Paras leipä, mitä olet syönyt? Kuka sitä teki, vai onko ihan kaupasta?
Kommentit (417)
Mummi teki puu-uunissa vehnäsämpylöitä. Mikä kuohkeus ja sitko, ahh.
Vierailija kirjoitti:
Ranskanleipä oli hyvää. En ole enää löytänyt sitä?
Paikallisessa Citymarketissa on aina torstaisin saatavana pirkanmaalaisten leipomoiden tuotteita. Aikana ennen koronaa kysyin esittelijältä (nyt ei ilmeisesti esittelijäkään ole paikalla), että saako joltain leipomolta ranskanleipää. Ei sitä inhaa muovipussissa puristeltua, vaan sellaista aitoa, rapeakuorista. Lupasi ottaa heti seuraavana torstaina mukaansa. Ja olihan hyvää! Nyt en enää ole nähnyt, tai sitten ne on loppuneet ennenkuin olen ehtinyt kauppaan. En tiedä, mikä niistä leipomoista sitä leipoo.
Kainuulainen nyrkkirieska. Sääli ettei sitä juuri kainuun ulkopuolella mistään saa.
Mieheni omatekemät vehnäsämpylät. En edes välitä kauheasti vaaleasta leivästä mut miehen tekemät on ku suoraan taivaasta ❤️
Mamman kaurarieska, jonka hän paistoi kesällä kaalinlehden päällä. Ei palanut pohja, vaikka arina olisi ollut vähän liian kuumakin. Mamman rieska oli hyvää sellaisenaankin, mutta se paistunut kaalinlehti antoi mukavan lisäsäväyksen. Rieska oli lauanti-illan herkkua munavoin kanssa.
Tummakuoriseksi paistettu kaakkoissuomalainen ohrarieska. Siitä ei leipä parane. Ei siis se lappilainen mauton läpyskä.
Kysyin kerran briteissä isäntäpariskunnalta saako sieltä kaupasta ohraleipää, olivat ihan ihmeissään että eihän ohrasta tehdä kuin olutta. Eivät tiedä britit hyvä päälle.
Olisipa kiva osata tehdä rieskaa. Ohra tuntuisi olevan aika vaikea aines, mitä olen kokeillut.
Jotain pehmokaurapaloja ostin ja oli aivan sairaan hyviä. Muuten kyllä ihan oma tekemät porkkanasämpylät. Niitä kehuu aina kaikki ja tykkään kyllä itsekin :) Nam
Aidin tekema vaalealeipa leipakoneella 90 luvulla.
Viela hoyryava ja paalla sulava voi.
Usein en sita saanut, mutts se jai kielanpaalle kuin belugan kaviaari.
Viipurilaisen kotileipomon vehnä-kaurapala. Ihan parasta! Mutta valitettavan usein loppu kaupasta.
Ranskanleipä oli pienenä ihan saavuttamaton herkku, kun kotona äiti leipoi sekä vaalean leivä(paksua ohrarieskaa) että ruisleivän itse, eikä leipää ostettu.
Kerran kuitenkin pääsin kauppaan (asuttiin syrjässä ja yleensä käytiin vain kauppa-autolla) ja ostin sieltä itselleni ranskanleivän. Säilytin sitä suurena aarteenani enkä raaskinut syödä ja niinhän siinä kävi, että se oli vähän ajan päässä homeessa :(
Kyllä harmitti!
Vierailija kirjoitti:
Olen syksyn aikana alkanut ostaa leipiä Gateausta ja Kanniston leipomosta, ja poikkeuksetta kaikki ovat olleet älyttömän hyviä. Voi olla, että alkaa markettileivät jäädä ostamatta :)
Sukutilalla Savossa sai aikoinaan kunnon ruisleipää. Gateun ruisleipä muistuttaa sitä. Gateun kauraleipä on myös todella hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Savossa (en muista kylän nimeä) eräs maatalon emäntä tekee ruisjuuresta itse leipää ja myyvät sitten isännän kanssa kojussa tievarressa. Aivan mielettömän hyvää sekä uunituoreena, että hieman kuivahtaneena.
Lappalaisen leipää, Nilsiän Pajulahdesta
Valkosipulileipä Imatran (vanha) Prisma 10v sitten. Ei ole sen koommin näkynyt..
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut valikoimissa kai enää vuosikymmeniin..Leivon ranskikseni nykyään itse, nam..
Joroisten leipomon ruisvuokaleipä. On vaan liian iso ja kallis.
Mannisen limppu keskisuomesta on hyvää kun saa tuoreena, ei tietenkään pärjää mummoni leivinuunissa paistamille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut valikoimissa kai enää vuosikymmeniin..Leivon ranskikseni nykyään itse, nam..
Kyllä meidän S-marketissa on ollut ranskista koko ajan....
Oululaisen ohut jälkiuunileipä, äidin sämpylät.
Salosen Makupalat, ruisleipä jossa rusinoita ja siirappia.