HSL:n hinnat 10 kertaa kalliimmat kuin omalla autolla ajaminen?
Mikä Helsinkiä vaivaa? Lauttasaaarelainen bloggaaja kirjoittaa, että julkisilla kulkeminen on siellä 10 x kalliimpaa kuin omalla autolla kulkeminen. Heillä on kaksi alle kouluikäistä, ja yksi kouluikäinen. Nuo kaikki joutuu vissiin maksamaan liput?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Tuo 86e kattaa sen että sitoudut vuodeksi ostamaan lipun. Ilman sitä se on 96e.
Kukaan ei halua sitoutua vuodeksi etenkin jos on kesät mökkipaikkakunnalla.
Kuten totesinkin "vuositilauksena" ilman sitä 1152 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän edellinen auto:
- Maksoi tonnin, käytettiin viisi vuotta. Eli ostohinta 1000 euroa jaettuna viidelle vuodelle: 16 eur/kk.
- Vuosikustannukset: Liikennevakuutus 205,78 eur. Ajoneuvovero 315,49. Katsastus 60 eur, huoltotarvikkeet 60 eur. Yhteensä 680 euroa/vuosi eli 56 euroa kuukaudessa.
Auton ostohinta ja kuukausikustannukset yhteensä koko viiden vuoden ajalta: 72 euroa per kuukausi. Plus bensat.
Hyvä tuuri käynyt, jos viidessä vuodessa ei tule mitään korjattavaa tonnin autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, oma auto on aina kalliimpi.
Ajokortti pari tuhatta, auto kymmeniä tuhansia, vakuutukset vuodessa pari tonnia.
Katsastusmaksu jotakin.
Sekä bensat.
Kokonaiskustannukset kymmeniätuhansia.
Jatkuvat kustannukset vuodessa siis vähintään pari kolme tonnia.Meidän edellinen auto:
- Maksoi tonnin, käytettiin viisi vuotta. Eli ostohinta 1000 euroa jaettuna viidelle vuodelle: 16 eur/kk.
- Vuosikustannukset: Liikennevakuutus 205,78 eur. Ajoneuvovero 315,49. Katsastus 60 eur, huoltotarvikkeet 60 eur. Yhteensä 680 euroa/vuosi eli 56 euroa kuukaudessa.
Auton ostohinta ja kuukausikustannukset yhteensä koko viiden vuoden ajalta: 72 euroa per kuukausi. Plus bensat.
Tästä nyt joku huomauttaa kohta sitten, että tuo toimii vain jos huoltaa oman autonsa, mitä ei halua tehdä itse vaan ostaa sen ostopalveluna, mutta se on oma valinta!
Oman auton kanssa voi säästää kustannuksissa huoltamalla autonsa itse. Julkisia käytettäessä ei voi.
Oman auton kanssa voi säästää kustannuksissa ajamalla halvempaa autoa. Julkisia käytettäessä ei voi.
72 euroa kuukaudessa on aika hyvä saavutus auton kustannuksiksi, mutta mahdollinen. Edelleen, se on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä nyt joku huomauttaa kohta sitten, että tuo toimii vain jos huoltaa oman autonsa, mitä ei halua tehdä itse vaan ostaa sen ostopalveluna, mutta se on oma valinta!
Pitäisi osata huoltaa, omata paikka missä huoltaa ja työvälineet millä huoltaa. Paikka ja työvälineet oletettavasti jotain maksaneet, jolloin niiden hintaa tulisi laskea omahuolloille. Lisäksi itse tehdessä käytetään vapaa-aikaa huoltotöihin ja mahdollisesti auto seisoo poissa liikenteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän edellinen auto:
Hyvä tuuri käynyt, jos viidessä vuodessa ei tule mitään korjattavaa tonnin autoon.
No niin on, mutta sehän on tavallaan koko jutun juoni: kun tonnin autoon tulee joku isompi korjausjuttu niin se maksaisi helposti enemmän kuin tonnin korjata se, jolloin tonnin auto meneekin sitten vaihtoon. Ei siihen tehdä isoja korjauksia, vaan huolletaan itse ja koitetaan saada se pysymään kunnossa. Tuohon itse huoltamiseen mahtuu sitten joku pallonivelen vaihto joskus ja raidetangon pää joskus ja jarrupalat joskus. Mutta esim jakohihnan vaihtoa ei kannata tehdä, se kestää niin kauan kuin kestää ja sitten auto vaihdetaan.
Asuin aiemmin pohjoisessa, missä oli pakko pitää autoa työhön liittyvien ja asiointimatkojen vuoksi. Auto oli pieni ja vähäkulutuksinen, mutta kyllä sen bensakuluihin, vuosittaisiin huoltoihin, katsastuksiin, renkaisiin, autopesulakäynteihin, vakuutuksiin, ajoneuvoveroon ym. sai rahaa menemään. Muuttaessani pääkaupunkiseudulle myin auton pois ja siirryin käyttämään julkisia. Työn vuoksi ei enää tarvitse matkustaa, joten sitä kautta menot vähentyneet, mutta BC lippua, mitä enimmäkseen käytän, en ole pitänyt kalliina. Välillä ennätän asiani hoitaa niin, että pääsen samalla kertalipulla paluumatkankin.
Tuon bloggaajan perheessä on vissiin niin, että kortti on vain miehellä. Eli hän on aina kuskina tuolle rouvalle. Sillekin pitäisi laskea tuntipalkka.
Miten vedät perhe farkun kulut 72 e/ kk?
Eikö tällä kyseessä olevalla bloggaajalla hajonneet renkaat räjähteen kun oli säästetty niissä? Jollain motarilla kun olis menny niin olis koko perhe voinut kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi osata huoltaa, omata paikka missä huoltaa ja työvälineet millä huoltaa. Paikka ja työvälineet oletettavasti jotain maksaneet, jolloin niiden hintaa tulisi laskea omahuolloille. Lisäksi itse tehdessä käytetään vapaa-aikaa huoltotöihin ja mahdollisesti auto seisoo poissa liikenteestä.
Se on totta, mutta tässä onkin tavoitteena se, että säästetään rahaa, ei se, että säästetään kustannuksia. Oma aika on kustannus niin kuin rahakin; ero on siinä, että aikaa minulla on. Samasta syystä en myöskään osta mitään edullisesti vaan halvalla. Työvälineistä, hmm, no lähinnä ne on Biltaman tunkki, tiiliskiviä ja kiintoavainsarja. Joku pallonivelen ulosvetäjä maksoi parikymppiä, mutta ne säilyvät autosta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on se auto kuitenkin joka tapauksessa silloin bloggari vertaa vain parkki ja bensakuluja.
Mutta julkinen ei ole halpaa Helsingissä
Helsingissä on maan halvimmat hinnat. Muualla maassa hinnat ovat vielä korkeammat, eikä ole edes metroa tai ratikkaa tai muuta vaihtoehtoista julkista liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän edellinen auto:
Sehän on erittäin epätodennäköistä mutta ehkä kyseiseinen henkilö osaa itse korjata eikä osat ole olleet kalliita. Voihan tosta vaikka vitosen heittää lisää kuukausimenoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, mutta tässä onkin tavoitteena se, että säästetään rahaa, ei se, että säästetään kustannuksia. Oma aika on kustannus niin kuin rahakin; ero on siinä, että aikaa minulla on. Samasta syystä en myöskään osta mitään edullisesti vaan halvalla. Työvälineistä, hmm, no lähinnä ne on Biltaman tunkki, tiiliskiviä ja kiintoavainsarja. Joku pallonivelen ulosvetäjä maksoi parikymppiä, mutta ne säilyvät autosta toiseen.
Jos ei laske omalle ajalleen mitään arvoa, niin joo, mikä ettei.
Mutta niin, olitteko hankkineet autokoulutuksen + kortin ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Tais olla Operaatio äiti blogissaan? Vai joku muukin?
Bensaa kuluu kaupunkiajossa tosi paljon enemmän kuin pitkillä matkoilla, ja Hgin keskustassa parkki maksaa 4 e/tunti. Ja ei alle 7 vuotiaat maksa mitään. Eli kaksi aikuista edestakaisin 11.20 e, tästä 1/10 osa on 1,12. Eli tuolla 1,12 e uskoo autoilevansa Laru-Keskusta?
Bensaan tuolla välillä menee ehkä muutama kymmentä senttiä, parkkipaikkaa ei toki saa jollei löydy ilmaista ja auton muut kulut vaihtelevat niin paljon että vaikea arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Koko HSL:n voi lakkauttaa. Siellä hesassa on ne välimatkat niin lyhyitä että jokainen voi kävellä tai fillaroida.
Höpöhöpö. Et taida ymmärtää kuinka isosta alueessa puhutaan. Työmatka on helposti pitkä eikä kukaan oikeasti halua istua julkisissa ja odotella niitä tuntikaupalla joka päivä. Eikä täällä sääkään ole otollinen pyöräilylle tai kävelylle, ei sen puoleen kuin pari kuukautta miinus ne päivät kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parkkimaksut keskustassa pitää huolen siitä, että oman auton käyttö on julkista liikennettä kalliimpaa. Lähiöissä autoilu sen sijaan tulee halvemmaksi kun maksutontakin pysäköintiä vielä löytyy.
