Meidän työharjoittelijalla ei ole koskaan eväitä mukana.
Parin työkaverin kanssa olemme ottaneet tavaksi tarjota hänelle omistamme kun eihän tuo voi koko päivää olla syömättä, mutta alkaa tämäkin nyppiä pikkuhiljaa. Tyttö (parikymppinen) on kuitenkin täällä 4kk, ei ole meidän homma ruokkia hänet joka päivä.
Täytyy kai vaan tylysti jättää tarjoamatta ja syödä kaikki omat eväät, jos tuo vaikka älyäisi tuoda omat ruuat mukanaan jatkossa.
Kommentit (71)
Amk:sta on harjoittelija. Juu enkä minä tosiaan päätä harjoittelijoiden enkä muidenkaan palkkauksesta, mua ei siitä voida syyttää.
AP
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 17:41"]
Onko joku oikeasti noin tyhmä, että kutsuu työharjoittelua hyväksikäytöksi? Taitaa kirjoittaja provoilla!
[/quote]
Ei kuulu nyt tähän keskusteluun, mutta se on kyllä itseasiassa ihan totta, että alan firmat teettävät paljon ns. ilmaistatyotä opiskelijoilla opintoihin kuuluvan harjoittelun verukkeella - ja oppilaitokset ovat siis tuossa juonessa tietenkin mukana, koska edellyttävät opinnoissa tälläisia pakollisia harjoittelujaksoja.
Työharjoittelun ohjaajan tulee ensimmäisenä päivänä kertoa työpaikan säännöistä/käytännöistä, ja kertoa myöskin ruokailusta. Ohjaajan tehtävä on ohjata, mutta kyllä parikymppisen ihmisen luulisi myös itse osaavan avata suunsa ja kysyä asiasta, jos haluaa syödä harj.paikassa.
mut joo , vähän nyt oli toi teijän oma moka ku ootte tarjoillu sille ruokianne, enempää asiasta keskustelematta. Itse olisin viimeistää ruokailun aikaan kysynyt että onko eväitä mukana, jos ei niin kertonut ettei täälä tarjota ruokaa t-tekijöille, ja tarjonnut sen yhden ainoan kerran omistani. Jos seuraavina päivinä ei vieläkää ole eväitä, se varmaa kertoo, ettei tarvitse syödä 8htyöpäivän aikana, tai ettei ole rahaa. se ei tarkoita että ohjaajan tulis ruokkia kuitenkaan..
En ole ikinä ymmärtänyt tätä mentaliteettia, että ITSE tarjotaan jotain ja sitten ihmetellään ettei toinen edes ymmärtänyt hävetä kun suostui tarjoamiseen... Siis mitä ihmettä, onko se tarjoaminen joku testi, että hähää, nyt jos suostut tähän niin oot vähän nolo kun et ymmärtänyt että en mä oikeasti halunnut tarjota, mä vaan kokeilin?
Muutaman kerran voi kyllä ottaa vastaan muiden tarjoamia eväitä, mutta ei joka päivä!!
Tuota, aika usein työharjoitteijalle palkattomalle työnanatajan kuuluu tarjota lounas. Oletteko ottaneet selvää onko näin?
Ainakin kun itselläni on ollut koululaisia/opiskelijoita on sieltä oppilaitoksesta tulleessa infossa olllut tästä maininta.
Parikymppinen on aikuinen. Itse on päättänyt olla syömättä, syystä tai toisesta. Minkä ikäinen itse oikeen olet kun tytöttelet parikymppistä ja ajattelet ettei se itse osaa ottaa ruokaa mukaan? Menehän kotiin leikkimään äitiä, vaikka ne vaihdevuodet painavatkin päälle...
Onko tämä ketju edes todellinen? Mitä sulle, ap, kuuluu, syökö joku toinen työpäivänsä aikana vai ei? Jos harjoittelija ei ota eväitä mukaansa, se voi ilmeisesti olla sitten syömättäkin.
Ei hyvän tähden. En mä tapaa kyyliä, että käykö nyt varmasti kaikki lounaalla ja jos eivät käy, syövätkö eväitä.
En kehtaisi pitää näläässä jos ilmaiseksi ottaisin työpanoksen vastaan. Häpeä, toivottavasti omat kakarasi kohtaavat samaa paskaa kuin sinä olet.Ahne paska.
maksat palkan niin voi ostaa ruokaa itselleen. esim. 3000 euroa kk.
Ap on varmaan vaihdevuosista kärsivä 40-50 vuotias nainen, itsellä aikuiset tai melkein aikuiset lapset joiden kanssa ei ole erityisen hyvät välit. Tai sitten on jäänyt lapsettomaksi yksinkertaisesti siitä syystä että ei ole halunnut lapsia ja nyt harmittaa.Täytyyhän sitä jossain päästä kuitenkin kanaemoilemaan.
Tai sitten vaan pelkää kovasti että parikymppinen harjoittelija otetaan myöhemmin töihin ja hänet potkitaan pihalle...
:D Mistä päättelit, että pelkään työharjoittelijan vievän työpaikkani? :D
Siitä, että olen erehtynyt tarjoamaan hänelle ruokaa? Vai siitä, ette yritys, jossa työskentelen, ei maksa harjoittelijoille palkkaa?
Tämähän meni huvittavaksi tämä keskustelu, vai oisko niin, että joku vedättää mua vaan nyt? :)
AP
p.s. olen itse 35v kahden pienen lapsen (4v ja 6v) äiti. Suhde omiin lapsiini on oikein rakastava ja lämpöinen. Mieskin on kunnollinen ja avioliittomme on kaikin puolin toimiva :)
Miksi et kertoisi ystävällisesti, että koska teillä ei ole ruokalaa, niin kannattaa ottaa omat eväät mukaan. Vaikka se sinulle on itsestäänselvää, niin välttämättä hän ei ole ko. asiaa hoksannut.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:14"]
:D Mistä päättelit, että pelkään työharjoittelijan vievän työpaikkani? :D
Siitä, että olen erehtynyt tarjoamaan hänelle ruokaa? Vai siitä, ette yritys, jossa työskentelen, ei maksa harjoittelijoille palkkaa?
Tämähän meni huvittavaksi tämä keskustelu, vai oisko niin, että joku vedättää mua vaan nyt? :)
AP
p.s. olen itse 35v kahden pienen lapsen (4v ja 6v) äiti. Suhde omiin lapsiini on oikein rakastava ja lämpöinen. Mieskin on kunnollinen ja avioliittomme on kaikin puolin toimiva :)
[/quote]
Päättelin tuosta että puhut hänestä alentavasti, kuin ei osaisi omia päätöksiä tehdä ja itse tuoda ruokaansa, niin sinun täytyy tarjota jottein nälkään kuolisi. Ei sinun mitään pidä tarjota aikuiselle ihmiselle. Odotatko jotain suurta kiitollisuutta siitä kun hän on syönyt ruokiasi, joita ITSE olet tarjonnut aikuiselle ihmiselle?
Joku tarve kumminkin on päteä, vaikka asiat kuulostaa olevan kunnossa.
Itse olen kanemojen nokittavaksi joutunut useammallakin työpaikalla. Eväät olen kyllä aina kuljettanut mukana, mutta milloin on ollut ryppy paidassa, liian lyhyt talvitakki, liian huonot työasennot, painoa tullut lisää, meikkiä liikaa, finni naamassa, liian isot työvaatteet, väärä koulutus... Kaikkea ne kanaemot jaksaa päivitellä. Ja itsellä kaksi lasta ja olen 26-vuotias, eli en aivan parikymppinen enää. Mutta enhän minä osaa itsestäni huolehtia näiden mielestä.
Olipa ala-arvoisia kommentteja... Ap, olette olleet kilttejä, kun olette tarjonneet ruokaa nuorelle naiselle. Jatkossa mukaan vain yhden hengen annos, niin tilanne muuttuu. Harjoittelija tuo - tai ei tuo - omat eväänsä.
Entiseen aikaan oli metsätöissäkin tapana, että ilman ruokaa siellä sai päivän olla jos ei ollut eväitä. Eipä yleensä kukaan useampaa päivää ollut. Vain silloin annettiin omistaan jos oli vaikka termospullo särkynyt tai muuta kamalaa.
Mikä siinä on niin pahaa jos opettaa nuorta ns. kantapään kautta? Jospa tyttö on tottunut siihen, että äiti huolehtii aina kaikesta, eikä vaan tule ajatelleeksi että ihan itse pitäisi ruokaa hankkia?
Kyllä minä tuossa tilanteessa ehdottaisin, että ota nyt hyvä tyttö edes voileipä tai jugurttipurkki, jos et muuta syötävää päiväksi keksi.
Oletteko koskaan kysyneet, miksi hänellä ei ole eväitä mukana?
Mitä vastaa?
No en kyllä koe tätä pätemisen tarpeeksi, enkä todellakaan odota mitään suurta kiitollisuutta! Kunhan nyt olen työkaverin kanssa miettinyt, että miten harjoittelija pärjää koko päivän syömättä, ja olemme sitten sanoneet että ota vaan tuosta jos on nälkä. Aina on maistunut.
Kyllä siinä itselle tulee jotenkin nolo olo, kun yksi istuu siinä vastapäätä syömättä mitään kun muut syö. Mun on ainakin ihan tosi vaikea olla siinä tilanteessa tarjoamatta. Ehkä se on ennemminkin kohteliaisuutta kuin kanaemoilua.
Mutta joo, en aio tätä jatkossa enää tehdä. Otan mukaani yhden hengen annoksen ja syön sen. Harjoittelija toimikoon niinkuin parhaaksi näkee.
AP
eiks harjoittelijille kuulu ruoka tai mahdolliuus mennä omaan kouluun syömään
Onko joku oikeasti noin tyhmä, että kutsuu työharjoittelua hyväksikäytöksi? Taitaa kirjoittaja provoilla!