääkärillä alku kesästä, sain skinoren voidetta, jotain kortisonivoidetta sekä antibiottikuurin(sopiva lastayrittäville), mutta antibiotit ei sopinu ollenkaan, aivan järkyttävä vatsasärky ja oksensin koko yön. Nyt suolakivellä pesua ja kookosöljyä, omasta mielestäni vähän helpottanu. Myös meikit olen vaihtanut mineraalipuuteriin.

Vierailija
22/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni naama hirveeseen kuntoon kun lopetin e-pillerit. Nyt kosmetologi suositteli MeineBase mineraalisuolaa ja iho on jo parin viikon jälkeen huomattavasti paremassa kunnossa. Käytän suolaa Eila Hellgrenin puhdistusgeelin kanssa ja Eila Hellgrenin kosteusvoide käytössä myös. Suosittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap! Älä vielä toivu epätoivoon, on paljon asioita joita voit vielä kokeilla. 

Itselläni keskivaikea akne joissa kipeitä paiseita naamaan ja kaulaan joista jää arvet. Aknen hoidin alkuun e-pillereillä mutta kun raskaaksi halusin ja ne piti jättää Akne tuli heti takaisin, kaupanpäälle epätoivo kun mitään ei voi käyttää. Raskaus pahensi aknen rajusti. 

Ruokavaliolla tekee oikeasti ihmeitä! Usko pois ja kokeile se nyt ensin jotta tiedät mikä auttaa jos raskaushormonit tuo aknesi yhtä rajusti päälle kuin minulla. Annan hyviä vinkkejä joita kannattaa oikeasti uskoa ja kokeilla: 

- Ensinnäkin Basiron. Miten käytät sitä? Paras tapa käyttää Basironia on levittää sitä koko naamalle kevyesti pesun jälkeen ja antaa olla 10 min. Sen jälkeen runsas kosteutus. Itse käytän kosteutukseen apteekin Bio-Oil öljyä joka haalistaa arpia eikä tuki ihohuokosia. Näin käytettynä en ole sotkinut tyynyliinoja tm. Raskausaikoina käytin Basironia vain pahinpiin kohtiin paikallisesti, en koko kasvoille. 
Omasta mielestäni Basiron on oikein käytettynä tehokkaampi kuin Skinoren, toki kaikilla omat kokemukset.

Jos haluat reseptillä tehokkaan paikallisvoiteen niin kaikista paras on Epiduo 2,5% joka sisältää myös bentsyyliperoksidia. 

Ruokavalio. Itse huomasin myös että finnejä ei tule niin kauan kun olet vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Eli sokerit pois, viljat pois, peruna, maissi ja riisi pois ym. tärkkelys pois. (Hedelmiä voit syödä). Tämä on rankka ruokavalio ja täytyy suunnitella hyvin että jaksaa, tulos näkyy vasta 2-4 viikon kuluttua joten tätä täytyy jaksaa kokeilla. Sen jälkeen kun huomaa ihossa että tämä tehoaa, voit ottaa hiilihydraatteja pikkuhiljaa takaisin ja kokeilla missä määrin mitäkin kestät. Viljojen kanssa kannattaa olla tarkkana, moni on huomannut että nämä eivät sovi lainkaan.

Maitotuotteet voi aiheuttaa joillekin aknea. Itse vaihdoin kaikki hapanmaitotuotteisiin ja vasta kun sain aknen pois kokeilin ottaa jälleen takaisin. Maidon kanssa minulla ei ole ongelmaa ja olen saanut nämä takaisin ruokavalioon. 

Kasvispainotteinen ruokavalio. Paljon keitettyjä, höyrytettyjä ja wokattuja kasviksia, sosekeittoja, tuoreena ja salaatteja. Kanamuna ja porkkana myös tekee iholle hyvää. Samoin Cashew pähkinät jotka sisältää mm. sinkkiä. Parsaa, Avokadoa, 

Vettä reilusti, pidä huolta että juot sen 2 l päivässä vähintään. 

Pirtelöt ja Smoothiet on ihan mainio lisä ruokavalioon. Näitä kannattaa opetella tekemään ja käyttää näissä kaikkea terveellistä ja monipuolista. Avokado, siemeniä esimerkiksi Chia - siemeniä, Psylliumkuitua joka on hyvä kuitulisä jos vhh- ruokavaliolla on. Marjoja, hedelmiä, yrttejä, ym. mitä vain keksiä saattaa. Näihin sekaan inkivääriä ja kurkumaa jotka luonnon omia tulehduksen hillitsijöitä. 

- Ravintolisät: 

Ehdottomasti monivitamiinivalmiste. Jos toiveissa on lapsi, ala syömään esim. Multivitamin raskaus/imetys jossa on mukana foolihappo. Tuota kuuluisi oikeasti alkaa syömään jo siinä vaiheessa kun alkaa lasta suunnitella/yrittää. 

Omega 3 kalanmaksaöljy. (Esim Möller)

D- vitamiini, vaikka monivitamiinivalmisteessakin tätä on, söisin lisäksi vielä. Itse söin lisäksi vielä 50 migrogrammaa. 

Sinkki (Monivitamiinin lisäksi) 

Maitohappobakteerit. (Hapankaali on luonnon oma maitohappobakteeri joten kannattaa ehdottomasti lisätä se ruokavalioon) 

Nuo ylläolevat ottaisin ehdottomasti. Seuraavan oman maun mukaan mutta hyväksi on koettu: 

- Aloe Vera juoma aamuisin

- Spirulina tai Chlorella hyvä ja helppo tapa tuoda ruokavalioon vähän lehtivihreää. Hyviä ravintolisiä molemmat. 

- Maca

Itse en jaksa uskoa noihin puhdistusaineisiin ja kosmetiikkaan jota myydään aknesta kärsiville niin paljon kuin vain on rahaa niihin laittaa. Aknea lähdetään hoitamaan ensisijaisesti sisäisesti ruokavaliolla. Tsemppiä ap.lle, toivottavasti vielä käyt lukemaan tämän ja näistä apua olisi sinullekin. 

Vierailija
24/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se ihotautilääkäri paremmin tiedä =)

Vierailija
25/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä suoraan sinne ihotautilääkärille. Yleislääkärillä ihan turha käydä. Se, millainen kuuri auttaa, riippuu aivan aknesi tyypistä. On olemassa paljon hellävaraisempiakin kuureja kuin Roaccutan! Mun mies on joutunut syömään pari aknekuuria, eikä mistään ole tullut sellaisia sivuvaikutuksia kuin Roaccutanista.

Vierailija
26/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiteet ihotautilääkäristä. Niitä saa kyllä kans käyttää. Skinoren on hyvä.

Vierailija
27/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus, tai sen suunnittelu, sulkee kyllä pois melko monta tehokasta aknelääkettä. Kaikki isotretinoiini-johdannaiset (Roaccutan) ja myös tetrasykliinit (Oricyclinit yms.) on poissuljettu. :/ Itselläni ei auta muut kuin nuo lääkkeet akneen, kokeiltu vaikka mitä, juuri noi Basironit yms, sinkkia jne. mikään ei auta. Niin jännitän itsekin että mitä sitten käy kun aletaan yrittämään lasta.

Vierailija
28/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kakkonen, tiedän että ihotautilääkäri auttaa. :) Halusin vain henk.koht. vinkkejä, koska ainakin viimeksi käydessäni lääkäriä ei kiinnostanut muu kuin äkkiä resepti käteen ja ulos. Silloin osasin pyytä Roaccutania, mutta nyt en tiedä mitä pyytäisin. 

Olen myös valmis lopettamaan lääkkeen käytön heti kun tulen raskaaksi jos se on myrkkyä sikiölle, mutta koska tosiaan tässä on jo vuosi mennyt niin se ei välttämättä ihan lähiaikoina tapahdukaan. Edes tälle odotteluajalle siis lääkettä kaipaan. 