Tämäkään ei pidä paikkaansa. Auto syö sitä löpöä, jonka hinta on nykyään todella korkea. Ja näillä tytöt kulkee ilmaiseksi, isä on opiskelija, poika kulkee lasten lipulla, ja yksi niiden rattaiden/vaunujen kanssa ilmaiseksi. Ei tuota rattaiden kanssa ilmaista kulkemista ole vielä poistettu. Eli oikeasti tuo koko revohka maksaa joku 2,80 e suuntaansa. Ja jos ottavat vielä toiset rattaat/vaunut, niin vain poika maksaa matkastaan 1,40 e suunta. Pelkästään minkätahansa auton liikkeelle polkaisu vie tuon summan bensaa. Kyllä tuo musta aivan järkyttävän halpaa on, ja maksetaan jonkun muun verorahoista kuin heidän.
No ei vitussa kulu litraa bensaa auton käynnistykseen, älä nyt viitsi. Ja eiköhän tuossa jutussa ole kyse siitä kuinka paljon enemmän hsl hänen mielestään maksaa enemmän kuin autoilu jos rattaiden kanssa kulkevien ilmaiskyydit poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se AB-lippu maksa nykyään kun jotain 50 egeä kuukaudessa. Miten autoilu voi olla muka halvempaa? Jo pelkkä auto maksaa maltaita.
60 €, ja jos taloudessa on useampia ihmisiä niin kyllä se aika nopeasti tulee halvemmaksi, puhumattakaan lisääntyneestä mukavuudesta ja kätevyydestä. Juuri tämän perheen tapauksessa tuskin kuitenkaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Tuon bloggaajan perheessä on vissiin niin, että kortti on vain miehellä. Eli hän on aina kuskina tuolle rouvalle. Sillekin pitäisi laskea tuntipalkka.
Miten vedät perhe farkun kulut 72 e/ kk?
Eikö tällä kyseessä olevalla bloggaajalla hajonneet renkaat räjähteen kun oli säästetty niissä? Jollain motarilla kun olis menny niin olis koko perhe voinut kuolla.
Missä vinksahtaneessa parisuhteessa kumppani maksaa toiselle ajamisesta eli käsittelee toista kuin autokuskia? Minäkin muistan rengaskeissin. Joku hullu vainoaja puhko renkaat ku porukka oli reissuun lähdössä. Tuommonen menee vakuutukseen. Elä väritä sillä paletilla stoorejas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se AB-lippu maksa nykyään kun jotain 50 egeä kuukaudessa. Miten autoilu voi olla muka halvempaa? Jo pelkkä auto maksaa maltaita.
Vaikkei laske auton hintaa, niin ei 2,80 e summalla ajele montaakaan kilometriä, sillä ei saa litraakaan bensaa. Ja tuo tuo väittää, että HSL on 10 x kalliimpi heille kuin auton käyttö.
Saa aika tasan 2 litraa bensaa Helsingissä jolla ajelee useimmilla autoilla nelisenkymmentä km.
Vierailija kirjoitti:
Jos on se auto kuitenkin joka tapauksessa silloin bloggari vertaa vain parkki ja bensakuluja.
Jos ja jos. Onko tuo oikea tapa mitata asioita? "Kun nyt minulla jo sattuu olemaan auto..."
Yhtä hyvin sitten myös "minulla nyt sattuu olemaan keskustassa velaton 200 neliön asunto, koska pappa betalar. On halpaa asua Helsingissä, koska maksan yhtiövastiketta vain satasen kuussa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja jos. Onko tuo oikea tapa mitata asioita? "Kun nyt minulla jo sattuu olemaan auto..."
Yhtä hyvin sitten myös "minulla nyt sattuu olemaan keskustassa velaton 200 neliön asunto, koska pappa betalar. On halpaa asua Helsingissä, koska maksan yhtiövastiketta vain satasen kuussa."
Ei, vaan ihan todellinen ongelma on se, että jos pitää autoa joistain muista syistä, niin tulee kohtuuttoman kalliiksi maksaa sekä autosta että bussikortit koko perheelle. Jos haluttaisiin, että busseja/julkisia käytettäisiin enemmän, niin täytyisi kosiskella näitä autoileviakin enemmän. Esimerkiksi siten, että maksettuja autoveroja ja pakollisia liikennevakuutuksia vähennettäisiin kuukausilipun hinnoista siten, että autoverot saisi vuoden mittaan kuukausilippujen hinnasta vähennettyä. Silloin autoilevatkin voisivat käyttää bussia, kun nyt bussikortit ovat autoilijoille vain lisäkulu ilman mitään hyötyä.
Meidän edellinen auto: