Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihminen joka sanoo nuoren viiltelyistä että huomion hakua vain.

Vierailija
26.09.2013 |

Ei siitä kannata välittää.

Mä Meinaan tukehtua tämän ihmisen tunnekylmyyteen. Ja kyseessä sentään nuorisotyöntekijä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa muukaan sitä voisi ymmärtää kuin sellainen, joka on itse kokenut niin syvän itseinhon/masennuksen tms. tunteet, että ne ovat ajaneet viiltelyyn tai muuhun itsensä näännyttämiseen. Vaikka kirjoista opiskelisi että xxx johtuu yy:stä, ei ketään voi pakottaa muuttamaan omia käsityksiään.

Tuollaiselta ihmiseltä voisi kysyä, että miten viiltely olisi huomionhakua, ellei kyseinen nuori näytä kelleen noita viiltelyn jälkiä, ei siis edes parhaalle ystävälleen tai ihan kellekään vaan pikemminkin peittelee niitä viimeiseen saakka. Nuoren elämä voi olla todella rankkaa, vaikka elämä olisi perheessä muutoin hyvää ja kaikin puolin asiat päällisin puolin ok.

Tätä en varmaan uskoisi aivan todeksi, ellen olisi sitä itse kokenut.

Vierailija
2/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: pahinta että työskentelee kirkon palveluksessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse viiltelin aikuisikäisenä pahaan oloon. Tuosta kohta vuosikymmen aikaa, mutta ei todellakaan huomionhakuisuutta. Pahaan oloonkin löytyi syy ja nyt koen olevani terve ja elämäniloinen. Onneksi oli ihmisiä, jotka välitti ja vaati minua hakemaan apua itselleni. Olin jo melkein heittänyt kirveen kaivoon, kun elämä ei tuntunut elämisen arvoiselta. Viiltely on oire jostain vakavasta, oli sitten lapsi, teini-ikäinen tai nuori aikuinen.

Vierailija
4/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä missä asemassa itse olet tässä kuviossa?

Tarkoitan, että mitä kautta olet tuon ihmisen kanssa tekemisissä ja juttelet noista asioista? Oletko itse tuo nuori? Työkaveri? Ystävä? Puoliso?

Vierailija
5/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiltelyä on todella vaikea ymmärtää. Todella vaikea sanoa mistä siinä on kyse. Itsekkin viiltelin itseäni nuorena masentuneena, enkä oikein itsekkään tiedä miksi, joten en ihmettele jos muutkaan ei oikein ymmärrä. 

Vierailija
6/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun se pitkälti on sitä. Huomiohakuisuutta. Kyllä, ihmisellä kuka viiltelee on varmasti ongelmia ja haluaa niihin ongelmiin huomiota ja apua. Tyhmä keino vain hakea sitä. 

Vierailija
7/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: kyseisen nuoren paras ystävä. Suoraan oli nainen ladannut nähtyään jäljet.

Vierailija
8/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan se huomionhakua! Nuori yrittää sanoa, että hänellä on paha olla ja haluaa huomiota. Mitä pahaa siinä on? Viiltelyä on ulkopuolisen tosi vaikea käsittää, mutta olen ymmärtänyt että se johtuu siitä, että viiltelijällä on paha olla, mutta hän ei pysty pukemaan pahaa oloaan sanoiksi vaan tuo sen ilmi tuollaisella fyysisellä tavalla. Tietenkään se ei ole aina näin yksinkertaista ja on tietysti tiedostamatonta, ja viiltelijä itse häpeää haavojaan, mutta uskoisin että perussyy on kuitenkin tuo paha olo, jota ei osaa tuoda muuten ilmi.

Vierailija
9/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:03"]

Ap: kyseisen nuoren paras ystävä. Suoraan oli nainen ladannut nähtyään jäljet.

[/quote]

Järkkyä. Veikkaan että uskonnolla on jotain tekemistä asian kanssa. Uskovat elää omassa höttömaailmassaan jossa ei normaalit lait päde.

Vierailija
10/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:08"]

Mutta onhan se huomionhakua! Nuori yrittää sanoa, että hänellä on paha olla ja haluaa huomiota. Mitä pahaa siinä on? Viiltelyä on ulkopuolisen tosi vaikea käsittää, mutta olen ymmärtänyt että se johtuu siitä, että viiltelijällä on paha olla, mutta hän ei pysty pukemaan pahaa oloaan sanoiksi vaan tuo sen ilmi tuollaisella fyysisellä tavalla. Tietenkään se ei ole aina näin yksinkertaista ja on tietysti tiedostamatonta, ja viiltelijä itse häpeää haavojaan, mutta uskoisin että perussyy on kuitenkin tuo paha olo, jota ei osaa tuoda muuten ilmi.

[/quote]

Tässä oli kyllä aika osuvia oivalluksia.

Vierailija
11/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi ottaa veitsen ja laittaa iholle ja miettiä milä on olotila silloin kun viiltäminen saa olon tuntumaan paremmalta. En ymmärrä mikä vaivaa niitä ihmisiä joitten mielestä fyysisestä kivusta ja tuskasta kärsivä ihminen kyllä ansaitsee huomiota mutta henkisestä ei.

Vierailija
12/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viiltely on huomionhakuisuutta, niin miksi viiltelijä peittää jäljet viimeiseen asti?

Vierailija
13/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tästäkin keskustelusta huomaa, ne, jotka eivät ole itse asiaa kokeneet sanovat sitä huomionhakuisuudeksi, koska sellaisena sitä yleisesti ottaen pidetään. Ehkä se joillain on sellaista - pullistelua, uhittelua "katsokaa mitä uskallan tehdä!" Toisilla se taas voi olla pahan olon purkamista ihan yksinään itkien, kaikilta piilossa. Samoin kuin laihdutus kun oma kroppa ällöttää ja inhottaa ja on vain pakko saada luut tuntumaan - ja samalla peittää laihtunut olemus useammilla vaatekerroilla jne.

Eli on hyvä miettiä aivan tosissaan tietääkö asiasta sittenkään mitään eikä laukoa omia mielipiteitään totuuksina. Tai saahan niitä sanoa, mutta pienellä huokauksella ja säälinsekaisella tunteella luen tällaisia "minä tiedän mitä SINÄ asian kokenut olet tuntenut ja tuonut ilmi toiminnallasi". Et muuten tiedä. Enkä tiedä minäkään sen toisen nuoren vaikuttimia toimilleen, vaikka toimet olisivat samoja kuin itselläni.

Vierailija
14/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus huomionhaku on avunpyyntö, jos joku edes leikillään sanoo tappavansa itsensä on se otettava vakavasti. Miksi hän pyörittelee ajatusta päässään, miksi hän ajattelee tuollaista. En minäkään sano tappavani jotakuta koska en ajattele sellaisia

Vierailija
15/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siin tapauksessa nuorisi (?) työntekijä on ammattitaidotin. Eiko kaikki sosiaali/terveysalalla työskentelevät joudu opiskelemaan vähintään kehiyspsykologian perusteita? Itse ainakin jouduin ja ei tuo viiltey ole nyt vaikea ymmärtää eikä se oole vain huomionhakua.

Vierailija
16/20 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiltylyä nuorempana, ja myös näin vanhemmalla iällä tehneenä, voisin väittää että ne ketä niitä viiltelyitään esittelee, hakee vain huomiota. Ne kenellä on oikeasti paha olla ja koittavat viiltelyllä ja kivulla sitä lievittää, eivät myöskään näitä jälkiään muille näytä. Ja näitä nuoria, ja myöskin aikuisia, pitäisi juuri auttaa, ketä tekee sen salassa. Itsellänikin arvet jääneet nuoruudesta, ja toivon että uusia ei tulisi, mutta pahanolon kanavointi muuhun ei aina auta. Ja viiltelyn jälkeen iskee häpeä, ja jäljet koitetaan peittää.

Vierailija
17/20 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä viitelen edelleen joskus. En edes sen takia, että tuntuu pahalta, vaan sen takia, ettei tunnu miltään. Se ei siis ole sitä, että tuntuu niin pahalta että viiltelykin tuntuu hyvältä kuten joku tässä ketjussa faktana väitti.

Voin sanoa, että mulle henkilökohtaisesti itku, suru, masennus, tuska, ovat kaikki oikeastaan positiivisia asioita: tietää olevansa olemassa, tuntee tunteita. Samanlailla kun ilo, onni, jne. Pahinta, oikeasti pahinta maailmassa on se, kun mikään ei tunnu miltään. Ei ole surullinen, ei iloinen, ei ole kuuma ei kylmä, ei nälkä, kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa, mitä tahansa voi tapahtua ja ei tunnu yhtään miltään. Tarpeeksi kauan kun jatkuu, tulee sellainen olo, ettei ole edes olemassa. Siinä vaiheessa kun iskee puukon reiteensä tai käden kuumalle hellanlevylle ja TUNTEE kipua, se tunne on aivan mahtava, se tunne että on olemassa, että TUNTEE.

Vierailija
18/20 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ei edes peittele viiltelyään, vaan tulevat vuotavien viiltelyjälkiensä kanssa pyytämään hoivaa siihen. Jotkut myös uhkailevat viiltelevänsä, jos ei joku tee sitä tätä tai tuota. Näitä tulee vastaan useita. Lapsuuden ystäväni viilteli, koska se oli erilaista ja ystävänsä ilivat vielä enemmän viiltelyvimmaisia: "makeeta, kun saa tän ihon tästä käännettyä sitten sen viiltelyhaavan yli" jne. Joo, tuli vaan mieleen, että on se joillakin aivan pelkkää huomionhakua.

Vierailija
19/20 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen ja - anteeksi - kuvottavan vastenmielinen tapa. Tapaamisesta ammattiauttajan kanssa voisi olla hyötyä.

Vierailija
20/20 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta kokemuksesta voin sanoa, että peittelen jälkiä viimeiseen asti ja tunnen pelkkää häpeää niistä. Esim. pukeutuessani naisten pukuhuoneessa teen kaikkeni, jotta kukaan ei näkisiä jälkiä (onneksi ovat jnk verran haalistuneet). Vältän uimahallissa käymistä, sillä pelkään katseita. En voi käyttää sortseja sillä haluan pitää asian itselläni. Mulla on ollut omat vaikeuteni, mutta ne ovat mennyttä elämää - silti joudun näkemään jäljet joka pv. Ne muistuttaa siitä kuinka paha olo mulla on ollut. Tätäkin kirjoittaessa tulee kyyneleet silmiin sillä se on arka aihe. Nykyään Mua oksettaa se, jos puhutaan viiltelystä taikka näen jollain jälkiä, sillä en voi tässä elämäntilanteessa käsittää miten joku sortuu tekemään niin vaikka olen itsekin ollut siinä asemassa. Mä olen kuitenkin oppinut puhumaan ja oon saanut tukea. Se on auttanut mua pääsemään yli "itseni rankaisemisesta". Oon samaa mieltä siitä, että tää on niin henk. koht. Asia, että kukaan ei voi ymmärtää jos ei ole itse käynyt läpi samaa asiaa. Mulla ei ole lainkaan ymmärrystä sellaista kohtaan, joka ylpeilee omalla viiltelyllään - se on sairasta ja pelkkää huomionhakua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan