Rekrytointiprosessissa mukana olleet!
mikä on oudointa tai huvittavinta mihin olette hakemuksissa tai haastatteluissa törmänneet? Esimerkiksi listattuja harrastuksia, taitoja, ominaisuuksia, työkokemusta jne?
Meille haki töihin kerran tyyppi joka ilmoitti erityisosaamisekseen selvännäkijän kyvyt ja harrastuksena voodoon...ja ihan tavallinen toimistotyö oli kyseessä :D
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 21:18"]
pahin moka on keski-ikäisten kaljamahaisten miesten kuvat ilman paitaa :/ myötähäpeä
[/quote]
Mitä? Laittaako miehet hakemuksiin kuvia ilman paitaa?
[/quote]
voi kyllä, kaikki on mahdollista.
Näitä lukisi mielellään lisääkin!
Suuntavaisto on hyvä vahvuus toimistotyössä :D
Ei eksy, jos on iso toimistorakennus.
Kiitos päivän nauruista:) Mutta voisitteko te rekryjä hoitavat kertoa, miten erottua isosta hakijoiden massasta positiivisesti? Aika monet teidän mielestänne huvittavat asiat ovat nimittäin ohjeita, joita annetaan erilaisilla työnhakijoiden sivustoilla. Nykyään on vaikeampi erottua, kun hakemukset lähetetään sähköisesti (ei voi laittaa hakemusta sillipurkkiin tms. :)))
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 15:33"]
Kiitos päivän nauruista:) Mutta voisitteko te rekryjä hoitavat kertoa, miten erottua isosta hakijoiden massasta positiivisesti? Aika monet teidän mielestänne huvittavat asiat ovat nimittäin ohjeita, joita annetaan erilaisilla työnhakijoiden sivustoilla. Nykyään on vaikeampi erottua, kun hakemukset lähetetään sähköisesti (ei voi laittaa hakemusta sillipurkkiin tms. :)))
[/quote]
hyvä ammattimaisen näköinen kuva on aina eduksi! Ja jos ilmoituksessa on puhelinnumero niin kannattaa ensin soittaa ja kysellä tehtävästä vähän tarkemmin, saa usein hyviä vihjeitä siihen mitä korostaa hakemuksessa ja jää mieleen :)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 07:39"]
Huomoimmat hakemukset ovat olleet niitä, jossa hakija ei ilmeisesti ole vaivautunut edes lukemaan hakuilmoitusta. Silloin hakemuksessa ei millään perustella, että hakijalla on oikeasti tarvittavia taitoja, vaan hakuilmoituksessa sanotaan olen 37-vuotias Leila, jolla on kolme koiraa (vielä pahempi kuin lapset). Toinen ryhmä on ne, jotka luulevat, että pitää kirjoittaa hienosti ja hakemus on täynnä lauseita, joita kukaan ei ymmärrä.
Minusta hakemuksessa on hyvä mainita myös perhe, jos sellainen on. Uralleen omistautunut poikamies / vanhapiika ei välttämättä ole paras valinta. Lisäksi katkot työsuhteissa herättävät aina epäilyksiä, jos niille ei ole selvää syytä. Maininta kannattaa vain laittaa hakemuksen loppuun.
[/quote]
Entä jos syy katkoille on masennus tai muut mt-ongelmat?
Mainitsen hakemuksesssani vain perheeseeni kuuluvaksi mies ja lapset. En mainitse muuta tarkempaa.
Hain paikkaa, jossa olisin ollut lasten ja nuorten parissa, jolloin kerroin vanhemmuudestani ja kuinka omien lasten kautta olen oppinut ymmartamaan lapsia jne
Rekrytoin aikanaan erääseen ketjuun työntekijöitä ja hakemukset tulivat pääosin nuorilta naisilta, 18-25-vuotiailta. Aina jaksoi huvittaa ihmisten sähköpostiosoitteet tai lähinnä se, miten on pokkaa kirjoittaa työhakemukseen, että "minut tavoittaa parhaiten puhelimitse numerosta xxx tai sähköpostitse sexyangel@xxx". Puhuttiin toimistolla usein, että tänään tulee se fistfuck@hotmail.com haastatteluun.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 08:59"]
Olen jo pitkään miettinyt, kannattaako minun merkata cv:heni opinnot, jotka olen aloittanut mutta joita en ole loppuun suorittanut?
Opiskelin pari vuotta sitten ammattikorkeakoulussa 1,5 vuoden ajan, ala ei kuitenkaan ollut oma joten "vaihdoin" yliopistoon. En käynyt töissä amk-opintojeni aikana ja jos siis jätän nuo opinnot merkitsemättä, tekee se cv:heni 1,5 vuoden tyhjän jakson.
Ammattikorkeassa opiskelin siis täysin päinvastaista alaa (hoitotyö, terkkari) kuin nyt yliopistossa (kauppatieteet).
Kysymys siis kuuluu: merkatako keskeytetyt ammattikorkeakouluopinnot cv:hen ja jos, niin miten kun ei kuitenkaan tutkintoa ole? Vai jättääkö suosiolla 1,5 vuoden epäilyttävä, tyhjä rako cv:hen?
What would av-mamma do?
[/quote]
Olen ymmärtänyt että hakemuksessa mainitaan vain nykyinen ja ehkä edellinen työpaikka, ei mitään kesätöitä huoltoasemalla vuodelta 2004. Lyhyt hakemus on parempi kuin pitkä. Riittää että siinä on se yksi avainsana jota sillä kertaa haetaan.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 08:59"]
Olen jo pitkään miettinyt, kannattaako minun merkata cv:heni opinnot, jotka olen aloittanut mutta joita en ole loppuun suorittanut?
Opiskelin pari vuotta sitten ammattikorkeakoulussa 1,5 vuoden ajan, ala ei kuitenkaan ollut oma joten "vaihdoin" yliopistoon. En käynyt töissä amk-opintojeni aikana ja jos siis jätän nuo opinnot merkitsemättä, tekee se cv:heni 1,5 vuoden tyhjän jakson.
Ammattikorkeassa opiskelin siis täysin päinvastaista alaa (hoitotyö, terkkari) kuin nyt yliopistossa (kauppatieteet).
Kysymys siis kuuluu: merkatako keskeytetyt ammattikorkeakouluopinnot cv:hen ja jos, niin miten kun ei kuitenkaan tutkintoa ole? Vai jättääkö suosiolla 1,5 vuoden epäilyttävä, tyhjä rako cv:hen?
What would av-mamma do?
[/quote]
Olen ymmärtänyt että hakemuksessa mainitaan vain nykyinen ja ehkä edellinen työpaikka, ei mitään kesätöitä huoltoasemalla vuodelta 2004. Lyhyt hakemus on parempi kuin pitkä. Riittää että siinä on se yksi avainsana jota sillä kertaa haetaan.
[/quote]
hakemus on eri asia kuin cv. ceeveehen merkitään kaikki se työkokemus, joka on haettavaan tehtävään nähden relevanttia, paitsi jos ky on jostain valtion tai kunnan virasta tai Suomen akatemian rahoituksesta, jolloin sinne merkitään aivan kaikki päivämäärineen
Ooh, joo nuo nolostuttavat meiliosoitteet meinasi unohtua. Tosiaan, sexmachine88 ja kumppanit ovat tulleet tutuiksi.
Toisen ääripään ongelma ovat enkunkieliset cv:t, joita etenkin ex-kännykkäfirmalaiset lähettävät. Mielestäni vieraskielinen cv laitetaan vain jos a) niin pyydetään tai b) paikkailmoitus on muulla kuin suomen kielellä. Tähän vielä lisukkeeksi se, että työtehtävien kuvaukset ovat täynnä täynnä sellaista ala- tai jopa yrityskohtaista jargonia, jota ei ulkopuolinen välttämättä ymmärrä. Mappiööhön menee heti.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 18:53"]
Rekrytoin aikanaan erääseen ketjuun työntekijöitä ja hakemukset tulivat pääosin nuorilta naisilta, 18-25-vuotiailta. Aina jaksoi huvittaa ihmisten sähköpostiosoitteet tai lähinnä se, miten on pokkaa kirjoittaa työhakemukseen, että "minut tavoittaa parhaiten puhelimitse numerosta xxx tai sähköpostitse sexyangel@xxx". Puhuttiin toimistolla usein, että tänään tulee se fistfuck@hotmail.com haastatteluun.
[/quote]
Apua.:D Mutta tuosta sai varmasti piristystä päiviin. Saanen arvata, että tyyli näillä sexyangeleilla oli myös mallia "silikonibimbo"? :D
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 19:49"]
Toisen ääripään ongelma ovat enkunkieliset cv:t, joita etenkin ex-kännykkäfirmalaiset lähettävät. Mielestäni vieraskielinen cv laitetaan vain jos a) niin pyydetään tai b) paikkailmoitus on muulla kuin suomen kielellä. Tähän vielä lisukkeeksi se, että työtehtävien kuvaukset ovat täynnä täynnä sellaista ala- tai jopa yrityskohtaista jargonia, jota ei ulkopuolinen välttämättä ymmärrä. Mappiööhön menee heti.
[/quote]
aijaa, meillä taas enkunkielinen cv on ehdotonta plussaa, vaikka ilmoitus on ollut suomeksi (hakijalta kuitenkin edellytetään ilmoituksessa erinomaista englannin osaamista, ja suurin osa työstä tapahtuu englanniksi). Osoittaa että kieli on hakijalle luonteva ja itsestäänselvä juttu.
Työhakemukseen laitetaan tietysti ne asiat, jotka pätevöittävät hommaan. Jos ei hae lastentarhanopettajaksi tai prostituoiduksi, niin lapset ja siviilisääty eivät juurikaan pätevöitä mihinään.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 10:10"]
Minä käsittelen yliopistolla professorin paikkaa hakeneiden hakemuksia. Kysymyksessä on hyvin miesvaltainen ala, joten 90 % näkemistäni hakemuksista on miesten tekemiä. Useimpien näiden miesten CV:ssä on mainittu lasten syntymävuodet, yleensä myös oma siviilisääty. Olen nähnyt monta (mieshakijan) CV:tä, jossa on lueteltu jopa isyyslomat ja isäkuukaudet.
[/quote]
Vaimon tai edellisen sihteerin kirjoittama työhakemus.
[/quote]
Ei taatusti ole. Suurin osa näkemistäni hakemuksista on sellaisten ihmisten tekemiä, joilla ei olisi todellakaan mahdollisuutta kirjoituttaa hakemustaan sihteerillään. (Siihen olisi ylioipistomaailmassa mahdollisuus korkeintaan poikkeustapauksissa laitoksen johtajalla, enkä ole nähnyt sellaisten hakemuksia kovin usein.) Hakemuksessa pitää myös kuvata sen verran laajasti kokemustaan tutkimuspuolelta ja tulevaisuuden tutkimussuunnitelmia, että sitä ei voi jättää vaimon kirjoitettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 18:37"]
Yksi hakija leipoi kakun ja lähetti sen hakemuksensa kera...
[/quote]
:D
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 21:18"]
pahin moka on keski-ikäisten kaljamahaisten miesten kuvat ilman paitaa :/ myötähäpeä
[/quote]
Mitä? Laittaako miehet hakemuksiin kuvia ilman paitaa?