Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikista ei todellakaan ole koodareiksi

Vierailija
07.09.2020 |

Kävin itse työkkärin "90 päivässä koodariksi" -kurssin, mutta opin jo sen aikana että minusta ei niihin hommiin ole. Minulle jo pelkkä Javascript tuotti helvetinmoisia vaikeuksia, enkä oppinut sen logiikkaa ollenkaan. Minä ja yksi muu henkilö olimme porukasta ainoat, jotka eivät kurssin jälkeen työllistyneet. Arvatkaa onko nöyryyttävää.

Eli työttömänä jatketaan. Olen aivan p*ska.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätin yhden Front end-koodauksen kurssin kesken ensimmäisen viikon jälkeen. Kurssi alkoi milläpä muullakaan kuin javascriptillä. Opettajan oletus oli se, että kaikki osaavat jo perusasiat. Ei lähdetty perinteisistä "Hello World" -harkoista liikkeelle vaan mentiin suoraan monimutkaisiin funktioihin ja ehtolauseisiin. 

Vierailija
22/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 päivässä koodariksi on ihan tyhmä lähtökohta, jos lähtötaso on nolla. Ohjelmoinnissa on olennaista se algoritminen ajattelu ja se ei kyllä läheskään kaikille aukene ihan äkkiä. Mutta se ettei heti ymmärrä, ei kuitenkaan tarkoita, että olisi ihan toivoton tapaus. Mutta sitä ajattelua pitää treenata. Toinen on sitten se kieli millä koodataan, mutta se on sivuseikka. Kunhan osaat sen ajattelun, on melkein sama, mikä se kieli on. Perusrakenteet eri kielissä on samat ja hyvinkin samankaltaisiet. Matematiikka yhdistetään koodaamiseen sen takia, että se ajattelu on molemmissa loogista päättelyä vaativaa ja enpä ole yhteenkään koodariin törmännyt, joka ei olisi edes keskinkertainen matemaattisilta kyvyiltään. Mitään korkeampaa matematiikkaa ei tarvita, ei edes derivointeja tai integrointeja, vaan se ajattelu.

Jos sinua kiinnosta edelleen koodaaminen, jatka treenaamista itseksesi. Netti on pullollaan kaikkea mistä voi itseopiskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää olen itsenäisesti opetellut html ja css, javascriptiin en ole vielä edennyt, koska haluan mieluummin oppia pohjat ensin, eli webdesignia.

Jos esimerkiksi joskus aloitan oman yrityksen, niin voinen luoda omat sivut ja säästää rahaa, ja saan juuri mieleiseni ulkoasun.

Vierailija
24/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koodarina voin todeta että 90 päivässä ei todellakaan muutu tyhjästä kaiken osaavaksi ohjelmointiammattilaiseksi. Itsellä meni kevyesti useampi vuosi perusteiden oppimiseen ja sen jälkeen on sitten riittänyt paljon hiottavaa mm tietoturvaseikoissa, tehokkuudessa ja selkeydessä (koodaus on usein tiimityötä joten on hyvä että muutkin ymmärtävät mistä on softan koodissa kyse eikä vain roiskaise jotain ja iloitse että sehän toimii). Olen sitä mieltä että jokainen voi oppia jollain tasolla koodaamaan mutta yleensä matematiikan menestys korreloi myös koodaamisen oppimisen kanssa sillä vaikka matematiikkaa ei missään verkkosovelluksissa juuri käytetä vaatii se tietynlaista loogista ajattelukykyä.

Vierailija
25/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 90 päivää riitä. Ja kaikille se koodaaminen ei vaan sovi. Itse osaan koodaamisen perusteet, löydän koodista virheet ja ymmärrän usein siitä koodista mitä se tekee /on tarkoitus tehdä. Mutta jos joku antaa mulle tyhjän paperin ja jonkun koodaustehtävän olen ihan hukassa, jos se ei suoraan Googlesta löydy. Tai jos joku ominaisuus pitäisi lisätä olemassa olevaan koodiin. En siis pysty hahmottamaan mitä sillä koodaamisella voi tehdä ja mistä pitää lähteä liikkeelle.

Vierailija
26/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ei.

Mies tienaa it-yrittäjänä paljon, mutta hän alotti jo ala-asteella tietokoneen kanssa näpertelyn. Minullekin on yrittänyt opettaa, mutta en vaan osaa enkä ymmärrä, vaikka ihan olen yliopistosta valmistunut eli täysin tampio en kai voi olla.

Vierailija
27/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin nykyaikaisissa ohjelmointikielissä on vaikeinta erikoismerkkien käyttö tyyliin ", @, {, [: ;  ja niiden ymmärtäminen. Ennen vanhaan ei ollut kuin (  + -  =

Vierailija
28/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle eräs full stack-devaaja sanoi, että suurimmasta osasta edes yliopistossa tietojenkäsittelyn maistereiksi tai tohtoreiksi opiskelleista ei ole noihin hommiin. Jos tuota haluaa työkseen tehdä, niin koodille pitää elää 24/7/365 jo tosi nuoresta asti. Tällä kaverilla meni n. 25 vuotta ennen kuin hänestä tuli full stack-velho, aloitti ohjelmointiharrastuksen 80-luvun puolivälissä ollessaan n. 10-vuotias. 

Harvoista tulee koskaan velhoja. Suurin osa koodareista on rivikoodareita, paremmin tunnettu nimellä koodiapina.

Vierailija
29/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ihmiset ovat vain tyhmempiä kuin toiset. Suomessa tyhmyydellä ei ole väliä, koska yhteiskunta huolehtii idiooteistakin. Tämä ei motivoi oppimaan ja yhteiskunnan elättien määrä tuleekin jatkuvasti kasvamaan, kunnes rahat on loppu.

Vierailija
30/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle eräs full stack-devaaja sanoi, että suurimmasta osasta edes yliopistossa tietojenkäsittelyn maistereiksi tai tohtoreiksi opiskelleista ei ole noihin hommiin. Jos tuota haluaa työkseen tehdä, niin koodille pitää elää 24/7/365 jo tosi nuoresta asti. Tällä kaverilla meni n. 25 vuotta ennen kuin hänestä tuli full stack-velho, aloitti ohjelmointiharrastuksen 80-luvun puolivälissä ollessaan n. 10-vuotias. 

Täyttä höpöhöpöä. Jokainen joka pystyy suorittamaan edes sen maisterin tutkinnon tietojenkäsittelytieteestä, pystyy halutessaan oikein hyvin oppimaan koodaamaan. Ei siihen tarvita mitään mystisiä erityiskykyjä. Mutta kaikkia ei toki kiinnosta juuri ohjelmointi, kun alalla on paljon muutakin. Saattaakin kiinnostaa esim. data-analytiikka tai ihan joku muu juttu enemmän. Varsinkaan tohtoriksi lukevista juuri kukaan ei varmaan tähtää koodariksi, koska tohtorintutkinnosta ei siihen mitään hyötyä ole. 

Itse olen opiskellut alalle vasta päälle kolmekymppisenä. En ollut lapsena tai nuorena tehnyt mitään tietokoneilla enkä päivääkään koodannut ennen opintoja. Olihan se ekat pari vuotta sellaista nöyräksi tekevää työelämässä, siellä lapsesta asti koodanneiden gurujen seassa opetella alusta. Mutta sisulla en ottanut pilkkaa itseeni enkä suostunut uskomaan heidän tuomiotaan "hassu sairaanhoitajatäti yrittää koodata, ei tuosta tule koskaan mitään". Kyllä siitä tuli, kun vaan jatkoi tekemistä ja opettelemista. Ylitöitäkään en ole tehnyt kuin muutamana ekana vuotena tein jotta opin nopeammin. 

Ja olen sellainen full stack devaaja ja pilviarkkitehti.

Olen iloinen puolestasi, että olet ollut sinnikäs ja menestynyt alalla, mutta kertoo vähän huonoa alan, tai ainakin joidenkin yritysten, työilmapiiristä ja diversiteetistä, jos suhtautuminen on tuollainen "ei hoitsutäti voi oppia koodaamaan" eikä uutta työntekijää lainkaan kannusteta ja iloita, että tiimiin tulee uutta osaamista.

N30, tietojenkäsittelytieteen opiskelija

Vierailija
31/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, tässä n tultu siihen että pakkokursseille sanktioiden uhalla väännetään mielikuvaa lalanvaihtajista ties mille sektorille. Siinä pitäisin olla kurssin vetäjällä ja kauppaajalla (esim. te -toimston karenssilinko) olla kyllä osaamista. Sellä joku proviikka te -toimistossa on yrittänyt hankkia .. proviikkaa käskyttämällä jollekkin johon tuo "soveltuu". (malfunc)

Nyt kun systeemit "kehittyvät", on entistä enemmän automaatiota ja yhä suurempia palikoita. Mutta mukaan tuleekin sitten uusia ongelmia.

Vierailija
32/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ei.

Mies tienaa it-yrittäjänä paljon, mutta hän alotti jo ala-asteella tietokoneen kanssa näpertelyn. Minullekin on yrittänyt opettaa, mutta en vaan osaa enkä ymmärrä, vaikka ihan olen yliopistosta valmistunut eli täysin tampio en kai voi olla.

Ehkä miehesi on huono opettaja.

Vierailija
33/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi oppia koodaamaan, mutta vain harvasta tulee hyvä koodari. Koodinlukutaitokin on sellainen jota kaikki eivät kunnolla opi. Jos pitäisi korjata muiden tekemää niin sitä tankataan ja tankataan ja aikaa tuhraantuu.

Muutenkin näen IT-alalla lähes päivittäin (ikävä kyllä usein ns. kiintiönaisia) heikkotasoisia työntekijöitä ja koodareita. Mahtuu mukaan toki miehiä myös. Koen oman ammattitaidon halveksimiseksi nämä pikakurssilaiset ja diversiteetin nimessä ylennetyt naiset.

Vierailija
34/35 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkojen kannattaa pysyä poissa IT-alalta.

Jotain Javascriptiä pystyvät koodaamaan, mutta ei sitten muuta. Ainakin Linux ja tietoturvahommat kannattaa jättää suosiolla muille ettei tule liikaa vahinkoa aikaan.

Vierailija
35/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Java on suhteellisen helppo ymmärttää kun koodi on noin täysi ja selkeä, ja sitä oppii ymmärtämään sitä koodia parissa päivässä, ja ehkä tekemään jonkun sivun ohjelmankin. Jos tutori on huono, menee viikko, kuten mulla, ja puolet jouduin oppimaan katsomalla koodia ja yrittämällä ymmärtää, mitä se tarkoittaa. Joitain vaikeasti ymmärrettäviä jutuja on objekteissa jne.

Javascript, no, se on sekavampi, vaikkei vaikeampi, kuulema. Siinä on koodipätkän, niiden ymmärrys, ja sitten miten ne upotetaan koodin kokonaisuuteen. Muuta en sitten ole opetellut.

Näytää kuitenkin mahdolliselta, vaikka alussa tuskastuttaa.