Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko sinä tai onko joku tuttusi reputtanut yliopiston pakollisen ruotsin kurssin?

Vierailija
06.09.2020 |

Minulla on tänä syksynä edessä pakollinen kielikeskuksen ruotsin kurssi, jota odotan suurella kauhulla.

Olen alanvaihtaja, 30-vuotias, enkä ole puhunut, kirjoittanut tai lukenut ruotsia reiluun kymmeneen vuoteen. Olen työskennellyt ulkomailla ja oppinut toisen kielen niin töissä kuin tietoisesti opiskellen, ja koska en ole tajunnut ylläpitää muutenkin keskinkertaista ruotsinkielentaitoani (yo-arvosana M), on toinen kieli syrjäyttänyt sen totaalisesti.

Onko tässä riski, että reputan koko kurssin? Sattuuko sitä todella useinkin (olen nimittäin kuullut, että niin tapahtuu toisinaan)?

Ehkä saisin täältä tsemppejä ja kokemuksia!

Tack för dina reponser, jag appreciater mycket! ;)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään? Osasin ehkä arvatakin...

Ap

Vierailija
2/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tiedän yhden joka reputti. Mutta jos oot kirjoittanut ruotsin noinkin hyvin, niin ei mitään hätää. Selviät ihan varmasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että tää sama juttu on täällä uudestaan ja uudestaan. En ole reputtanut, en tiedä ketään, joka olisi reputtanut. Mene sinne kieliopinvahvistamiskurssille ennen varsinaiselle kurssille menemistä. Jos senkin jälkeen tuntuu hataralta, mene jollekin muullekin ruotsinkurssille. Niitä kyllä on siellä.

Vierailija
4/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tulet pärjäämään. Kirjoitin b:n ja pärjäsin hyvin yliopiston kurssilla. 

Vierailija
5/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kurssi oli vaikea ja työläs, mutta kyllä se läpi menee tuolla taustalla

Vierailija
6/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto työntää kaikki opiskelijat tavalla tai toisella kurssista läpi, koska se on yliopiston etu. Yksi tuttu ei päässyt ensiyrittämällä, mutta hänelle räätälöitiin aivan oma suoritustapa ja sillä selvisi. Meillä kurssi oli hyvin tiivis, 2krt viikossa ja kotitehtävät, sanastoharjoittelut päälle. Kyllä se kieli siinä palaa mieleen.

Vierailija
7/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ruotsin kurssilla joka kolmas reputti ensimmäisen tentin. Sitten menivät uusimaam. Nykyään on ilmeisesti myös kertauskursseja ennen varsinaista jos tuntee kaipaavansa sellaista.

Vierailija
8/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ruotsin kurssilla joka kolmas reputti ensimmäisen tentin. Sitten menivät uusimaam. Nykyään on ilmeisesti myös kertauskursseja ennen varsinaista jos tuntee kaipaavansa sellaista.

Lisään vielä, oltiin kaikki luonnontieteiden opiskelijoita, joukossa varmaan myös sellaisia joilla lähtötaso varsin heikko.

Vierailija
9/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä, mutta älä anna sen häiritä.

Yliopisto  saa nimittäin rahaa valmistuneista, ei ruotsin reputtaneista. Siksi heidänkin etu on saada kaikille hyväksytty suoritus.

Minä olen se, joka sain luultavasti kaikkien aikojen heikoimmalla kielitaidolla hyväksytyn. Suullisen säälistä, kun jotain yritin sönkätä ja kirjallisen rimaa hipoen. Opettajan ohje oli "kirjoittakaa lyhyitä lauseita". Niihin tulee vähemmän virheitä ei siinä tentissä tavoiteltu muuta kuin alinta pistemäärää. Eräät reputtivat silti, mutta saivat ilmeisesti myöhemmin hyväksytyn, koska ovat valmistuneet.

Itse kirjoitin vain sen, minkä luulin olevan varmasti oikein ja poistin kaikki epävarmat kohdat. Silti pisteitä oli muistaakseni yksi piste yli hyväksytyn rajan.

Jos sinua kovin huolestuttaa, kaiva joku vanha ruotsinkirjasi luettavaksi, tai hae vaikka kirjastosta peruskoulun ruotsinkirja. Pääset perille edes alkeista, jos ovat unohtuneet.

Vierailija
10/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä, mutta älä anna sen häiritä.

Yliopisto  saa nimittäin rahaa valmistuneista, ei ruotsin reputtaneista. Siksi heidänkin etu on saada kaikille hyväksytty suoritus.

Minä olen se, joka sain luultavasti kaikkien aikojen heikoimmalla kielitaidolla hyväksytyn. Suullisen säälistä, kun jotain yritin sönkätä ja kirjallisen rimaa hipoen. Opettajan ohje oli "kirjoittakaa lyhyitä lauseita". Niihin tulee vähemmän virheitä ei siinä tentissä tavoiteltu muuta kuin alinta pistemäärää. Eräät reputtivat silti, mutta saivat ilmeisesti myöhemmin hyväksytyn, koska ovat valmistuneet.

Itse kirjoitin vain sen, minkä luulin olevan varmasti oikein ja poistin kaikki epävarmat kohdat. Silti pisteitä oli muistaakseni yksi piste yli hyväksytyn rajan.

Jos sinua kovin huolestuttaa, kaiva joku vanha ruotsinkirjasi luettavaksi, tai hae vaikka kirjastosta peruskoulun ruotsinkirja. Pääset perille edes alkeista, jos ovat unohtuneet.

Parempi neuvo on kyllä mennä kertauskurssille, joita järjestetään ihan massaluentona.

Vierailija
11/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joku näitä silloin tällöin reputtaa, mutta tuntemani reputtaneet eivät oikein panostaneet kurssiin ja kävivät vaan vähän kokeilemassa. Aivan varmasti pääset kirkkaasti läpi kun edes vähän teet töitä sen eteen.

Vierailija
12/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali kurssi se on. Opiskelemalla siitä läpi pääsee, niin kuin muistakin kursseista. 

Vierailija
13/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puolet reputti. Mutta kun katsoin sitä touhua niin eivät ne kyllä tosissaan opiskelleetkaan. Itselläni lukion ruotsin keskiarvo 6, en kirjoittanut, ja väliä melkein 10 vuotta, niin jouduin sitten panostamaan tuossa yliopiston ruotsissa aika paljon. Opettelin mm. ulkoa monta tuhatta sanaa taivutuksineen, mutta sain hyvän arvosanan :)

Vierailija
14/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla opettajissa ja taitovaatimuksissa paljon eroa. Kun itse opiskelin, reputtajia oli aina 30- 40 % per tentti. Yhdellä oli valmistuminen kiinni tuosta, 5. kerta tuotti tuloksen.

Vierailija
15/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh! Mahdollinen lopputulema tuo reputtaminen siis. Onneksi on pohja, vaikka sen päälle onkin keräytynyt paljon massaa.

Tosi hyvä neuvo kirjoittaa ja muutenkin muodostaa lyhyitä lauseita! Sanajärjestykset ovatkin suurin heikkouteni, vaikka miten hoen konsukieprejä ja muita muistisääntöjä.

Toki meinaan oikeasti panostaa kurssiin. Preppauskurssi olisi ollut kyllä tosi hyvä idea, mutta nyt lienee liian myöhäistä.

Enkä tiennyt että tästä keskustellaan uudestaan ja uudestaan, koska en ole palstalla ”uudestaan ja uudestaan”. Mutta kiitti, kun jaksoitte vastata, vaikka asiaa on palstalla jankattu!

Ap

Vierailija
16/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä reputin ekalla kerralla ja kyllä ihan tosissani yritin. Ongelma meillä (luonnontieteet) oli, ettei meillä ollut mitään oppikirjaa vaan tunneilla käytiin jotain lehtijuttuja läpi eli olisi pitänyt oikeasti osata jotain. Toisella kerralla pääsin juuri juuri läpi. Myöhemmin olen kirjoittanut julkaisuja ja väikkärin englanniksi, joten en mielestäni täysin toivoton tapaus ole. Ruotsi ei vaan koskaan ole napannut pätkän vertaa.

Vierailija
17/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi ei vaan koskaan ole napannut pätkän vertaa.

Tästä se on useimmiten kiinni, myös muuten kyvykkäillä yksilöllä.

Vierailija
18/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ruotsin kieliopissa myös tosi helppoja juttuja. Vertaa vaikkapa olla-verbiä ruotsissa, englannissa ja saksassa:

ruotsi: jag/du/han/hon/vi/ni/de är (vain 1 muoto)

englanti: I am, you are, he/she is, we/you/they are (3 erilaista muotoa = am, are, is)

saksa: ich bin, du bist, er/sie/es ist, wir sind, ihr seid, sie sind (5 erilaista muotoa = bin, bist, ist, sind, seid)

Vierailija
19/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun korkeakoulujen rahoitusperusteet ovat muuttuneet, on paljon helpompi päästä tuosta virkamiesruotsistakin läpi. Aika paljon katsovat sormien läpi sitä osaamista.

Vierailija
20/22 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös varsin moni reputti. Itselläni ainoa kurssi jota en päässyt läpi vasta kuin kolmannella yrittämällä.