Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tästä "juoksu"lenkistä mitään hyötyä?

Vierailija
16.10.2013 |

Olen vasta alottelija ja mietin onko tästä mitään hyötyä kunnon kohottamiseen?

Lämmittelen 10 min. kävellen. Sen jälkeen juoksen 2 min. ja kävelen 2 min ja jatkan sitä 38 min. ja sen jälkeen lasken sykkeen kävellen.

Tuota mun juoksua moni varmasti sanoisi hölkäksi, mutta en parempaan pysty enkä pysty kerralla juoksemaan pidempäänkään. Olen vain miettinyt, että onko tuosta mitään hyötyä, kun tuntuu ettei kunto kasva ollenkaan? Eikä tunnu painossakaan. Teen tuota n. joka toinen päivä. Joskus joka päivä, joskus tulee montakin päivää väliin.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuosta hyötyä pitäisi olla! Kuinka pitkään olet tuota jatkanut ja millä "mittarilla" mittaat sitä kunnon kehittymistä?

Sinun kannattaisi juosta vähän erilaisia lenkkejä eli siis juosta juoksupätkät välillä hitaammin, välillä nopeammin ja vaikka kerran viikkoon käyt vain kävelemässä pitkän, reippaan kävelylenkin. Sinun kannattaa tavoitteellisesti kasvattaa noita juoksupätkiä ensin kolmeen minuuttiin ja siitä eteenpäin.

Vierailija
2/10 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta on hyötyä! Vielä enemmän hyötyä saisit, jos pikkuhiljaa kasvattaisit rasitusta lisäämällä joko lenkin pituutta tai juoksun osuutta lenkissä. Mutta korkeintaan 10% kerralla, ettei käy yhtäkkiä liian raskaaksi. Kokeilet siis seuraavalla kerralla juosta jossain kohdassa kaksi pätkää putkeen ilman kävelyä tai kasvattaa aikaa 40 minuuttiin tai muuten muuttaa lenkkiä vähän. Ja muutaman lenkin päästä viimeistään taas vähän lisäät rasitusta samalla periaatteella, jonka olet valinnut. :)

Tuollaisella vuorottelulla minäkin aloitin ja siitä etenin juoksemaan lenkit kokonaan ja ...

Mutta jotta kunto kehittyy, elimistölle täytyy antaa aina vähän enemmän ärsykettä. Muuten elimistö kehittyy tuolle tasolle, eikä siitä eteenpäin. Toki alussa on pelkkä säännöllinen liikkeelle lähteminen riittää, mutta kun liikuntaa on jatkunut jo jonkin aikaa, kannattaa rasitusta lisätä maltillisesti.

Hyviä lenkkejä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos painoa haluaa pudottaa, niin liikunnan merkitys on vain noin 10 % luokkaa. Tuo lenkkeilysi ei kuluta niin paljoa, että sillä laihtuisi merkittävästi.

Yleisesti terveyden ja kunnon kannalta pienikin liikunta on tietysti hyväksi, ja kyllä se kunto lähtee siitä kasvamaan, kun sinnikkäästi jatkat. Vähitellen pystyt juoksemaan pidempiä pätkiä, ja lopulta koko lenkki sujuukin sitten juosten. Itsekin aloitin aivan nollatasolta, ja parin kuukauden päästä pystyin jo hölkkäämään 5 km.

Vierailija
4/10 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuosta varmaan hyötyä, mutta ehkä kannattaisi tehdä jonkun ohjelman mukaan, googlaa esim. Porin juoksukoulu. Näin maallikkona sanoisin että noista intervalleista ei välttämättä ole vastaavaa hyötyä kun teet niitä noin kauan. Eikä tosiaan kannata juosta kauhean kovaa, hölkkä on aluksi parempi ja oikeasti saa aika hitaastikin hölkätä (ainakin minä huonokuntoisena) ettei sykkeet nouse heti turhan korkealle.

Vierailija
5/10 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina haaveillut juoksevani pitkiä lenkkejä, ikinä en ole siinä onnistunut. Joko kärsivällisyys loppunut tai sitten jalat alkaneet kipuilemaan niin pahasti ettei ole tullut mitään. Nyt olen vanhempi ja viisaampi. ;-) ja esimerkiksi venyttelen joka kuntoilun jälkeen etteivät pohkeet ala jumittamaan tjms.

Mä mittaan kuntoa sillä, että teen nyt parhaani ja tuota treeniä olen jo tehnyt viikkoja ja tuntuu siltä etten pysty enempään. Kaksi minuuttia on välillä melkein maksimi ja jos yritän pidempään, niin olen aivan kuollut. Jalat useinmiten jaksaisivat, mutta keuhkot eivät. Viimeksi eilen päätin, että nyt teen pidemmän treenin, mutta kun aloin laskemaan lopussa kuinka monta juoksukertaa on vielä jäljellä, niin tajusin etten pysty juoksemaan yhtään "ylimääräistä" kertaa.

Ap

Vierailija
6/10 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan ensin keskittyä ruokavalion avulla laihduttamiseen. Helpottaa juoksemista erittäin paljon kun ei ole niin paljon painoa. Tosin riippuu paljon sulla on ylipainoa, jos esim. vain viisi kiloa niin ei se niin paljon enää vaikuta.

Mutta mitä kevyempi sen helpompi juosta ja rasittaa vähemmän. Itse aloitin juoksun ihan niinkin simppelisti, että juoksin niin pitkään kun vaan jaksoin. Ja se tarkoitti että aloitin 10 minuutista. Todella väljästä harjoittelusta huolimatta, kesti noin puoli vuotta kun jaksoin juosta jo tunnin.

Tämä oli siinä vaiheessa kun olin saanut itseni laihdutettua juuri ja juuri normaalipainoon. Laihdutin siis 15 kiloa, mutta ihan ensiksi nostin kuntoani pitkillä kahden tunnin kävelylenkeillä. Sitten kun paino laski aloitin hölkän ja lopulta juoksun. Ja nämä matkat sitten koko ajan pidemmiksi kunnon ja jaksamisen mukaan.

Vierailija
7/10 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä ap että juokset ihan liian kovaa! Aloita hölkällä, eli tiputa vauhtia ihan reilusti, niin että hölkkäsi on melkein kävelyvauhtia. Tuntuu typerältä mutta siitä se kannattaa aloittaa ja kunto alkaa kasvaa vähitellen. Vasta kun jaksat hölkätä useamman kilometrin, kannattaa alkaa edes miettiä "kunnon" juoksua. 

Vierailija
8/10 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan etsiä joku aloittelijan juoksuohjelma ja seurata sitä. Yrität selvästi kuntoosi nähden liian raskaita lenkkejä, jolloin et jaksa ja paikkasi kipeytyvät. Jo mainittu Porin juoksukoulu on hyvä.

Vierailija
9/10 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyötyä. Googleta Porin kaupungin sivuilta juoksuohjelma. Se alkaa kevyesti ja lopuksi juostaan 10 km. Itse aloitin ihan rapakunnosta (2 min juoksu teki todella tiukkaa) ja nyt menee jo 5 km kevyesti!

Vierailija
10/10 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Kiitos viesteistä. Vaihtelen treeniohjelmaa ja hidastan vauhtia.

Mulla on aina ollut tosi korkea syke, lapsesta saakka, pienestäkin liikunnasta se kohoaa taivaisiin, saati sitten kunnon hikilenkistä.

Mä olen 159/65, joten mitään älyttömiä liikakiloja ei ole, mutta fyysisesti voin parhaiten, kun painan lähemmäs 50 kiloa, joten painokin varmasti haittaa edistymistäni.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi