Meidän työharjoittelijalla ei ole koskaan eväitä mukana.
Parin työkaverin kanssa olemme ottaneet tavaksi tarjota hänelle omistamme kun eihän tuo voi koko päivää olla syömättä, mutta alkaa tämäkin nyppiä pikkuhiljaa. Tyttö (parikymppinen) on kuitenkin täällä 4kk, ei ole meidän homma ruokkia hänet joka päivä.
Täytyy kai vaan tylysti jättää tarjoamatta ja syödä kaikki omat eväät, jos tuo vaikka älyäisi tuoda omat ruuat mukanaan jatkossa.
Kommentit (71)
Mäkään en syö mitään töissä koko päivänä, mutta en myöskään mene sinne taukohuoneeseenkaan ollenkaan. Kahvia juon, omassa työpisteessäni vaan.
Höh. Olisin kyllä itsekin huolissani. Onko harjoittelija laiha?
Ihan hoikka nuori tyttö se on, muttei mitenkään huolestuttavan laiha. Harrastaa paljon liikuntaa.
AP
Mulla on työkavereita, jotka ei koskaan syö lounasta. Sanovat, että syövät kotona tukevan aamupalan ja syövät sitten taas päivällisen, kun menevät kotiin ja katsovat, että pärjäävät ilman lounasta.
Tietysti, jos näin on, niin ihmetyttää, että tyttö sitten kehtaa joka päivä syödä toisten eväitä...
Alussa on paikallaan kertoa, että meillä on tapana syödä eväitä, kun mitään ruokapaikkaa ei ole lähellä ja näyttää, missä eväitä voi säilyttää ja missä lämmittää jne. Ei ole työkavereiden tehtävä joka päivä tuoda eväitä myös yhdelle, joka ei niitä itse tuo.
Mitäpä jos kerran kysyisit häneltä: "Miksi muuten et itse tee koskaan itsellesi eväitä töihin?" Ihan ystävällisellä äänellä kysyt, niin saisit varmaan jonkinlaisen vastauksenkin.
VOI nimittäin kyllä olla, että hän ei tee eväitä, koska on alusta asti saanut teiltä muonaa, ja tyypilliseen teinityyliin pitää sitä jo "saavutettuna etuna".
Ei luulisi, että kukaan jättää syömättä ihan vähävaraisuuden vuoksi. Ei opintotuki ole suuri, mutta harva nyt täysin NÄLKÄÄ näkee... Eli joko on kyse siitä, että ei varsinaisesti tarvitsisi sitä lounasevästä tai siitä, että ei tajua, että närkkii muiden eväitä eli siipeilee.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:48"]
Ei häntä täällä riistetä ja hyväksikäytetä :) Hän on suorittamassa koulutukseen kuuluvaa harjoittelujaksoa meillä.
AP
[/quote]
Vaikka kouluun kuuluvaa harjoittelua olisikin tekemässä nii ilmaista työvoimaa teille se kuitenkin on ja niin pitkään kun tehdystä työstä ei palkkaam akseta niin se on riistoa ja hyväksikäyttöä.
Ja aiheesta niin ei itselläkään aikoinaan harjoitteluissa, eikä nyt työelämässäkään mitään eväitä mukana yleensä ole. Varsinkin jos jotain toimistohommia/muuta kevyttä sisätyötä tiedossa niin kyllä sen 8 tuntia ihan hyvin pärjää syömättäkin kunnon aamupalalla. Tietysti jos on jotain raskaampia esim ulkohommia tiedossa niin sitten tulee pidettyä eväät matkassa.
Ei mullakaan ollut harjoitteluissa varaa syödä. Vaikka sain noin tonnin palkkaakin, niin jouduin ottamaan harjoittelupaikan eri paikkakunnalta, ja varsinkin ensimmäinen kuukausi ennen kuin palkkaa sai, oli kamala. Yritin kyllä peitellä sitä niin, etten tauoilla mennyt ihan yhtä aikaa kahvihuoneeseen ja jos pyydettiin, niin keksin tekosyitä. Söin sitten illalla kotona sekä vähän aamupalaa, kyllä sillä pärjäsi jotenkin.
Mutta ei ole teidän asianne ruokkia ketään, opiskelijat ovat tottuneet niukkaan elintasoon. Itsestäni olisi ollut noloa, jos minulle olisi tyrkytetty ruokaa muiden eväistä, enkä varmaan olisi oikein osannut kieltäytyäkään. Varsinkin jos saatesanat ovat, että "en jaksa itse syödä kaikkea"
Mut on ainakin kasvatettu siten, etten kehtaisi syödä puolia jonkun toisen eväistä. Vaikka olisi kuinka nälkä, sanoisin että ei kiitos ja pysyisin pois sieltä keittiöstä.
No ehkä kerran tai kaksi voisin ottaa tarjottaessa, mutta en missään nimessä säännöllisesti.
Ei häntä täällä riistetä ja hyväksikäytetä :) Hän on suorittamassa koulutukseen kuuluvaa harjoittelujaksoa meillä.
AP
[/quote]
Eli se ei siis valmistu ilman pakkotyöjaksoa! Miksi sä sitten kutsut tuota, jos et hyväksikäytöksi? Sehän tekee ilmeisesti samoja hommia kuin säkin? Sä taisit tuolla aloittaessasi saada palkkaa heti alusta alkaen, vai mitä?
Minä olen para-aikaa ammattikoulun työharjoittelussa. Asun yksin ja elän opintorahalla ja opintolainalla. Ei todellakaan ole varaa syödä töissä. Koulu korvaa ateriakustannukset JÄLKEENPÄIN.
Voi elämän kevät! Tämä on taas tätä " syö kolmen tunnin välein, ettei verensokeri ja blaa blaa.
minä syön kotona aamupalan ja töistä tullessa kermakahvin, illalla päivällisen runsaana. Ei ole koskaan nälkä, koska syön oikeata ruokaa enkä höttöä. Varaa minulla on.
jos minulle töissä tyrkytettäisiin ruokaa, en ehkä kehtaisi aina kieltäytyäkään, vaikkei voisi vähempää tehdä mieli, etteivät pitäisi kiittämättömänä.
antakaa tytön olla! Tai sitten kysytte, eikö hänellä ole varaa syödä, jos kehtaatte.
No nyt se kesäkissa on tottunut samaan teiltä ruokaa ja tulee siihen kärkkymään joka päivä omaa osuuttaan. Just ton takia ei pitäis aloittaa ruokintaa ollenkaan. Myyköön tyttö vaikka merkkilaukkunsa, jos on ruoasta puute. Tosin varmaan tykkää olla syömättä paljon, jotta pysyy hoikkana.
Mikä ala on kyseessä? Onko AMK- vai ammattiopistoharjoittelija?
olettekos koittanut elää opintotuella? 100 e kuussa jää ruokaan ja puhelinlaskuun.
20 v. on aikuinen, eiköhän osaa ihan itse päättää syökö lounasta vai ei. Anna olla.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:55"]
AP
[/quote]
Eli se ei siis valmistu ilman pakkotyöjaksoa! Miksi sä sitten kutsut tuota, jos et hyväksikäytöksi? Sehän tekee ilmeisesti samoja hommia kuin säkin? Sä taisit tuolla aloittaessasi saada palkkaa heti alusta alkaen, vai mitä?
[/quote]
No voi elämän kevät, ap:n vikako se on jos jonkun opintoihin kuuluu palkatonta harjoittelua? Hän ei omien sanojensa mukaan ole työnantaja eikä näin ollen päätä palkoista firmassa.
Eiköhän se harjoittelija huomenna tuo omat eväät, kun on lukenut tämän avautumisen täältä av:lta.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:55"]
AP
[/quote]
[/quote]
Jos tämä sinua vaivaa, niin kannattaa ottaa yhteyttä vaikka opetusministeriöön. Aika harvasta koulutuksesta valmistuu ilman työharjoittelua ja alasta riippuen palkka voi olla mitätön tai sitä ei ole ollenkaan. Opintotukea yleensä kuitenkin silloin saa, koska se kuuluu opintoihin.
Ohjataan ja opastetaan tietysti, ja tyttö on oikein hyvä tekemään töitä.
Ei ole minun vikani, ettei hänelle makseta harjoittelusta palkkaa, mä oon täällä vaan töissä!
AP