Onko ihan mautonta nimetä vauva kuolleen läheisen mukaan?
Multa kuoli aikanaan veli, oli mulle todella läheinen. Nyt minulla on pieni poika ja haluaisin nimetä veljeni nimellä. Veljeni nimi oli ihan tavallinen tyyliin "Sami" tms. Kysyin asiasta äidiltäni ja hänen mielestään ajatus on kaunis eikä loukkaa häntä tai tuo liikaa kipeitä muistoja. Mietin vain että onko ajatus ihan hölmö jos annan tuon saman nimen nyt vauvalle.
Mitä te ajattelisitte jos teidän suvussa joku toimisi näin? Tai miltä lapsesta tuntuu myöhemmin kun kuulee että on saanut nimensä kuolleen sukulaisen mukaan.
Tiedän etä valinta on minun ja mieheni ja on ihan meidän asiamme minkä lapselle nimeksi annamme, mutta haluaisin vain kuulla millaisia ajatuksia tää ihmisissä herättää. Kiitos jos viitsitte kommentoida.
Kommentit (24)
Meidän suvussa nimet on kiertänyt. Lapsillamme on iso-isoäideiltään nimet. Äitini on isosta perheestä, jossa erälle pojalle annettiin nimeksi (esimerkkinimi) Matti. Matti kuoli ihan vauvana, ja seuraavastakin pojasta tehtiin Matti. Tämä kuoli 5-vuotiaana. Eikös sitten seuraavallekin lapselle annettu sama nimi. Hän tosin elää, mutta sairastui 4-vuotiaana polioon.
Tuleekohan siitä ongelmia käytännössä. Että jos puhutte "Samista" niin pitää sitten selitellä onko kyse edesmenneestä veljestä vai tästä uudesta vauvasta... Itse en antaisi, mutta en nyt varsinaisesti paheksukaan jos näin päättää tehdä.
Meillä on lapsen toinen nimi (itsemurhaan) kuolleen sukulaispojan mukaan. En koe asiaa lapselle taakaksi. Ei edes tiedä vielä 5-vuotiaana mistä nimi tulee.
Olen tutkinut pariakin sukua ja huomannut, että tapa on ollut varsin yleinen, osin ehkä siksikin, että nimiä oli vähemmän tarjolla ja joissain suvuissa tunnuttiin operoitavan varsin suppealla nimivalikoimalla. Niinpä eräällä 1700-luvulla eläneellä esiäidilläni oli kolme samannimistä tytärtä. Ja isoisältäni oli ennen hänen syntymäänsä kuollut eri vuosina kaksi veljeä, toinen parivuotiaana ja toinen vastasyntyneenä. Molemmilla kerroilla syntyi parin vuoden sisällä uusi poikalapsi, joka sai edesmenneen veljensä nimen. Ei sitä kai pidetty mitenkään kummallisena. Tosin olen lukenut, että jotkut taikauskoiset ovat välttäneet antamasta uudelle lapselle kuolleen lapsen nimeä kuin suojatakseen, ettei uusikin lapsi sairastuisi samaan tautiin kuin sisaruksensa.