Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se yleistä, että hammaslääkärit vähättelee lapsille raudoista koituvia kipuja?

Vierailija
05.09.2020 |

Mun lapselle aloitettiin oikomishoito. Nyt laitettiin kumirenksut hampaisiin ja seuraavalla viikolla asennetaan loput. Mulla oli lapsena monet erilaiset raudat, joten tiedän, että aluksi hampaisiin sattuu, kun raudat laitetaan tai niitä säädetään. Lääkäri kuitenkin suureen ääneen kielsi, että ei ne satu ollenkaan. No, niin kuin nyt arvata saattaa, kyllä ne hampaat tulivat lapsellani kipeäksi. Mikä tuon pointti oikein on? Lastakin ärsytti, kun kovasti väitettiin, ettei mitään kipua tule, mutta kuitenkin ne hampaat tulevat heti kipeäksi.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu. Mulla ainoastaan niskaveto, jota en sitten käyttänytkään. Lapsilla ei sekään.

Vierailija
2/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla kyllä on kaikki raudat sattuneet, kun ne on asennettu ja niitä on säädetty. Eikä siinä mitään, sehän menee parissa päivässä ohi, mutta ärsyttää, että kielletään, etteivät ne satu, ja sitten kuitenkin sanotaan, että särkylääkettä voi ottaa...

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta ne valehtelee ettei satu.

Tosin kerran sattui sellainen joka osasi kunnolla puuduttaa ja malttoi odottaa että oikeasti vaikuttaa. Huomasi että olin hermostunut ja sanoi "puraise sormeen jos käy kipeää" :D

Vierailija
4/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näitä kokemuksia, että hammaslääkärit vähättelevät eri-ikäisten kipuja eri tilanteissa. Klassikkona lääkärin itsensä paikkaama hammas ei voi olla kipeä edelleen, eikä röntgeneitä suostunut ottamaan ennen kuin hermo oli melkein kuollut. Yökisko ei voi aiheuttaa kipua hampaisiin, mitä ihmettä tulit monta kertaa hiotuttamaan että muka edelleen sattuu ulkonevaan hampaaseen. Ja kun yökisko aiheuttaa niin paljon leukakipua, että sitä pystyy pitämään vain kolme viikkoa määrätystä neljästä, lääkärin mielestä sitä ei ole pidetty "ollenkaan".

Lapsen kipujen vähättely silloin, kun tehdään vielä tosi invasiivisia ja pitkäkestoisia hoitoja, on kuitenkin äärimmäinen ammattitaidottomuuden ja törppöyden huipentuma. Vaikea keksiä mistä hammaslääkäri on sellaisen harhaluulon voinut keksiä. Tuskin kyseessä on defenssikään sille, että itse työkseen ihmisiä hoitaessaan aiheuttaa heille myös pitkäkestoista kipua ja kärsimystä.

Vierailija
5/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta ne valehtelee ettei satu.

Tosin kerran sattui sellainen joka osasi kunnolla puuduttaa ja malttoi odottaa että oikeasti vaikuttaa. Huomasi että olin hermostunut ja sanoi "puraise sormeen jos käy kipeää" :D

En ymmärrä tuota valehtelua. Kun se lapselle kuitenkin selviää, että se sattuu, varmasti tulee mietittyä, mitä muitakin asioita lääkäri valehtelee.

Mä en myöskään tykkää siitä, että lapsia yritetään pistää huijaamalla. Mä oon aina ihan pienellekin vauvalle sanonut, että kohta sattuu, mutta ei kestä kauaa. Ainoa tilanne, jossa pidin yllättävää lähestymistapaa hyvänä, oli se, kun 2-vuotiaalta lapseltani leikattiin kielijänne. Edes me vanhemmat ei tiedetty, että lääkäri aikoo sen leikata. Me oltiin menossa vain "näyttämään" sitä. Lääkäri sanoi lapselle, että avaa suu, niin katsotaan, suuhun laitettiin instrumentti, jolla kieltä nostetaan ja lääkäri otti selkänsä takaa sapset ja naps. Muutenhan olisi pitänyt nukuttaa.

Ap

Vierailija
6/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On näitä kokemuksia, että hammaslääkärit vähättelevät eri-ikäisten kipuja eri tilanteissa. Klassikkona lääkärin itsensä paikkaama hammas ei voi olla kipeä edelleen, eikä röntgeneitä suostunut ottamaan ennen kuin hermo oli melkein kuollut. Yökisko ei voi aiheuttaa kipua hampaisiin, mitä ihmettä tulit monta kertaa hiotuttamaan että muka edelleen sattuu ulkonevaan hampaaseen. Ja kun yökisko aiheuttaa niin paljon leukakipua, että sitä pystyy pitämään vain kolme viikkoa määrätystä neljästä, lääkärin mielestä sitä ei ole pidetty "ollenkaan".

Lapsen kipujen vähättely silloin, kun tehdään vielä tosi invasiivisia ja pitkäkestoisia hoitoja, on kuitenkin äärimmäinen ammattitaidottomuuden ja törppöyden huipentuma. Vaikea keksiä mistä hammaslääkäri on sellaisen harhaluulon voinut keksiä. Tuskin kyseessä on defenssikään sille, että itse työkseen ihmisiä hoitaessaan aiheuttaa heille myös pitkäkestoista kipua ja kärsimystä.

Vaikuttaa siis siltä, että tätä tapahtuu. Mun äiti muisteli, että veljelläni oli lapsena niskaveto, joka aiheutti hengityskatkoja. Hammaslääkäri kielsi kategorisesti, että sellaista ei voi MISSÄÄN NIMESSÄ tapahtua...

Ap

Vierailija
7/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki AP kipukynnys.

Vierailija
8/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki AP kipukynnys.

Mites tää nyt liittyikään tähän mun avaukseen?

Ap

Vierailija
9/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne sattuvat muutamia päiviä. Aina kiristämisen tai muutoksen jälkeen hampaisiin sattuu ja siihen voi ottaa kipulääkettä jos tarvitsee. Minulla on ollut lapsena varmaan kaikki mahdolliset rautasysteemit, niskaveto, kiinteät ylhäällä ja alhaalla, kuminauhat, kitalakiraudat ja viimeisenä sellainen rautalanka etuhampaiden takana. Sitä ennen vedettiin ainakin yksi kiinteä hammas pois, että kaikki hampaat mahtuivat suuhun ja myös kireä huulijänne leikattiin jo pienenä. Hyvä tuli, mutta muistan sen kivun vieläkin erittäin hyvin vaikka olen jo liki viisikymppinen.

Keskimmäisellä lapsellani on ollut myös niskaveto, kiinteät ylhäällä ja kitalakiraudat, tosi hyvä tuli.

Vierailija
10/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki AP kipukynnys.

Mites tää nyt liittyikään tähän mun avaukseen?

Ap

Aivotkin vissiin puuttuu.

Vierailija
11/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä myös tuota logiikkaa. Ja kyllä, muistan kun itselläni oli raudat, sen lisäksi että hampaisiin koski välillä todella kovaa, oli myös alahuulen sisäpinta aina auki kun raudat hiersivät.

Vierailija
12/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne sattuvat muutamia päiviä. Aina kiristämisen tai muutoksen jälkeen hampaisiin sattuu ja siihen voi ottaa kipulääkettä jos tarvitsee. Minulla on ollut lapsena varmaan kaikki mahdolliset rautasysteemit, niskaveto, kiinteät ylhäällä ja alhaalla, kuminauhat, kitalakiraudat ja viimeisenä sellainen rautalanka etuhampaiden takana. Sitä ennen vedettiin ainakin yksi kiinteä hammas pois, että kaikki hampaat mahtuivat suuhun ja myös kireä huulijänne leikattiin jo pienenä. Hyvä tuli, mutta muistan sen kivun vieläkin erittäin hyvin vaikka olen jo liki viisikymppinen.

Keskimmäisellä lapsellani on ollut myös niskaveto, kiinteät ylhäällä ja kitalakiraudat, tosi hyvä tuli.

Multa vedettiin kuusi. Voitin. Eikä silti sattunut.

Vierailija
13/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vain mieleen, eivätkö hammaslääkärit pelkää sitä, että jos tässä valehdellaan, niin uskovatko lapset sitten muutenkaan, mitä he sanovat.

Ap

Vierailija
14/14 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä meillä oikomishammaslääkäri sanoi, että voi kipeytyä, ja voi ottaa särkylääkettä. Näin tehtiinkin, lapsi joutui aluksi syömään 3 panadolia päivässä, mutta se kyllä auttoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi