Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytölle nimeksi Laurea Elisaveta vai Laurea Antonia?

Vierailija
13.10.2013 |

Kumpi olisi kivempi nimi? Etunimeksi on tulossa Laurea mutta toista nimeä vielä mietitään.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 23:22"]

Se Laurea Antonia on parempi mielestäni. Tuo toinen vaihtoehto ei minun korvaani edes kuullosta nimeltä:/

[/quote]

itse tiedän ainakin yhden Elizavetan. On venäläinen nimi. Että on ihan oikea nimi eikä mikään keksitty!

Vierailija
22/35 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elis-Aveta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oottepa te nyt inhottavia. Laurea on minun mielestäni ihan nätti nimi, vähän tavallisuudesta poikkeava. Laurea Elisaveta kuulostaa minun korvaani oikein kauniilta! :--)

Vierailija
24/35 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

JälkimmäInen

Vierailija
25/35 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 23:30"]

itse tiedän ainakin yhden Elizavetan. On venäläinen nimi. Että on ihan oikea nimi eikä mikään keksitty!

[/quote]

Nimenomaan on venäläinen nimi. Toki voi antaa, jos jompikumpi vanhemmista on venäläinen. Minusta verrattavissa vaikkapa Tatjanaan, eipä sitäkään moni täysin kantasuomalainen perhe tyttärelleen nimeksi valitse, vaan mieluummin valitaan suomalaisversio Tanja. 

Vierailija
26/35 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 23:30"]

[/quote]

Nimenomaan on venäläinen nimi. Toki voi antaa, jos jompikumpi vanhemmista on venäläinen. Minusta verrattavissa vaikkapa Tatjanaan, eipä sitäkään moni täysin kantasuomalainen perhe tyttärelleen nimeksi valitse, vaan mieluummin valitaan suomalaisversio Tanja. 

[/quote]

No eipä sitten mitään muitakaan ulkomaalaisperäisiä nimiä!

Vierailija
27/35 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisaveta ei kylläkään ole mikään väkisinväännetty, vaan slaavilainen versio Elisabetista. Ihan normaali nimi. Kyriilisten kirjainten "v" (eli "vita"/beta) näyttää meidän b-kirjaimeltamme, esim. nimi Barbara tulee slaavilaisesta/kreikkalaisesta nimestä Varvara, englanninkielinen nimi Basil nimestä Vasili jne.

Vierailija
28/35 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se lausuta 'jelisaveta', korjatkaa jos olen väärässä - ollakseen venäläinen nimi? Pitäisikö kirjoittaa sitten ääntämisen mukaan Jelisaveta?

Vierailija
29/35 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylän-Ammattikorkekoulu, yhdysnimi siis, lempinimeksi sitten JAMK.. Jopa Keski-Suomen tasolla tunnetaan Laurea mutta -aurorasta ei tule mieleen sairaala vaan prinsessa Ruusunen. 

Vierailija
30/35 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki nuoret vanhemmat!

Muuttakaa itsellennne jokin kummallinen, keskitty etunimi. Sehän on nykyisin vain ilmoitusasia. Antakaa lapselle toistaiseksi kunnollinen, kotimainen, olemassa oleva nimi. Hän voi sitten itse aikuisena muuttaa sen mihin muotoon tahansa. Eivät lapset halua omituista, epäselvää etunimeä ja joku saattaa jopa joutua kiusatuksi vain kummallisen etunimen takia.

Vierailija
31/35 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kreikkalaisen työkaverini nimi on Elisavet, joten on se hieman laajemmallekin levinnyt nimi.

Minä en tykkää nimen merkityksestä.

Vierailija
32/35 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpikin ihan nättejä nimiä mutta viimenen näistä kahdesta ehkä parempi=)

Vierailija
33/35 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 03:20"]

Eikös se lausuta 'jelisaveta', korjatkaa jos olen väärässä - ollakseen venäläinen nimi? Pitäisikö kirjoittaa sitten ääntämisen mukaan Jelisaveta?

[/quote]

Äännetään "jelizaveta" ("z" ääntyy kuin englannin sanassa zero"). Venäjäksi tosin kirjoitetaan "Elizaveta", mutta sananalkuinen "e" ääntyy "je".

Jos antaisin suomalaiselle lapselle tuon nimen, kirjoittaisin sen Jelizaveta, jotta se osattaisiin ääntää oikein. Omalle lapselleni tosin antaisin sen muodossa Liisa. Venäjälläkin kaikki läheiset ja ystävät puhuttelevat Jelizavetaa Lizaksi, ja nimen pitkä muoto on vain virallista käyttöä varten.

Vierailija
34/35 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta monen venäläisen nimen voi hyvin antaa suomalaisellekin. Esimerkiksi Irina, Tanja, Juri ja Anton istuvat ihan hyvin suomen kieleen.

Sellaisia nimiä en antaisi, joiden ääntäminen on suomalaisille hankalaa. Jelizaveta ei luultavasti kovin hyvin sovi suomalaiseen suuhun, ei myöskään esimerkiksi Grigori, Pjotr tai Vjatsheslav.

Vierailija
35/35 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laurea Antonia on parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi