Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten asperger näkyy naisella?

Vierailija
06.09.2020 |

Missä menee ero erityisherkkyyden, mielenterveysongelmien, oppimisvaikeuksien välillä, kun niissä voi olla samanlaisia oireita? Missä vaiheessa elämää tulee esille yleensä?

Kommentit (221)

Vierailija
201/221 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täs se ulkomailla asuva AS-nainen taas. Mä huomaan itsestäni kyl, että mulla on miesmäinen ajattelu. (Kaikki AS-naiset eivät ole tästä samaa mieltä.) itse esim. Olen aromanttinen seksuaali. Eli siis en tunne romantiikkaa, mutta seksuaalista vetoa kylläkin. Johtaa siihen, että jos menisin suhteeseen ja naimisiin, niin ihan vaan siksi, että olisi kiva olla o

kiva, että tekstini auttoi, vaikka olen kyllä biologisesti nainen enkä mies! Mut juu tietääkseni AS-naisissa on jotain samankaltaisia, kuin neutotyypillisissä miehissä. 

ja myös haaveilen, että mulla olis useampi mies, ja jokainen eri näköinen. Mut varsinkin itseäni pienemmät miehet viehättää. Aion tulevaisuudessa alkaa sugar mamaksi. 

Vierailija
202/221 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 jatkaa. Eli siis tajuan nyt, että tuo mies on todennäköisemmin as kuin sosiopaatti. Hyvin feikannut, mutta itse olen juurikin tunneälykäs ja pähkäilin tätä arvoitusta. Aromanttinen seksuaali. Itse hän heitti jossain vaiheessa olevansa muunsukupuolinen, jolloin puhkesin nauramaan spontaanisti, koska hänen jutuistaan ei aina ei tiennyt oliko tosissaan vai läppää. Eikös asseissa ole melko paljon muunsukupuolisiksi itsensä identifioituneita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/221 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, ap, omaa elämääsi, niin saat vastauksen!

Vierailija
204/221 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös asseissa ole melko paljon muunsukupuolisiksi itsensä identifioituneita?

Juu, totta. Asseissa on enemmän muunsukupuolisia / erilaisia queerejä kuin neurotyypillisissä. (En tiedä miksi.)

Itse olen ihan hetero nainen ja koen itseni naiselliseksi naiseksi, vaikkakin ajattelen kuin mies. 

Vierailija
205/221 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200 jatkaa. Eli siis tajuan nyt, että tuo mies on todennäköisemmin as kuin sosiopaatti. Hyvin feikannut, mutta itse olen juurikin tunneälykäs ja pähkäilin tätä arvoitusta. Aromanttinen seksuaali. Itse hän heitti jossain vaiheessa olevansa muunsukupuolinen, jolloin puhkesin nauramaan spontaanisti, koska hänen jutuistaan ei aina ei tiennyt oliko tosissaan vai läppää. Eikös asseissa ole melko paljon muunsukupuolisiksi itsensä identifioituneita?

On joo, enkä ihmettele. Itse olen as-nainen, mutta en oikeastaan koe itseäni ollenkaan sukupuoliseksi olennoksi, en mieheksi enkä naiseksi, vaan jonkinlaiseksi sukupuolettomaksi abstraktiksi tietoisuudeksi, joka nyt raahaa mukanaan tällaista kehoa jossa sattuu olemaan naisen sukupuolielimet. Itselläni on twitterissä pronomineina she/they, koska koen toisaalta hyväksyväni biologisen sukupuoleni täysin ilman mitään ristiriitoja, mutta ydinolemukseltani en koe olevani nainen (enkä mieskään). Aseksuaali ja aromantikko olen aina ollut.

Vierailija
206/221 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut huomaavinani että autistinaisilla on miesmäistä käytöstä tai harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita.

En ole koskaan huomannut tuollaista.

Autistisilla naisilla on keskimäärin maskuliinisemmat aivot. Se selittänee tuon havainnon. Minä taas olen huomannut, että osa autistisista tytöistä/naisista on miesmäisiä.

Mä oon tosi naisellinen tyyliltäni, mutta noin muuten sellainen, että oon aina ajatellut, että miehenä mut varmaan hyväksyttäisiin ihan ok, mutta naisena mua paheksutaan tai oudoksutaan. 

Vierailija
207/221 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On joo, enkä ihmettele. Itse olen as-nainen, mutta en oikeastaan koe itseäni ollenkaan sukupuoliseksi olennoksi, en mieheksi enkä naiseksi, vaan jonkinlaiseksi sukupuolettomaksi abstraktiksi tietoisuudeksi, joka nyt raahaa mukanaan tällaista kehoa jossa sattuu olemaan naisen sukupuolielimet. Itselläni on twitterissä pronomineina she/they, koska koen toisaalta hyväksyväni biologisen sukupuoleni täysin ilman mitään ristiriitoja,

Jotakin tällaista joo! Minä olen myös diagnosoitu nainen, ja viihdynkin naisena (ulkoisesti). Sen sijaan sisäinen kokemukseni ihmisenä on totaalisen androgyyni. Lisääntymisiän ohitettuan, ja libidon lähes kokonaan kadottua kokemus on ottanut yhä enemmän tilaa minuudessani. Mitään pronomineja en jaksa, minusta touhu (näiden tyrkyttäminen ja loputon esilletuonti) on lähinnä naurettavaa.

Vierailija
208/221 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi paljon as piirteitä, mutta ei tuota fyysistä kömpelyyttä eikä sanattoman viestinnän tulkitsemisvaikeutta. Päinvastoin, sanaton viestintä on suorastaan erikoisalaani. 

Vierailija
209/221 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tosi paljon as piirteitä, mutta ei tuota fyysistä kömpelyyttä eikä sanattoman viestinnän tulkitsemisvaikeutta. Päinvastoin, sanaton viestintä on suorastaan erikoisalaani. 

Lisäys tuohon, että muuten olen putkiaivo, enkä sosiaalisissa tilanteissa kauheasti pysty miettimään ihmisten motiiveja tai miten sanomani vaikuttaa heihin. Äidilleni ja siskolleni taas tuo on luontevaa. En ole myöskään miellyttäjätyyppiä niin kuin he. Eli kiltin tytön syndroomaa ei löydy. 

Vierailija
210/221 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen joka sanoo sun itkiessä et miksi poikaystäväsi toimii kuten toimii että se ei välitä susta.

Tai sun pohtiessa miten voisit olla kiinnostavampi ja tehdä jonkun mustasukkaiseksi, nauraisi ja sanoisi et mitenkään. 

Sanoo asioita suoraan koska ei halua tai pysty feikata pinnallista. 

Vierailija
211/221 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä suoruus ja kaikissa tilanteissa objektiivinen ja järkeilevä käytös. Minä en esim taida näyttää tai osoittaa tunteitani. Saatan täysin kylmän asiallisesti eritellä joitain muissa tunteita herättäviä aiheita. Se voidaan tulkita väärin että en ole tunteellinen.

Olen todella empaattinen ja tunteellinen. Ongelmia käsitellessä ja ratkaistessa mietin vaan asioita niin loogisesti että tunteet eivät ole silloin mukana.

Joku kaveri on kuvaillut että konemaisesti selitän asioihin liittyvät komponentit. Huvittavinta on kuulemma kun tiedostan ja otan selitykseen mukaan tunneasiat mutta lokeroin nekin täysin rationaalisesti. Eli "tajuan", mutta en kuitenkaan tajua muita.

Vierailija
212/221 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on idiootin joka jankuttaa palstalla autismista, vastakohta. 

Vierailija
213/221 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen joka sanoo sun itkiessä et miksi poikaystäväsi toimii kuten toimii että se ei välitä susta.

Tai sun pohtiessa miten voisit olla kiinnostavampi ja tehdä jonkun mustasukkaiseksi, nauraisi ja sanoisi et mitenkään. 

En kyllä oikeasti tajua miten muuten noihin voisi vastata 😳 Jos ei välitä, niin onhan se nyt hyvä sanoa! Ja tuollainen mustasukkaiseksi jonkun tekeminen ja itsensä feikillä kiinnostavaksi väsääminen on täysin debiiliä ja tuomittu epäonnistumaan. 

Vierailija
214/221 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites nainen, joka vielä 10 VUODEN kuluttua vatvoo mielessään pieleen mennyttä tapailua, josta ei kehittynytkään suhdetta. Nyt salasuhteessa tämän kyseisen miehen kanssa eikä muita miehiä tule kuvioihin. Kai tämä mies käyttää vain hyödykseen tätä naista. 

Mistä tuollainen voisi kertoa? Ei kai tuollaista ihan masennuksellakaan voi selittää? Entä jollain traumalla?

Sitä ei siis mielestäsi voi selittää rakastumisella? Itse miehenä ajattelen melko useinkin naista, jota tapailin yli 20 vuotta sitten, mutta siitäkään ei kehittynyt suhdetta.

Vierailija
215/221 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
216/221 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös asseissa ole melko paljon muunsukupuolisiksi itsensä identifioituneita?

Juu, totta. Asseissa on enemmän muunsukupuolisia / erilaisia queerejä kuin neurotyypillisissä. (En tiedä miksi.)

Itse olen ihan hetero nainen ja koen itseni naiselliseksi naiseksi, vaikkakin ajattelen kuin mies. 

kiinnostaako miehiset työt, poikien leikit lapsena?

Vierailija
217/221 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut huomaavinani että autistinaisilla on miesmäistä käytöstä tai harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita.

ai kävelyä jalat auki? olen kuullut tuon saman. misäthän noin paljon alapeukkuja

Vierailija
218/221 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on todella kummallista, että miehiltä vaaditaan voimakkaampaa sosiaalista kömpelyyttä diagnoosiin, kuin naisilta. Missään psykiatrisessa häiriössä ei saisi antaa diagnoosia eri perustein eri sukupuolille.

Mut jos miesten ja naisten oirekuvassa on konkreettisia eroja? Näinhän on monen fyysisen sairauden kanssakin, ja naisia on sitten jäänyt diagnosoimatta ja hoitamatta, kun kaikki lääketieteellinen tieto on perustunut vain miesten oirekuvaan.

Oot kuitenkin väärässä, ihan samat diagnostiset kriteerit autismin kirjossa on miehille ja naisille, ne miesten oirekuvan perusteella määritellyt kriteerit. Kyseessä ei myöskään ole psykiatrinen häiriö. 

Autisminkirjon häiriö on ICD-tautiluokituksessa osa laaja-alaisten psyykkisten kehityshäiriöiden luokkaa F84, F viittaa mielenterveyden ja ja käyttäytymisen häiriöihin. Näitä diagnosoivat ja hoitavat pääosin psykiatrit ja monet psykiatriset häiriöt ovat myös keskeisiä erotusdiagnostiikan kannalta. Etenkin lievemmissä ja myöhemmin diagnosoiduissa autismin kirjon häiriössä monet kuormittavat elämäntapahtumat ja traumat vaikeuttavat diagnoosin asettamista, koska ne tuottavat samantyyppistä käyttäytymistä ja haasteita kuin mikä liitetään autismin kirjoon, eikä kyseistä oletettavasti hermoston kehityshäiriötä voida hermoston tasolla mitenkään tunnistaa (koska autisminkirjon häiriön diagnoosin saaneet eivät hermostollisella tasolla systemaattisesti eroa normaaleista verrokeista), vaan kyseessä on heterogeeninen käyttäytymiselle pohjautuva häiriö, jolla tautologisesti sitten selitetään käyttäytymistä ja haasteita, joiden pohjalta diagnoosi annetaan. Monet tutkijat ovat itse asiassa kyseenalaistaneet, että onko kyseessä mielekäs luokitus lainkaan, koska on laitettu yhteen niin heterogeeninen ja toimintakyvyltään niin laaja kirjo ihmisiä saman luokituksen alle. 

Vierailija
219/221 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisherkkyys adhd ja narsismikin on muotisanoja, kenties kaikki saman suusta? vai onko erityisherkkä sittenkin autismin kirjolainen vai piilonarsismia kumpuava? oma empiirinen tutkimus ja aiheeseen perehtyminen  on oppinut ymmärtämän lähimmäisiä. maskaaminen on naisilla taidokasta. jotkut pelkää paljastua autismin kirjolle ja osaavat siis maskata hirmuisesti. kertovat olevansa vain erityisherkkiä.

diagnoosit vaan vaativat testeistä tietyn pistemäärän johon huomioidaan lapsuus? kun jätetään lapsuus pois voi  silti joka toinen omainaisuus olla vahva kun autismin kirjon testiä tehdään. mitä nämä välimuodot sitten on?

Vierailija
220/221 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä oikeasti tajua miten muuten noihin voisi vastata 😳 Jos ei välitä, niin onhan se nyt hyvä sanoa! Ja tuollainen mustasukkaiseksi jonkun tekeminen ja itsensä feikillä kiinnostavaksi väsääminen on täysin debiiliä ja tuomittu epäonnistumaan. 

Käsittämätön ajatus toi mustasukkaisuushomma, ei kai tollaista ole kuin elokuvissa. Jopa toi mustasukkaisuuden tunne on kyllä sellainen mitä ei kyllä tule koettua juuri itse muutenkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi