Miten saisi iäkkäät vanhemmat hyväksymään palveluiden OSTAMISEN?
80-kymppisten appivanhempien kunto on hiljalleen hiipuneet ja alkaisi olla aika ottaa apua käyttöön. Mutta kun mistään ei olla valmiita maksamaan. Onko aikuisten lasten pakko hoitaa siivoamiset tai polttopuiden pilkkomiset ja kesämökin rempat yms joko omalla ajallaan tai rahallaan?
Toinen -jo hyvin sairas- vastustaa sen perusteella ettei halua ketään kotiinsa pelkästä periaatteesta ja toinen ei halua käyttää yhtään rahaa; mikään ei saa maksaa. Ei kotiapu, ei ateriapalvelu, ei kauppapalvelu, ei ylläpito siivousta, ei tehosiivousta. Ei, ei, ei, ei ettekö te voisi viikonloppuna nopeasti tulla siivoamaan loputon ja koko ajan paheneva tilanne
Kommentit (627)
Lakkaatte antamasta sitä ilmaista apua appivanhemmille! Sitten tajuavat! Suuret ikäluokat ovat ahnein ja itsekkäin sukupolvi Suomen historissa koskaan! 1940- ja 1950-luvulla syntyneillä on rahaa, suuret työeläkkeet ja paljon varallisuutta. Ovat itsekkäitä, röyhkeitä ja nuukia! Valittavat ja kitisevät kaikesta.
1940-luvulla syntynyt anoppini ei tiedä edes, paljonko maitolitra maksaa ruokakaupassa! Anoppi on niin tyhmä, ettei tiedä, mikä on nollatuntisopimus, pätkätyö ja osa-aikatyö. Ei tiedä, kuka on Suomen valtiovarainministeri ja ulkoministeri. Uskomattoman huono yleistietämys näinkin vanhalla ihmisellä!
Ajo-oikeus pois! Jos anoppi ei luovu vapaaehtoisesti ajokortista, niin sinä voit tehdä hänestä ilmoituksen poliisille. Yli 85-vuotiaita vanhuksia EI saa päästää auton rattiin! Lääkärillä on ilmoitusvelvollisuus poliisille, kun henkilö ei kykene ajamaan autoa. Poliisilla on lakisääteinen velvollisuus ottaa ajo-oikeus pois, kun henkilö ei pysty ajamaan autoa. Poliisi voi määrätä kuljettajan lääkärintarkastukseen ja ajokokeeseen. Yli 75-vuotiailla vanhuksilla pitäisi olla pakollinen ajokoe ja auton käsittelykoe esimerkiksi vuoden välein.
On kaikkien yhteinen etu, että huonokuntoiset ja iäkkäät vanhukset saadaan pois auton ratista! Tieliikenteessä on liikaa iäkkäitä, monisairaita, muistisairaita, puolikuuroja, lähes sokeita, ajokyvyttömiä ja vaarallisia autonkuljettajia! Lapsia ei kannata antaa isovanhempien auton kyytiin. Vanhukset törmäilevät liikenteessä ja ajavat usein peltikolareita.
Vierailija kirjoitti:
Oli pakko kaivaa vanha ketju, kun asia tuli taas ajankohtaiseksi. Anopilla on vielä auto ja ajo-oikeus, ajelee pieniä matkoja hiljaiseen aikaan. Sanoi itse luopuvansa autosta talvella kun täyttää 85 vuotta, tämä on viisasta.
Nyt on tullut ongelmaksi isommat kauppaostokset, kun ei niitä tahdo jaksaa kantaa. Tämänkin ymmärrän. Paikkakunnalla on kotiinkuljettavia kauppoja vähän huonosti, Prisman kotiinkuljetus maksaa 15 euroa. Ok, tämä on varmasti iso prosenttiosuus mummon kauppaostoksista.
Mutta: kun ei voi eikä halua edes ajatella, että keskittäisi ne isommat ostokset kerran kuussa tehtäviin, tilaisi tuolloin kaikki kahvit, jauhot, puurohiutaleet, sokerit, wc-paperit, pyykinpesuaineet yms ja kyllähän siinä samalla voisi muutenkin tilata viikon ostokset.
Tämä tekisi n. 180 euroa/vuosi. Mitä tämä on verrattuna auton kuluihin?
Vierailija kirjoitti:
Nyt väitti että hanavesi, jota nyt tällä hetkellä kotikaupungissa kloorataan, maistuu myrkyltä. Roudasin 9l pullovettä hänelle viikoksi, vain todetakseni että se hänen hanavetensä ei maistunut eikä haissut mitenkään erikoiselta. Sitten vielä ilmoitti iloisena juoneensa ekat 5 litraa yhden vuorokauden aikana.
Olkoot. En vie vesiä enää. Hän kun käy itse kaupassa joskus, ostaa vain suklaata ja jäätelöä. Ikää 75 vuotta.
90v mummuni ei tykkää Vantaan hanaveden mausta, mutta juo sitä mielellään kun se ensin keitetään vedenkeittimessä ja annetaan jäähtyä huoneenlämpöiseksi. Paljon halvemmaksi jää kuin pullovesi. Jos joku käyttänyt 5l pullovettä päivässä, niin silloin on varmaan perunatkin keitetty pullovedessä!
Minä, 74 v., tein juuri 4500 € investoinnin kotiini. Sen jälkeen onkin kaikki uusittu 1961 valmistuneessa asunnossani. Ensi vuonna tulee vielä taloyhtiössä viemärien kunnostus. Mielestäni siinä on investointeja yhdelle vanhukselle riittävästi pariksi vuodeksi. Meidän ikääntyneidenkin täytyy muistaa kilpailuttaa kaikki vähänkin kalliimmat hankkeemme, että mahdollisille huijareille tulisi vähemmän urakoita.
Aina, kun vanhemmilta tulee pyyntö tehdä jotain, sovit tarkan ajan ja paikan ja sitten tilaat tälle tekemiselle palkatun tekijän.
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun vanhemmilta tulee pyyntö tehdä jotain, sovit tarkan ajan ja paikan ja sitten tilaat tälle tekemiselle palkatun tekijän.
Eihän ne päästä häntä sisään. Koska a) se on hujari, b) se maksaa, c) maksaa aivan liikaa, d) hän varastaa jotain ym,, ym..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne päästä häntä sisään. Koska a) se on hujari, b) se maksaa, c) maksaa aivan liikaa, d) hän varastaa jotain ym,, ym..
Menet itse paikalle ja varmistat, että e pääsee sisään. Sitten valvot, että työ tulee tehtyä samalla, kun makaat sohvalla itse tekemättä mitään. Sitten maksat/otat laskun itsellesi ja sanot vanhemmillesi, että näin tuli taas ostettua itselle vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet itse paikalle ja varmistat, että e pääsee sisään. Sitten valvot, että työ tulee tehtyä samalla, kun makaat sohvalla itse tekemättä mitään. Sitten maksat/otat laskun itsellesi ja sanot vanhemmillesi, että näin tuli taas ostettua itselle vapaa-aikaa.
Ihan hauska skenaario, kuulen korvissani sen pidättyväisen mutinan, ähinän ja puhinan kun ei meinaa kehtaa sanoa mielipidettään nykynuorison (huom alle 40-v. riittää nykynuorisoksi) rappeutuneisuudesta ja voivottelut Suomen tulevaisuudesta tämän pullamössö sukupolven käsissä... :D
Keskustelut isäni kanssa 8 tuntisen työpäivän lyhentämisestä 6tuntiseksi oli ihan mahdotonta, ei pysty vanha mies ymmärtämään, että mitenkä työn tehokkuus muka voisi kasvaa niin paljon, ei se niin mene, vain työtä tekemällä säilyy tolkku! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat eivät ole pelkän takuueläkkeen varassa, niin heillä on varaa maksaa omat laskunsa.
Lopettakaa auttaminen ja hyysääminen. Yksinkertaisesti. Ei mene kauan kun on pakko ottaa ammattiapua.
Kertakaikkinen stop avulle. Sanotte, että nyt tilataan arvioioija, joka kartoittaa mitä apua vanhus/ vanhukset tarvitsevat. Siitä se lähtee.
Monet vanhan sukupolven ihmiset suorastaan kylpevät rahassa, mutteivät kertakaikkiaan viitsi maksaa mistään palvelusta helpottaakseen elämäänsä. Ymmärtäisin rahasta kitisemisen ja työtaakan valittamisen jos olisi varaton pikkueläkkeellä kituuttava reumapotilas, mutta kun yeensä ei olla.
