Lapsen kaverit ja ruokailut
Tarjotaanko teillä ruokaa / välipaloja lasten kavereille?
Meillä on 3 lasta ja ongelmaksi on muodostunut ekaluokkalaisen tytön kaverit. He tulevat meille kylään ja lähes poikkeuksetta marssivat keittiöön, tutkivat pöydät mitä siellä olisi, kun oma lapseni menee jääkaapilta hakemaan välipalaa, norkoavat pää jääkaapissa ja pummivat sitä tätä ja tuota.
Eräänä lauantai aamuna tytön kaveri tuli meille jo 9:30 (ollaan kyllä sanottu ettei ennen klo 10:30 ole tänne mitään asiaa, mutta ei raaskittu käskeä pois, kun tyttö oli jo päästänyt hänet sisään), teimme aamupalaa perheelle mieheni kanssa, niin hieman ennen sen valmistumista tämä naapurin tyttö meni istumaan pöytään, ikäänkuin itsestäänselvyytenä sekin, että ruokaa hänellekin. Mieheni sanoi, että "jos on nälkä menet kotiin syömään, muuten voit odotella toisessa huoneessa". Meidän 11v ja 14v tyttärien kaverit tajuavat kyllä, ettei tule nuohoomaan keittiöön ellei erikseen kutsuta, mutta nämä 6-8 vuotiaat ei tajua mitään vaikka moneen kertaan on sanottu asiasta.
Silti kuulen jatkuvasti kuiskutuksia tyttärelleni "otetaan jätskiä, saanko banaanin, voinko mä syödä teillä" ja näitä lapsia on useita (itseasiassa 5 samanlaista tyttöä). Meillä ei todellakaan ole varaa ruokkia kymmentä pentua, kun omaa perhettäkin on 5 henkilöä joten mitä näille tekee? Heittää tylysti pihalle ruoka aikoina? Eikö lasten vanhemmat sano heille mitään?
Minä olen toitottanut omilleni, että kenenkään keittiöön ei mennä norkoilemaan ja kerjäämään YHTÄÄN MITÄÄN, vaan kotio sitten, kun nälkä tulee. En tiedä uskooko omakaan 7v sitä, mutta ainakin sanon asiasta joka viikko....Tämä on todella raivostuttavaa vahtia omia ruokia koko ajan, kun ne veisi "tuhkatkin pesästä" jos ei vahdita. 11v tyttärestä on kehittynytkin varsin näppärä "keittiöpoliisi", menee aina häätämään vierailijat keittiöstä ja sanoo, että sieltä ei oteta mitään.
Itse tässä jo hermostunkin välillä ja täytyy tiukemmin sanoa , että sinne keittiöön ei ole mitään asiaa. Sen kerran tajuavat , kunnes taas seuraavan kerran ovat pää jääkaapissa kytiksell.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 17:55"]
Te jotka ette tarjoa kavereille ruokaa:
Mtien toimitte, jos teillä on ruoka-aika ja on kova nälkä eikä ruokaa voi siirtääkään? Kutsutteko oman lapsen syömään ja kaveri odottaa toisessa huoneessa? Vai sanotteko kaverille, että on aika lähteä kotiin?
[/quote]
Tässä tapauksessa tarjoaisin myös lapsen kaverille, koska omalle lapselleen voi opettaa, että ruoka-aikaan ei tuoda vieraita (jos niitä ei haluta). Yksinkertaista ja toimii!
Mä tarjoan lasten kavereille välipalaa ja välillä myös ruokaa, jos siitä on sovittu. Näin toimii myös suurin osa lasten kavereista ja musta se on ihan ok, kun homma on vastavuoroista. Keskimmäisellä lapsella on yksi kaveri, jonka luona ei koskaan saa mitään syömistä, vaan jos sinne menee suoraan koulusta niin pitää olla eväät mukana. Meillä tämä tyttö kyllä syö välipalaa. Musta tämä on vähän omituista, mutta olen sitten laittanut omalleni eväät mukaan jos sinne menee. Rahasta ei tässä perheessä ole pulaa, joten siitä ei ole kyse, ettei olisi varaa lasten kavereille joskus välipalaa tarjota.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 18:05"]
Mtien toimitte, jos teillä on ruoka-aika ja on kova nälkä eikä ruokaa voi siirtääkään? Kutsutteko oman lapsen syömään ja kaveri odottaa toisessa huoneessa? Vai sanotteko kaverille, että on aika lähteä kotiin?
[/quote]
Tässä tapauksessa tarjoaisin myös lapsen kaverille, koska omalle lapselleen voi opettaa, että ruoka-aikaan ei tuoda vieraita (jos niitä ei haluta). Yksinkertaista ja toimii!
[/quote]
Jos lapsi tuo kaverin esim. koulun jälkeen klo 13 ja ruoka-aika on klo 17, niin miten tässä auttaa se, että lapselle on opetettu, ettei ruoka-aikaa tuoda vieraita? Jos se vieras ei itse siihen mennessä kuitenkaan lähde kotiin?
[/quote]
Totta kai lapsi joko lähtee tai odottaa toisessa huoneessa. Luultavasti tällä lapsella odottaa kotona rupka, eikä sitäkään ole kohteliasta jättää väliin ellei toisin sovita. Se on hyvää tapakasvatusta.
Meillä on aika tiukat säännöt koskien ruoka-aikoja. Aamupalan aikaan meillä ei ole ketään vieraita, jos ei ole erikseen ihan yökylässä ollut joku kaveri. Päivällinen syödään kello 19 jälkeen, ja silloin on kaikki kaverit myös poistettu omiin koteihinsa. Iltaisin meillä ei pyöri lasten kavereita. Koulusta tullessa saavat syödä välipalaa ja sitä varataan sen verran että kaverillekin riittää.
Olen sellainen tiukka täti, joka ei epäröi sanoa vieraillekin lapsille miten meillä käyttäydytään. Ei ole kylässä mitään asiaa kaapeille eikä ottamaan omin luvin yhtään mitään.
Meillä saa välipalaa ja ruokaakin, riippuu hetkistä ja silleen, kukaan lastemme kavereista ei kyllä ole itsekseen kaapeille menneet.
Meillä saa myös tietysti yökylässä olevat ja niitähän riittää lähes joka viikonlopulle, se ei haittaa, täällä saa olla ja kutsuttuna syödä kyllä, mutta nää "lokit" raivostuttaa.
Tarjoan ruuan myös 11v kaverille joka asuu kauempana ja tulee meille usein koulun jälkeen , mutta se on vastavuoroista, omani saa myös heillä aina ruuan.
Täytyy tosiaan alkaa sanomaan vielä tiukemmin vaikka nytkin jo olen sanonut, että "pois keittiöstä, siellä ei ole mitään teille" ym..mutta viis minuuttia menee ja taas ovat siellä pyörimässä.
Omalle 7v:lle olen tuhat kertaa sanonut asiasta ja alkaa tajuamaan, että kaverit lähtee jos ei kaverit pysy poissa keittiöstä. Mur:)
En nyt jaksanut lukea ihan kaikkea, mutta eikö ekaluokkalaisen kaverit tulla iltapäivisin vasta välipalan jälkeen.Ja muutenki olette vaan tiukempia keittiöön ei ole asiaa, muuta kuin kutsuttaessa. Nykyajan lapsille ei opeteta kotona juurikaan käytöstapoja, ja noin pienillä lapslla ei oma harkintakyky vain vielä toimi.
No voisiko välipalaksi olla vaikka mehua ja leipää. Tai puuroa mehukeitolla tai marjoilla. Ei maksa paljon ja jos muksuilla oikeasti nälkä niin maistuu.
Jos kaveri tulee suoraan koulusta, niin välipalaa annan. Tyyliin leipää ja porkkanatikkuja. Yökyläilijöille tietysti tarjoan ruuat. Muuten en oikeastaan.
Omalle lapselleni olen sanonut, että kavereilla ei kerjätä mitään. Vettä voi pyytää, jos on jano. Jos jotain välipalaa tarjotaan, niin se on asia erikseen. Ja sitä voi halutessaan ottaa ja kiittää.
Kuulostaa omituiselta tuo teidän lasten kavereiden käytös. Meillä ei kukaan kaveri toimi noin.
Jos joku kaveri on meillä ruoka-aikaan, niin tarjoan hänellekin. Jos tulee meille suoraan koulusta, saa välipalaa. Viikonloppuna oli juuri kaveri kylässä, tuli sellaiseen aikaa, että oletin syönen lounaan kotonaan. Välipalaa tarjosin vieraalle, kun tarjosin omallekin.
En kehtaisi kenellekään vieraalle sanoa, että mene toiseen huoneeseen odottamaan, kun syödään.
Jos joku kerjää ruokaa, sanoisin, että meillä ei nyt ole ruoka-aika eikä välipaloja syödä, jotta kunnon ruoka maistuu sitten, kun sen aika on. Jos joku tulee sellaiseen aikaan, että perheellämme on ruoka kesken tai illallinen alkamassa tai viikonlopun aamupala alkamassa ja haluaisimme syödä rauhassa, voisin sanoa, että nyt ei sovi kyläily, tule vaikka tunnin päästä takaisin niin meidän Maijakin on syönyt ja voi leikkiä kanssasi.
Jos tietäisin, että kyseisen lapsen kotona ei ehkä asiat ole kunnossa ja epäilisin, että siellä ei ehkä saa riittävästi tai riittävän usein ruokaa, syöttäisin kyllä ilman muuta.
Meillä on päivittäin 7-10 lasta välipalalla, vaikka omia lapsia on kolme. Olen kotiäiti ja meille saa aina tulla, muilla on aina jotain kieltoja. Teen päivittäin pari pellillistä sämpylöitä. Ei maksa juuri mitään ja kaikki tykkäävät tuoreista, lämpimis sämpylöistä. Olkoot se hinta siitä, että lapsilla on kavereita!
Mikset sano niille kakaroille suoraan?
Jaa. Onpa erilaiset tavat ihmisillä. Meillä saa poikien kaverit syödä ihan koska vaan kyläön tulevat. Ujommilta kysyn että syövätkö ruuan, jos sattuvat olemaan vielä silloin paikalla kun ruoka on meillä valmista. Toiset jo osaa tulla automaattisesti pöytään kun syödään. Mulle on tärkeää olla vieraanvarainen ja opettaa sama tapa myös lapsilleni. Kun he soittavat koulun jälkeen ja kysyvät saako kaveri tulla kylään, muistutan että syökää välipalaa kanssa. Ja tarkoitan molempia tai kaikkia. Lapset on rakkaita vaikka eivät omia olekaan. Ei heillä kylässä kuitenkaan ole tapana nprkoilla toisten kaapeilla. Sen olen varmistanut. Kertonut että eri perheissä toimitaa eri tavalla mutta että meillä toimitaan näin. Ja näin toimittiin jopa silloin kun olin vuorotteluvapaalla ja vähemmissä varoissa. Olen myös yh, eli en mikään upporikas. Silti olen sitä mieltä että omasta on opittava jakamaan. Mitä sitten jos annan rikkaamman lapselle? En koe että olisi minulta pois.
Miten kehtaat olla niin töykeä, kyllähän pitää olla vieraanvarainen lapsesi kavereille, eikä sillälailla, että on tietyt säännöt koskien ruokaa. Olet aika töykeä.
Meillä teinin (vegaani)kaveri on meillä vähintään kerran viikossa ja aina tarjotaan ruokaa. Jos jää yöksi on kyllä omatoiminen ja tekee itselleen aamu ja iltapalaa. Mulla on aina kasviskeittoja ja -ruokia pakkasessa joten voi ottaa sieltäkin
[/quote]
en siirtäisi ruokaa vaikka olisin täynä telkkarin edessä mässyttämiäni sipsejä. Kotiin ja jos lapsi ei suostu lähtemään niin saa odottaa lapsen huoneessa. Aivan kuten minä pienenä.
Lapselle olen näyttänyt mitä saa tarjota vieraille. Mehua ja muumikeksejä, mutta vain kerran päivässä ja sitten kaappiin herkut. Minäkin tarjoan vierailleni kahvit.