Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi iäkkäät vanhemmat hyväksymään palveluiden OSTAMISEN?

Vierailija
06.09.2020 |

80-kymppisten appivanhempien kunto on hiljalleen hiipuneet ja alkaisi olla aika ottaa apua käyttöön. Mutta kun mistään ei olla valmiita maksamaan. Onko aikuisten lasten pakko hoitaa siivoamiset tai polttopuiden pilkkomiset ja kesämökin rempat yms joko omalla ajallaan tai rahallaan?

Toinen -jo hyvin sairas- vastustaa sen perusteella ettei halua ketään kotiinsa pelkästä periaatteesta ja toinen ei halua käyttää yhtään rahaa; mikään ei saa maksaa. Ei kotiapu, ei ateriapalvelu, ei kauppapalvelu, ei ylläpito siivousta, ei tehosiivousta. Ei, ei, ei, ei ettekö te voisi viikonloppuna nopeasti tulla siivoamaan loputon ja koko ajan paheneva tilanne

Kommentit (627)

Vierailija
341/627 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki käteen, jollei niitä kymppejä halua jatkuvasti heitellä . Kukin tyylillään. Mutta just tuo 2-4 vk välein tilaaminen kuulostaa hyvältä. Säästää aikaa ja vaivaa.

Vierailija
342/627 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa se ilmaistyö anoppilassa! Pitäkää anoppilakyläilyssä pitkä, ainakin muutaman kuukauden tauko. Nyt korona-aikana ei kannata muutenkaan kyläillä iäkkäitten ihmisten kotona. Koronavirus tarttuu sisätiloissa oleskellessa.

Ilmaistyön lopettaminen on se avainsana. Nuukat, röyhkeät, rikkaat ja hyvätuloiset vanhukset ovat pahimpia sukulaisten hyväksikäyttäjiä. Rikkaat vanhukset haluavat ilmaista työtä, ettei mistään tarvitse maksaa senttiäkään. Kun ilmaistyö loppuu, avusta ja palveluista on pakko maksaa, jos tarvitsee apua.

Ja nyt en puhu köyhistä takuueläkeläisistä, joilla ei ole varaa ostaa palveluja kotiinsa. Takuueläkeläiset ovat köyhiä, jos heille ei ole kertynyt varallisuutta. Rikkaat eläkeläiset, joilla on suuri työeläke ja varallisuutta, voivat ostaa palvelut. Hyvätuloisilla eläkeläisillä on varaa maksaa palveluista paikallisille yrittäjille. Näin paikalliset yrittäjät saavat töitä.

Yhä useamman vanhuksen kannattaisi muuttaa rivitaloon tai kerrostaloon asumaan. Jos vanhuksilla on kesämökki, niin kesämökki kannattaa myydä pois tai lahjoittaa lapsille ennakkoperinnöksi. Vanhukset eivät tee sillä kesämökillä mitään, koska ovat liian huonokuntoisia hoitamaan kesämökkiä.

Harva yli 75-vuotias vanhus - joko yksinasuva, pariskunta tai leski - jaksaa hoitaa omakotitaloa. Omakotitalo jää joko kokonaan hoitamatta ja rempalleen tai lapset, miniät ja vävyt ovat jatkuvasti pakkotyössä. Oman perheen hyvinvointia ja omaa mielenterveyttä ei kannata tuhota omien vanhempien tai appivanhempien avustamisen takia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/627 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 78 ja muori 75v. Olemme jo 1/2 v tilanneet kauppakassit kotiin. Aivan loistava palvelu, joka ei vaadi kun kunnon pakaste/jääkaapit, järjestelmällisyyttä . Tilaamme 3vk välein Prismasta ja kerta tuonti maksaa 9.90e. Kaikissa on pitkät päivämäärät. Jatkamme samoin korona-ajan jälkeenkin.

Toki tilaamme siivouksetkin, kun emme itse jaksa, mutta vielä ne on vain mukavaa kuntoliikuntaa.

En sinänsä paheksu teidän ruokatilailua. Enemmänkin ihmetyttää, että olisitte muka tuossa iässä jo siinä kunnossa, ettei kauppareissut itseltä onnistu. Omassa suvussa, tuttavapiirissä, naapurustossa, mökkinaapurustossa jne. tuollaiset 75-80 -vuotiaat tekee kaiken itse ja pysyvät siksi pirteänä. Kauppareissut on suorastaan huvia, kun on jotain ohjelmaa päivälle. Todellisuudessa avuntarve on pääsääntöisesti vasta paljon myöhemmin nykyään kuin seiskalla alkavalla iällä.

Vierailija
344/627 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä huomataan taas se, että suurin osa vanhuksista tarvitsisi lähinnä kerran päivässä ruokaa ja kahdesti päivässä selkään. Ovat niin inhottavia läheisilleen.

Vierailija
345/627 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 78 ja muori 75v. Olemme jo 1/2 v tilanneet kauppakassit kotiin. Aivan loistava palvelu, joka ei vaadi kun kunnon pakaste/jääkaapit, järjestelmällisyyttä . Tilaamme 3vk välein Prismasta ja kerta tuonti maksaa 9.90e. Kaikissa on pitkät päivämäärät. Jatkamme samoin korona-ajan jälkeenkin.

Toki tilaamme siivouksetkin, kun emme itse jaksa, mutta vielä ne on vain mukavaa kuntoliikuntaa.

En sinänsä paheksu teidän ruokatilailua. Enemmänkin ihmetyttää, että olisitte muka tuossa iässä jo siinä kunnossa, ettei kauppareissut itseltä onnistu. Omassa suvussa, tuttavapiirissä, naapurustossa, mökkinaapurustossa jne. tuollaiset 75-80 -vuotiaat tekee kaiken itse ja pysyvät siksi pirteänä. Kauppareissut on suorastaan huvia, kun on jotain ohjelmaa päivälle. Todellisuudessa avuntarve on pääsääntöisesti vasta paljon myöhemmin nykyään kuin seiskalla alkavalla iällä.

Ristusmunvereni taas. Tässä on melkein 20 sivua jankattu että ikäihmisten pitää käyttää mkasullisia palveluja, eikä kiusata kiireistä jälkikasvuaan. Joku kirjoittaa näin alkaneensa tehdä, niin jo on joku moittimassa! Kyllä pitäisi itse pystyä!! Ei saa olla liian helppoa!!

Sulla se taitaa Luther jäkättää olkapäällä muutenkin ja vanne kiristää.

Meillä on miehen nelikymppinen poika perheineen tilannut kaikki ruokaostokset kotiinsa maaliskuusta asti. Ja aikovat jatkaa kunnes korona on ohi. Mitä niin kauhean pahaa tässä on? Nuoret ihmiset herranjumala!

Jos ihmisellä on rahaa, hän SAA käyttää maksullisia palveluita ihan niin kuin tahtoo, iästä riippumatta. Tämäkin kirjoittaja muoreineen on palvelun nyt huomannut itselleen sopivaksi ja aikoo jatkaa sitä. Ja AIKOO käyttää myöhemmijn myös siivouspalvelua. Eikö se ole vaan hyvä, että ajoissa alkaa tutustua palveluihin ja kokeilee niitä, ennen kuin on ihan höperö ja sitten mikään ei enää sovi?

Vierailija
346/627 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei tulisi suositella koronapandemian aikana 75-80-vuotiaille vanhuksille kauppareissuja! Vanhusten kauppareissut eivät ole "suorastaan huvia" vaan täysin itsekästä, piittaamatonta ja vastuutonta toimintaa. Vanhusten kaupassa käyminen korona-aikana pitäisi kieltää lailla! Kunta, seurakunta ja monet järjestöt tuovat ostokset kotiin, jos kaupasta ei saa kotiintoimitusta. Ostosten kotiinkuljetus maksaa vähemmän kuin auton polttoaine tai linja-autoliput.

Kevään koronarajoitukset tulisi säätää heti voimaan. Yli 70-vuotiaat vanhukset ja perussairaat ihmiset kuuluvat kotikaranteeniin! Koronan lisäksi liikkeellä on kausi-influenssaa, joka on vaarallinen ikäihmisille. "Ikä ja taustalla olevat sairaudet lisäävät huomattavasti koronatartunnan saaneen riskiä joutua sairaalahoitoon tai kuolla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) selvityksen mukaan riskiin vaikuttaa enemmän ikä kuin taustasairaudet. ”Ikä nostaa selvästi tartunnan saaneiden kuolleisuutta, vaikka henkilöllä ei olisi taustasairauksia. Jos mukana on taustasairauksia, kuolleisuus nousee erittäin jyrkästi”, kertoi tutkimusprofessori Markku Peltonen THL:stä tiedotustilaisuudessa tiistaina." Helsingin Sanomat 20.10.20.

Yli 70-vuotiailla on muistisairauksia, diabetesta, sydän- ja verisuonisairauksia, keuhkosairauksia, reumatauteja, syöpää, uniapneaa, aivoverenkiertohäiriöitä, masennusta, Parkinsonin tautia ja muita neurologisia sairauksia. Autolla ajaminen on hengenvaarallista, koska suurin osa iäkkäistä, yli 70-vuotiaista vanhuksista on ajokyvyttömiä. Jos vanhus ei pysty ajamaan autoa turvallisesti, niin ajokortti pitäisi ottaa heti pois! Ajo-oikeus ei takaa ajokykyä, koska esimerkiksi Alzheimerin tauti voi edetä nopeastikin.

Kotona asuu todella huonokuntoisia vanhuksia, joitten oikea asuinpaikka olisi palvelutalo tai hoitokoti. Ambulanssi käy tämän tästä ja ensihoitajat nostavat kaatunutta tai portaista pudonnutta vanhusta lattialta paareille. Sitten vanhusta viedään ensiapuun ja palautetaan kohta takaisin kotiin. Faktaa on myös, että jo reilusti alle 70-vuotiaita asuu palvelutaloissa, hoitokodeissa ja vanhainkodeissa, koska he eivät pärjää kotona. 

Korona-aikana vanhusten ei pitäisi mennä kauppaan ollenkaan, vaan heidän pitäisi pysyä kotona!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
347/627 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, hah— kauppareissut huvia. Kovin on heikko kirjoittajan mielikuvitus, jos kauppareissut on huvia. Niitä on saanut harrastaa jo tässä yli kuusikymmentä vuotta. Kyllä mun huvit löytyy ihan muista tekemisistä. Nettitilaukset ja Prisman kotiinkuljetukset +++!

Vierailija
348/627 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ristusmunvereni taas. Tässä on melkein 20 sivua jankattu että ikäihmisten pitää käyttää mkasullisia palveluja, eikä kiusata kiireistä jälkikasvuaan. Joku kirjoittaa näin alkaneensa tehdä, niin jo on joku moittimassa! Kyllä pitäisi itse pystyä!! Ei saa olla liian helppoa!!

Meillä on miehen nelikymppinen poika perheineen tilannut kaikki ruokaostokset kotiinsa maaliskuusta asti. Ja aikovat jatkaa kunnes korona on ohi. Mitä niin kauhean pahaa tässä on? Nuoret ihmiset herranjumala!

Jos ihmisellä on rahaa, hän SAA käyttää maksullisia palveluita ihan niin kuin tahtoo, iästä riippumatta. Tämäkin kirjoittaja muoreineen on palvelun nyt huomannut itselleen sopivaksi ja aikoo jatkaa sitä. Ja AIKOO käyttää myöhemmijn myös siivouspalvelua. Eikö se ole vaan hyvä, että ajoissa alkaa tutustua palveluihin ja kokeilee niitä, ennen kuin on ihan höperö ja sitten mikään ei enää sovi?

Olen kanssasi niin samaa mieltä . Minullakin on ikää vaivaiset 76v.Mitä sillä rahalla tekee , jos ei kaikkea , mikä tekee elämän leppoisammaksi.

Vierailija
349/627 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt todella väärin. Kysymys ei ole siitä, etteikö kauppareissut onnistuisi, mutta on toki hauskempaa lähteä ihan vapaasti lenkkeilemään, kuin raahata itse niitä ruokaostoksia kotiin, kun on saatavilla hyvää palvelua. Palvelu on mielestämme edullistakin, kun näppäilet foodien sivuilta sopivat ruoka-ym tarvikkeet kotiin tuotuna. Siinä tulee talous/wc paperit , shampoot , pyykinpesuaineet ect. Se on sitä elämänlaatua, jota me 70/80 vuotiaat arvostamme.

Vierailija
350/627 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, siis jonkun kirjoittajan näkökulman mukaan ihan kaikki 70-vuotta täytettyään tulevat siinä hetkessä ajokyvyttömiksi, heille tulee sen sata sairautta, ovat toimintakyvyttömiä ja ajatuskyvyttömiä ja pitäisi taas laittaa kotikaranteeniin.

Ohhoh.

Itse uusin ajokortin 70-vuotiaana ja on voimassa taas viisi vuotta, köröttelen autolla joka päivä. Ei ole ongelma. Ei ole mitään perussairautta tai lääkitystä, vain marketin lukulasit. Teen ja toimin itsenäisesti yksin huushollin ja hoidan asiani, järjessä ei sen suurempaa vikaa kuin nuorempanakaan.

70-vuotias ei automaattisesti ole toimintakyvyttön monisairas vanhus. Itse vielä onneksi pärjään kotihommien osalta ja sitten kun en niin ilomielin maksan palveluista.

En edes harkitse pyytää jotain sukulaisia tai tuttavia ilmaiseksi, enkä edes rahalla. Ulkopuolinen ihminen eli firma on parempi, heillä on pelit ja vehkeet ja ovat sen ajan kun on sovittu. Ja tekevät sen mitä on sovittu, ei turhaa venkslausta. Ja siitä sitten maksan heille.

Sukulaisten ja tuttavien kanssakin näin pysyy välit parempana.

Tuttavista samoin ajattelee moni, en tunne oikeastaan ketään joka passauttaa ilmaiseksi ihmisiä.

En tiedä keitä nämä täällä moititut pihit vanhat ihmiset sitten ovat.

Vierailija
351/627 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minun isäni kuoli 74 vuotiaana ja äitini makasi tehostetussa palveluasumisessa 80 vuotiaana ja kuoli 81 vuotiaana.

Vierailija
352/627 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssasi niin samaa mieltä . Minullakin on ikää vaivaiset 76v.Mitä sillä rahalla tekee , jos ei kaikkea , mikä tekee elämän leppoisammaksi.

No tuo yksi on varmaan huolissaan, että perintöä ei jää, jos vanhemmat käyttää rahaansa ostopalveluihin ja helpottavat näin elämäänsä.

Vierailija
353/627 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo avun vastaanottamisen vaikeus on ihan tavallista. En ole kuullut kenestäkään ,joka olisi vapaaehtoisesti ottanut apuja vastaan ennen kuin on ihan viimeinen pakko. Noista mahdollisista kunnan kautta saatavista kannattaa sanoa,että nyt sais viimeinkin verorahoille vastinetta ja yksityisistä palveluntuottajista, että voi saada ilman alvia ja vielä kotitalusvähennnyksen veroista.

Vierailija
354/627 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellako pyytävät? Yleensä haluavat pärjätä itse, ei tarvitse vaivata muita. Lähestyisi adiaa positiivisen kautta koska jos jo pyytävät apua, se ensimmäinen askel.

Vierailija
355/627 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä saisin sinut tekemään jotakin niin kuin minä haluan? Vaikeaahan se varmasti on.

Mikä pakko se on ilmaiseksi käydä siivoamassa? Oma valintasi.

Vierailija
356/627 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siitä kuitenkin lopulta tulee ihan hyvä korvaus tehdystä työstä, kun tarkemmin ajattelee.

Vierailija
357/627 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ostopalvelujen käyttöä kannattaa varmistaa, onko lapsilla aikuisten oikeasti esteitä vanhempiensa auttamiseen!

Vierailija
358/627 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko kotisairaanhoito maksaa kuussa? Siihen pitäisi sisältyä liikuntaa, eikä vain mittaamista ja nappuloita!

Vierailija
359/627 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ostopalvelujen käyttöä kannattaa varmistaa, onko lapsilla aikuisten oikeasti esteitä vanhempiensa auttamiseen!

Ja mitkä on ”hyväksyttyjä” esteitä? Aloitetaanko että pitääkö jonkun aikuisista lapsista muuttaa samalle paikkakunnalle? Pitääkö junkun aikuisista lopettaa päivätyönsä/ siirtyä osa-aikaiseksi että vanhempien auttaminen onnistuu?

Vierailija
360/627 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin lukemisen sanaan 80-kymppinen. MITEN SE ON NIIN VAIKEAA???

JOO, mutta ei tartte HUUTAA.

Me muutkin nähtiin, mutta ymmärrettiin oikein ja keskusteltiin asiallisesti itse aiheesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi