Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10kk vauva ei konttaa

Vierailija
30.10.2013 |

10kk vauvani ryömii ja nousee tukea vasten seisomaan, muttei osaa kontata. Pääse hyvin konttausasentoon, mutta heti kun lähtee liikkeelle, niin vaihtuu ryömimiseksi. Neuvolatäti sanoi heinäkuussa meille, että jos vauva oppii kävelemään ennen konttaamista, niin ohjataan vauva fysioterapiaan opettelemaan konttaamista. Onko sillä konttaamisella tosiaan niin iso merkitys?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta ennakoi mahdollisia oppimisvaikeuksia koulussa aikanaan.

Vierailija
2/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 15:47"]

Ei ole, mutta ennakoi mahdollisia oppimisvaikeuksia koulussa aikanaan.

[/quote]

Ihan tosi??!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletahan konttaaminen ja lukihäiriö

Vierailija
4/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, en oo kuullut, että konttaaminen olisi välttämätön välivaihe. Mun tyttö ryömi 9 kk, konttasi vasta 1 v 3kk ja käveli 1 v 7 kk. Käytiin fysioterapiassa, siellä oli tytön mielestä kivaa, kiipeilemistä ym. kivaa touhua. Mitään vikaa tytössä ei ollut, mutta tuntui hyvältä ja turvalliselta kun fyssari seurasi tilannetta.

Vierailija
5/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä meidän vauva on kyllä osanut sanoa äiti, pallo ja oman nimensä jo 8kk ikäisenä. Onko mitään merkitystä?

ap

Vierailija
6/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 15:54"]

Tämä meidän vauva on kyllä osanut sanoa äiti, pallo ja oman nimensä jo 8kk ikäisenä. Onko mitään merkitystä?

ap

[/quote]

Merkitystä mihin? Konttaamiseen?

Vierailija
7/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on ollut tarkoitus tehdä aloitus samasta aiheesta. Meidän 8-kuinen tyttö on ryöminyt pari kuukautta ja mennyt konttausasentoonkin useamman viikon ajan, mutta konttaamista ei vain ole vielä tajunnut. Mä olen lukenut konttaamattomuuden yhteydestä lukihäiriöön, joten olen vähän huolestunut tytön konttaamattomuudesta.

Olen yrittänyt opettaa tytölle konttaamista niin, että kun hän on konttausasennossa, menen hänen taakseen kyykkyyn ja liikuttelen hänen käsiään ja jalkojaan "ristikkäin" eteenpäin. Joskus olen jopa laittanut talouspaperirullan hänen vatsansa alle tueksi, ettei hän lässähtäisi vatsalleen. En tiedä, onko noista harjoituksista ollut mitään hyötyä, mutta ehkä tyttö niiden avulla ymmärtäisi oikeat liikeradat?

Meillä 8-kk neuvolassa ei oltu konttaamattomuudesta ollenkaan huolissaan, mutta minä kyllä mielelläni veisin tytön fysioterapeutille, jos hän ei kohta ala kontata.

Vierailija
8/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh? Fysioterapiaan opettelemaan konttaamista? 

Minä opin kävelemään ennen kuin konttaamaan (kävelin noin 9 kuukauden ikäisenä), varsinaista konttaamisvaihetta minulla ei siis koskaan ollut. Eikä ole todellakaan ollut oppimisvaikeuksia. Ihan akateeminen loppututkinto löytyy.

Taitaa taas olla näitä Suomen neuvolan juttuja. 

Terv. Ulkosuomalainen

Vierailija
9/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konttaaminen on tosissaan aivojen kehityksen kannalta hyödyllinen taito kun se vaatii molempien aivopuoliskojen yhteistyötä oikealla ajoituksella vieläpä. Sen takia se ei ole myöskään ihan helppo opetella ja usein vauvat nousee useita viikkoja konttausasentoon ennenkuin hiffaavat homman jujun.

Konttausta voi harjoitella kotona asettamalla vauvalle sellaisia esteitä joiden yli ei ryömimällä pääse. Esim istut itse jalat suorana levällään lattialla ja houkuttelet esim lelua tms kiinnostavaa näyttäen lapsen kiipeämään jalkojesi yli. tai sitten laitat tyynyjä tms matalia esteitä minkä toiselle puolelle jotain mielenkiintoista, esim läppäri :)

Vierailija
10/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meillä kyllä yksikään kolmesta lapsesta ole kontannut mutta ei ole fysioterapiaakaan tarvinnut. Yksi lapsista jo teini eikä ongelmia ole ollut. Nuorin 10  kk ja hänkään ei konttaa mutta ottaa jo ensi askeleita, menee vielä ryömien lujaa paikasta toiseen. Miksi imeessä tarttis kontata? En ole moisesta kuullutkaan.

Vierailija
11/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 17:07"]

No ei meillä kyllä yksikään kolmesta lapsesta ole kontannut mutta ei ole fysioterapiaakaan tarvinnut. Yksi lapsista jo teini eikä ongelmia ole ollut. Nuorin 10  kk ja hänkään ei konttaa mutta ottaa jo ensi askeleita, menee vielä ryömien lujaa paikasta toiseen. Miksi imeessä tarttis kontata? En ole moisesta kuullutkaan.

[/quote]

Mistä moisesta et ole kuullutkaan?

Vierailija
12/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki ala konttaamaan vaan hyppää sen vaiheen yli. Ei mitään hätää ap :) Älä tressaa.

Vierailija
13/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konttaus on tosi tarpeellinen vaihe aivojen kehitykselle (on niitä monia muitakin) ja sen väliinjäänti voi olla merkki joistain kehityksen ongelmista tai se saattaa ennustaa juurikin lukemisen vaikeutta jne. Kannattaa ottaa kyllä puheeksi neuvolassa.

Vierailija
14/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksia on tehty siitä, että konttaamisen väliin jääminen voi enteillä oppimisvaikeuksia, sillä konttaaminen kehittää jotain tiettyjä juttuja aivoissa, joiden kehittymättömyydellä yhteyttä lukihäiriöön. MUTTA ap:lle, meillä esikoinen oli päivää vaille 11 kk kun lähti konttaamaan ja 1v.4kk kun käveli, joten vielä ehtii teidänkin pikkuisenne. Eikä tosiaan kaikilla se konttaamattomuus ennusta oppimisongelmia!

Vierailija
15/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän nämä konttaamisen väliin jättävät ovat ihan normaaleja ja vanhemmat jopa hehkuttavat, kuinka alkoi suoraan kävelemään. Se on tietämättömyyttä, sillä konttaamattomuudella on todettu olevan yhteys myöhempään lukivaikeuteen. 

Vierailija
16/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 17:09"]

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 17:07"]

[/quote]

Mistä moisesta et ole kuullutkaan?

[/quote]ööö, no arvaapa? eli mistä nyt puhe että vaikuttaisi lukemiseen yms.

Vierailija
17/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kylä kuullut konttaamattomuuden yhteydestä oppimisvaikeuksiin, mutta ei meilläkään konttaamattomuus vaikuttanut mitenkään negatiivisesti lapsiin. Onneksi silloin, kun lapsemme olivat pieniä, ei asiasta vöyhötetty niin kuin nykyään. Mun viidestä lapsesta kolme ei kontannut ollenkaan. He oppivat lukemaan ja kirjoittamaan 3 - 4-vuotiaana (ihan niin kuin konttaavat lapsemmekin) ja menestyivät hyvin koulussa. Etenkin kielellisesti he ovat lahjakkaita. Yksi opiskelee nyt kieliä yliopistossa, kaksi taas englanninkielisellä linjalla amk:ssa. 

Vierailija
18/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkasinpa huvikseni noita linkkejä konttaamattomuudesta ja lukihäiriöstä. Meillä 6 vuotias poika hyppäsi niinikään konttausvaiheen yli ja lähti suoraan kävelemään. Ensimmäiset sanat tulivat kahdeksan kuukauden iässä ja puhui selkeästi 1,5v iässä, että se siitä puheenviivästymästä.

Ei ikinä neuvolassa vauvana puututtu konttaamattomuuten ja hyvinpä poika on kehittynyt niin motorisesti kuin kielellisestikin vaikkei konttaamaan ehtinytkään =)... Joten huoli pois ap =).

Vierailija
19/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konttaaminen on tosiaankin tärkeä taito. Riittää että vauva oppii sen jossain vaiheessa. Yleensä odotellaan vuoden ikään asti jos vauva on kehittynyt normaalisti. Osa vauvoista lähtee konttaamaan vasta kun noussut jo pystyyn eikä välttämättä konttaa kuin viikon tai kaksi. Eli ap:n tilanteessa seuraisin tilannetta sinne vuoden ikään asti

Vierailija
20/39 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kerron omastani, että konttasi vasta lähes vuoden ikäisenä, ei kai tarvinnut ennemmin opetella kun oli niin nopea ryömimisellä, nyt on 9-v mitä normaalein tavistyllerö. Kävelemään oppi 1v 4 kk - jos sillä nyt on jotain merkitystä tässä.