Kuinka moni vauva syö keskellä yötä???
Ihan järkyttyneenä luin keskusteluja, joissa äidit ohimennen kertoivat imettävänsä vauvaa 2-3 kertaa yössä jopa puolen vuoden iässä. Onko tämä yleistä? Mä varmaan vetäisin ranteet auki..
Meillä nyt vajaa 4 kk:n ikäinen on alusta asti nukkunut hyvät yöt, 6-9 tuntia kerralla. Kasvaa täysin normaalisti.
Kommentit (27)
#24 jatkaa vielä... tuo heräileminen ja heräilemättömyys on todennäköisesti joku verensokeriin liittyvä ominaisuus. Esim. tutullani on kolme lasta, joista kaikki ovat nukkuneet yönsä heti ihan pienestä asti. Nyt kun hän sai ensimmäisen lapsenlapsensa, myös tämä vauva nukkuu yönsä kokonaan. Tässä heräämättömyydessä piilee myös toinen verensokeriin liittyvä vaara, nimittäin se, että verensokeri onkin liian alhainen ja vauva nukkuukin siksi, että on lähes tajuton (tältä tuttuni lapsenlapselta otettiinkin verikokeita, koska haluttiin selvittää, ettei vain ole tästä kyse). Mulla nimittäin on toinen tuttu, jonka keskimmäisellä lapsella oli juuri tästä kyse, ja häntä jouduttiinkin sitten herättämään yöllä syömään matalan verensokerin takia, vaikka vauva olikin jo muutaman kuukauden ikäinen.
On täysin normaalia, että vauva syö yöllä. En ole vetänyt ranteita auki, vaikka neljä lastani ovat kaikki syöneet öisin. Siis rintaa. Tarkoitti siis, että kierähdin kyljelleni ja vauva söi ja jatkoi uniaan, kuten minäkin. Ihan mukavat muistot on näistä hetkistä. Ne harvat ajat, jolloin nukahtaminen on ollut jotenkin vaikeaa illalla, eivät olleet niin mukavia, mutta niistäkin selvittiiin. Olen hyvin onnellinen neljän lapsen äiti.
Eka alkoi nukkua yönsä 5kk vanhana, sitä ennen söi kerran yössä ja nukahti heti syömisen jälkeen. Kasvoi osin korvikkeella alusta asti, ja 5kk iässä jätti rinnan pois kokonaan.
Toinen vain rintaruokinalla. Söi alkuun 1-2 kertaa yössä. Nukkuu vieressä ja nyt melkein vuoden vanhana kiipeilyä ja kävelyä opetellessa yöt on olleet levottomia, ja nukahtaa vain tissille. Herätyksiä voi sitten olla 2-5 yössä.
Nyt alkaa vähän tympiä herätykset, ei syöminen niinkään vaan niihin liittyvä levottomuus, vaeltaminen sängyssä ja kun ei meinaa rauhoittua. Öisistä imetyshetkistä aiemmin nautin, kahdenkeskistä rauhallista aikaa vauvan kanssa :). Ei ole tullut mieleen vetää ranteita auki, lyhyitä jaksoja nämä elämän varrella on.
Missä tynnyrissä ap on kasvanut :D
Vitsihän tämä tosin taisi olla :)
Yli 6kk ikäinen vauva ei tarvitse yöllä maitoa, jos syö hyvin muuten ja kiinteitäkin menee jo hyvä määrä. Jokainen tekee tietty tyylillään, mutta ihmettelen silti miksi sitä tissiä tai pulloa tarvii olla niin herkästi tyrkyttämässä öisin, kun itse kuitenkin helpommalla pääsee jos lapselle opetetaan että yöllä nukutaan.
pölijää juttelua täällä. minulla on 2lasta. kumpaakin oon imettäny niin kuin tissistä on maitua tihkunu eli n. 4kk. Lapset on nukkkunut yöt putkeensa ja nukkuu vieläki. Mitään hampaiden teko huutoja ei oo tullu tai 3-4 vuotiaan painajaisia, ne on ihan lapsesta kiinni. Entä jos mentäis äidit ihan tilanteen mukaan? Rakastetaan vaan lapsia ja ittiämme ja se siitä...elämä olis palijo helepompaa.
Totta kai vauvani heräsi yöllä. En mä tuntenut itseäni kauhean väsyneeksi, mulla toimi ne imetyshormonit kuten pitääkin (ne auttavat katkonaisen unen sietämisessä ja nukahtamaan nopeasti heräämisen jälkeen). Mun ei myöskään tarvinnut nousta ylös imettämään, koska vauva oli siinä vieressä.
Lapseni heräsi suht säännöllisin väliajoin syömään, en nyt enää muista, montako kertaa yössä. Kiinteiden alettua syötöt väheni, pitkään oli vain yksi syöttö. Se loppui vähän yli vuoden iässä. Lapsi on alkanut nukkua kokonaisen yön vähän yli 2-vuotiaana, tosin painajaiset ym. joskus herättää.