Mille alalle kannattaa opiskella? Siis palkan ja tarjonnan puolesta.
Eli, olen 18-vuotias.
Yläkoulun jälkeen olen käynyt pääasiassa töissä ja nyt olisi tarkoituis kouluttautua. Minulla olisi uuden vuoden jälkeen mahdollisuus suorittaa merkonomin tutkinto.
Kannattaako kys. ala?
Entäs sen jälkeen? Kauppatieteet?
Kiitos asiallisista vastauksista.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 21:37"]
Et ole siis opiskellut vielä mitään peruskoulun jälkeen? Iltalukioon ja sitten vaikka yliopistoon opiskelemaan kauppatieteitä. Kaverini opiskeli merkonomiksi, mutta joutuu nyt menemään lukioon sillä jatko-opinnot kiinostaa ja amispohjalta hankala päästä korkeakouluun!
Hammaslääkäri!
[/quote]
Kauppakorkeaan mahdollista päästä ihan pelkällä amistutkinnolla, niin melko turhaa tuhlata pari vuotta lukiossa. Jos näkisi edes puolet siitä vaivasta, mikä menee lukion suorittamiseen, niin pääsisi helposti kauppatieteelliseen sisään. Ja jos kirjoituksista saa huonot arvosanat niin silloinkin lukion suorittamisesta saatava hyöty jatko-opintojen sisäänpääsyn kannalta on ollut turhaa.
Itse mm. pääsin sisään pelkästään pääsykoepisteillä, vaikka yo-tutkinto onkin suoritettu. Olen itse tietysti tyytyväinen, että kävin lukion. Opin ainakin sen tietynlaisen "pänttäämisen" jo silloin, mutta olisin kyllä oppinut senkin viimeistään täällä yliopistossa.
- toistaiseksi vielä KTK
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi saattaa saada hyvääkin palkkaa, jos on kulkuset jalkojen välissä. Naiset istuvat kaupan kassalla, harvat jossain muualla.
Ihmiset syövät ja sairastavat, eli ravitsemus- ja hoiva-alat tarjoavat töitä, valitettavasti palkka on vaatimaton, paitsi lääkäreillä.
Juttelin tuossa jokin aika sitten hammaslääkärin kanssa ja hän sanoi, että nuoret hammaslääkärit eivät enää osaa tai halua valmistaa proteeseja. Eli hammaslääkäri ja protetiikan erikoisala voi olla tulevaisuuden ala, sillä ikäihmisiä on entistä enemmän ja moni tarvitsee isompaa hammasremonttia.
Lisänä vielä: hammasteknikko tekee proteeseja vain, jos leuoissa ei hampaita. Osaproteesit tekee aina hammaslääkäri (raaka työ tosin hammaslaboratoriossa, mutta sovitus ym. vastaanotolla). Hyvähampainenkin saattaa tarvita proteesia, urheiluvammat ja onnettomuudet usein syynä.
Vanha ketju, mutta hammasteknikon osalta virheellistä tietoa. Eli hammasteknikko työskentelee hammaslaboratoriossa ja tekee kaikkia hammaslääkärin lähettämiä suuhun tulevia kojeita ja proteeseja.
Erikoishammasteknikko on kliinisen koulutuksen käynyt ja voi itsenäisesti tehdä suoraan asiakkaalle kokoproteeseja ym. suoraan asiakkaalle. Hammaslääkärit eivät valmista proteeseja.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 21:37"]
Et ole siis opiskellut vielä mitään peruskoulun jälkeen? Iltalukioon ja sitten vaikka yliopistoon opiskelemaan kauppatieteitä. Kaverini opiskeli merkonomiksi, mutta joutuu nyt menemään lukioon sillä jatko-opinnot kiinostaa ja amispohjalta hankala päästä korkeakouluun!
Hammaslääkäri!
Kauppakorkeaan mahdollista päästä ihan pelkällä amistutkinnolla, niin melko turhaa tuhlata pari vuotta lukiossa. Jos näkisi edes puolet siitä vaivasta, mikä menee lukion suorittamiseen, niin pääsisi helposti kauppatieteelliseen sisään. Ja jos kirjoituksista saa huonot arvosanat niin silloinkin lukion suorittamisesta saatava hyöty jatko-opintojen sisäänpääsyn kannalta on ollut turhaa.
Itse mm. pääsin sisään pelkästään pääsykoepisteillä, vaikka yo-tutkinto onkin suoritettu. Olen itse tietysti tyytyväinen, että kävin lukion. Opin ainakin sen tietynlaisen "pänttäämisen" jo silloin, mutta olisin kyllä oppinut senkin viimeistään täällä yliopistossa.
- toistaiseksi vielä KTK
Jep. Ei ole kauppatieteiden pääsykoe ihan samaa sarjaa kuin teknillisessä yliopistoissa tai lääkiksessä. Sekä esim. Aaltoon pääsee sisään muistaakseni avoimen kautta 60-80op jos suorittaa ne hyvin ja siihen vielä motivaatiokirje perään. Jyväskylän yliopistoon taas pääsee avoimen kautta sisään kun olet tehnyt 100op kauppatieteitä
Ahtaajaksi suosittelisin. Hyvät palkat + lakkoetuja.
Jos kykenee oikeisiin töihin, niin ehdottomasti sähkölle.
Vierailija kirjoitti:
Mikään tutkinto ei täysin takaa työllisyyttä, kannattaa opiskella alaa mikä oikeasti kiinnostaa.
Esimerkiksi mediateknikkaa, filosofiaa, restonomiksi, paperitekniikkaa, taidehistoriaa,... mitä näitä nyt onkaan ja tuhlattuasi sen 4-5v noihin elämästä ja päädyt 99% varmuudella työkkäriin tai tekemään jotain ihan eri hommia, niin voidaan kysyä jälkeenpäin, että kannattiko opiskella sitä mikä oikeasti kiinnosti?
Hammaslääkäri!