Energiavarkaat ja empaatikot
Luin aiheeseen liittyvän kirjan ja tunnistin paljon samaa itsessäni ja elämässäni. Kysymys kuuluukin, onko sinun elämässäsi ollut energiavaras ja miten se ilmeni? Miten pääsit energiavarkaasta eroon vai oletteko vielä tekemisissä? Itse olin jo saanut hyvin etäisyyttä henkilöön joka ottaa kaiken hyödyn irti, mutta sitten huomaamattani lipsuin taas hänen otteeseensa. Lipsuminen tapahtuu niin salakavalasti ja pikkuhiljaa. Nyt aloitettava taas alusta.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex taisi olla energisyöppö. Lainaili rahaa - jos en suostunut, jankutti ja kinusi. Oli koko ajan vaatimassa huomiota itselleen, en olisi saanut tehdä mitään yksin. Oli sairaalloisen mustasukkainen, kyttäsi menemisiäni ja kyseli. Uhkaili itsemurhalla jne.
Kokemus oli traumatisoiva. Nyt pelkään muuttuneeni itse epäitsenäiseksi, iniseväksi, huomiota vaativaksi energiasyöpöksi. Tuon ja muiden ikävien kokemusten takia olen melko sekaisin ja suunnittelen terapia-ajan varaamista.
Kuulostaa että exälläsi oli paljon narsistisia piirteitä. Youtubessa on englannin kielinen terapeutti joka laajasti käy läpi tähän aiheeseen liittyen. Ihan niitä tunne juttuja kaikinpuolin. Suosittelen katsomaan jos englannun kielen taitoa löytyy. Sillä oli video juuri tosta pelosta et muuttuu samanlaiseks ihmiseks kuin se exäs oli. Ei kylläkään linkkaamani video.
Joo kiitos. Katson videon.
Mua loukkaa tosi paljon jos jotkut ihmiset on esim lihavia, masentuneita tai työttömiä. Eli ne ei ainakaan ole empaattisia - muutoinhan ne laihduttais, parantais masennuksensa tai hankkis työpaikan, ettei musta tuntuisi pahalta.
Energiavarkaista en mitään tiedä. Mitä ne on?
energiavaras on hyväksikäyttäjä tyylinen ihminen,joko henkisesti tai materiaalisesti ottaa ei anna vastavuoroisesti.myös narsistinen paha ihminen joka vain kiusaa kanssa ihmisiä.
Mulle on jotenkin tosi vaikea tajuta milloin suhde ei ole vastavuoroinen. Sen tajuaa vasta sitte paljon myöhenmin kun alkanut jo oireilla henkisesti. Onko teillä taitureilla jotain kikkoja miten esim. Toisen suruajan jälkeen tän palauttais takaisin vai pitääkö silloinkin ylläpitää vastavuoroisuutta?
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Olen heivannut ulos elämästäni useita energiasyöppöjä. Sitkeimmät lähettelevät vieläkin postikortteja ja haluaisivat tavata. Uusia on pyrkimässä apajille koko ajan. Oikein mitään ei voi harrastaa, ettei harrastusryhmästä muutama yritä takertua.
Kuulostaa kyllä siltä, että sulla on vielä tekemistä ja hiomista asiassa, kun noin hyvin "haistavat" sinut. Vaikka itse joudunkin tämän yhden henkilön kanssa aloittamaan alusta, niin oma tilanteeni on vuosien saatossa parantunut. Nuorena ja alle kolmekymppisenä keräsin helpommin pompottelijoita ympärilleni, mutta nyt hieman vanhempana oikein ihmettelen sitä rauhaa, missä olen saanut liikkua ja olla. Häiriötekijät ovat siis vähentyneet reilusti. Välillä tuntuu kuin olisin suorastaan näkymätön, positiivisessa mielessä. Olen kasvattanut itsearvostuta ja itsetuntemusta. Välttelen epätoivottua katsekontaktia enkä ole huomaavinaankaan. Millä keinoilla olet heivannut syöpöt elämästäsi?
Mä olen joutunut olemaan todella ilkeä, että yhteydenpito on loppunut ja kaikkiin ei edes ilkeys näytä tepsivän.
Mua ei ole niinkään pompoteltu, vaan varastettu aikaa sekä kasvotusten että puhelimessa. Kotiini en ole vuosikausiin enää päästänyt kuin omat sukulaiset, nuohoojan ja vastaavat ammattiosaajat.
Puutarhassa olen tavannut ihmisiä, kun on vaihdettu kasveja tms. Nämäkin yrittävät ängetä taloon sisälle, joskus tullaan kahvipaketin kanssa niin kuin sillä saisi mun kanssa muutaman tunnin terapiakuuntelemishetken. Ei saa, koska en halua.
No hyvä että tunnistat kuitenkin kuvion! Mä en avaa enää ovea, ellen tiedä, että joku on tulossa. Ne jotka puhuu tuntikausia puhelimessa, niin vastaan vain, kun pystyn ja haluan sen ajan antamaan. Mun vieraat tulee rajottumaan kohta ainoastaan muutamaan ihmiseen, sillä koti on mun turvapaikka. En myöskään mene enää itse vierailulle paikkoihin, missä käytös on epäkunnioittavaa ja missä on raskas henki.
Toki tunnistan, tunnistamisen edellytykset on jo koulutuksessani ja työuran varrella vastaan tulleessa ja ikääkin on 69 vuotta.
https://yle.fi/uutiset/3-8635133
Kokemuksestako puhut?
Kuulostaa että exälläsi oli paljon narsistisia piirteitä. Youtubessa on englannin kielinen terapeutti joka laajasti käy läpi tähän aiheeseen liittyen. Ihan niitä tunne juttuja kaikinpuolin. Suosittelen katsomaan jos englannun kielen taitoa löytyy. Sillä oli video juuri tosta pelosta et muuttuu samanlaiseks ihmiseks kuin se exäs oli. Ei kylläkään linkkaamani video.