Lyhytkalloisten koirien jalostus, mitä hel...?
Lainaus mtv:n uutisesta:
"Muutamassa rodussa ei ole mahdollista muokata kallon muotoa jalostuksen keinoin, koska niissä ei ole jäljellä normaalin kallon aiheuttavia geenimuotoja. Tällöin jalostusta voidaan jatkaa esimerkiksi roturisteytysten avulla."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lyhytkalloisten-koirien-jalostuksee…
Siis onko noiden rotujen jatkamiseen jotain muita perusteita kuin ihmisten pohjaton itsekkyys?! Miksei näiden sairaiden rotujen jalostusta yksinkertaisesti vain lopeteta?
Montako sukupolvea koiria pitää tehtailla, ennen kuin geenivirheet poistuvat perimästä?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Älkää ihan oikeasti myöskään tykätkö siellä facessa, instassa tms. jos kaveri esittelee uuden mopsinsa. Lykkäätte sydämiä ja sitten selän takana paheksutte.
Joo, tää on niin älytöntä. Kirjoitetaan sinne someen "oi kun ihana 😍" ja sitten heti perään paasataan ääneen muille että miksi hitossa nuo noin sairaan rodun otti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätön rotuvalinta presidenttiparilta kyllä. Luulisi että tuossa asemassa tajuaisi esimerkin vaikutuksen.
Lennu oli Saulin ja Jennin koira jo ennen kuin Sauli oli presidentti.
Hän oli eduskunnan puhemies 2011 eli valtion hierarkiassa 2., ja ollut jo pressaehdokkaanakin tuolloin. Ei millään lailla tavis.
Itselläni ei ole koiraa enkä ole niistä mitenkään kiinnostunut mutta jopa minä olen tietoinen sairaista roduista. Että ihmetyttää jos joku koiraihminen vetoaa siihen ettei muka tiennyt/tiedä koiransa ongelmista.
Kotimaiset julkkiksetkin ottaa näitä koiria.
Itselläni ollut kaksi pitkäkuonoista rotukoiraa ja joku päivä tulossa pentu, sekin pitkäkuonoinen, mutta erirotuinen. Parhaalla ystävälläni taas ollut kaksi lyhytkuonoista, nykyään vain yksi, kun vanhempi jouduttiin lopettamaan 9-vuotiaana (omani 13-&15-vuotiaina). Aikoinaan tuli pariinkin kertaan ilmaistua mielipiteensä moisen rodun terveystilanteesta ja eettisyydestä, eli paheksuin kovasti, mutta saimme kuitenkin pysyttyä ystävinä edelleen. Hänen mielestään ne nyt vaan ovat niin "ihquja", huoh... Että minkäs teet näiden kanssa😯
Ihmiset on sokeita. Mulle jäi ikuisesti mieleen, kun kaverini selasi koiramme-lehteä ja yhtäkkiä hihkaisi innoissaan ja osoitteli minulle ranskanbulldogin kuvaa, että kato nyt miten söpö. Joo, tosi söpö, kuva oli nimittäin artikkelissä joka esitteli näiden rotujen ongelmia ja se kuvan koira oli siinä siksi, että oli tyyppiesimerkki liian kapeista sieraimista.
No kaverini ei toki ottanut silti ranskanbulldoggia, mutta jotenkin ihmisten edelleenkin näkee sen koiran söpöyden, kun minulle taas se pyöreä kallo ja kuonottomuus merkitsee sairasta koiraa, enkä osaa pitää sitä mitenkään söpönä.
Apinat ovat söpöjä, niiden kuulukin olla "kuonottomia" ja ihmisen näköisiä., koirat voivat olla söpöjä vain kuonolla ja oikeanlaisella kallonmuodolla varustettuna.
Tässä on myös hyvä muistuttaa, että myös monen ummikon suosiossa oleva rotu chihuahua kuuluu näihin brakykefaalisiin rotuihin, se tunnutaan aina unohtavan (täälläkin oli ketju, missä joku hehkutti, että chihu on niin terve ja vähän jalostettu rotu, piti muistuttaa häntäkin, että on kyllä yksi näistä sairaimmista roduista).
On tainnut lyttyjen omistajat vetäytyä jonnekkin piiloon/omiin porukoihin nuolemaan haavojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kun tulee kadulla vastaan, niin katson aina murhaavasti omistajaa.
Vaikka et tiedä, onko kyseessä vaikkapa jostakin pelastettu koira tai muu kodinvaihtaja, jonka nykyinen omistaja tietää varsin hyvin ne ongelmat, joita rotuun liittyy? Piikillekö nuo kaikki pitäisi heti viedä, vai? Ei niillä kaikilla ole niin pahoja vikoja, että elämä olisi silkkaa kärsimystä.
Piikki on aina hyvä vaihtoehto kun koiran kodinvaihtamisesta puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kun tulee kadulla vastaan, niin katson aina murhaavasti omistajaa.
Vaikka et tiedä, onko kyseessä vaikkapa jostakin pelastettu koira tai muu kodinvaihtaja, jonka nykyinen omistaja tietää varsin hyvin ne ongelmat, joita rotuun liittyy? Piikillekö nuo kaikki pitäisi heti viedä, vai? Ei niillä kaikilla ole niin pahoja vikoja, että elämä olisi silkkaa kärsimystä.
Mitä väliä sillä on? Vai että "pelastettu" ja kärsimys vaan jatkuu. Kyllä, piikille voisi tosiaan viedä, kuten muutkin hyvin sairaat tai vammaiset koirat, Suomeen ei tarvita sitä pyörätuoli-koirakulttuuria ja täällä saa sanoa ääneen, jos näkee, että jonkun koira kituu eikä omistaja tajua sitä.
Minä olen aina ihmetellyt, miten kukaan voi pitää esteettisenä koiraa joka näyttää mahdollisimman vähän koiraeläimeltä? Kun omaa silmää miellyttävät eniten erilaiset metsästyspystykorvat ja vetokoirat, eli mahdollisimman luonnollisen näköiset koirat.
Ihmettelen myös mikä järki on ottaa koira jonka kanssa ei voi edes lenkkeillä? En ole ikinä ymmärtänyt miksi ihmiset, jotka ei ole yhtään ulkoilmaihmisiä, ottavat koiria. Ottaisivat kissan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ihmetellyt, miten kukaan voi pitää esteettisenä koiraa joka näyttää mahdollisimman vähän koiraeläimeltä? Kun omaa silmää miellyttävät eniten erilaiset metsästyspystykorvat ja vetokoirat, eli mahdollisimman luonnollisen näköiset koirat.
Ihmettelen myös mikä järki on ottaa koira jonka kanssa ei voi edes lenkkeillä? En ole ikinä ymmärtänyt miksi ihmiset, jotka ei ole yhtään ulkoilmaihmisiä, ottavat koiria. Ottaisivat kissan sitten.
Haluavat elävän anime-hahmon ehkä?
Tässä hyvä sivusto, kannattaa käydä stekkaamassa, mutta varoitan, että aiheuttaa pahaa mieltä ja ahdistuneisuutta, varsinkin nuo videot, missä ihmiset nauraa koirien kärsimyksille, pitävät mm. huvittavana kun koira ei saa happea tai kun se kieltäytyy liikkumasta: https://sairaatkoiramme.vuodatus.net/lue/2015/08/englanninbulldoggi
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä sivusto, kannattaa käydä stekkaamassa, mutta varoitan, että aiheuttaa pahaa mieltä ja ahdistuneisuutta, varsinkin nuo videot, missä ihmiset nauraa koirien kärsimyksille, pitävät mm. huvittavana kun koira ei saa happea tai kun se kieltäytyy liikkumasta: https://sairaatkoiramme.vuodatus.net/lue/2015/08/englanninbulldoggi
Järkyttävää luettavaa ja katsottavaa :O Ei voi sairaammaksi enää eläintä saada.
Chihuahua ei ole täällä mainittu! Erittäin suosittu rotu tällä hetkellä ja mainittiin myös tuolla "ylijalostuksen" artikelissa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt ja lisäksi halutaan vielä että koira käyttäytyisi mahdollisimman vähän kuin koira. Vähän sama kuin että haluaisi hevosen ilman turpaa, joka ei hirnu tai laukkaa lujaa ja joka osaa ajaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt ja lisäksi halutaan vielä että koira käyttäytyisi mahdollisimman vähän kuin koira. Vähän sama kuin että haluaisi hevosen ilman turpaa, joka ei hirnu tai laukkaa lujaa ja joka osaa ajaa autoa.
Tämä ketju veti mielen ensin niin matalaksi et yllärikommentti meinasi vetäistä multa vedet sieraimeen!
Vierailija kirjoitti:
Lennustakin kyllä kirjoitetaan varoittavana esimerkkinä mutta miksei yksikään toimittaja uskalla kysy aiheesta suoraan Saulilta tai Jenniltä? Rodun suosio kasvoi valtavasti Lennun myötä ja siinä ei ole mitään positiivista.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/19/onko-lennukin-jalostettu-saira…
Erittäin hyvä artikkeli, kiitos tästä. Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa katsoa myös tuo jutun lopussa oleva puolen tunnin dokumentti.
Ja kiitos ihmiset kun osallistutte keskusteluun ja autatte lisäämään tietoisuutta asiasta.
Lainaan tähän vielä muutaman hätkähdyttävän kohdan tuosta Ylen jutusta.
"Bostoninterrierin rotumääritelmän mukaan sen kuono-osa on poimuton. Sen pitää olla leveydeltään ja syvyydeltään lyhyempi kuin kallo sekä enintään yksi kolmasosa kallon pituudesta. Alarajaa ei ole, ja kuono voi olla vaikka kuinka lyhyt.
- Rotumääritelmän mukaisella kuonolla riski brakykefaaliseen oireyhtymään (BOAS) on 30 – 75 prosenttia. Mitä lyhyempi kuono on, sitä todennäköisempää on, että koira kärsii BOASista, Lappalainen jatkaa.
BOAS on koiralle hengenvaarallinen, koska se vaarantaa hengitys- ja lämmönsäätelyjärjestelmän normaalin toiminnan ja altistaa koirat vakaville terveysongelmille."
"Lentomatkustaminen erityisesti ruumassa on tylppäkuonoisille roduille vaarallista, koska niillä on ongelmia lämmönsäätelyn ja hapensaannin kanssa.
Yhdysvalloissa on huomattu, että yli puolet lentorahdin aikana lämpöhalvaukseen kuolleista koirista on kuulunut brakykefaalisiin rotuihin."
"Hengitysongelmien lisäksi bostoninterriereillä on myös usein epämuodostuneita nikamia, paljon kaihia ja niiden polvilumpiot menevät helposti sijoiltaan."
"- Olisin toivonut, että Lennun rotuun liittyvistä ongelmista olisi kerrottu avoimesti julkisuudessa. Lennu on varmasti ihana koira, mutta julkisuuden henkilöiden koirat lisäävät myös niiden rotujen suosiota, joilla on sairaalloisia piirteitä, Anu Lappalainen toteaa."
Ap
Voin vain kuvitella mitä joku susi ajattelisi jos sille saataisiin selitettyä että tässä on sinun sukulaisesi ja esiteltäisiin tuollaista lyttynaamaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on sokeita. Mulle jäi ikuisesti mieleen, kun kaverini selasi koiramme-lehteä ja yhtäkkiä hihkaisi innoissaan ja osoitteli minulle ranskanbulldogin kuvaa, että kato nyt miten söpö. Joo, tosi söpö, kuva oli nimittäin artikkelissä joka esitteli näiden rotujen ongelmia ja se kuvan koira oli siinä siksi, että oli tyyppiesimerkki liian kapeista sieraimista.
No kaverini ei toki ottanut silti ranskanbulldoggia, mutta jotenkin ihmisten edelleenkin näkee sen koiran söpöyden, kun minulle taas se pyöreä kallo ja kuonottomuus merkitsee sairasta koiraa, enkä osaa pitää sitä mitenkään söpönä.
Apinat ovat söpöjä, niiden kuulukin olla "kuonottomia" ja ihmisen näköisiä., koirat voivat olla söpöjä vain kuonolla ja oikeanlaisella kallonmuodolla varustettuna.
Minulla taas kaveri joka ei ole mielestäni erityisemmin mikään koiraihminen, mutta silti kai jossain vauvakuumeissaan aina välillä suunnittelee ja pähkäilee josko ottaisi koiranPENNUN. Kriteerit ovat vaan mielestäni täysin väärät ja olisi parempi unohtaa koko juttu. Ensinnäkin just tuo pentuvaiheen ihainnointi..."kun se pentu ois NIIN ihana ja söpö"...se pentuvaihe kestää oikeasti tosi vähän aikaa ja on aika vaativaa. Sitten toisekseen koiran tulisi olla pieni, kiltti, ei saa haukkua, ei kovin paljoa ulkoilua vaativa, ei pitkää turkkia, helppo kouluttaa jne. Ja tietty ranskis kuulemma ois just tällainen ja niin söpö!!!
Lennu tuli heille 2011 kun Sauli oli jo valittu presidenttiehdokkaaksi. Ja presidentin roolissa hän on tuonut Lennun useasti julkisuuteen.