Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän työharjoittelijalla ei ole koskaan eväitä mukana.

Vierailija
16.10.2013 |

Parin työkaverin kanssa olemme ottaneet tavaksi tarjota hänelle omistamme kun eihän tuo voi koko päivää olla syömättä, mutta alkaa tämäkin nyppiä pikkuhiljaa. Tyttö (parikymppinen) on kuitenkin täällä 4kk, ei ole meidän homma ruokkia hänet joka päivä.

Täytyy kai vaan tylysti jättää tarjoamatta ja syödä kaikki omat eväät, jos tuo vaikka älyäisi tuoda omat ruuat mukanaan jatkossa.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 08:48"]

En kehtaisi pitää näläässä jos ilmaiseksi ottaisin työpanoksen vastaan. Häpeä, toivottavasti omat kakarasi kohtaavat samaa paskaa kuin sinä olet.Ahne paska.

maksat palkan niin voi ostaa ruokaa itselleen. esim. 3000 euroa kk.

[/quote]

Onkohan tässä nyt hiukkasen hukassa käsite "työharjoittelu"..?

Työharjoittelu on moniin opintoihin kuuluva osa. Siis osana ammattiin opiskelua opiskelija tekee työharjoittelun, josta hän saa kokemusta työelämästä. Työharjoittelija ei ole työpaikalla täysin osaava ammattilainen tai ilmaista riistotyövoimaa, hän on OPISKELIJA, jota tulee ohjata työtehtävien tekemisessä.

Joillakin aloilla työharjoittelusta maksetaan palkkaa, mutta on myös aloja, joissa oppilaitos joutuu maksamaan työpaikkaan, jotta he ottaisivat harjoittelijan ohjattavakseen. Työpaikalla ei kuitenkaan pääsääntöisesti ole velvollisuutta maksaa palkkaa.

Työharjoittelija on statukseltaan opiskelija, ja opiskelija rahoittaa elämisensä opintotuella ja -lainalla. Myös työharjoittelu on opintotukeen oikeuttavaa. Ajatus 3000 euron kuukausipalkasta työntekijälle, jota pitää ohjata työssään ja joka lisäksi saa Kelalta tukea harjoitteluunsa, on ihan absurdi. Mutta saahan sitä olla mieltä.

Vierailija
62/71 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se harjoittelija kuvittelee, että tuo teidän tarjoama ruoka on sitä harjoittelijalle kuuluvaa, työnantajan tarjoamaa ruokaa? Tässä tapauksessa hän ottaa sen vastaan mielihyvin ja potematta huonoa omaatuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ollenkaan, mikä tässä on ongelmana. Siis tarjoavat itse, ja ihmettelevät kun toinen ottaa tarjotun vastaan. Ehkä hän ajattelee, että ei tarvitse ottaa omia eväitä, kun ne ämmät tyrkyttävät kuitenkin ruokaa enemmän kuin jaksaa syödä.

Lakatkaa tarjoamasta ja katsokaa, mitä tapahtuu.

Vierailija
64/71 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no joko söitte?

Vierailija
65/71 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekin noissa palkattomissa harjotteluissa muutaman kerran unohdin eväät.

Eräässäkin paikassa sairaalan pitkäaikaisosastolla moni hoitaja söi samaan aikaan asukkaiden kanssa, ja kun ne pari kertaa unohdin eväät niin ilosesti sanoivat että ota vaan nyt jotain tuolta keittiöstä (vaikka heillä oli tapana että työssäoppija tuo omat eväät). Ja taukotiloissakin oli aina jotain hedelmiä tarjolla ilmaseksi. Kyllä sen yhden työpäivän banaanin voimin jakso, varsinaisesta ruuasta jouduin keliakiani takia kieltäytymään vaikka sitä ekalla unohduksellani tyrkytettiin.

Ja lähes kaikilla työpaikoilla joissa olen harjottelijana ollut (kaupat,toimistot, oppilaitokset) on taukotiloissa aina ollut leipätarvikkeita ja/tai hedelmiä tarjolla ilmaseksi, vaikka se varsinainen ruoka pitää itse tuoda mukanaan.

Iso hankaluushan on juuri se että koulut korvaa ruokakustannukset vasta jälkikäteen. Meillä se kirjataan ihan top-sopimukseen eli jos työpaikalla ei ole ilmaista ruokailua niin sitten voi jälkikäteen hakea koululta korvausta muistaakseni 2,6e/pvä. Mutta se tulee usein kuukauden jälkeenpäin koko harjottelusta että ite harjottelun aikana piti ne rahat jostain keksiä eväisiin :D

Vierailija
66/71 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 08:48"]

En kehtaisi pitää näläässä jos ilmaiseksi ottaisin työpanoksen vastaan. Häpeä, toivottavasti omat kakarasi kohtaavat samaa paskaa kuin sinä olet.Ahne paska.

maksat palkan niin voi ostaa ruokaa itselleen. esim. 3000 euroa kk.

[/quote]

Siis työntekijän pitäisi huolehtia työharjoittelijan syömisestä ja maksaa vielä palkkaakin? Aika erikoinen näkökulma.

Meille tuli ammattikoulusta harjoitteluun 17v poika. Ensimmäisenä päivänä hänellä ei ollut mitään syötävää mukana, joten tarjosin omistani. Tämän jälkeen on aina ottanut omat eväät mukaan, vaikka asiasta ei erikseen mainittu.

Tällainen asia pitää ymmärtää sanomattakin. Jos epäilet, että lapsesi ei tätä ymmärrä harjotteluun tai uuteen työpaikkaan lähtiessään, niin vanhempana tehtäväsi on kertoa se hänelle.

Vierailija
67/71 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelijalla oli tänään eväät!

AP

Vierailija
68/71 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:16"]

AP

[/quote]

Kävi varmaan av:lla lukemassa tämän ketjun :D

Vierailija
69/71 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:16"]

AP

[/quote]

So what? Ei hyvänen aika.. Oli eväät tai ei, niin ei se sinulle kuulu.

Vierailija
70/71 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt harjoittelijana eräässä päiväkodissa 19-vuotiaana, enkä koskaan olisi ajatellutkaan, että siellä ruokittaisiin. Kyllä teen ruuat, tai leivät, tai milloin mitkäkin itse ja vien töihin. Oishan se nyt oikeasti typerää olla muiden ruokittavana...

Vierailija
71/71 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annatte? Mäkin olen joskus työpäivän syömättä. Ei tee edes tiukkaa.

Eiköhän parikymppinen osaa ihan itse hommata syömistä, jos tulee nälkä... En ole ikinä kokenut, että töissä kenenkään pitäisi eväitä jakaa. Ei sellaista kukaan odota ja en edes kehtaisi ottaa, ellei olisi kyse jostain erikoistarjottavasta tai maistatettavasta.