Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi iäkkäät vanhemmat hyväksymään palveluiden OSTAMISEN?

Vierailija
06.09.2020 |

80-kymppisten appivanhempien kunto on hiljalleen hiipuneet ja alkaisi olla aika ottaa apua käyttöön. Mutta kun mistään ei olla valmiita maksamaan. Onko aikuisten lasten pakko hoitaa siivoamiset tai polttopuiden pilkkomiset ja kesämökin rempat yms joko omalla ajallaan tai rahallaan?

Toinen -jo hyvin sairas- vastustaa sen perusteella ettei halua ketään kotiinsa pelkästä periaatteesta ja toinen ei halua käyttää yhtään rahaa; mikään ei saa maksaa. Ei kotiapu, ei ateriapalvelu, ei kauppapalvelu, ei ylläpito siivousta, ei tehosiivousta. Ei, ei, ei, ei ettekö te voisi viikonloppuna nopeasti tulla siivoamaan loputon ja koko ajan paheneva tilanne

Kommentit (627)

Vierailija
601/627 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksakaa porukalla palvelut, kyllä ne vanhemmille kelpaa.

Ei kelvannut minun äidille, kun olisin maksanut hänelle talven lumityöt. Se on parempi vaihtoehto, että veljeni käy työpäivien jälkeen kolaamassa, ja kesällä tietenkin leikkaamassa nurmikon. Veli näyttää nykyisin melko väsyneeltä.

Voisin veikata, että tuon ruhonleikkuun ja kolaamisen ohella saattaa tulla tai on jo hoidettavana vielä siivoamiset, haravoimiset, rännien putsaukset, apteekkikäynnit, lääkkeiden annostelu, pukeutumisavustaminen, pyykinpesu, laskujen hoito, lääkärikäynnit... ja paljon muuta "mitäs tässä, samaa arjen pyöritystä" -hommaa... en luettele enempää. siksi veljesi sielun ja ruumiin terveys on pettämässä. Varma merkki siitä on, jos hän alkaa puhumaan tuosta "saman arjen pyörittämisestä" muille ja sitten itsekseen siitä, että joogaaminen on itse asiassa keksittyjen ongelmien hoitoa ihimisille, joilla on liikaa aikaa ja golfaaminen on keksitty, jotta tärkeilevät ihmiset voivat näyttää kiireisiltä. Koska hän on huomannut, että niinhän ne oikeasti ovatkin.

Vierailija
602/627 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos iäkkäillä vanhemmilla on lapsia tai nuorempia sukulaisia, ei siinä mitään maksullisia ostopalveluja tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/627 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos iäkkäillä vanhemmilla on lapsia tai nuorempia sukulaisia, ei siinä mitään maksullisia ostopalveluja tarvita.

Eihän siinä mitään sitten jos ei tarvitse. Pärjäätköt sitten ilman.

Vierailija
604/627 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näinpä ja Suomessa ei kaikilla paikkakunnilla ole monia palveluita. Ei ole kannattavaa perustaa yritystä jonnekin pikkupaikkakunnalle, jos asiakkaita on vain muutama."

Monet muuttaa palveluiden perässä vaiheessa jossa niitä palveluita tarvitaan tai usein jo vähän aikaisemminkin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Näinpä ja Suomessa ei kaikilla paikkakunnilla ole monia palveluita. Ei ole kannattavaa perustaa yritystä jonnekin pikkupaikkakunnalle, jos asiakkaita on vain muutama."

Monet muuttaa palveluiden perässä vaiheessa jossa niitä palveluita tarvitaan tai usein jo vähän aikaisemminkin.

Ja näin pitäisi tehdäkin eikä olettaa, että puolisukua juoksee auttamassa milloin missäkin asiassa. 

En tiedä, tuleeko tämä ostopalveluiden käyttö yleistymään tulevaisuudessa, kun yhä useampi ihan vielä työelämässä olevakin on kokenut palveluiden käytön varsin käteväksi. Joillain käy viikkosiivooja, jotkut tilaavat päivittäistavaraostoksensa kotiinkuljetuksella, jotkut esim uuden tiskikoneen ostaessaan tilaa laitteelle kotiinkuljetuksen, asennuksen ja vanhan laitteen poisviennin jne. Yhä useampi on huomannut, että kaikkea ei ole välttämätöntä tehdä itse vaan erilaiset palvelut helpottavat omaa arkea. Mulla ei ole autoa eikä ajokorttiakaan ja olen käyttänyt jo pitkään erilaisia palveluita. Vaikka se maksaakin, mulla itselläni säästyy aikaa ja aikataulut on helpompi sopia ja ne myös pitää paljon paremmin kuin jos yrittäisi saada sovittua sukulaisten tai kavereiden kanssa. Yritykseltä kun tilaa, ei tule saman päivän aamuna soittoa, että lapsi on sairaana tai tulikin jotain muuta eikä me nyt päästäkään avuksi. 

Vierailija
606/627 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat haluaa nähdä lapsiaan.

Vierailija
607/627 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä ruuhkavuosissa pitäisi itse vaihtaa autoon renkaat ja öljyt. No ei kyllä työssä käydessä tasan yhtään mitään järkeä nykyään.

Toki työttömyyskaudella teen nämäkin itse. 

Vierailija
608/627 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa.

"En halua tänne ketään vieraita ihmisiä" "Tuollaisestahan en rupea maksamaan" "Ihan hyvin minä vielä saan itse siivottua" "En minä minnekkään ikääntyneiden tapahtumiin / paikkaan mene, siellähän on vaan vanhoja ihmisiä"

Vaatii aina monien kuukausien tai vuosien hitaan asian ujutus eli siis suostuttelu tekniikan, että saisi ikääntyneen hyväksymään oikeastaan yhtään mitään uutta elämäänsä.

Ainoana lapsena, en kaikkea jaksa ja ehdi auttamaan. Ja koska itse olen pienituloinen, en pysty puolesta maksamaan paljonkaan... joten kalliimmat palvelut on yhä suostuttelu vaiheessa. Kävelykeppi, sitten rollaattori suostuttelut sentään menivät  p i k k u h i l j a a  läpi.

Mutta niin, taitaa sekin olla totta ettei meistä kukaan tajua ja tunne olevansa niin vanha kuin on oikeasti. Sitä kun on itsensä seurassa jokapäivä, muutokset hiipii mukaan huomaamatta.

Vierailija
609/627 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilleni on tilattu ruokakassit kotiin jo 1/2v vuotta . Se on 10e kerta, miten siitä saa kotitalousvähennyksen.?

Ei mitenkään, koska ei ole kotona tehtävää työtä.

Vierailija
610/627 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko viestiketjua, eli pahoittelut jos tulee toistoa. Tässä pari hyväksi toettua niksiä:

- Kotipalvelun työntekijä tmv. avustaja kannattaa esitellä ikäihmisille "tuttavana" joka "pääsisi joskus auttelemaan". Kotiavulle voi keksiä kokonaisen tarinan: "Nähtiin pari viikkoa sitten S-marketissa ja Marjatta puhui että hänellä olisi aikaa tehdä viikkosiivouksia..".

- Aikuisten lasten kannattaa solmia sopimus palveluntarjoajan kanssa etukäteen ja myydä se ikäihmisille vaikka joulu- tai syntymäpäivälahjana. Toisin sanoen ikäihmiset pannaan määrätietoisesti mutta kohteliaasti tosiasioiden eteen: "Olen tilannut sinulle ikkunanpesun. Anneli tulee tiistaina klo 13.00". Tai: "Tuttavani Mauri siitä kylältä tulee leikkaamaan teille nurmikot joka toinen viikko ensi viikosta alkaen." Varsin usein kotipalvelujen kokeneemmalla henkilökunnalla on tilannetajua ja osaavat lähestyä asiakkaitaan taitavasti, lisäksi myös tietävät että

Tämä on hyvä! 

Vierailija
611/627 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäiden vanhempien lapsilla on oma työ, lapset ja koti hoidettavana ja huollettavana, ei he/hän. ehdi ajaa kymmenien /satojen kilometrien päähän huoltamaan vanhempia. Mietippä sitä.

Vierailija
612/627 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.kiertokapula.fi/hinnasto/

https://kierratyskeskus.fi/lahjoita-tavaraa/nouto/

https://tavararahaksi.fi/myyjille-tavaran-noutopalvelu/

Tuossa esimerkkejä, joko maksat itse kaikki poisviennit  tai sitten myyt ja saat vähän rahaa!

Anteeksi vaan, mutta kukaan ei osta kulunutta tai rikkinäistä huonekalua ellei ole entisöijä! Haloo.

Jep. Vanhempieni kuoltua tilasin kuolinpesän tyhjennyksen, joka mainosti maksavansa. Päinvastoin, itse siitä sai maksaa. Mutta se siitä.

Vierailija
613/627 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko viestiketjua, eli pahoittelut jos tulee toistoa. Tässä pari hyväksi toettua niksiä:

- Kotipalvelun työntekijä tmv. avustaja kannattaa esitellä ikäihmisille "tuttavana" joka "pääsisi joskus auttelemaan". Kotiavulle voi keksiä kokonaisen tarinan: "Nähtiin pari viikkoa sitten S-marketissa ja Marjatta puhui että hänellä olisi aikaa tehdä viikkosiivouksia..".

- Aikuisten lasten kannattaa solmia sopimus palveluntarjoajan kanssa etukäteen ja myydä se ikäihmisille vaikka joulu- tai syntymäpäivälahjana. Toisin sanoen ikäihmiset pannaan määrätietoisesti mutta kohteliaasti tosiasioiden eteen: "Olen tilannut sinulle ikkunanpesun. Anneli tulee tiistaina klo 13.00". Tai: "Tuttavani Mauri siitä kylältä tulee leikkaamaan teille nurmikot joka toinen viikko ensi viikosta alkaen." Varsin usein kotipalvelujen kokeneemmalla henkilökunnalla on tilannetajua ja osaavat lähestyä asiak

Niin, jos sinulla on varaa maksaa nuo palvelut. Ovat aika kalliita palveluita, siivous voi olla isossa kaupungissa 40 - 50€/tunti ja kun kotitalousvähennyksessäkin on omavastuu, eipä esim.kerran kuukaudessa ostettu palvelu paljoa verotusta kevennä. 

Vanhusten pitäisi ihan itse maksaa palvelusta, monella on kyllä rahaa, mutta ovat hirveän pihejä.

Vierailija
614/627 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun köyhät vanhemmat, vaikka haluaisivat, eivät voi ostaa mitään kun ei ole rahaa, mutta maskaavat sen just noin niin kun tuossa ap kirjoitti, koska köyhyys on noloa, joten ihan ensiksi ottaisin selvää onko siihen apuun rahaa. 

Vierailija
615/627 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai mitenkään, muuten kuin niin että lopetatte itse auttamisen kylmän viileästi. Sittenhän on pakko ostaa apua, ellei itse kykene... Mutta siinä voi valitettavasti kärsiä sitten perhesuhteet. Hankala tilanne.

Eksäni äiti oli myös tuollainen sairaalloisen pihi, mitään ei voinut koskaan ostaa uutena vaikka olivat säästäneet koko ikänsä ja varaa olisi kyllä ollut. Joka ikinen juttu piti yrittää löytää käytettynä kirpputorilta tai muuten mahdollisimman halvalla, pienintäkin ostosta (kuten esim. muutaman euron kukkalaatikoita Tokmannista tms) vatvottiin jopa kuukausikaupalla, ennen kuin voitiin tehdä päätös ostaa. Ja ikimaailmassa ei varmasti olisi suostunut palveluja ostamaan. Omat poikansa pyysi aina tulemaan ruohonleikkuuseen, kuljetuspalveluksi (kun ei itse uskaltanut ajaa eikä tullut kuuloonkaan, että olisi voinut käyttää taksia) jne.

Vierailija
616/627 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset maksaa palvelut omilla rahoillaan ja kertoo vanhuksille, että ne ovat heille ilmaisia.

Vierailija
617/627 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen oppinut sen verran, että kun itse maksaa puolet, niin palvelun ostaminen hyväksytään helpommin.

Vierailija
618/627 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksakaa porukalla palvelut, kyllä ne vanhemmille kelpaa.

Ei kelvannut minun äidille, kun olisin maksanut hänelle talven lumityöt. Se on parempi vaihtoehto, että veljeni käy työpäivien jälkeen kolaamassa, ja kesällä tietenkin leikkaamassa nurmikon. Veli näyttää nykyisin melko väsyneeltä.

Lumityöt ja nurmikon leikkuun voi jättää tekemättä. Niiden tekemättömyys ei aiheuta hengenvaaraa.

Vierailija
619/627 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.kiertokapula.fi/hinnasto/

https://kierratyskeskus.fi/lahjoita-tavaraa/nouto/

https://tavararahaksi.fi/myyjille-tavaran-noutopalvelu/

Tuossa esimerkkejä, joko maksat itse kaikki poisviennit  tai sitten myyt ja saat vähän rahaa!

Anteeksi vaan, mutta kukaan ei osta kulunutta tai rikkinäistä huonekalua ellei ole entisöijä! Haloo.

Eikä tarvitse olla edes kulunutta tai rikkinäistä. Tyhjensin siskoni kuolinpesää. Hänellä oli 4 h + k, siistiä huonekalua, osa jopa melko uusia, ja hyvää pientavaraa, toki tosi paljon myös kirjoja, jotka ovat nykyään lähinnä ongelmajätettä. Kyselin useammasta kuolinpesiä tyhjentävästä yrityksestä (Vantaa), ei kiinnostanut ostaa, heillä oli kuulemma varastot täynnä.

Vierailija
620/627 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on ainoa mahdollisuus ilmoittaa kylmästi että teillä lapsilla on omakin elämä, työt ja kodit hoidettavana. Normaali vanhempi ei halua kuormittaa lapsiaan kohtuuttomasti. Ajan mittaan kun asiat jää tekemättä vanhemman on pakko taipua maksulliseen apuun. Näen ratkaisuna myös muuttamisen pois omakotitalosta siinä vaiheesa kun pihahommia ei jaksa tehdä. 

Sinänsä tuo ap:n tilanne on omituinen. Mun molemmat isovanhemmat on ottaneet maksullista apua. Yksi mummu oli yksityisessä palvelutalossa viime ajat ja toiset isovanhemmat ottaneet kotiin siivoojan kahden viikon välein sekä lopulta hankkivat robotti-imurin kun siivooja ei tehnyt heidän mielestä tarpeeksi siistiä jälkeä yksinään. Tuo ikäpolvi voi olla todella tarkka asioista, mutta onneksi mekllä eivät halua kuormittaa lapsiaan. Tilaavat ostokset kerran viikossa lähikaupasta soittamalla ja kaiken mahdollisen ottavat valmiina mitä vain pystyy. Nyt toki hieman muutosta ollut ilmassa, kun tätini jäi eläkkeelle. Selkeästi alkaneet miettiä miehensä kanssa että ei jää paljon perintöä jos rahat käyttää palveluihin ja ovat alkaneet hoitaa aktiivisesti vanhempiensa juoksevia asioita. Toki heillä on nyt siihen enemmän aikaa, mutta en kyllä itse tuohon lähtisi. Ovat ihan uupuneiden näköisiä, paljon väsyneempiä kuin olivat työelämässä, koska mummon vaatimuslista tehtävistä töistä on loputon.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi