Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras leipä, mitä olet syönyt? Kuka sitä teki, vai onko ihan kaupasta?

Vierailija
06.09.2020 |

Minkä viljan leipä? Muistoja?

Kommentit (417)

Vierailija
21/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levain-hapanjuurileipä.

22/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikinajuureen tehty sekaleipä Etelä-Pohjanmaalla. Jauhoina käytettiin omien peltojen viljaa, ainakin ohraa mutta luultavasti myös ruista ja vehnää. Harmi kun olin silloin vielä niin nuori, että en ymmärtänyt kysellä miten serkkujen äiti sen teki. Yön yli oli kumminkin happanemassa ja kupli kovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni vaimo teki maailman parasta ruisleipää. Sitä ahmittiin leivinuunituoreena, niin että oli mahat kipeänä :D

Vierailija
24/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitimuorin juhlalimppu kaupasta saapi n. 2 e

Vierailija
25/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon itse.

Nykyinen suosikkini on kreikkalainen leipä.

Toinen on ohraleipä.

Paistan vuoassa.

Myös naan-leipä on hyvää. Mutta siinä on tolkuttomasti rasvaa.

Vierailija
26/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullavan leivän Ruisrömpötti on kyllä aika herkkuva.

Vierailija
27/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon rieska <3 Kunnon puu-uunissa tehty. Niin hyväää.

Vierailija
28/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porokylän ruisleipä. Valitettavasti en enää voi sitä syödä, koska todettiin keliakia :,(

Olen yrittänyt löytää jonkinlaista korviketta ruisleivälle gluteenittomista leivistä. Tattarileivät menee lähimmäksi, mutta valitettavasti maulta eivät pääse samalle tasolle ruisleivän kanssa.

Mieheni ei voi syödä enää ruista, vehnää, ohraa, kauraa tai tattaria allergioiden takia. Ennen mies rakasti reissumies leipää.

Kehittelin sitten riisiin ja maissiin perustuvat gluteenittoman leipäreseptin. Nykyään leivon sitä noin 80 reissumiehen kokoista leipää viikossa koska myös yksi lapsistamme allerginen monille viljoille ja minä vain tykkään tuosta itse tekemästäni leivästä joten me kolme syömme lähinnä vain itse tehtyä leipää. Siis minäkin syön mielummin tuota kuin kaupan normaaleja leipiä vaikka voinkin niitä syödä.

Maku ei tietenkään ole sama kuin ruisleivässä mutta rakenteessa pääsee jo sellaiseen kunnolla purtavaa tunteeseen.

Myös suvun keliakikko syö aina ison pinon leipiäni kun käy kylässä.

Eli ei kun kokeilemaan leipomista niin hyvinkin saattaa saada tehtyä mieleistä leipää kun kokeilee ja muokkaa reseptejä kokemuksen kanssa mieleisekseen

Vierailija
29/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskanleipä

K-Supermarketeissa myytävät tuoreet Pirkka merkkiset sämpyläruudut

Fazerin kauraherkku

Real ruisleipä

Jälkiuunipalat

Pågen oivallus

Ja tietenkin ite tehdyt sämpylät.

Vierailija
30/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ollut porkkana-speltti.. ehkä.. en ole varma. Sellainen vuokaleipä. Kuopion kauppahallissa myydään, tai ainakin kesällä myytiin.

Vierailija
31/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porokylän ruisleipä. Valitettavasti en enää voi sitä syödä, koska todettiin keliakia :,(

Olen yrittänyt löytää jonkinlaista korviketta ruisleivälle gluteenittomista leivistä. Tattarileivät menee lähimmäksi, mutta valitettavasti maulta eivät pääse samalle tasolle ruisleivän kanssa.

Joo, se on kyllä hyvää!

Vierailija
32/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yks loistava on ullan pakarin kaurajuntta. Ei tarvi mitään muuta kuin voita/ margariinia päälle!

Vierailija
33/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätysleipä taisi olla nimeltään. Leivän sisälle leivottu siis täytteet ja paistettu. Täytteenä taisi olla ainakin yrttejä, oliiveja, fetaa, tomaattia ja katkarapuja. Itse tein.

Vierailija
34/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo kauan tehnyt itse hapanjuurileipää. Parasta.

Ohje:

https://satukoivisto.fi/hapanjuurileivonta-miten-toivoton-leivanleipoja…

Vierailija
35/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anun mallasvuokaleipä (Pentikin resepti, en vaan löydä juuri nyt sitä netistä :(), paljon ainesosia (mallas, siemenet jne.), mutta aivan hirmuisen hyvää itse paistettuna! Njam. Eikä kaipaa kuin sipaisun voita, jos sitäkään! Muistuttaa maultaan vähän saaristolaislimppua, mutta on parempaa.

Rostenin kaikki leivät ovat hyviä! :) Lisäksi aito Keski-Pohjanmaan ohrarieska juuri uunista otettuna ja tätien tekemänä oli hirmuisen herkullista.

Vierailija
36/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini omassa leivinuunissaan paistama, omaan taikinajuureen tehty täysjyväruisleipä! :P Siihen vielä lähifirman silavaista savukinkkua, oi että.

Vierailija
37/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen toi Helsingistä tuliaisena jonkin leipomon tumman vuokaleivän. Leivässä oli paljon hyvää tms. En muista leipomon nimeä mutta leipä oli parasta ikinä ja harmittaa etten pääse täältä asti edes hakemaan.

Vierailija
38/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta ovat äitini leipomat kaurafenkolisämpylät.

Tuolla on vielä 4 kpl, koska äitini oli viikonlopun meillä.

Lidlin kaurasydämet ovat hyviä kuten myös ohuenohuet kaurasiivut (Oululaisenko?).

Voin syödä vain kauraa kotimaisista viljoista suolistosairaudesta johtuen.

Vierailija
39/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras leipä oli hiivaleipä hiivaleipäkaupasta. Leipurina leipuri Hiiva.

Vierailija
40/417 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä! Kaukana, kaukana Uralin juurella. Siellä sai sellaista leipää, etten parempaa ole missään saanut. Ei niin mitään tietoa mistä se oli leivottu mutta oli sellainen jötkäle, että sillä olisi huitaistessaan tainnuttanut rosmon. Ei ollut mitään ilmakuplaista hiivahöttöä se. Silti leipä oli pehmeää ja ihanaa! Ei myyty missään muovipussissa sitä. Tuoretta joka päivä, aaaah!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme