Miten saisi iäkkäät vanhemmat hyväksymään palveluiden OSTAMISEN?
80-kymppisten appivanhempien kunto on hiljalleen hiipuneet ja alkaisi olla aika ottaa apua käyttöön. Mutta kun mistään ei olla valmiita maksamaan. Onko aikuisten lasten pakko hoitaa siivoamiset tai polttopuiden pilkkomiset ja kesämökin rempat yms joko omalla ajallaan tai rahallaan?
Toinen -jo hyvin sairas- vastustaa sen perusteella ettei halua ketään kotiinsa pelkästä periaatteesta ja toinen ei halua käyttää yhtään rahaa; mikään ei saa maksaa. Ei kotiapu, ei ateriapalvelu, ei kauppapalvelu, ei ylläpito siivousta, ei tehosiivousta. Ei, ei, ei, ei ettekö te voisi viikonloppuna nopeasti tulla siivoamaan loputon ja koko ajan paheneva tilanne
Kommentit (627)
Huomaatteko kuinka ällöttäviä aloituksia tänne tuodaan, mutta kunnon keskusteluille ei anneta tilaa. Sanna Marin on yksi aihe johon ei saa kajota. Onneksi on muita alustoja.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan tilata itse sille vanhukselle se siivooja, siivouspalveluita on joka paikkakunnalla. Minä hommasin äidille siivouksen ja maksoin pari ensimmäistä kertaa niin kuin lahjana, sitten sanoin että jos haluat sitä jatkaa, niin se maksaa sulle sen ja sen verran. No jatkoi kyllä ja oli mielissään kun ne siivoojat oli mukavia ihmisiä ja piristi päivää. Alkuun oli vaan ennakkoluuloja että vieras ihminen tulisi ja alkaisi hänen paikkojaan siistimään.
Kyllähän sitä pientä motkotusta saa välillä sietää, että ei ne siivoa niin kuin ennen tehtiin. Ei ne pese lattiaa kunnolla, kun ne ei konttaa rätin kanssa, vaan jollain lastalla ja rievulla vaan vetelevät jne. Mutta puhtaalta siellä silti aina näyttää ja tuoksuu.
Tuosta kyllä saattavat valittaa nuoremmatkin, että ei siivousfirmojen nykyään käyttämä tyyli ole mistään kotoisin. Ja onhan se totta ettei näillä nykypäivän menetelmillä kaikki jäljet lattiasta aina lähde, kun voivat olla vaikka kulumista eikä likaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten väsyttää ja harmittaa asioista vääntäminen. Jos kerron että kauppakassi palvelu on todella hyvä ja näppärä käyttää, välittömästi tulee ilmoitus etteivät he missään nimessä sitä tarvitse eivätkä käytä. Että ihan itse kaupassa käydään. Kauppareissu jälkeen on molemmilla voimat vähissä, naamat harmainta ja nitrojen käyttö tapissa. Minä en voi käydä vanhemmilleni kaupassa koska ostan vääränlaista leikkeleitä enkä huomaa aletuotteita, maitopurkeissa liian lyhyt päiväys ja kurkussa liian kallis kilohinta. Ihmisillä ikää yli 80 vuotta eikä rahaa käytetä mihinkään ylimääräiseen.
No huh, huh. Onko sinun vanhemmat lukutaidottomia. Esim Prisman foodie sivuilla on parhaat mahdolliset kuvat ryhmittäin kaikista leikkeleistä , leivistä , maidoista ja ihan kaikista. Maidossakin ( uht) on päivämäärät monen kuukauden päähän tai parin viikon päähän.
Jos he on lapsena kuvakirjoja osanneet katsella , niin taatusti tuolta on 100x helpompi valita ostokset ,kuin raahustaa siellä kaupassa.
Kun olen tuon ruokakassitilauksen aloittanut, en varmasti koskaan lopeta. Niin helppoa ja mukavaa se on.
Tietysti pitää olla suunnitelmallinen ja pakastetilaa riittävästi . Me tilataan 3 vk välein ja toimi erinomaisesti . Ollaan 76v. Sinun täytyy niille oikein kädestäpitäen näyttää ,miten tapletilla tilaavat.No mutta kun ei. Ei edes haluta katsoa sitä tablettia, kuinka helppoa se (oikeasti!) olisi. En minä nyt enää tuollaisia opi, ei minulla ole lähtökohtia tuollaisia oppia... Ja jos käly sattuu olemaan paikalla, komppaa mummoa, torppaa koko keskustelun tabletista ja netistä.
Tuskin on kysymys siitä, etteikö vanhukset oppisi tablettien ja muiden älylaitteiden käyttöä, vaan ikä tuo monia rajoitteita, mikä konkreettisesti vaikeuttaa tietolaitteiden käyttöä esim. näkö, sormien jäykkyys ja kömpelyys jne.
Nykylaitteet ovat herkkiä ja laitettu mahd. pieneen tilaan esim. kännykät, jotka ovat tarkoitettu pieni sormisille ja nivelten tulee liikkua joustavasti.
Vanhuksille tai muuten rajoitteisille ei ole edes tarjolla laitteita, jotka sopisi viiveellä ja heikko niveliselle työskentelyyn, ainoastaan peruskännyköitä.
84-vuotiaalla äidilläni on nivelrikko käsissä ja huono näkö, mutta niin vaan jaksaa ja haluaa päivittäin käyttää henkireikäänsä ja yhteyttään ulkomaailmaan eli iPadia.
Kaikkien pitäisi huolehtia siitä että eläkkeellä olevat vanhemmat alkavat käyttää tablettia tai tietokonetta ennen kuin on liian myöhäistä oppia. Kannattaa esitellä Facebook ja Messenger ja avustaa löytämään ystävät ja sukulaiset. Ja tietysti suku- ja perheryhmä jossa jaetaan valokuvia ja jutellaan menneistäkin on koukuttava vetonaula.
Tabletti taustavalaistulla näytöllä on huononäköiselle helppolukuisempi kuin kirjat ja lehdet. Ja tabletista voi katsoa televisiota ihan lähietäisyydeltä mukavasti. Äitini on aina ollut innokkaampi tietotekniikan käyttäjä kuin isäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten väsyttää ja harmittaa asioista vääntäminen. Jos kerron että kauppakassi palvelu on todella hyvä ja näppärä käyttää, välittömästi tulee ilmoitus etteivät he missään nimessä sitä tarvitse eivätkä käytä. Että ihan itse kaupassa käydään. Kauppareissu jälkeen on molemmilla voimat vähissä, naamat harmainta ja nitrojen käyttö tapissa. Minä en voi käydä vanhemmilleni kaupassa koska ostan vääränlaista leikkeleitä enkä huomaa aletuotteita, maitopurkeissa liian lyhyt päiväys ja kurkussa liian kallis kilohinta. Ihmisillä ikää yli 80 vuotta eikä rahaa käytetä mihinkään ylimääräiseen.
No huh, huh. Onko sinun vanhemmat lukutaidottomia. Esim Prisman foodie sivuilla on parhaat mahdolliset kuvat ryhmittäin kaikista leikkeleistä , leivistä , maidoista ja ihan kaikista. Maidossakin ( uht) on päivämäärät monen kuukauden päähän tai parin viikon päähän.
Jos he on lapsena kuvakirjoja osanneet katsella , niin taatusti tuolta on 100x helpompi valita ostokset ,kuin raahustaa siellä kaupassa.
Kun olen tuon ruokakassitilauksen aloittanut, en varmasti koskaan lopeta. Niin helppoa ja mukavaa se on.
Tietysti pitää olla suunnitelmallinen ja pakastetilaa riittävästi . Me tilataan 3 vk välein ja toimi erinomaisesti . Ollaan 76v. Sinun täytyy niille oikein kädestäpitäen näyttää ,miten tapletilla tilaavat.No mutta kun ei. Ei edes haluta katsoa sitä tablettia, kuinka helppoa se (oikeasti!) olisi. En minä nyt enää tuollaisia opi, ei minulla ole lähtökohtia tuollaisia oppia... Ja jos käly sattuu olemaan paikalla, komppaa mummoa, torppaa koko keskustelun tabletista ja netistä.
Tuskin on kysymys siitä, etteikö vanhukset oppisi tablettien ja muiden älylaitteiden käyttöä, vaan ikä tuo monia rajoitteita, mikä konkreettisesti vaikeuttaa tietolaitteiden käyttöä esim. näkö, sormien jäykkyys ja kömpelyys jne.
Nykylaitteet ovat herkkiä ja laitettu mahd. pieneen tilaan esim. kännykät, jotka ovat tarkoitettu pieni sormisille ja nivelten tulee liikkua joustavasti.
Vanhuksille tai muuten rajoitteisille ei ole edes tarjolla laitteita, jotka sopisi viiveellä ja heikko niveliselle työskentelyyn, ainoastaan peruskännyköitä.84-vuotiaalla äidilläni on nivelrikko käsissä ja huono näkö, mutta niin vaan jaksaa ja haluaa päivittäin käyttää henkireikäänsä ja yhteyttään ulkomaailmaan eli iPadia.
Kaikkien pitäisi huolehtia siitä että eläkkeellä olevat vanhemmat alkavat käyttää tablettia tai tietokonetta ennen kuin on liian myöhäistä oppia. Kannattaa esitellä Facebook ja Messenger ja avustaa löytämään ystävät ja sukulaiset. Ja tietysti suku- ja perheryhmä jossa jaetaan valokuvia ja jutellaan menneistäkin on koukuttava vetonaula.
Tabletti taustavalaistulla näytöllä on huononäköiselle helppolukuisempi kuin kirjat ja lehdet. Ja tabletista voi katsoa televisiota ihan lähietäisyydeltä mukavasti. Äitini on aina ollut innokkaampi tietotekniikan käyttäjä kuin isäni.
Mutta, kun ekat muistisairauden merkit ilmenee, niin ensin unohtuu kaikki viimeksi opittu.
Tämä on todettu muistisairaiden luona käyneenä kotihoitakana.
Lapset ja lastenlapset hankkivat kaikki härpäkkeet, mutta esim kauppaan lähtiessä puhelimen sijasta otetaan kaukosäädin mukaan ja kun kysyy, että miksi se on laukussa, niin vastataan, että soittaa sillä taksin.
Jos järki pelaa, niin hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille tai muuten rajoitteisille ei ole edes tarjolla laitteita, jotka sopisi viiveellä ja heikko niveliselle työskentelyyn, ainoastaan peruskännyköitä.84-vuotiaalla äidilläni on nivelrikko käsissä ja huono näkö, mutta niin vaan jaksaa ja haluaa päivittäin käyttää henkireikäänsä ja yhteyttään ulkomaailmaan eli iPadia.
Mutta, kun ekat muistisairauden merkit ilmenee, niin ensin unohtuu kaikki viimeksi opittu.
Tämä on todettu muistisairaiden luona käyneenä kotihoitakana.
Lapset ja lastenlapset hankkivat kaikki härpäkkeet, mutta esim kauppaan lähtiessä puhelimen sijasta otetaan kaukosäädin mukaan ja kun kysyy, että miksi se on laukussa, niin vastataan, että soittaa sillä taksin.
Jos järki pelaa, niin hyvä niin.
Hoitajana ei kana😄
Minäkin olisin jäärä ja sanoisin, että oman työpäivän jälkeen en tee toista työpäivää. Tai olen kesälomalla töistä, en väitä kesälomaa ilmaistöissä.
Tarjolla on maksullista apua niin pieniin ja isoihin remontteihin kuin siivoukseen. Näitä töitä tekevät ammattilaiset, osaavat työnsä.
Eikä tarvitse sanoa kuin kerran. Jos on jo dementikko, sitten asia on toinen.
Asunnon voi ainakin taannoin myydä ja jäädä vuokralle. Tuon voi käyttää hoitokuluihin. Kesämökinkin voi myydä ja saada hoitoa loppuelämälleen sen turvin.
Sano, että ostopalveluiden käytöstä saa tuntuvia veronalennuksia. Sitten autat sen veroilmoituksen täyttämisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmille ihmisille on ihan turha sanoa yhtään mitään. Mikään ei mene perille. Viimeiseen 30 vuoteen aivot eivät ota mitään vastaan. Se mitä mieltä oltiin 30 vuotta sitten, sillä mennään hautaan asti. Ei ymmärretä, että oma kunto ei ole enää sama kuin 30v sitten. Tai voi sen ääneen sanoa, mutta aivot eivät osaa muuttaa käyttäytymistä sen mukaiseksi.
Just näin, erotuksena vaan se, että meillä ne mielipiteet ja käsitykset ja asenteet on olleet samat varmaan 60 vuotta. Äiskä lähenee sataa vuotta ja iät ja ajat samat puheet ja samat ajatukset. Niihin vaan tulee lisää väriä, nimittäin sitä negatiivista väriä. Kuuntele sitä sitten.
Valittaa, ettei ole kunnon talvitakkia, kun ei pääse kauppaan. Ei ole päässyt kauppaan eikä mihinkään muuallekaan kahteenkymmeneen vuoteen, joten mihin edes tarvii takkia? Istuu kökkää sisällä vuodesta toiseen. Ei suostu menemään ulos, ei autettunakaan. Ihmiset pian näkee, kuinka autettava hän on. Valittaa, kun ei kotona käyvä kampaaja laita hänen hiuksiaan samalla tavalla kuin tuolla naapurin 19-vuotiaalla tytöllä. Niitä muutamaa karvaa pitäisi laitella nuorekkaasti kun ei hän halua mikään vanha pöppänä olla. Se siinä juuri riepookin, kun ihminen on todella jo vanha, siis täyttää seuraavaksi sen sata, niin silti pitää kohdella, kuin hän olisi nuori ihminen. Miten se olisi mahdollista?
Ei kuule hyvin, ei näe hyvin. Jos puhuu hänelle tavallisella äänellä, ei kuule. Mutta kun sitten vähänkin korottaa ääntään, suuttuu ja sanoo, että aina minulle huudetaan! Ei kiinnostu juuri mistään muusta kuin niistä vanhoista asioista, jotka on kalvaneet mieltä aina, joku joskus jotain sanonut väärin jne. Niitä pitää vatvoa iät ajat.
Isän veljen vaimo (vuosia sitten jo edesmennyt) oli hoitokodissa ja kävin häntä katsomassa yhden kerran. Siis yhden kerran. Siitä jaksaa muistuttaa, että sitäkin sinä jatkuvasti kävit katsomassa, minua et tule katsomaan kuin ani harvoin, eli puheet tätä luokkaa. Vaikka kuinka muistutan, että kävin sen yhden kerran vain, niin seuraavalla kerralla se on taas "jatkuvasti." Joskus sieppaa niin että tekisi mieli hypätä sillalta. Ja tuo on totta, että mistään ei maksaisi. Rahaa on kertynyt pankkiin pahan päivän varalle, mutta sitä pahaa päivää ei ole vieläkään tullut näköjään. Jos ei sotaveteraanina saisi ilmaiseksi tiettyjä palveluita, niin niitäkään ei ottaisi. Ja niistäkin aina valittaa, siivoojatkin siivoaa väärin, kun ne ei kontallaan luuttua lattioita, niin kuin pitäisi.
Meillä saa kuunnella näinkin päättömistä valituksenaiheista;
-ei voi kulkea taksilla, koska niitä käyttää vaan juopot ja politiikot
-ei myöskään sen takia, koska silloinhan kaikki ihmettelee, että eikö sillä omat lapset ja vävyt viitti kyytiä tarjota
-ei voi mennä mihinkään kerhoon, koska sitten kaikki ajattelee, että onpa tuokin yksinäinen, eikä sille pidä omat lapset eikä sukulaiset seuraa, onko edes väleissä niiden kans
-ei voi soittaa kenellekään itse, vaan odottaa että hänelle soitetaan. Kun sanoin, että ihmiset odottaa vastavuoroisuutta ja helposti sitten unohtaa koko ihmisen jos siitä ei ikinä mitään kuulu, niin loukkaantui näyttävästi: Hänenkö tässä pitää alkaa nöyristelemään?? ( onko vanhoille ystäville ja sukulaisille soittaminen nöyristelyä, täyä voi tod. ihmetellä??)
Tiedät kyllä miten saat tai saatte tahtonne läpi.
Lopetat ja lopetatte kertakaikkiaan vanhusten auttamisen ja hyysäämisen. Siis ehdoton EI teiltä läheisiltä. Sanotte, että nyt lopetatte avun( voi keksiä syitä ja niitä löytyy aina) ja alatte ottamaan tästä lähtien ulkopuolista apua. Noin minä tekisin.
Siinä voi auttaa miten sitä ulkopuolista apua alkaa saamaan.
Osoittamalla heille konkreettisesti, että joko ostatte tai olette ilman. Lopetatte heti ilmaisorjahyysäämisen.
Vierailija kirjoitti:
Ostatte niille siivouspalvelun, sen saa vähentää kotitalousvähennyksenä ja hermo lepää.
Aika harvalla riittää rahat siihen.
Vierailija kirjoitti:
Huomaatteko kuinka ällöttäviä aloituksia tänne tuodaan, mutta kunnon keskusteluille ei anneta tilaa. Sanna Marin on yksi aihe johon ei saa kajota. Onneksi on muita alustoja.
Öö, enpä tosiaan huomaa. En ainakaan tässä aloituksessa. Mitä ihmeen ällöttävää? Aloittajalla on turhautunut sävy, mutta hänhän haluaa vain hyvää vanhemmilleen.
Vierailija kirjoitti:
verrokki kirjoitti:
Joka kaupungissa ja kunnassa on: seniorineuvonta tai huoli-ilmoitus tai vanhuksen palvelutarpeen arviointi tms millä nimellä lieneekään. Ota yhteyttä sinne ja kysy,jos joku voi lähteä sun mukaan "juttelemaan" vanhusten kanssa asioista.
Palvelunarviointi on tehty 6kk välein ja joka kerta on esim. siivouksesta keskusteltu. Vanhukset nöykkäilee ja ja myöntelevät vieraan edessä sanamuodoilla niin, kai sitä voisi harkita Mutta mikään ei muutu kuin huonommaksi.
Tilapäistä kotiapua olivat ottamassa käyttöön kunnes selvisi että siitäkin tulisi lasku ja kyllä me pärjätään täällä
Missä tehdään palvelutarpeen arviointi tuon ikäisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostatte niille siivouspalvelun, sen saa vähentää kotitalousvähennyksenä ja hermo lepää.
Aika harvalla riittää rahat siihen.
Sanoiko aloittaja, että vanhuksilla on kyllä varaa palkata ulkopuolista apua? Yleensä on, mutta monet vanhat ihmiset kituuttavat vaikka heidän täytyy tajuta, ettei pankissa makaavia varoja saa hautaan mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
verrokki kirjoitti:
Joka kaupungissa ja kunnassa on: seniorineuvonta tai huoli-ilmoitus tai vanhuksen palvelutarpeen arviointi tms millä nimellä lieneekään. Ota yhteyttä sinne ja kysy,jos joku voi lähteä sun mukaan "juttelemaan" vanhusten kanssa asioista.
Palvelunarviointi on tehty 6kk välein ja joka kerta on esim. siivouksesta keskusteltu. Vanhukset nöykkäilee ja ja myöntelevät vieraan edessä sanamuodoilla niin, kai sitä voisi harkita Mutta mikään ei muutu kuin huonommaksi.
Tilapäistä kotiapua olivat ottamassa käyttöön kunnes selvisi että siitäkin tulisi lasku ja kyllä me pärjätään täällä
Missä tehdään palvelutarpeen arviointi tuon ikäisille?
Tekemällä huomi- ilmoitus kunnan sosiaalipuolelle. Yhteystiedot pitäisi löytyä. Itse tein sen naapuristani ja sen jälkeen kävivät kartoittamassa henkilön avun tarpeen.
Huoli- ilmoituksen tarkoituksena on varmistaa, että henkilö saa tarvitsemansa huolenpidon silloinkin kun hän ei sitä itse osaa tai ymmärrä pyytää.
Ilmoituksen voi tehdä ilman henkilön suostumusta ja yhteydenottoon vaaditaan henkilön suostumus.
Eli loppupelissä henkilö( t) voivat kieltääkin avun tarpeen kartoittamisen, mutta aika harvinaista se on. Sen jälkeen voi ottaa käyttöön edunvalvonnan ajamisen.
Niin pitkälle kun pärjää ilman on ostamatta!Suomessa osataan kupata ihmiset.Ylihinnotellut palvelutLisäksi se omatoimisuus säilyy.Lisäksi kellä vara..kun saa lämpöä,ruokaa,hygienian.Kaverit,on niin tyytyväinen.
Ei kaadu, kun ei ole maton reunoja, joihin kompastella.