Oma isäni pohtii, pitäisikö ottaa siivooja, mutta se jää aina pohtimiseksi. Ikinä hän ei sitä siivoojaa palkkaa. Äitini pohtii tätä myös omalla kohdallaan, mutta hän taas ei haluaisi maksaa siivouksesta, koska "senhän nyt osaa tehdä kuka tahansa". Juu niin ehkä mahdollisesti osaa, mutta ei kukaan ilmaiseksi töitä rupea tekemään. Itse olen niin köyhä, etten voisi ostaa palveluita vaikka haluaisinkin. Haluaisin ulkoistaa kotini siivouksen, kun inhoan sitä hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat eivät ole pelkän takuueläkkeen varassa, niin heillä on varaa maksaa omat laskunsa.
Sulta meni jutun pointti niin yli hilseen, että ei edes viheltänyt.
oletko huoluolissasi testamentistä kun et itse viitsi hoitaa
Sanot vanhuksille suoraan, että te ette tule enää tekemään hommia vaan edessä on joko palveluiden osto tai sitten muutto palvelutaloon. Siinä vaiheessa alkaa kummasti kiinnostaa palveluiden ostaminen. Tämä siis vain jos rahaa on, tietysti. Useimmilla boomereilla on ihan ok eläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Sanot vanhuksille suoraan, että te ette tule enää tekemään hommia vaan edessä on joko palveluiden osto tai sitten muutto palvelutaloon. Siinä vaiheessa alkaa kummasti kiinnostaa palveluiden ostaminen. Tämä siis vain jos rahaa on, tietysti. Useimmilla boomereilla on ihan ok eläkkeet.
Ei ne rupea ostamaan palveluja, vaan kitinät siirtyy sukulaisiin, naapureihiin, ym.. ja sitten jaksetaan vielä voivota että kuinka omat lapset ei halua auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne rupea ostamaan palveluja, vaan kitinät siirtyy sukulaisiin, naapureihiin, ym.. ja sitten jaksetaan vielä voivota että kuinka omat lapset ei halua auttaa.
Osta itse ne palvelut ja kitisi sitten, että joudut heille kalliit palvelut itse ostamaan, vaikka heillä olisi itselläänkin rahaa. Muista kertoa kaikille sukulaisille.
Tuttua tekstiä. Olen saanut kuulla , että minut on tehty, jotta auttaisin sitten (nyt ollaan oltu "sitten" tilanteessa n. 5 vuotta) vanhempiani. Jos olen kieltäytynyt auttamasta, mitä olen kyllä tehnyt, olen saanut kuulla sisarukseni kautta vanhemman kommentin: "Miten mulla voi olla noin v...mainen tytär, kun ei edes auta."
Omakotitaloa pitää asua, vaikka hoitaa eivät enää sitä itse pysty. Kolme kesää hoidin nurmikon leikkuun. Nyt sain toissa kesänä sinne leikkaajan. Tänä kesänä tosin sain kuulla useaan otteeseen, kuinka huonosti nuo ammattileikkaajat tekivät työnsä. Sisarukseni tekee paljon heidän eteensä, eikä se auta omaatuntoani. Välillä hän ilkeilee minulle, ilmeisesti omaa väsymystään, en tiedä. Erona meillä on se, että hän ei ole perheellinen, minä olen. Minä myös asun itse omakotitalossa, missä on omat hommansa.
Syyllisyys on tuttua. Sitä haluaisi olla se "kiltti lapsi", mutta kun ei vaan jaksa. ..mutta se syyllisyys :/
Olen 78 ja muori 75v. Olemme jo 1/2 v tilanneet kauppakassit kotiin. Aivan loistava palvelu, joka ei vaadi kun kunnon pakaste/jääkaapit, järjestelmällisyyttä . Tilaamme 3vk välein Prismasta ja kerta tuonti maksaa 9.90e. Kaikissa on pitkät päivämäärät. Jatkamme samoin korona-ajan jälkeenkin.
Toki tilaamme siivouksetkin, kun emme itse jaksa, mutta vielä ne on vain mukavaa kuntoliikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 78 ja muori 75v. Olemme jo 1/2 v tilanneet kauppakassit kotiin. Aivan loistava palvelu, joka ei vaadi kun kunnon pakaste/jääkaapit, järjestelmällisyyttä . Tilaamme 3vk välein Prismasta ja kerta tuonti maksaa 9.90e. Kaikissa on pitkät päivämäärät. Jatkamme samoin korona-ajan jälkeenkin.
Toki tilaamme siivouksetkin, kun emme itse jaksa, mutta vielä ne on vain mukavaa kuntoliikuntaa.
Tai sitten tilaa vaikka joka päivä sen päivän tarvikkeet, eikä tarvitse jääkaappia tai pakastinta lainkaan.
Sille, jolla ei ole mitään tekemistä työpaikalla:-X