Mites nelonen, onko tuo Skinoren tehokas, entä onko samanlaisia haittavaikutuksia kuin esim. siinä Basironissa?

Vierailija
29/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös ihotautilääkäriä ja sitä skinoren-voidetta.

Tuo voide tehosi meillä sekä äitiin että tyttärelle ;)

Meillä on herkkä pintakuiva iho mutta ei tullut muita oireita kuin se voide "polttelee" kun sitä laittaa.

Laitoimme voidetta vain yöksi ja päivällä kosteuttavaa voidetta.

Vierailija
30/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt tuossa tilanteessa on pidettävä kaksi projektia erillään: raskaus ja aknenhoito. Jos toiveena on raskaus, anna ihon olla, mitä se on. Ehkäpä raskaudellakin saattaa olla sinun ihoosi myönteinen vaikutus?

Sitten lapsen saamisen ja imetyksen jälkeen, voit ottaa tehokkaan aknelääkekuurin.

Vierailija
31/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttoi sinkkitabletit, ihon kunnnossa huomasin eron n. kuukaudessa. Kannattaa kokeilla, purkki sinkkitabletteja maksoi n. 10 euroa, ja sain avun näppyihin. Itselläni akne oli tosin vain lievä..

Vierailija
32/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oli leivä akne selässä.. onko sun akne parempi kesällä kun iho saa aurinkoa?  Mulla oli ja kävin valohoidossa jolloin helpotti.. en siis solariumissa vaan valohoidossa joka eriasia kuin solarium..

Vierailija
33/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 11:38"]

Kyllä nyt tuossa tilanteessa on pidettävä kaksi projektia erillään: raskaus ja aknenhoito. Jos toiveena on raskaus, anna ihon olla, mitä se on. Ehkäpä raskaudellakin saattaa olla sinun ihoosi myönteinen vaikutus?

Sitten lapsen saamisen ja imetyksen jälkeen, voit ottaa tehokkaan aknelääkekuurin.

[/quote]

Miksi näin? Ihan ystävällisesti kyselen. Kuten sanoin raskauden yritystä on kestänyt jo vuosi, lapsettomuustutkimukset on juuri aloitettu. Aikaahan tässä voi mennä vuosia, tai voi käydä niinkin, etten tule ollenkaan raskaaksi. Mitä pahaa siinä on, jos käytän nyt sellaisia aknelääkkeitä, jotka eivät mahdolliselle tulevalle sikiölle ole haitaksi? Patit ovat kipeitä ja työssänikin eduksi on huoliteltu ulkonäkö, joten kyseessä ei ole pelkkä turhamaisuuskysymys. 

Voisin ehkä kokeilla tuota sinkkiä kun se on halpaa ja helppoa, ja jos se ei auta niin hakea Skinorenia, kiitos vinkeistä! Auringolla ei juuri vaikutusta minun akneeni ole, kyseessä on selkeästi hormoniperäinen vaiva. 

AP

Vierailija
34/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 11:40"]

Itselläni auttoi sinkkitabletit, ihon kunnnossa huomasin eron n. kuukaudessa. Kannattaa kokeilla, purkki sinkkitabletteja maksoi n. 10 euroa, ja sain avun näppyihin. Itselläni akne oli tosin vain lievä..

[/quote]

Kaikki kotikonstit tepsivät yleensä vain lieviin aknetapauksiin. Jos kyseessä on ärhäkkä syvä ihotulehdus, ainoa apu on yleensä roa-kuuri. Itselläni e-pillerien käytön lopetus sai aikaan todella vaikean "hormonaalisen" aknetaudin. Aluksi siihen kokeiltiin vuoden verran antibiottikuureja. Antibiotit hoitivat tulehduksen, mutta eivät poistaneet syytä. Eli iho parani kuurin aikana, mutta iho lämähti heti kuurin jälkeen yhtä pahaksi kuin ennen. Roa-kuuria söin kaksi vuotta, joka hävitti aknen täydellisesti.

Vierailija
35/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano että toimisi muilla, mutta mulla auttoi hormonibalanssi (lue vaikka Kaisa Jaakkolan Hormonidietti) ja Dr. Hauschkan tuotteet, jotka rauhoittivat ihon. Ihoa hoidetaan Hauschka-filosofiassa mahdollisimman vähän. Iho ei enää kuivu, tee rasvoitu eikä tee näppyjä. TOSIN rauhoittumiseen meni puolisen vuotta.

Vierailija
36/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, mutta jos itsekin sanot, että akne johtuu hormoneista niin auttaako siihen silloin salvat?

Olen kyllä itse samassa tilanteessa ollut. Olen yli 30 ja jätin pillerit pois, koska en tarvitse niitä nyt ehkäisyyn (tosin eri syistä kuin sinä). Iho on kuin 15-vuotiaalla, mikä on yli 30v.:llä ärsyttävää ja olen itse ollut yllättynyt siitä, kuinka tulehtunut ja kipeäkin iho on ollut. Itse kuitenkin epäilen sitä, poistaako mikään ulkoisesti otettava lääke varsinaista aknen syytä mutta yhtä mielenkiinnolla luen tätä ketjua itsekin.

Vierailija
37/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 11:38"]

[/quote]

Miksi näin? Ihan ystävällisesti kyselen. Kuten sanoin raskauden yritystä on kestänyt jo vuosi, lapsettomuustutkimukset on juuri aloitettu. Aikaahan tässä voi mennä vuosia, tai voi käydä niinkin, etten tule ollenkaan raskaaksi. Mitä pahaa siinä on, jos käytän nyt sellaisia aknelääkkeitä, jotka eivät mahdolliselle tulevalle sikiölle ole haitaksi? Patit ovat kipeitä ja työssänikin eduksi on huoliteltu ulkonäkö, joten kyseessä ei ole pelkkä turhamaisuuskysymys. 

Voisin ehkä kokeilla tuota sinkkiä kun se on halpaa ja helppoa, ja jos se ei auta niin hakea Skinorenia, kiitos vinkeistä! Auringolla ei juuri vaikutusta minun akneeni ole, kyseessä on selkeästi hormoniperäinen vaiva. 

AP

[/quote]

Ymmärrän hyvin. Mutta vaikea akne ei kotikonsteilla tai apteekin käsikauppatavaroilla parane. Ja Roaccutan on sellaista solumyrkkyä, että sen käytön yhteydessä on ehdottomasti käytettävä ehkäisypillereitä myös. Ehkäpä sitten ottaisit aknehoidon ensin ja vasta sitten yritätte vauvaa. Oma lapseni syntyi ehkä vuoden sen jälkeen, kun olin lopettanut roaccutan kuurin. Olin silloin 31-vuotias.

Vierailija
38/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sen verran on tarkennettava, että Basiron on kyllä vähän auttanut minulla akneen, ei poistanut täydellisesti mutta hillinnyt pahimpien pattien muodostumista jonkin verran. Siksi ajattelinkin, että jokin toinen lääke voisi tuoda vastaavan avun vähemmillä sivuvaikutuksilla. En oletakaan, että ihostani tulisi kuin vauvan pylly, mutta jo jonkin asteinen hillitsevä vaikutus olisi minulle riittävä. Jos ja kun toivottavasti saan lapsen ja imetän, palaan sitten Roaccutaniin jos iho on vielä yhtä huonossa kunnossa. 

Lapsiprojektia en halua lykätä, ikää on jo melkein 34 ja useampikin olisi toiveissa. Se menee siis nyt muun edelle. :) Mutta jos sitä vaarantamatta voin myös parannella akneani, sen mieluusti teen. 

AP

Vierailija
39/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolapesu ja kookosöljyä naamaan. Eli pese naama illalla suolalla ja jätä vaikka vähäksi aikaa vaikuttamaan, sitten kookosöljyä naamaan (hyvä ottaa myös sisäisesti).

Vierailija
40/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut CarboDerm-hoitoja? Niillä on ainakin hyvä maine.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme