Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apu akneen kun e-pillerit ja Roaccutan poissuljettu?

Vierailija
18.10.2013 |

Lopetin pillerit vuosi sitten, ja kova akne pukkasi taas päälle. Olen aiemmin syönyt pari Roaccutan-kuuria, mutta enää en niitä voi ottaa koska lapsi on toiveissa. Samasta syystä en tietenkään voi syödä myöskään e-pillereitä. Basironia olen käyttänyt, mutta se tuhrii kaikki pyyhkeet ja lakanat. Lisäksi iho hilseilee tosi paljon. 

Onko mitään muuta tehokasta lääkettä akneen? Olen jo yli 30-vuotias ja alkaa ottamaan nämä kipeät patit jo vähitellen päähän. Voin käydä myös ihotautilääkärillä, mutta antibiootteja en halua. Olen kuullut että niiden teho on huono ja itselläni on sen verran vatsavaivoja etten halua turhan päiten moisia vedellä. 

Ehdotuksia kellään? 

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi aikanaan raskaus :)

Vierailija
2/48 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi Skinoren ja sokerin pois jättäminen. Akneni on on hormonaalista ja sokerin syönti pahentaa kaikkia PCO-oireitani.

Skinoren on siitä hyvä ettei se vie värejä tekstiileistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalinen akne (ei pahimmasta päästä) täälläkin ja ikää 38v. ja mulla on auttanut ihan apteekista saatavat tuotteet eli puhdistukseen La Roche-Posayn puhdistusgeeli, avaa ihohuokosia.

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?pagetype=0&catalog=yasalescatalog&productid=2059640(yabasecatalog)

Ja illoin kasvoihin Avenen hoitovoide.

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?pagetype=0&catalog=yasalescatalog&productid=317152(yabasecatalog)

Vierailija
4/48 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on tosi yksilöllistä mikä sopii kenellekin, mutta..

Itse olen syönyt lukemattomia antibiootteja (apua vain kuurin ajaksi), Roaccutania (auttoi todella hyvin) ja käynyt vuosien saatossa apteekin läpi niin resetillisten kuin reseptittömien tuotteiden osalta. Osittain hormonaalinen akne, osittain "muuten vaan", paljon kipeitä kraatereita (myös selässä) ja lukemattomasti pieniä pintafinnejä, mustapäitä jne. Juoksin vuosikausia yksityisellä arvostetulla ihotautilääkärillä.

Apteekin käsikauppakamat eivät auttaneet, reseptillä saatavat olivat taas niin vahvoja ettei kestänyt käyttää kun iho kuoriutui pois ihan vereslihalle (ja oli siis kirkuvan punainen kaikkien niiden finnien päälle).

Kyllästyin maksamaan itseni kipeäksi tuotteista jotka eivät sopineet, joten vaihdoin vain kylmästi Lumenen herkän ihon hoitotuotteisiin, ja kappas! Ongelma poistui! Tai ei poistunut kokonaan, mutta iho on sata kertaa parempi kuin ennen, ja mikä tärkeintä, ei ole kipeä.

Eli jos sullakin on hyvin pintakuiva iho, suosittelen kokeilemaan. Ei maksa montaa kymppiä (verrattuna apteekin tavaroihin). Ihonkuorintavoide kannattaa vaihtaa rakeettomaan, ei ärsytä samalla tavalla tulehtunutta ihoa.

Vierailija
5/48 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootit (Apocyclin muistaakseni) sisäisesti nautittuina. Avitcid-voide ei muistaakseni valkaise vaatteita. Sitten on olemassa laserhoitoja. Nämä ovat kalliita eivätkä poista akne mutta tasoittavat ihon väriä ja vievät pois tulehdusta (lääkärin kommentti). Valohoitoa annettiin ennen vanhaan onkohan vielä tarjolla?

Akneihoa pitää muistaa myös kosteuttaa koska kuiva kerros iholla edesauttaa sitä etteivät epäpuhtaudet pääse ulos vaan jäävät muhimaan. Hyvä kosteusvoide on Humektan, jota voi käyttää myös puhdistusemulsiona.

Vierailija
6/48 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla taas tuli lääkkeistä heti menkkojen aikaan märkivä ruusufinni. kun huomasin ja jätin lääkket pois, niin sekin tukehtui ja kuivui, enää ei tule. eli oiskohan nyt niin päin että ihosi työntää sen kaiken lääketöhnän pois. vaihda aitoon luonnonkosmetiikkaan ja laita iholle vain weledan tyrniöljyä. sen päälle voi meikata kyllä

Vierailija
7/48 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 12:31"]

Ihan ensiksi ruokavalio kuntoon, eli valkoinen sokeri ja vehnä pois. Sitten karsit kaikki äkäiset pesuaineet pois, mitkä estävät ihon oman suojautumisen ja puhdistumisen. Seuraavaksi hae sinkkiä apteekista ja syö sitä hetken aikaa jopa vähän ylimääräistä. En suosittele mitään aknelääkityksiä, ne ovat kauheita myrkkyjä kuten e-pilleritkin.

[/quote]

Just tällaisten neuvojen jakelijat voisivat painua perseeseen. Et varmaan ole itse sairastanut koskaan aknea?

[/quote]

En ole aiempi ruokavaliosta kirjoittanut, mutta pakko nyt kertoa oma stoorini kun noin ruokavaliohoidon lyttäsit.

Itselläni oli kahdeksan vuoden ajan akne, jota hoidettiin alusta asti ihotautilääkärin ohjeiden mukaan. Tuli kokeiltua antibiootit niin sisäisesti kuin ulkoisestikin, erilaiset voiteet, 3 eri e-pillerimerkkiä, sekä Roaccutan. Akne palasi AINA, jopa Roan syömisen jälkeen. Joka kerta pahempana itse asiassa. Lääkärikin totesi, ettei hänellä ole enää keinoja auttaa minua.

Oli siis pakkoa miettiä vaihtoehtoja boksin ulkopuolelta. Googlettelin aikani, ja kokeilinkin kalaöljyt ja muut ravintolisät mitä aknefoorumeilla suositeltiin. Eivät auttaneet. Lopulta törmäsin aknen ruokavaliohoitoon. Söin prikulleen ohjeita noudattaen ja iho alkoi rauhoittua muutamassa päivässä. Kuukausi, ja akne oli täysin kadonnut (miehenikin oli äimistynyt muutoksesta, niin huikea se oli).

Nyt olen syönyt kyseisen ruokavalion ohjeiden mukaisesti pari vuotta. Välillä syön vehnää/sokeria tai juon alkoholia kylässä tai ulkomaanmatkoilla ja saankin siitä välittömästi näppyjä pariksi päiväksi. Esimerkiksi viikon patongin syönti Pariisissa sai aknen puhkeamaan entiseen loistoonsa, vain viikon epäterveelliset syömiset, ajatelkaa! Kun palaan ruotuun, iho on paranee ja on kuin vauvan pylly. Luojan kiitos, sillä elämä hyväihoisena on ihanan vapauttavaa. :)

Voimia ap:lle, muistan kyllä turhautumisen mitä huonon ihon kanssa taistelu sai aikaan!

Vierailija
8/48 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä laserhoitojen mahdollisuus aknen hoidossa, lisäksi jotkut voivat syödä hormonaaliseen akneen tehoavaa Spironolaktonia.

Vierailija
9/48 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Clindoxyl-geeli (saa yleislääkäriltäkin) ns. hormonaaliseen akneen ja on auttanut hyvin. Täysin pysyvää lopputulosta en edes odota vaan varmaan sitä joutuu joskus uusimaan, mutta eipä se nyt suuremmin haittaa.

Sama siinä on toinen aine kuin Basironissa, eli kannattaa hankkia valkoisia tyynyliinoja ja kasvopyyhkeitä, ja laittaa vaatteet varovasti kasvojen kohdalta päälle.

Ihovoide täytyy laittaa Basironin tai Clindoxylin päälle, kun se on kuivunut, niin pahin hilseily loppuu, tarvittaessa vaikka paksumpi voide. Mutta ideahan on, että voide nimenomaan kuorii ihohuokosia eli se kuuluu asiaan.Itseolen käyttänyt myös mietoa kuorintavoidetta lisäksi eikä siis mitään näkyvää hilseilyä ole.

Mutta nopeasti se voide ei auta - mulla meni ehkä 8 viikkoa ennenkuin iho siistiytyi.

Ehdotan tätä jos et mitään suun kautta halua, minäkään en halunnut.

Vierailija
10/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

11/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akne pillereiden - http://fi.derminax.com Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti.

Vierailija
12/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako tommosen finnihirviön tehdä lapsia? Mieti nyt vähän niitä raukkoja minkälaiset geenit sulta saa. Tämän takia kaikkien ei ole tarkoitus lisääntyä!

Vierailija
13/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljaton ruokavalio ja kalanmaksaöljy+ D-vitamiini päivittäin. Akne potilailla on huomattu muutoksia talin koostumusessa ja siihen vaikuttaa myös ruokavalio. Itse paranin pahasta aikuisiän aknesta viljattomalla ruokavaliolla niin, että jo kuukauden päästä muutos olis huomattava! Ja aina jos sorrun syömään viljaa niin seuraukset näen kipeinä finneinä naamassa. Kaikille ei välttämättä toimi mutta mulla toimi, vaikka roa ja antibiootit eivät tuoneet muin max. kuukauden avun lopettamisen jälkeen. Tähän täytyy vielä lisätä, että hyvät puhdistutuotteet. Ei mitään öljyjä tai rasvoja missään tapauksessa. Ihoa tuottaa rasvaa jo tarpeeksi. Pinta kuiva iho (jos on sellainen) tarvitsee kosteutta eli vettä eikä rasvaa! Eli mahdollisimman rasvattomat pesu- ja puhdistutuotteet sekä kosteusvoide.

Vierailija
14/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormooneitten takia tullut akne on hankala asia josta olen itse kärsinyt myös aikuis iällä. Luonnon savinaamio oli yksi parhaista mikä auttoi. Ja maito tuotteet jätin pois niin auttoi myös. 

Vierailija
15/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 07:38"]

Kannattaako tommosen finnihirviön tehdä lapsia? Mieti nyt vähän niitä raukkoja minkälaiset geenit sulta saa. Tämän takia kaikkien ei ole tarkoitus lisääntyä!

[/quote]

Sillä finnihirviöllä voi kuitenkin olla geeneissään muita hyviä ominaisuuksia. Esim. minun mieheni kuului aikoinaan Suomen joukkueeseen matematiikkaolympialaisissa. Lisäksi hän on suorittanut ammattilaistason tutkinnon erään soittimen soittamisessa, vaikka onkin opiskellut päätoimisesti ihan toista alaa ja työskentelee sillä. Kieltämättä lapseni ovat saaneet mieheltäni perintönä akneongelman, mutta samalla he ovat saaneet myös joukon huippuominaisuuksia. Akneongelman on sentään paljon helpommin hoidettavissa kuin vaikka matemaattinen lahjattomuus.

Vierailija
16/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa sellainen E-kirja kuin "Nujerra akne". Siinä on ruokavalio-ohjeita ja kasvojen hoitotuote-suosituksia. Oma ihoni muuttui täysin kun noudatin ohjeita. Itselläni nimenomaan hormooniakne.

Vierailija
17/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sup-valohoito?

Vierailija
18/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein niin, että lykkäsin puolella vuodella lapsihaaveita. 4 kk:n kuuri roaccutania (viimeinen kk hyvin miedolla annoksella koska toimi niin hyvin) ja sitten odottelimme reilun 2 kk jotta a-vitamiinipitoisuus laskee elimistössä. Heti ensimmäisestä kierrosta tärppäsi raskaus. Mitkään muut keinot eivät toimineet ihooni. Nyt välillä hieman iho jostain suuttuu, mutta en ole joutunut uudelle juurille kuitenkaan. Antibiooteista ei ollut kyllä mihinkään ennen sitä roaccutania.

Vierailija
19/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusufinni5715

Vierailija
20/48 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkäristä et tilanteessasi saa sen kummempaa apua kuin yleislääkäriltäkään jos raskaustoiveen vuoksi Roa ja tetrasykliiniab:t ovat poisluettuja.

Skinorenia, tai Clindoxyliä voi kirjoittaa yleislääkärikin, tai vaikka se teidän lapsettomuuslekuri. Nekin pitää ehkä lopettaa raskauden alkaessa, mutta sen asian osaa tietysti juuri teidän lapsettomuuslekuri arvioida, paremmin kuin ihotautilääkäri!

Jos aloitatte lapsettomuushoidot joskus, voit varmaan varautua vielä isompaan määrään hormonipatteja, mutta silloinkin se teidän oma lekuri siellä klinikalla on ehdottomasti paras sanomaan miten selvitä niiden kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme