Alanko luokanopeksi vai sosiaalityöntekijäksi?
Kommentit (16)
En mä usko että siinä on kauheasti eroa, samat ongelmatapaukset tulee vastaan molemmille...
Luokanopettajana askartelet ja puuhastelet suhteellisen normaalin porukan kanssa, nautit ihanista lomista ja lyhyistä päivistä. Sossuna koko sun asiakasryhmä on sitä porukkaa kuin sen luokanopettajaparan "kaikkein kauhein tapaus" . Jos sun tarvii noiden kahden ammatin välillä arpoa, niin sossun työstä sulla ei taida olla käsitystä.
Olisiko muita vaihtoehtoja? Helpompia?
T. Ope
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 20:04"]
Luokanope saa tehdä sivutoimisena sosiaalityötä, mutta sosiaalityöntekijä ei voi tehdä luokanopettajaa.
[/quote]
Meinasin kirjoittaa ihan saman, mutta kakkonen ehti ensin. :)
Neloselle sanoisin, että kyllä luokanopettaja aika paljon muutakin tekee kuin askartelee ja puuhastelee. Päätyö taitaa olla OPETTAMINEN ja ihan tiedollisia aineita on suurin osa, ei mitään askartelukerhoilua.
Luokanope saa tehdä sivutoimisena sosiaalityötä, mutta sosiaalityöntekijä ei voi tehdä luokanopettajaa.
[/quote]
Öh, en ihan ymmärtänyt tätä...
Niin, ap, sulla vissiin on opiskelupaikka molempiin jo???
Luokanopen duuni on varmasti paljon rankempaa ja palkkakin huonompi.
Lucky you, jos sulla jo opiskelupaikka molempiin.
Itse valitsisin noista vaihtoehdoista open ammatin.
Vai jotta askartelloo... Ja lyhyviä päiviä. Jepjep...
No, onhan se luokanopen homma paljon sitä "askartelua" tai miksi sellaista puuhastelun ohjaamista halutaan sanoakin. Mutta ei sekään niin helppoa ole, kun luokassa on 25 oppilasta ja jotenkin pitää sen puuhastelunkin olla organisoitua. Itseasiassa helpommalla pääsee paahtamalla kirjaa asiakeskeisesti kuin "puuhastelemalla" asioita.
Mun mielestä Ilkka sopis ehkä paremmin luokanopeks. Tai jos Ismosta oli kyse niin ehkä myös luokanope.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 20:53"]
[/quote]
Öh, en ihan ymmärtänyt tätä...
[/quote]
En minäkään. Ei luokanopettaja ole millään lailla pätevä sossuksi. Sijaiseksi voi ehkä päästä mutta niin voi olla myös toisinpäin. Luokanopettajien sijaisijanahan voi olla pelkkä ylioppilaskin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:17"]
No, onhan se luokanopen homma paljon sitä "askartelua" tai miksi sellaista puuhastelun ohjaamista halutaan sanoakin. Mutta ei sekään niin helppoa ole, kun luokassa on 25 oppilasta ja jotenkin pitää sen puuhastelunkin olla organisoitua. Itseasiassa helpommalla pääsee paahtamalla kirjaa asiakeskeisesti kuin "puuhastelemalla" asioita.
[/quote]
Kurkkaapa OPS:aan ja katso mitä kaikkea kuudessa vuodessa pitää opettaa. Enimmäkseen luokanopettajan arki on kaukana askartelusta ja puuhastelusta. Kuvataidetta on 1-2h/vko riippuen vuosiluokasta.
No kumpaa itse näkisit tekeväsi vielä vuosien päästä? Minusta on hassua kysyä tämmöisiä muilta, kun tiedät varmasti itse parhaiten. Ehkä haet vahvistusta päätökselle.. mutta kuitenkin..