pikkukakkosessa hypellään sohvalla =(
aina kun tuo jakso tulee alkaa meillä tappelu kolme veen kanssa ettei noin saa tehdä. mitäs muilla?
vois jo lopettaa tuon näyttämisen..
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 21:09"]
Liiat säännöt ahdistaa ja lukitsee luovuutta.
[/quote]
Totta mutta onneksi tämä kielto sohvalla hyppiminen ei sitä tee.
[/quote]
No kyllä se itseasiassa kuuluu niihin turhiin sääntöihin, millä ei ole oikein kunnon perustetta ja jota ilman lapsella olisi hauskaa. Hauskuus kehittää lasta todella paljon. Itse aina mietin jos olen kohdassa tarvitseeko lasta rajoittaa vai ei, että jos ei ole mitään järkevää perustetta miksi rajoittaa niin sitten en rajoita.
Ärsyttää niuhot vanhemmat, elä tee sitä, elä mee sinne, ei liian kauas, elä sotke väreillä, elä sotke mullalla, elä hiekalla, ei saa hyppiä, ei saa pomppia, ei saa juosta, ei saa meluta, ei saa kiljua, elä koske siihen, eläkä siihen, se on likainen.
Lapsi oppi parhaiten kun saa tehdä ja todeta itse. Jos tippuu sohvalta hyppiessään, niin se sattuu hetken ja sitten on taas ok. Kunhan saa olla lapsi, kokea ja oppia.
[/quote]
No ei itseasiassa kuulu. Lapsi osaa kyllä hauskuuttaa muillakin tavoin. Niuhoa vanhempaa se ei minusta tee kun kiellän tälläisen asian omassa kodissa ja kun ollan kylässä koska lapseni hyppisivät sielläkin.
Se on sitä vapaatakasvatusta kun ei haluta rajoittaa lasta jos se menee pilalle.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 15:35"]
aina kun tuo jakso tulee alkaa meillä tappelu kolme veen kanssa ettei noin saa tehdä. mitäs muilla?
vois jo lopettaa tuon näyttämisen..
[/quote]
No onko pakko antaa lapsen katsoa sellaista ohjelmaa, jossa hypitään sohvilla jos kerran teillä ei niin saa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 21:15"]
Liiat säännöt ahdistaa ja lukitsee luovuutta.
[/quote]
Totta mutta onneksi tämä kielto sohvalla hyppiminen ei sitä tee.
[/quote]
No kyllä se itseasiassa kuuluu niihin turhiin sääntöihin, millä ei ole oikein kunnon perustetta ja jota ilman lapsella olisi hauskaa. Hauskuus kehittää lasta todella paljon. Itse aina mietin jos olen kohdassa tarvitseeko lasta rajoittaa vai ei, että jos ei ole mitään järkevää perustetta miksi rajoittaa niin sitten en rajoita.
Ärsyttää niuhot vanhemmat, elä tee sitä, elä mee sinne, ei liian kauas, elä sotke väreillä, elä sotke mullalla, elä hiekalla, ei saa hyppiä, ei saa pomppia, ei saa juosta, ei saa meluta, ei saa kiljua, elä koske siihen, eläkä siihen, se on likainen.
Lapsi oppi parhaiten kun saa tehdä ja todeta itse. Jos tippuu sohvalta hyppiessään, niin se sattuu hetken ja sitten on taas ok. Kunhan saa olla lapsi, kokea ja oppia.
[/quote]
No ei itseasiassa kuulu. Lapsi osaa kyllä hauskuuttaa muillakin tavoin. Niuhoa vanhempaa se ei minusta tee kun kiellän tälläisen asian omassa kodissa ja kun ollan kylässä koska lapseni hyppisivät sielläkin.
[/quote]
Meillä lapset hyppivät sohvilla, mutta ymmärtävät, että kylässä ei hypitä, koska kylässä on omat sääntönsä.
Saa hyppiä sohvalla ja sängyllä. Mua ei haittaa, jos elämisestä jää jälkiä huonekaluihin, hankitaaan sitten uudet kun lapset on kasvaneet isoiksi ;). Ikinä ei ole sattunut (muistaakseni) yhtään haaveria. Vähän off-topic, mut mua kyllä ällistyttää miten usein ulkona kuulee äitien kieltävän isojakin (esim koululaisia) kiipeemään puuhun, ettei vaan satu vahinkoa!
Meillä saa hyppiä sohvalta ja sohvalle, mutta ei sohvalla. Samalla oppivat sijamuotoja :)
Kolmevuotias on niin pieni ettei se hajoita sohvaa tai ymmärrä naama punaisena huutavaa hellapoliisia. Odotas kun se kasvaa vuosia lisää. Suurin hupi on silloinkin hyppiä sohvalla ja hyvää kasvatusta on lopettaa se kun pyydetään. Hyppimättä se ei ole eikä pitäisikään.
Pois telkkarin äärestä ulos pomppimaan!
Ei sitä punasena hellapoliisina tarvikkaan olla(eikä tarvinnutkaan olla) kun 3 vuotias on ymmärtänyt ettei sohvalla hypitä. Hauskaa sillä on muutenkin :)
Meillä myös saa hyppiä sohvalla, sängyllä, tuoleilla ja ikkunalaudoilla (syvennyksissä). Pöydillä tosin ei saa, kun lasipöydät eivät kestä.
Sitten voi miettiä, mitä antaa lapsen katsoa telkkarista ja tarvitseeko se sitä telkkaria ollenkaan.
Ja ehkä selittää lapselle, että telkkärissa tehdään asioita, mutta sun ei tartte niitä tehdä. Meidän lapsia kasvatetaan eikä ne todellakaan saa tehdä kaikkea mitä lastenohjelmien (piirros)hahmot tekevät. Esim. lähteä kavereiden kanssa retkelle tms.
En pidä itseäni mitenkään niuhona, mutta meillä ei myöskään pompita sohvilla eikä sängyillä. Ihan siksi, ettei satu eikä huonekalut hajoa. Ulkona annan tehdä paljonkin enemmän kuin keskivertovanhemmat, uskoisin. Meillä hyvin motoriset lapset ja se hyppiminen ei ole pientä kivaa pomppimista, vaan lähinnä totaalisekoilua, voltteja jne. tyyliin käsilläkävelyn kokeilemista 1-vuotiaana, ja voltteja sohvalla 3-vuotiaana.
Oon kyllä sitä mieltä, että pientä osumaa voi ottaakin, jotta oppii, että välillä sattuu.
Meillä myös ehdottomasti rohkeimmat ja valitettavasti myös villeimmät lapset tuttavapiirissä.
Mutta pointti oli, että ei tosta nyt lastenohjelmia voi syyttää. En mäkään niitä kaikkea ymmärrä, mutta kannattaa tutustua mediakasvatukseen.
Typerä ohjelma! Meillä juuri tippui lapsi sohvalta ja loukkasi pahasti, ambulanssilla sairaalaan ja osastolle ja viikkojen seuranta kotona..
Mun mielestä sohva ei kyllä ole mikään hyppimispaikka, ja ei todellakaan sen takia, että pelkään huonekalujen puolesta, vaan sen lapsen puolesta. Joku kolmevuotiaskin on vielä aika holtiton tapaus, eikä siinä mee kuin sekunti, niin on pää sohvapöydän nurkassa. Mun mielestä on parempiakin paikkoja kehittää motoriikkaa kuin sohva...
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 22:07"]
Se on sitä vapaatakasvatusta kun ei haluta rajoittaa lasta jos se menee pilalle.
[/quote]
Kyllä minäkin joskus hypin lasteni kanssa meidän sängyllä :) Sohvalla en viitsi kun se on vähän liian pieni. Hyppiminen on ihanaa, lapset rakastaa sit ylikaiken. En keksi syytä miksi kieltää tuo hauskuus.
Teillä ei sitten ole telkkarissa off-nappia?
Meillä lapset saa hyppiä sohvalla ja sängyllä niin paljon kuin haluavat. Välillä sattuu, se kuuluu elämään. Telkkaria eivät sen sijaan katsele, ei ole mikään välttämättömyys 3-vuotiaalle istua telsun edessä joka päivä tunnin silmät neliöinä.
Meillä saa hyppiä sohvilla, sängyillä, ihan niin paljon kuin lystää. Joskus tehdään tyynyistä ja peitoista sohvan viereen kunnon kasa, jonne lapset saavat hyppiä :) Joskus tehdään liukumäki sohvan päältä lattialle patjoista. Kivaahan tuo on lapsille ja hyvin opettavaista. Mikään, eikä kukaan ole mennyt rikki, luut tulevat lujemmiksi ja motoriikka kehittyy. Liiat säännöt ahdistaa ja lukitsee luovuutta.
[/quote]
Näin myös meillä, lapset 3 v ja 6 v